Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 4532
En venn av meg påstår at Språkrådet nå har åpnet for at hvis passer inn i setningen nedenfor, og generelt om hverandre.

Det finnes en viss feilmargin.
Det finnes en hvis feilmargin.


Er det sant, eller er han bare sprø? Finner egentlig ikke noen gode referanser fra Språkrådets nettsider.
Det finnes en viss feilmargin.. Hvis du ikke vet dette burde du ta barneskolen om igjen .
Vennen din har faktisk rett. Viss og Hvis er nå sidestilt.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j
Nei, vil tro det kun går ann å skrive det slik som det står øverst.
Håper ihvertfall for guds skyld det er sånn.
Dette gjelder ikke i de eksemplene du nevner. Dette gjelder kun når "hvis" brukes som konjunksjon. Hvis du kan bytte ut "hvis" med "dersom", så kan du skrive "viss" i stedet for "hvis".

Sitat av sum_user Vis innlegg
Nei, vil tro det kun går ann å skrive det slik som det står øverst.
Håper ihvertfall for guds skyld det er sånn.
Vis hele sitatet...
- An skrives med en n.
- I hvert fall skrives som tre ord.
- Guds skrives med stor G.
Sist endret av DonTomaso; 9. juni 2009 kl. 11:37.
curx's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
- An skrives med en n.
- I hvert fall skrives som tre ord.
- Guds skrives med stor G.
Vis hele sitatet...
Vilt jeg lo :P

Uansett, takk for svar DonTomaso
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Dette gjelder ikke i de eksemplene du nevner. Dette gjelder kun når "hvis" brukes som konjunksjon. Hvis du kan bytte ut "hvis" med "dersom", så kan du skrive "viss" i stedet for "hvis".


- An skrives med en n.
- I hvert fall skrives som tre ord.
- Guds skrives med stor G.
Vis hele sitatet...
Ordet "gud" er et navn, men ikke egennavn. Det skal visstnok eksistere mange guder ;]

Høres uansett rart ut å bytte mellom "hvis" og "viss" :P
Sitat av KAZ8 Vis innlegg
Ordet "gud" er et navn, men ikke egennavn. Det skal visstnok eksistere mange guder ;]
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er slik at når man snakker om Gud i bestemt form så skrives det med stor bokstav, men hvis man snakker om en hvilken som helst tilfeldig gud så trenger man ikke det. I dette tilfellet "for Guds skyld" er det i bestemt form.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
- I hvert fall skrives som tre ord.
Vis hele sitatet...
I Følge bokmålsordboken så ihvertfall det lov. Noe mer du har å klage på?
Sitat av sum_user Vis innlegg
I Følge bokmålsordboken så ihvertfall det lov. Noe mer du har å klage på?
Vis hele sitatet...
Hvilken ordbok er det du viser til? Jeg finner det ikke i min fysiske ordbok, og heller ikke på http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Det var forøvrig ikke meninga å "henge deg ut". Vi kan alle skrive feil, spesielt når man skriver raskt på et forum.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvilken ordbok er det du viser til? Jeg finner det ikke i min fysiske ordbok, og heller ikke på http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Det var forøvrig ikke meninga å "henge deg ut". Vi kan alle skrive feil, spesielt når man skriver raskt på et forum.
Vis hele sitatet...
Nei, skjønner det! Jeg slo opp i en ordbok jeg hadde liggende i en gammel sekk, mulig det er feil, men da har jeg lært noe i dag også
Og det med "for Guds skyld" visste jeg faktisk ikke, så takk for det også.
Og jeg sjekket http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html jeg også. Så du har nok fullstendig rett!
Sist endret av sum_user; 9. juni 2009 kl. 11:57.
Selv om de er sidestilt holder jeg på det gamle. Skal vi begynne å skrive "sjøtt" også, på grunn av idioters tilkortkommenheter? "Verken" er også sidestilt med "hverken", men jeg kommer aldri til å benytte meg av det "valget". "Verken" gjør setninger tvetydige.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det var forøvrig ikke meninga å "henge deg ut".
Vis hele sitatet...
For øvrig skrives for øvrig "for øvrig".
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg skriver bevisst gud med liten g for å fremstå mer respektløs overfor kristne.

Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
For øvrig skrives for øvrig "for øvrig".
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet er dette valgfritt.
Sist endret av Tias; 10. juni 2009 kl. 18:30.
Jeg elsker det faktum at samtlige tråder som tar opp skriftspråket som tema genererer en del henvisning til skrivefeil i innlegg. Nesten slik at jeg kunne ønske at det var slik i vanlige innlegg. Nesten.
Forøvrig er såvidt meg bekjent riksmål, som ikke er godkjent målform i Norge. Jeg har tatt feil før, så jeg skal ikke være bastant.
Riksmålsforbundet sier:

Vi kan i alle fall innledningsvis slå fast at for øvrig – skrevet i to ord – er det eneste korrekte i offisielt bokmål
Vis hele sitatet...
Sist endret av xtapolapocetl; 10. juni 2009 kl. 18:44. Grunn: la til link
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Forøvrig er såvidt meg bekjent riksmål, som ikke er godkjent målform i Norge. Jeg har tatt feil før, så jeg skal ikke være bastant.
Vis hele sitatet...
Du har rett, my bad. Jeg antok det var klammeform siden ordnett.no listet det opp, men riksmålsforbundet burde vite hva de snakker om.

Imidlertid mener jeg at riksmål, ord i klammeform og lignende ikke er noe nFF burde slå ned på, da det naturligvis er mange grunner til å ville skrive noe som ikke er korrekt bokmål.
Det er jeg helt enig med deg i. Men DT stilte seg så laglig til for hugg!
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av lefsaker Vis innlegg
Det finnes en viss feilmargin.
Det finnes en hvis feilmargin.
Vis hele sitatet...
Den nederste setningen virker som en ufullstendig setning. Det ser ut som: "Hvis feilmargin, finnes det en."

