Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 11373
Jeg valgte å lage denne tråden da jeg la merke til at en del var usikre om de har symptomer på ADD/ADHD her på forumet. Prøver derfor så godt jeg kan og forklare min historie da jeg ble diagnosert ADD, hvordan systemet virker, og behandlingstiltak som finnes.


Jeg fikk diagnosert ADD Hos Nevropsykologisk Senter på Økern i fjor. Jeg gikk senere til BUP (Barne og Ungdoms -Polyklinikk) men jeg følte jeg ikke kom noen som helst vei der, psykiateren lovte gang på gang at vi skulle starte behandlingen ganske snart, men fortsatte å bare snakke hver time om hvordan det går osv. Etter tre mnd uten resultat skulle min faste psykolog ut i svangerskapspermisjon og måtte avslutte behandlingen. Legen på BUP ville heller ikke gi med noen form for medikamenter, hun ville prøve ALT annet før hun ihvertfall gjorde det, noe som kom til å ta rundt et år (Jeg er snart 18 og da faller tilbudet om BUP fra). Jeg har vært i kontakt med Pedagogisk-psykologisk tjeneste og Oppfølgingstjeneste (PPOT) Men fikk ikke mye hjelp der, det er nå to mnd siden jeg var i møte med de og vi ble enige om at jeg skulle bli fritatt i muntlig framføring siden det er et helvete for meg med konsentrasjonsproblemer. Siden jeg går på Videregående, er det ikke mye hjelp å få, og det er ingen som tar hensyn til om du har fritatt i ditt og fritatt i datt, du får stryk hvis du ikke deltar uansett. Derfor er det liten hjelp med tilrettelegging i VGS. Jeg har verken hørt noe fra de siden, eller merket noen forskjell på skolen på noen som helst måte.

Prosessen har vært veldig lang fra jeg fikk diagnosen til her jeg er i dag. Etter jeg sluttet hos BUP gikk jeg i samråd med familien som ville at jeg skulle begynne på medikamenter. Vi kontaktet en psykiater som tok 1500kr timen, jeg synes det er hårreisende å kunne formidle en psykiater som koster 1500,- og utnytte folks hjelpesløshet i en slik situasjon hvor man nettopp har fått en diagnose. Det får meg til å betvile hele diagnosen og tenke at dette er jo bare buisness as usual. Den ene støtter den andre osv.,

Jeg var en time hos henne i håp om at hun kunne skrive ut Conserta eller Ritalin til meg, men da vi kom dit, viste det seg at hun ikke har lov til å skrive ut nervesimulerende medikamenter uten spesiell tillatelse fra fylkesmannen, noe hun ikke gadd. Derfor skrev hun ut Strattera (Atomoksetin). Dette preparatet er forresten ikke anbefalt av helsedirektoratet. De anbefaler Ritalin som førstevalg p.g.a stor fare for selvmord ved Strattera.

Her er et utkast fra en mail av Haakon Ueland som skal starte opp et bahandlingsopplegg for barn/unge som jeg hadde kontakt med:
Når det gjelder behandling med Strattera (Atomoksetin) syns jeg du bør ta en titt på http://www.helsedirektoratet.no/vp/m...1353_8009a.pdf (fra 2006). Her står det:
"Det er nå innhentet erfaringer fra fagmiljøet og gjennomført to høringsmøter. Et justert og revidert utkast til veilederen er nå lagt ut på www.psykisk.no. Den største presiseringen er at det må sikres en spesiell oppfølging knyttet til fare for suicidalitet hos barn og unge ved bruk av preparatet Atomoksetin. I veilederen anbefales fremdeles Ritalin som førstevalg overfor barn og unge. Legemiddelverket overvåker særskilt bruk av Atomoksetin.".
Vis hele sitatet...
Jeg kan med dette ikke anbefale andre å bruke Strattera som medikament mot ADD/ADHD. Og i tillegg ta kontakt med han om du har spørsmål knyttet til ADD/ADHD. Hans mail er


Jeg var på sesjon for en mnd siden, og jeg har meget lyst til å gjøre en innsats i førstegangstjenesten og muligens ta utdannelse der. På sesjonen fortalte jeg om sykdommen, men avdramatiserte den veldig og sa at jeg ikke trengte noen medisiner. (Noe legen krevde for at jeg skulle bli tjenestedyktig)

Etter at jeg har blitt "fratatt" muligheten til å bruke medikamenter, har jeg nå begynt med Tankefeltterapi (TFT). Jeg har kun vært på én time. Kan ikke si jeg har merket forskjell, men terapeuten nevnte at kroppen min visst var perfekt mht TFT, hva nå enn det skal bety. Så tiden får vise.
Det koster i tillegg 700kr per time.

