Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1342
Hei, jeg har lengre ergret meg over tele2 sin forbanna sperre mot routerkonfigurasjon til privatpersoner. Men har egnentlig ikke tenkt noe mer over det.
Så i dag snakka jeg med en på jobben som sa at det måtte være mulig å få konfigurert router på en måte.
Han anbefalte dyndns.com (som binner ip til et underdomene etter hva jeg har skjønt.) Ikke at jeg skjønte hva dette skulle være godt for på noen måte.

Men vi ringte da til Tele2, som ga ut brukernavn og passord til router. Så jeg trodde de endelig lot privatkunder sette statisk IP og konfigurere router.
Men nei, når jeg kom hjem, satte statisk ip, så fikk jeg hverken kobla til router eller internets.

Så, er det noen som har den fjerneste anelse om hvordan jeg kan gjøre det? Få konfigurert routeren?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jesus.

Du kan ikke sette en statisk IP på en enhet som du ikke har mottatt en statisk IP fra en ISP.

Dyndns gir deg en "statisk" ip ved at du kjører en klient på din side som oppdatere dyndns adressen med din IP til enhver tid.

Mao peker mcmacklolcopter.dyndns.com hjem til deg uansett.
Du må kontakte ISPen din og pent be dem og og gi deg en fast IPadresse.
Mange ISPer tar enten betalt for det, eller gjør det ikke i det hele tatt fordi det lukter serverkjøring og en del ser ingen grunn til og legge til rette for dette.

Du kan jo bruke dyndns.com om det ikke er krise om noen ting er nede i de få minuttene(sekundene?) det tar og oppdatere DND records når det byttes IP.
Men med PPPoErouter router har man jo i praksis fast IP med mindre strømmen går, kanskje ikke løsningen du var etter da
Mcmak's Avatar
Trådstarter
Rart at tele2 gir ut brukernavn og passord når man ikke kan konfigurere router uansett.
Geordie, var ikke helt det jeg lette etter nei. Jeg prøver egentlig å finne en måte å konfigurere router på, ikke bare ha konstant samme IP. Nå "jeg" sender forespørsel om IP etter å ha slått pc'en av f.eks så vil jeg i 90% av tilfellene få samme IP som forrige gang uansett. Da DHCP deler ut den forrige brukte IP'en om den ikke allerede er opptatt.

Her er bilde av hvordan oppsettet er: https://imma.gr/6230

Men alikevell, så får jeg hverken internett tilgang, eller mulighet til å konfigurere routeren.
Sist endret av Mcmak; 7. august 2008 kl. 20:55.
første av alt. http://193.217.103.1 vil nok ikke funker det er gatewayen hoss tele2 og tviler på at den står åpent fra inet siden, skal nok banne på at den står på egent admin vlan.

sette fast ip vil ikke funke, da dem ikke kjøre flatt net. det vil si at hvis ikke ip'en er gitt til deg fra dhcp server så vil den ikke bli vidre sendet mellom gatewayen(veldig normalt på isp, det er liksom ikke så veldig mange som kjører flatt net når dem bruker dslamer)
jeg vil tippe adsl modet ikke har noe router funsjon og derfor er bare i brigth mode. det vil at alle setings kommer fra dslamen(som du self ikke har tilgang til)

hvis du skal prøve og hack gatewayen til tele2 så ønsker jeg deg lykke til, husk og komme på rett vlan først.

jeg veit at på eks avidi så kjører dem 4-5dhcp server på samme nette der for veldig ofte folk bytter langt, siden det er random hvem dem kommer på. men hvis du bytter bare innen for samme range vær gang er det nok bare 1 dhcp server, ellers kune du filtrert så du kun fikk ip fra en dhcp server.

NB: hva er vitsen og prøve og sjule ip'en din ? en vær ser jo det er 193.217.103.99 (og når du fikk ip så kom den fra 193.217.103.245
Sist endret av ranvik; 7. august 2008 kl. 21:41.
Mcmak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ranvik
NB: hva er vitsen og prøve og sjule ip'en din ? en vær ser jo det er 193.217.103.99 (og når du fikk ip så kom den fra 193.217.103.245
Vis hele sitatet...
Ja, la merke til at jeg ikke hadde viska ut gateway. Du var flink som så det ranvik, gratulerer.

