Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 19875
Jeg har et kjempeproblem!

Sikkert mange som har sett "the shower head"-episoden i Seinfeld: http://www.youtube.com/watch?v=vMITcQUe-9M

Sånn har jeg det nå!

Noen som har noen tips på hvordan jeg kan få mer trykk i dusjen min?

Vil bare føle meg ordentlig ren igjen
de fleste hus har en kran i kjelleren du kan justere trykket,men da justerer du som regel trykket i hele huset.
Har du vann fra kommunalt eller privat system? Det er den ytre pumpa som bestemmer trykket inn i huset ditt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hadde samme problem når jeg bodde i Harstad to år, problemet var rett og slett at inntaket i huset var fra rundt 1920 og rørene i huset minst like gamle.

Jeg var heldig hvis jeg fikk shampooen ut av håret.

Men ofte kan du f.eks ringe vannverket \ kommunen og få vite hvor mye trykk det er på påkoblingspunktet til huset for å høre om det er normalt eller om problemet ligger nærmere grunnen din.
Lim igjenn et par hull på dusjhodet ditt så blir det mer trykk på de innerste hullene.
Sitat av acrobatovic Vis innlegg
Jeg har et kjempeproblem!

Sikkert mange som har sett "the shower head"-episoden i Seinfeld: http://www.youtube.com/watch?v=vMITcQUe-9M

Sånn har jeg det nå!

Noen som har noen tips på hvordan jeg kan få mer trykk i dusjen min?

Vil bare føle meg ordentlig ren igjen
Vis hele sitatet...
Er dusjhode ditt av type "sparedusj"? Bor du i et bofellesskap? Er det lekkasje noen sted i dusjledningen eller rørsystemet? Er mange muligheter til trykkfall....

Beste løsning vil nok være å kontakte en rørlegger.

En test du kan gjøre;

Er det sterkere trykk i resten av huset (f.eks på kjøkkenet) kan jeg nesten garanetere at du har en sparedusj.
Hah, jeg hadde 7.4 kg circa før i huse her:P
Tror det er 4 kg som er normalt ?

Skrudde tilbake til 4-5 kg etter en pakning røyk å jeg ble våt:P
]Skjeldent trykket blir justert fra stoppekranen til huset.

Vanntrykket kommer fra rørene (kommunen), og varierer fra hus til hus ettersom hvordan du ligger i forhold til stedet som gir deg vann.

Er man først på nettet, kan man ha veldig god styrke. Er man sist, kan man være uheldig å ha lite vanntrykk. Eller andre ytre årsaker.

Det du kan gjøre er å skru opp festet hvor slangen sitter fast i batteriet, og eventuelt sjekke om noen filtre der er fulle av sand e.l...

Om det ikke er dette, om ingen har skrudd på hovedkrana di, så vent litt. Kanskje du bor på et relativt overbelastet nett, og det er mange som enten dusjer eller bruker vann generelt.

Uansett har kommunen et minstretrykk på vannet du skal ha. Normalt trykk tror jeg, om jeg husker feil, er mellom 3 og 6 bar. I mange tilfeller gjerne ned i 2 også, det er ikke uvanlig. Er det under dette burde du ringe kommunen (om du ikke har funnet noen feil), og de vil eventuelt ta en måling av ditt vanntrykk.

Har du forbasket uflaks kan rørene faktisk være så gamle at de er litt gjengrodd.

Vil også legge til at en sparedusj, ja, den sparer vel..men du har større risiko for soppsamling. Personlig synes jeg sparedusjer står og pisser deg nedover ryggen, og føles rett og slett ræva ut:P
Sist endret av tafsern; 31. august 2009 kl. 17:41.
Jeg monterte nettopp ett nytt dyrsjkabinett i huset til fadern.Siden der var slike fancy snancy marsasjedyser så måtte trykket opp.Det ble løst ved og skru på en kran med manometer på toppen nede ved hovedkranen.Etter mitt skjønn så er denne kranen normal og ha i noen lunde nye hus.
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
Jeg monterte nettopp ett nytt dyrsjkabinett i huset til fadern.Siden der var slike fancy snancy marsasjedyser så måtte trykket opp.Det ble løst ved og skru på en kran med manometer på toppen nede ved hovedkranen.Etter mitt skjønn så er denne kranen normal og ha i noen lunde nye hus.
Vis hele sitatet...
Det er mulig du snakker om en reduksjonsventil, som ofte monteres når trykket er for høyt, og da har man muligheten til å sette trykket til det man ønsker (så lenge det er under max).

Men det kan også være årsaker hos din far som gjør at trykket er så høyt, og løsning har blitt å bruke stoppekrana som en eventuelt "reduksjonskran", men dette blir skjeldent gjort om alt annet stemmer
Men jeg er ikke i tvil om at du faktisk har gjort dette.

Og ettersom du både har montert kabinettet, og vet hva et manometer er, så er du rørlegger ikke sant?
Sist endret av tafsern; 31. august 2009 kl. 17:56.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg vet hva et manometer er og har koblet til et dusjkabinett, men er ikke rørlegger.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Vel, jeg jobbet engang på et kommunalt vannverk i Bergen, og etter det jeg vet så skal normalt trykk være på omtrent 4.5 kg/cm2 uansett om det er fra nettet eller direkte fra et reservoir.

Alle(de fleste iallefall) hus skal da ha hovedventil hvor du skal kunne strupe og regulere vanninntaket.
Er det et stort problem, råder jeg deg til å ta kontakt med kommunen.
Sist endret av Brainiac; 31. august 2009 kl. 18:05.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Jeg vet hva et manometer er og har koblet til et dusjkabinett, men er ikke rørlegger.
Vis hele sitatet...
Gratulerer, bra for deg

Sitat av Brainiac Vis innlegg
Vel, jeg jobbet engang på et kommunalt vannverk i Bergen, og etter det jeg vet så skal normalt trykk være på omtrent 4.5 kg/cm2 uansett om det er fra nettet eller direkte fra et reservoir.