ADD preger meg mye i hverdagen og spesielt på skolen, da jeg har store vansker ved å takle teoretiske fag, som matte og biologi ect. Jeg har også som sagt store vansker med å framføre eller forklare noe muntlig, det på grunn av at nervesystemet blir overbelastet og blacker ut hele tiden, forestill deg at snakker med en kompis om noe, og midt inne i en setning blir alt hvitt, det er umulig å komme tilbake igjen på sporet. I tillegg har jeg veldig lav impulskontroll, jeg har gjort mange dumme ting som jeg har blitt dratt med på uten at jeg klarer å kontrollere meg. Jeg tenker bare NÅ, NÅ, NÅ.. Jeg klarer ikke tenke konsekvenser.
Det er vanskelig og forklare akkurat hvordan det er, siden det omfatter så mange detaljer.

Jeg har mange venner og har det helt fint med meg selv, ingen merker at jeg har ADD, og det er ikke mange jeg har sagt det til heller. jeg trenger bare den lille pushen som dekker "det lille ekstra"

Syns det var viktig å få ut dette, slik at dere som ikke har ADD/ADHD også kan få et lite innblikk i hvordan ADD egentlig kan påvirke en. Og ikke minst hvor dårlig system det offentlige har for å støtte de med ADD/ADHD. Hadde det ikke vært for familiens intense pågansmot hadde jeg ikke fått noen hjelp. Ikke stol på at du blir tatt imot med hjelp fra det offentlige om du får diagnosen. Her må du desverre gjøre alt selv.

Hvis du synes at du har tegn til symptomer på ADD/ADHD, bør du få deg diagnosert så fort som mulig, jo før, jo bedre! Spesielt med tanke på tilrettelegging på skolen. Med en ADD/ADHD-diagnose utløser det automatisk mange rettigheter.

Kom gjerne med innspill!
Første jeg har å si er at jeg kjenner meg godt igjen når jeg var på utredning første gang, og andre ting du skriver. Det andre jeg har å si er godt skrevet. Det siste angående det er selve betegnelsen ADD er nå fjernet og fellesbetegnelsen er nå ADHD final. Siden det er så liten forskjell på ADD og ADHD har de rett og slett slått det sammen så det heter ADHD.

ADHD kan lett bli sett på som den svarte sauen når det gjelder konsentrasjonsvansker, med engang man føler at man har litt vansker med å konsentrere seg så tenker de fleste automatisk ADHD. Eneste er at hvis man faktisk har ADHD så er det litt mer avansert enn bare litt vansker med å konsentrere seg.

ADHD påvirker (hvert fall på meg):
-Konsentrasjon
-Kroppskontroll
-Følelser
-Impuls
-Motivasjon
-Intelligens (pluss på den psykiske men minus på den sosiale)
-Og mye mer, sånn som føle når jeg er sulten osv.

Det er ingen lett forklaring på hva ADHD går ut på.

Kan komme med flere innspill en annen dag, akkuratt nå er jeg for trøtt til å skrive noe særlig lang avhandling.
Sitat av Scr0tum
ADHD påvirker (hvert fall på meg):
-Konsentrasjon
-Kroppskontroll
-Følelser
-Impuls
-Motivasjon
-Intelligens (pluss på den psykiske men minus på den sosiale)
-Og mye mer, sånn som føle når jeg er sulten osv.
Vis hele sitatet...
Som (sannsynligvis) ikke-ADHD'er vekker dette litt nysgjerrighet hos meg. Selv har jeg variasjon i konsentrasjon. Følelser kommer og går. Motivasjon til ulike ting i livet går opp og ned. Dette ser jeg på som naturlige ting i et liv. Hvordan merker du selv forskjell mellom det naturlige av dette og hva som er påført deg av ADHD?

