Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4857
Ja, etter å ha prestert elendig på en tyskeksamen fikk jeg nå beskjeden om at jeg strøk. Hva skjer med meg nå? Jeg går VG2 Studiespesialiserende og vil gjerne gå til VG3 uten å ta VG2 opp igjen. Jeg har forsåvidt ikke noe stipend, så det blir ikke omgjort til lån.

Dere tenker vel at dette burde være verdens enkleste ting å finne ut av, men etter mye googling gir jeg opp. Alle forumposter skriver bare "omg slutt a man kan liksom ikke stryke det er totalt ummuli!" Men jo. Jeg strøk. Hva skjer nå?
Sitat av sofa Vis innlegg
Ja, etter å ha prestert elendig på en tyskeksamen fikk jeg nå beskjeden om at jeg strøk. Hva skjer med meg nå? Jeg går VG2 Studiespesialiserende og vil gjerne gå til VG3 uten å ta VG2 opp igjen. Jeg har forsåvidt ikke noe stipend, så det blir ikke omgjort til lån.

Dere tenker vel at dette burde være verdens enkleste ting å finne ut av, men etter mye googling gir jeg opp. Alle forumposter skriver bare "omg slutt a man kan liksom ikke stryke det er totalt ummuli!" Men jo. Jeg strøk. Hva skjer nå?
Vis hele sitatet...
Tror nok du vil få muligheten til å ta opp eksamen til Jul=) Har jeg hørt i alle fall.
Lykke til.
Hvis du har fått vurdering, og har stått i de andre faga, så skal det være mulig og ta opp eksamen igjen til høsten. Et par, 3 i klassen min størk på eksamen på VG2, og tok opp eksamen igjen i løpet av VG3
Såvidt jeg vet så kan du fortsette på VG3, men må ta tyskeksamenen igjen som privatist når enn du føler for, for å få godkjent vitnemål fra skolen. Trodde også du hadde rett på en ny gratis eksamen noen måneder etter første stryk?
Vet ingenting
Du vil mest sannsynlig få ta opp eksamen på nytt til høsten/vintern.
Sist endret av margido; 22. juni 2009 kl. 17:41.
Ikke noe problem så lenge du stryker på karakter. Dersom du stryker pga fravær eller mangel på vurdering så må du ta opp faget. Men dersom det var eksamen og selve prøven du strøk på, så snakker du med rådgiver / den som mekker det og søker om ny eksamen.. Så får du den uti oktober / november..
Vil anbefale deg å ta kontakt med rådgiver ganske fort og ikke utsette dette lenger enn nødvendig. Søknadsfrist til å melde seg opp til ny eksamen er sikkert ikke alt for langt frem i tid.

Lykke til med tysken. Var ikke akkurat favorittfaget mitt på vgs, men leser du litt er det overkommelig...
Som alle andre sier her, så kan du ta den til jul. Men før du bestemmer deg for det, så sender du inn en skriftlig klage på karakteren din, for du har absolutt ingenting å tape. Lykke til!
sofa's Avatar
Trådstarter
Hvor sender man en slik klage isåfall? Hva skriver man? Det var forsåvidt en elektronisk eksamen og eneste plassen jeg har fått svar er på iSkole.
Så lenge det bare er eksamen du strøyk så får du en ny sjangse til høsten. Flere jeg kjenner som strøyk eksamen i språk.
Sitat av Poopur Vis innlegg
Ikke noe problem så lenge du stryker på karakter. Dersom du stryker pga fravær eller mangel på vurdering så må du ta opp faget. Men dersom det var eksamen og selve prøven du strøk på, så snakker du med rådgiver / den som mekker det og søker om ny eksamen.. Så får du den uti oktober / november..
Vis hele sitatet...
Stryk er stryk. Har ingenting å si hvorfor du strøk.

Ikke Vurdert (IV), Ikke Møtt (Z) og Ikke Deltatt (ID) derimot gjør at du ikke har rett til ny eksamen.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Stryk er stryk. Har ingenting å si hvorfor du strøk.

Ikke Vurdert (IV), Ikke Møtt (Z) og Ikke Deltatt (ID) derimot gjør at du ikke har rett til ny eksamen.
Vis hele sitatet...
Det var vel kanskje dette som ble ment med å "stryke" pga for høyt fravær. SÅ vanskelig var ikke det å forstå.
Sitat av sofa Vis innlegg
Ja, etter å ha prestert elendig på en tyskeksamen fikk jeg nå beskjeden om at jeg strøk. Hva skjer med meg nå? Jeg går VG2 Studiespesialiserende og vil gjerne gå til VG3 uten å ta VG2 opp igjen. Jeg har forsåvidt ikke noe stipend, så det blir ikke omgjort til lån.

Dere tenker vel at dette burde være verdens enkleste ting å finne ut av, men etter mye googling gir jeg opp. Alle forumposter skriver bare "omg slutt a man kan liksom ikke stryke det er totalt ummuli!" Men jo. Jeg strøk. Hva skjer nå?
Vis hele sitatet...
Så jævlig kjipt, jeg fikk 2 på tysk heldags. Så tror du ikke jeg kom opp i tysk muntlig, lagde PP og fikk utrolig mye hjelp av en snill bestemor. Jobbet hele helgen og fikk i tillegg en Østeriker som var utvekslingsstudent på skolen vår i fjor til å rette texten min.
Fikk rett å slett 5 på tysk muntlig og 2 i standpunkt, sykt? JAA!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
noen som har erfaring med å sende inn en annen person på eksamen?
assa hvis jeg får en venn til å gå inn som meg på min neste tysk eksamen . .
strøk sjææl! :/
Med mindre du har strøket i mer en 3 fag, er det ikke behov for å ta vg2 opp igjen. Eksamen kan du enten ta opp igjen til vinteren eller våren.

Stryk er stryk. Har ingenting å si hvorfor du strøk.

Ikke Vurdert (IV), Ikke Møtt (Z) og Ikke Deltatt (ID) derimot gjør at du ikke har rett til ny eksamen.
Vis hele sitatet...
Det har da å si hvordan du strøk, stryker du på en eksamen, MÅ du ta eksamen opp igjen i faget.
Stryket du pga høyt fravær og lignende som ikke har med eksamen å gjøre, kan du ta opp igjen faget, og eventuelt bli trukket opp i eksamen.
Sist endret av Spelly; 1. september 2009 kl. 11:10.