Lurer dog fortsatt på hvorfor jeg fikk tildelt brukernavn og passord, når jeg ikke kan koble til routeren anyways.
Sist endret av Mcmak; 7. august 2008 kl. 22:19.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg tipper at dersom du plugger routeren\modemet ut av WAN siden vil den stå igjen med en 192.168.x.x adresse som du kan koble til, stemmer ikke det ranvik ?
Sitat av Mcmak
Ja, la merke til at jeg ikke hadde viska ut gateway. Du var flink som så det ranvik, gratulerer.

Lurer dog fortsatt på hvorfor jeg fikk tildelt brukernavn og passord, når jeg ikke kan koble til routeren anyways.
Vis hele sitatet...
HOST ikke glem url i toppen av web siden heller da :-)
den routern som står på den adressen er hoss tele2 (ikke adsl modemet ditt) dem har sperra den så den KUN svarer på login fra en spesifisert ip + dem har på vlan(vlan er ikke samme som wlan)


Sitat av AtXbYeA
Jeg tipper at dersom du plugger routeren\modemet ut av WAN siden vil den stå igjen med en 192.168.x.x adresse som du kan koble til, stemmer ikke det ranvik ?
Vis hele sitatet...
jepp stemmer det , napper du ut adsl kabelen(den tlf kablen) og setter fast ip til 192.168.1.2 vil jeg tippe du kommer inn på den hvis du går på web side http://192.168.1.1
noen adsl modem bruker og 10.0.0.1 og 10.0.0.138 som ip på modem et (bare google modemet så finner du den fort.)
Om du kobler til routeren uten å ha tilokblet kabelen utenifra, burde du vel evt få en annen lokal ip elns kan ikke det stemme ?
Sitat av _haha_
Om du kobler til routeren uten å ha tilokblet kabelen utenifra, burde du vel evt få en annen lokal ip elns kan ikke det stemme ?
Vis hele sitatet...
veldig ofte så er dhcp server slått av så du må sette fast ip, men ja det stemmer. (skrev det i posten over)
Mcmak's Avatar
Trådstarter
Vell takker, skal prøve dette. Tar med modemet ned på jobben i morgen, så skal jeg la en få se på det der.

Men, si at jeg røsker ut ADSL kabelen, og åpner porter i hytt og pine. Vil ikke det resette seg på sekundet jeg setter inn igjen ADSL da? I.o.m at det er Tele2 som konfigurer?

Isåfall så er jeg jo igjen like langt.
Sist endret av Mcmak; 7. august 2008 kl. 23:37.
Sitat av Mcmak
Vell takker, skal prøve dette. Tar med modemet ned på jobben i morgen, så skal jeg la en få se på det der.

Men, si at jeg røsker ut ADSL kabelen, og åpner porter i hytt og pine. Vil ikke det resette seg på sekundet jeg setter inn igjen ADSL da? I.o.m at det er Tele2 som konfigurer?

Isåfall så er jeg jo igjen like langt.
Vis hele sitatet...
helt rett den vil det. ofte enklest er og finne gammlet modem som er bare birgth mode. dem funker vledig bra på sånne problem isp'er, du vil da kune bruke egen router , men forsatt ikke få fast ip. men ha mer kontrol over porter.
Mcmak's Avatar
Trådstarter
Prøvde å nappe ut ADSL kabel nå nettopp uten hell. Prøvde både 10.0.x.x og 192(3).168.x.x men ingen av dem fungerte.

Har en Speedtouch 516i
Sitat av Mcmak
Prøvde å nappe ut ADSL kabel nå nettopp uten hell. Prøvde både 10.0.x.x og 192(3).168.x.x men ingen av dem fungerte.

Har en Speedtouch 516i
Vis hele sitatet...
det er rent adsl modem uten noe router. det vil si at det vil ikke hjelpe noe samme hva du gjør. det er ikke noe porter sperra i det modemet, da er det sperra sentralt hoss tele2 i såfall. eneste jeg vile sjekka var om det var flere dhcp server på enn gang.
det gjør du ved og stoppe ALT som bruker inet på pc'en din. så start wireshark eller annet sniffe og sjekk om du får noe pakker fra andre dhcp server, eller om det er bare 1.
Mcmak's Avatar
Trådstarter
Jeg har en ekkel følelse av at det er flere.
Er det ikke slik at en dchp deler ut 192.168.yyy. 1 - 254
og en annen 192.168.xxx . 1 - 254
?