Ellers vil jeg si det er sterkt mye av hva du skriver, MusabaN1, og det skremmer meg spesielt at du blir så dårlig tatt vare på at du føler det nødvendig å ty til alternativ medisin.
Bra innlegg! Men jeg trodde ikke det var så vanskelig å få resept på konserta eller ritalin? Husker for noen år siden så var det en kompis av meg som fikk dette, selv om han ikke hadde ADHD. Han syntes bare det var så fett å knaske medisin han egentlig ikke skulle ta..

Har selv fått diagnosen ADD får mange år siden, men har aldri gjort noe mer ut av det. Kjenner meg veldig igjen i det du sier om å ha framføringer. At man står å prater også er det som om noen plutselig stjeler tankene dine, slik at det blir fullstendig tomt. det samme gjelder når jeg leser, er det ikke helt stille rundt meg så glemmer jeg hva jeg har lest for hver andre setning. Kan sitte og lese flere sider uten å være klar over hva jeg leser. Veldig irriterende siden jeg er glad i å lese og gjør det hverdag, må liksom alltid finne meg "fri steder." Støy generelt er jo et helvete. Når vi skal jobbe "stille" i klassen, så er det like greit å bare pakke sakene sine å gå. Fullstendig umulig å samle seg rundt tankene.. Alt bare glipper

Hvis du har leger og psykiatere som går veldig mye rundt grøten og lager masse om&men, konfronter dem med hva du synes om fremgangsmåten deres. Forklar dem hvor plaga du er av situasjonen og hvis de ikke er i stand til å samarbeide og forsøke å se ting fra ditt synspunkt, så sier du at du da vil vurdere å bytte lege/psykiater. Nå er det jo ikke sikkert det er så mye å velge i, men en konfrontasjon skader aldri (Nesten)
Tankefeltterapi er en slags selvhypnose og fungerer bare hvis du "tror på" det. Det er ikke verdt 700kr timen.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Har selv ADHD, og har generelt lite problemet med det den da idag.
Jeg var under masse slik behandling, psykolog osv, men kuttet det ut av jeg ikke følte det hjalp noe.
Gikk på ritaling en god stund. men ble aggresiv, depresiv, "slapp" (slik skal det vel egentlig være, men liker det ikke)
jeg fikk diagnose og medisiner gankse fort.

Mine store problemet da jeg var mindre var egentlig det å sitte rolig. klarte jeg først det, så fikk jeg konsentrert meg. var også hissig, og grisehyper kronisk...
Kjedelig, men det har roet seg betraktelig.
Har dog begynt å prøve å bruke denne energien jeg har til overs til noe positivt, jobbe sent, og klare å stå opp tidlig. har jo masse godt humør, og er alltid blid selv når jeg våknet med politet på soverommet mitt 9 om morgenen, og blir lagt i håndjern under razzia, så var jeg blid. sier sitt... jeg tror att om man klarer å leve med dette, så kan man bruke dette til noe produktivt, og ikke bli medisinert ihjel. jeg bruker ritalin som en krykke, altså, når jeg har en dårlig dag, mye uro i kroppen osv, så tar jeg en om morgenen.
vi med ADHD har en annentanke gang, er veldig impulsive, og dette kan brukes til masse positive ting.

Jeg er veldig utadvent, energisk og liker å møte nye folk. generelt lite redsel for noe. dette kan ha sine positive og negative sider

jeg er veldig kreativ, og finner løsningen i alt. har dog noen tvangstanker da :P hater alt som har med synlige kabler, rot og slike ting. kan godt komme hjem fra jobb, drit sliten, og så rydde og vaske hele huset og slikt, selvom det er bare en uke siden sist :P

Uansett, jeg føler att denne energien kan brukes til noe positivt, og det er det jeg bruker den till. (men vi alle har vel en liten faen i oss? :P )

Dette er de positive sidene, men det finnes negative.

F.eks, man kan ha vel mye energi for andre innimellom, og klarer ikke sitte rolig. dette løses ofte med en røyk, og en tur ut, ta en røyk med noen andre kjente osv.

Man kan også være full av faen, gi faen og være aggresiv og full av faen. kriminell osv. tenker ikke alltid så langt men likvel. vi alle har vel våre skavanker?