Min oppfatning er at hvis betyr nesten dersom. Altså: "Jeg er et menneske hvis jeg kan bruke en pc" og "Jeg er et dersom jeg kan bruke en pc" blir det samme.

Derfor blir "hvis" feil i den sammenhengen, men det kan sikkert brukes omvendt, altså at "hvis" kan byttes ut med "viss".
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Det er jeg helt enig med deg i. Men DT stilte seg så laglig til for hugg!
Vis hele sitatet...
Siden jeg skriver radikalt bokmål med a-endinger følger jeg kun min egen ordliste som jeg har skrevet selv, og i den står det at forøvrig skrives i ett ord For øvrig har du helt rett, og jeg skal skjerpe meg. Dette er et glimrende eksempel på at den beste kan ta feil. Det er for øvrig ikke så lenge siden jeg lærte at dessverre skrives med to s-er.
norsklæreren min visste ikke at høyttaler ble skrevet med to t-er
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Den nederste setningen virker som en ufullstendig setning. Det ser ut som: "Hvis feilmargin, finnes det en."

Min oppfatning er at hvis betyr nesten dersom. Altså: "Jeg er et menneske hvis jeg kan bruke en pc" og "Jeg er et dersom jeg kan bruke en pc" blir det samme.

Derfor blir "hvis" feil i den sammenhengen, men det kan sikkert brukes omvendt, altså at "hvis" kan byttes ut med "viss".
Vis hele sitatet...
Helt riktig, akkurat som flere har forklart over deg .
Hurra for tvetydighet på grunn av det norske folks språklige tilkortkommenheter.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
norsklæreren min visste ikke at høyttaler ble skrevet med to t-er
Vis hele sitatet...
Det var på en måte ganske rart, men på en annen måte ikke så veldig. Det er vel ingen som sier høyTtaler, det går mest i høytaler, men når jeg skrev det nå så det mer ut som et revolusjonerende nytt dyrefòr.

-Lfn
Sist endret av staM; 24. juli 2009 kl. 15:22.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvilken ordbok er det du viser til? Jeg finner det ikke i min fysiske ordbok, og heller ikke på http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html
Vis hele sitatet...
Jeg liker det faktum at du har en fysisk ordbok liggende, sannsynligvis like ved siden av dataskjermen, klar til å slå ned på alle de "ihvertfall"-er og "gud"-er du måtte finne ;-)
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg tror det er slik at når man snakker om Gud i bestemt form så skrives det med stor bokstav, men hvis man snakker om en hvilken som helst tilfeldig gud så trenger man ikke det. I dette tilfellet "for Guds skyld" er det i bestemt form.
Vis hele sitatet...
Blir ikke dette i så tilfelle et spørsmål om tro? All den tid man ikke anerkjenner kristendommen og eksistensen av deres gud – opphører vel også egennavnet og det er bare for én eller annen guds skyld?
Jo, men da må du skrive det slik. Du kan ikke skrive "gud" som egennavn uten stor bokstav (selv om jeg gjør det selv i blant).

Ellers vil jeg benytte det at tråden har kommet opp igjen til å påpeke at eventuelt forkortes ev. og ikke evt., som står for etter vår tidsregning.
Sist endret av xtapolapocetl; 24. juli 2009 kl. 17:12. Grunn: lite tillegg
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Jo, men da må du skrive det slik. Du kan ikke skrive "gud" som egennavn uten stor bokstav (selv om jeg gjør det selv i blant).

Ellers vil jeg benytte det at tråden har kommet opp igjen til å påpeke at eventuelt forkortes ev. og ikke evt., som står for etter vår tidsregning.
Vis hele sitatet...
Hmm, er du sikker på at eventuelt forkortes til ev? Aldri hørt om det før..
Sitat av Apu Vis innlegg
Hmm, er du sikker på at eventuelt forkortes til ev? Aldri hørt om det før..
Vis hele sitatet...
Eventuell, eventuelt forkortes til "ev."

Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Ellers vil jeg benytte det at tråden har kommet opp igjen til å påpeke at eventuelt forkortes ev. og ikke evt., som står for etter vår tidsregning.
Vis hele sitatet...
Ordet 'evt.' er ikke et oppslagsord i Bokmålsordboka. "Evt." blir brukt/tolket som "etter vår tidsregning" (At Evt. tolkes som "Etter vår tidsregning har jeg ikke kilder på).
Sist endret av DerComment; 25. juli 2009 kl. 18:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg. :p
Det har du jammen rett i. Dette er ikke normert av Språkrådet (men der har du kilde).

Det forandrer ikke hovedsaken, veldig mange bruker feilaktig evt. (ev. evnt.) om eventuell.
Sist endret av xtapolapocetl; 25. juli 2009 kl. 18:15.
Når man skriver om den religiøse Gud, skriver man Gud med stor "G." (Dette er bare når du nevner Gud under Monoteisme) Men er den kristne Gud en monoteistisk Gud eller er det en polyteistisk gud?

Catholic Encyclopedia skriver:
"I Guddommeligheten finnes det tre personer, Faderen, Sønnen og Den hellige ånd. Disse tre personene er klart atskilt fra hverandre. Altså er det slik det utrykkes i den athanasianske trosbekjennelse. Faderen er en Gud, Sønnen er Gud og Den hellige ånd er Gud."
Syns generelt Språkrådet kommer med så mye idioti at man burde ha lagt ned hele institusjonen.