Isåfall har jeg flere, for jeg har ikke alltid hadt 192.168.103.xxx

Huff, men skal se på det i morgen.

EDIT: Det enkleste er vell bare å bytte nettlevrandør.
Sist endret av Mcmak; 8. august 2008 kl. 00:19.
Sitat av Mcmak
Jeg har en ekkel følelse av at det er flere.
Er det ikke slik at en dchp deler ut 192.168.yyy. 1 - 254
og en annen 192.168.xxx . 1 - 254
?

Isåfall har jeg flere, for jeg har ikke alltid hadt 192.168.103.xxx

Huff, men skal se på det i morgen.

EDIT: Det enkleste er vell bare å bytte nettlevrandør.
Vis hele sitatet...
trur du bommer mellom 192.168.x.x range som er LAN ip'er
og ip'er fra din isp som er rett ut på inet som er 193.168.X.X

du kan veldig lett sjekke om du har lan eller wan ip ved og gå på www.minip.no
så kopier den ip'en og gå på www.ripe.net og søk på høyre side der. står det da dinisp så veit du at det er inet ip. kommer det da opp :
Class C address space for private internets, så veit du det er lan ip.

NB: virker som alle trude du hadde router etter derfor dem masser om 192.168 ip'er.
men det er KUN på lan siden for og komme inn på modemet, står den i birgth mode som din så vil du få ip fra din isp og ikke adsl modemt som jeg sa i en av dem første posten mine.
Sist endret av ranvik; 8. august 2008 kl. 00:24.
Mcmak's Avatar
Trådstarter
Okei Ranvik, du har virkelig satt deg inn i dette du, flott!
Jeg har da tatt med ADSL modemet på jobb, og vi kom oss inn på modemet.
Et par innstillinger som sentralt.
Brannmur: AV
DNS: AV
Og, modemet er satt opp som en bridge.

Det vil si, at det ikke er nat eller noe. Eller noe som sperrer, den bare direkterer meg på nett. Noe som da kan bety at enten er allt åpent, ellers så har Tele2 brannmur med sperringer (noe som er mest sannsynlig).

Det vil også si at den IP som blir gitt til meg fra DHCP er både den lokale og eksterne IP, det er absolutt ingen natting som gjør den om. Dårlig sikkerhet?

Jeg skal ihvertfall prøve å sette opp server når jeg kommer hjem, for om allt er åpent er det bare å kjøre på.

Takk for hjelpen uansett, nå har jeg lært noe nytt i dag også.
Sist endret av Mcmak; 8. august 2008 kl. 11:26.
Mcmak's Avatar
Trådstarter
Tok å teste litt nå, og det viser seg at ALLT er åpent. Det er ingen sperringer, lokal IP er også Ekstern IP, allt er åpent. Jeg kan sette opp det som finst av servere og folk kan koble til.

For en utrolig dårlig løsning. Tele2 og sikkerhet...
Sitat av Mcmak
Tok å teste litt nå, og det viser seg at ALLT er åpent. Det er ingen sperringer, lokal IP er også Ekstern IP, allt er åpent. Jeg kan sette opp det som finst av servere og folk kan koble til.

For en utrolig dårlig løsning. Tele2 og sikkerhet...
Vis hele sitatet...
bluecom hadde samme løsninga før, er flere isp som har det., derfor anbefaler dem egen router mellom modem og pc'en.
Sikkerhetsklarert
Har Ventelo, de har samme løsning og jeg digger det.
For mannen i gata er det bare å sette en ruter i mellom, det gjør han vel uansett for å få det trådløst eller whatnot. For de som er litt mer teknisk interessert åpner det for å enkelt kunne sette opp hva man vil.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har jobbet litt på tele2 kundeservice for godt over ett år tilbake. Tele2 tilbyr ikke statisk IP til privat kunder. Men du skal kunne råtte deg rundt på rutern som du vil utenom det

Bestiller du bedrifts abbonnoment skal du nok få statisk ip.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har sett meg lei av at naboer rundt i borettslaget låner linja våres fra tele2, men får meg ikke inn på routeren i det hele tatt. Har virkelig lyst å sette på ett passord på nettet og begrense tilgangen litt.

Hvordan er det mulig å komme seg inn på routeren? Det er en belkin router, har ikke mer informasjon akkuratt nå, men er det mulig å komme seg inn på routeren så jeg får konfigurert den?