Bare ville skrive dette, for dette er mitt liv når det kommer til ADHD. har den dag i idag, lite problemet med det...
Sist endret av CHillZoNE; 24. februar 2009 kl. 17:09.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Bra innlegg! Men jeg trodde ikke det var så vanskelig å få resept på konserta eller ritalin? Husker for noen år siden så var det en kompis av meg som fikk dette, selv om han ikke hadde ADHD. Han syntes bare det var så fett å knaske medisin han egentlig ikke skulle ta..

Har selv fått diagnosen ADD får mange år siden, men har aldri gjort noe mer ut av det. Kjenner meg veldig igjen i det du sier om å ha framføringer. At man står å prater også er det som om noen plutselig stjeler tankene dine, slik at det blir fullstendig tomt. det samme gjelder når jeg leser, er det ikke helt stille rundt meg så glemmer jeg hva jeg har lest for hver andre setning. Kan sitte og lese flere sider uten å være klar over hva jeg leser. Veldig irriterende siden jeg er glad i å lese og gjør det hverdag, må liksom alltid finne meg "fri steder." Støy generelt er jo et helvete. Når vi skal jobbe "stille" i klassen, så er det like greit å bare pakke sakene sine å gå. Fullstendig umulig å samle seg rundt tankene.. Alt bare glipper

Hvis du har leger og psykiatere som går veldig mye rundt grøten og lager masse om&men, konfronter dem med hva du synes om fremgangsmåten deres. Forklar dem hvor plaga du er av situasjonen og hvis de ikke er i stand til å samarbeide og forsøke å se ting fra ditt synspunkt, så sier du at du da vil vurdere å bytte lege/psykiater. Nå er det jo ikke sikkert det er så mye å velge i, men en konfrontasjon skader aldri (Nesten)
Vis hele sitatet...
Jeg har det helt likt :O
Har vært å testa meg for ADD og ADHD MANGE ganger, men har aldri fått diagnosen. Jeg løyg veldig mye før så det kan være en av grunnene til at de ikke fikk godkjent den (hvis jeg har det). Jeg klarer liksom å konsentrere meg om ting jeg liker, men absolutt ikke alt! Klarer for eksempel ikke å spille på pcen mere enn 15 minutter før jeg må gjøre noe anna, men kan sitte å redigere film 3-4 timer i strekk.

Hvordan fant egentlig dere ut at dere hadde ADD/ADHD? Lurer litt på om jeg har det, men vet ikke om jeg skal orke å dra å teste.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
til dere som sier det koster 700-1500kr timen hos psykiater / psykolog..

hvorfor fikk dere ikke henvisning fra fastlegen ang. dette?
da betaler dere maks 1500kr. i året (egenmelding), og dere får så mange timer som trengs.

og det er ikke noe hokus pokus, jeg dro av samme årsak (ADD) til legen min, så jeg trodde jeg hadde det, og fikk henvisning med en gang.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Bra innlegg! Men jeg trodde ikke det var så vanskelig å få resept på konserta eller ritalin? Husker for noen år siden så var det en kompis av meg som fikk dette, selv om han ikke hadde ADHD. Han syntes bare det var så fett å knaske medisin han egentlig ikke skulle ta..

Har selv fått diagnosen ADD får mange år siden, men har aldri gjort noe mer ut av det. Kjenner meg veldig igjen i det du sier om å ha framføringer. At man står å prater også er det som om noen plutselig stjeler tankene dine, slik at det blir fullstendig tomt. det samme gjelder når jeg leser, er det ikke helt stille rundt meg så glemmer jeg hva jeg har lest for hver andre setning. Kan sitte og lese flere sider uten å være klar over hva jeg leser. Veldig irriterende siden jeg er glad i å lese og gjør det hverdag, må liksom alltid finne meg "fri steder." Støy generelt er jo et helvete. Når vi skal jobbe "stille" i klassen, så er det like greit å bare pakke sakene sine å gå. Fullstendig umulig å samle seg rundt tankene.. Alt bare glipper