Alle(de fleste iallefall) hus skal da ha hovedventil hvor du skal kunne strupe og regulere vanninntaket.
Er det et stort problem, råder jeg deg til å ta kontakt med kommunen.
Vis hele sitatet...
Å opprettholde et konstant trykk på 4,5 bar er ikke bare bare, men de har nok sine kalkyler. Alle kommuner kjører ikke samme trykk, men normalt ligger det på et sted mellom 2 og 6. Få regulerer vanntrykket med stoppeventilen alene, men hos enkelte kan det være grunn for det.
Sist endret av tafsern; 31. august 2009 kl. 18:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kan være så enkelt som noe dritt i dusjhodet/blandebatteriet....bare å åpne og sjekke...been there, done that :P
jeg bor i blokk da. noe jeg kan gjøre da eller er det bare å leve med det?
Flytt nedover!
Sitat av acrobatovic Vis innlegg
jeg bor i blokk da. noe jeg kan gjøre da eller er det bare å leve med det?
Vis hele sitatet...
Vannverket kjører et konstant trykk ut fra sine stasjoner, og vil neppe endre dette bare din skyld.
Men dersom blokka di har en såkalt reduksjonsventil (som nevnt tidligere), og det er flere i blokka di (de som bruker av samme system) som har det samme problemet som deg, så anbefaler jeg at du/dere spør vaktmester/bobestyrer om det er mulig å øke trykket.

Vi har ingen fasitsvar, dette er det du som må undersøke
Sitat av acrobatovic Vis innlegg
jeg bor i blokk da. noe jeg kan gjøre da eller er det bare å leve med det?
Vis hele sitatet...
Om du har åpnet diverse steder på dusjen og sett etter skit, og ingenting er der, så hadde jeg tatt dette opp med styret eller slikt i boretslaget, og/eller eventuelt ordne en rørlegger som sjekker vanntrykket. Det kan også være at du bor i et gammelt boretslag, og da kan faktisk rørene være gjengrodd.

Uansett er dårlig vanntrykk ikke noe du behøver leve med, om du finner en løsning
Kan det hende du har sparedusj-hode og spare-blandebatteri? Prøv å kjøp noe som ikke er spare:P
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hadde samme problem når jeg bodde i Harstad to år, problemet var rett og slett at inntaket i huset var fra rundt 1920 og rørene i huset minst like gamle.

Jeg var heldig hvis jeg fikk shampooen ut av håret.

Men ofte kan du f.eks ringe vannverket \ kommunen og få vite hvor mye trykk det er på påkoblingspunktet til huset for å høre om det er normalt eller om problemet ligger nærmere grunnen din.
Vis hele sitatet...
lol, akkurat som du dusjet når du bodde i harstad atxbaby
Jeg ser at mange anbefaler at du kvitter deg med en evt. sparedusj. Men vil ikke en sparedusj øke trykket? Det er jo flere mindre hull som gjør at samme mengde vann blir mer sprett med mer trykk?
Sitat av Thinktwice Vis innlegg
Jeg ser at mange anbefaler at du kvitter deg med en evt. sparedusj. Men vil ikke en sparedusj øke trykket? Det er jo flere mindre hull som gjør at samme mengde vann blir mer sprett med mer trykk?
Vis hele sitatet...
Hadde det kommet samme mengde vann ut av den, hadde den da blitt kalt sparedusj?
JEg bor relativt høyt oppe, derfor er vantrykket her i huset ganske dårlig, ikke nok med dette, er huset et av de siste på vannrøret. Så vi har relativt lavt trykk. Så hvordan løste vi dette problemet? Vi kjøpte en vannpumpe som vi har koblet til å kjelleren, til hovedvannrøret. DEtte løste problemet våres!
Jeg bodde i øverste etasje i en blokk. En dag fant man ut att trykket i oppgangen var altfor stort nederst i etasjene så trykket ble redusert i reduksjonsventilen. I vår oppgang var det bare en slik ventil. Da jeg klaga på att nå ver det litt vel slapt trykk å dusje i fikk jeg beskjed om at det ikke ville bli satt opp for da måtte det inn reduksjonsventiler til vær eneste leilighet.

Siden jeg hadde egen warmtvannsbereder satte jeg opp varmen til maks på denne. Da kunne kom det mer kaldt vann samtidig til blandebateriet når jeg dusja og det hjalp endel.

(Sikkert litt skummelt om du har unger....)
Sitat av tafsern Vis innlegg
Hadde det kommet samme mengde vann ut av den, hadde den da blitt kalt sparedusj?
Vis hele sitatet...

Ja, siden trykket da øker, så kan du skru det ned fra full styrke til f.eks halv. Og du sparer 50% av forbruket av varmtvann.
sparedusj kan være svaret ditt, mindre vann, mer trykk, samme effekt.
Sitat av Thinktwice Vis innlegg
Ja, siden trykket da øker, så kan du skru det ned fra full styrke til f.eks halv. Og du sparer 50% av forbruket av varmtvann.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at det kommer mindre vann er at det er mindre hull, som igjen ganske logisk gir en sterkere, men mindre stråle

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
sparedusj kan være svaret ditt, mindre vann, mer trykk, samme effekt.
Vis hele sitatet...
Samme effekt? Sett en sparedusj opp, og en vanlig og du vil merke vesentlig forskjell på de.

Jeg vil nok uansett tro det er bedre å lokalisere problemet og eventuelt fikse det...men det er jo opp til hver og en
Sist endret av tafsern; 2. september 2009 kl. 16:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.