Hvis du har leger og psykiatere som går veldig mye rundt grøten og lager masse om&men, konfronter dem med hva du synes om fremgangsmåten deres. Forklar dem hvor plaga du er av situasjonen og hvis de ikke er i stand til å samarbeide og forsøke å se ting fra ditt synspunkt, så sier du at du da vil vurdere å bytte lege/psykiater. Nå er det jo ikke sikkert det er så mye å velge i, men en konfrontasjon skader aldri (Nesten)
Vis hele sitatet...
Takk for det!
Som det står i felleskatalogen, er det kun leger med spesiell myndighet som kan skrive ut slike sentralstimulerende medikamenter. (Gjelder både Concerta og Ritalin)
Utlevering: Kun etter resept fra lege med spesiell tillatelse til å forskrive sentralstimulerende midler ifølge gjeldende regler fra relevant myndighet.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset mht konfrontasjon av psykiater/lege. Psykiateren som jeg ble henvist til i Oslo sa mens mamma var tilstede: (jeg siterer)
Psykiater: "Er du avhengig av noen som helst form for rus? Alkohol, narkotika?
Jeg: "Nei, jeg har bare prøvd hasj en gang, ellers drikker jeg som alle de fleste på min alder"
Psykiater: "Å, sier du det? (forskrekket) Hvor mye pleier du å drikke?
Jeg: "hmm.. Ca 5 enheter i uken (Tilsvarer 5 pils)"
Psykiater: "SÅ MYE? Er du klar over at du er langt over gjennomsnittet?"
Jeg: "Okei?, jeg bryr meg ikke så mye, så lenge jeg har kontroll"
Psykiater: "Ja, det er jo det dere alle sier, hva pleier du å gjøre når du er ute å drikker? sjekker du damer?"
Jeg: (begynner å bli temmelig forbanna) "Ehm, hva har det med saken å gjøre? Jeg drikker ikke for å få meg dame nei"
Psykiater: "Men du har vel ikke hatt så lange forhold kan jeg tenke meg? Du drikker fordi det er lettere å få seg noe da?"
Jeg: "Hva faen snakker du om? Jeg kom hit for å få utskrevet en medisin, så sitter du her å prøver å få fram at jeg er en soper som ikke klarer å få seg dame fordi jeg drikker? Jævla kjerring"

Her ser du kvaliteten hos verdens dårligste psykiater. At hun er imot alkohol skal ikke hun blande inn i jobben sin, og hun skal ihvertfall ikke bry seg om mitt privatliv. Er det andre som har fått tilnærma spørsmål fra en Psykiater?

Sitat av meitemark Vis innlegg
Tankefeltterapi er en slags selvhypnose og fungerer bare hvis du "tror på" det. Det er ikke verdt 700kr timen.
Vis hele sitatet...
Faktisk har ikke TFT noe med hypnose å gjøre. TFT bygger på å påvirke energisystemet ved å banke på ulike punkter.
Jeg har fortsatt liten tro på behandlingen, og skal slutte fortløpende. Jeg var på enda en time i dag og kan ikke si jeg merket forskjell. (enda 1400kr rett i dass)

Sitat av El_idioto Vis innlegg
Har selv ADHD, og har generelt lite problemet med det den da idag.
Jeg var under masse slik behandling, psykolog osv, men kuttet det ut av jeg ikke følte det hjalp noe.
Gikk på ritaling en god stund. men ble aggresiv, depresiv, "slapp" (slik skal det vel egentlig være, men liker det ikke)
jeg fikk diagnose og medisiner gankse fort.

Mine store problemet da jeg var mindre var egentlig det å sitte rolig. klarte jeg først det, så fikk jeg konsentrert meg. var også hissig, og grisehyper kronisk...
Kjedelig, men det har roet seg betraktelig.
Har dog begynt å prøve å bruke denne energien jeg har til overs til noe positivt, jobbe sent, og klare å stå opp tidlig. har jo masse godt humør, og er alltid blid selv når jeg våknet med politet på soverommet mitt 9 om morgenen, og blir lagt i håndjern under razzia, så var jeg blid. sier sitt... jeg tror att om man klarer å leve med dette, så kan man bruke dette til noe produktivt, og ikke bli medisinert ihjel. jeg bruker ritalin som en krykke, altså, når jeg har en dårlig dag, mye uro i kroppen osv, så tar jeg en om morgenen.
vi med ADHD har en annentanke gang, er veldig impulsive, og dette kan brukes til masse positive ting.

Jeg er veldig utadvent, energisk og liker å møte nye folk. generelt lite redsel for noe. dette kan ha sine positive og negative sider

jeg er veldig kreativ, og finner løsningen i alt. har dog noen tvangstanker da :P hater alt som har med synlige kabler, rot og slike ting. kan godt komme hjem fra jobb, drit sliten, og så rydde og vaske hele huset og slikt, selvom det er bare en uke siden sist :P

Uansett, jeg føler att denne energien kan brukes til noe positivt, og det er det jeg bruker den till. (men vi alle har vel en liten faen i oss? :P )

Dette er de positive sidene, men det finnes negative.

F.eks, man kan ha vel mye energi for andre innimellom, og klarer ikke sitte rolig. dette løses ofte med en røyk, og en tur ut, ta en røyk med noen andre kjente osv.

Man kan også være full av faen, gi faen og være aggresiv og full av faen. kriminell osv. tenker ikke alltid så langt men likvel. vi alle har vel våre skavanker?

Bare ville skrive dette, for dette er mitt liv når det kommer til ADHD. har den dag i idag, lite problemet med det...
Vis hele sitatet...
Kjempebra at du klarer å utnytte en overflødige energien på en positiv måte uten medikamenter! Skulle ønske jeg også kunne det.


Sitat av Defqon Vis innlegg
Jeg har det helt likt :O
Har vært å testa meg for ADD og ADHD MANGE ganger, men har aldri fått diagnosen. Jeg løyg veldig mye før så det kan være en av grunnene til at de ikke fikk godkjent den (hvis jeg har det). Jeg klarer liksom å konsentrere meg om ting jeg liker, men absolutt ikke alt! Klarer for eksempel ikke å spille på pcen mere enn 15 minutter før jeg må gjøre noe anna, men kan sitte å redigere film 3-4 timer i strekk.

Hvordan fant egentlig dere ut at dere hadde ADD/ADHD? Lurer litt på om jeg har det, men vet ikke om jeg skal orke å dra å teste.
Vis hele sitatet...
Har du snakket med familien om det? Hvis du er under 18år, råder jeg deg til å snakke med de før du evt gjør no. Jeg ble som sagt diagnosert på Nevrologisk senter på Økern/Oslo, det tok 3 dager. Der svarer du på MANGE spørsmål og resultatet blir tatt utifra svarene dine, samt en liten prat med en psykiater.
Du kan også kontakte BUP i den kommunen du bor i, der vil de ta resultatet utifra samtaler med deg som går over flere måneder.

Sitat av somnium Vis innlegg
til dere som sier det koster 700-1500kr timen hos psykiater / psykolog..

hvorfor fikk dere ikke henvisning fra fastlegen ang. dette?
da betaler dere maks 1500kr. i året (egenmelding), og dere får så mange timer som trengs.

og det er ikke noe hokus pokus, jeg dro av samme årsak (ADD) til legen min, så jeg trodde jeg hadde det, og fikk henvisning med en gang.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt om jeg skjønte deg riktig, men du sier at hvis du får henvisning fra lege til psykiatere/psykologer/alt.medisin så koster det kun 1500kr?

Egenmelding? var det frikort du siktet til?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
frikort jeg mener, selvsagt.. beklager.
Sitat av somnium Vis innlegg
frikort jeg mener, selvsagt.. beklager.
Vis hele sitatet...
Jeg tok faktisk feil jeg også. Det heter Egenandelskort

Ja det er riktig at hvis man fyller opp potten på ca 1500kr, blir alt over dette, dekt av staten/kommunen. Problemet med dette er at det kun gjelder offentlige tilbud som f.eks fastlege eller BUP.

Jeg, i mitt tilfelle fikk ikke hjelp fra noen av disse, og måtte derfor inn i det private som det offentlige ikke har noe med.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av MusabaN1 Vis innlegg
Jeg tok faktisk feil jeg også. Det heter Egenandelskort

Ja det er riktig at hvis man fyller opp potten på ca 1500kr, blir alt over dette, dekt av staten/kommunen. Problemet med dette er at det kun gjelder offentlige tilbud som f.eks fastlege eller BUP.

Jeg, i mitt tilfelle fikk ikke hjelp fra noen av disse, og måtte derfor inn i det private som det offentlige ikke har noe med.
Vis hele sitatet...
egenandelskort.. det jeg mente, selvfølgelig, beklager

høres merkelig ut.. jeg gikk bare til fastlegen (noe jeg regner med du har), nevnte at jeg hadde konsentrasjonsvansker og var utrolig rastløs til tider, og ba om å få en henvisning for utredning av ADHD/ADD.

Han sa rett ut at om jeg ønsket det, så selvfølgelig skulle han skrive en henvisning.. tok ikke lengre enn 10min på kontoret..

Det var dog 6mnd'ers ventetid, men jeg hadde levd 24år før, så jeg klarte meg i et halvt år til..

Og ettersom det var legen som henviste meg, ble alt foruten egenandelen dekt av staten.
Jeg har ikke ADD eller ADHD, men har likevel hatt store konsentrasjonsvansker. I all konvensjonell skolegang har jeg nektet å sitte stille av den grunn at jeg ikke har hatt trang eller lyst til det. Jeg var et utagerende problembarn, alltid rasende forbannet, og tok sinnet mitt ut over de som måtte befinne seg i den umiddelbare nærhet.

Da jeg var rundt 18-19 begynte jeg å meditere. Et halvt år etter spiste jeg psykedelisk sopp for første gang. Jeg føler at kombinasjonen av disse to har forandret hele min personlighet og tankegang. Jeg er mye roligere og klarer å konsentrere meg mye bedre enn før.

For de som ikke klarer sitte stille og meditere er kampkunster som Aikido, Tae-kwon-do, Karate mm. veldig bra siden de stimulerer både kropp og sinn. Sørg for å velge en trener som er riktig for akkurat deg, det har ekstremt mye å si.

Jeg støtter overhodet ikke neddoping av folk bare på grunn av at de har mye energi. Jeg har utrolig nok mange bekjente med ADHD, de røyker hasj for å roe seg ned. Det hjelper utrolig godt uansett om man har ADHD eller ikke, men skolemedisin har jeg ikke troen på. Jeg har selv vært allergisk og tatt allergitabletter hver dag i 10 år helt til jeg ble kurert gjennom en kombinasjon av pusteteknikk, aikido og akupunktur.

Lykke til!
Har du tenkt over at det er forskjell på hyperkinetiske forstyrrelser (ADHD) eller oppmerksomhetsforstyrrelser (ADD), og atferdsforstyrrelser du da? Noen trenger medisin, andre trenger det ikke og adhd/add fins i mange ulike grader derav de verste tilfellene ville umulig klart å påbegynne meditasjon som behandling uten medisin, har jeg forstått.
Sist endret av paranoy; 24. februar 2009 kl. 23:08.
Jeg har selv diagnosen ADHD (attention deficit hyperactivity disorder), men har vært så heldig at problemene har gått ned gradvis med årene side jeg var 6-7 og til idag. Tok medisin før (ritalin, men gikk over til concerta fordi det rett og slett var enklere). Sier meg helt enig i at det er galt og gi ut medisin, i allefall i enkelte tilfeller, men noen ganger hjalp faktisk medisinen, særlig i forhold til konsentrasjon. I den senere tid har jeg fortsatt antydning til konsentrasjonsvansker og blir litt raskere agressiv enn det som normalt er. Min erfaring fra barne- og ungdomsskole, er at ingen (lærere, rektor) tok hensyn til diagnosen min. Tvert imot, hadde ting en tendens til å gå ekstra hardt ut over meg. Særlig ved tilfeller av "skøyerstreker" - jeg ble først anklaget, og der andre fikk en sjanse til, fikk jeg anmerkninger og indratte rettigheter, som å få være inne/ute i pauser og slikt. Må si at dette øket noen av problemene mine - det var rett og slett ganske trassig i blandt...

Heldigvis gikk det som sagt nesten over, og jeg merker egentlig lite til symptomene; jeg har bare rett og slett dårlig konsentrasjon
Sist endret av cromoglic; 25. februar 2009 kl. 00:14.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
jeg mener att ADHD medisin skal brukes som en krykke. bruker du krykke når du ikke har vondti benet? nei, du tar den kun fram når du har vondt i benet`? slik mener jeg att ADHD medisin bør brukes.
Det hender jeg tar ADHD medisin, men det er når jeg har store mengder uro. da snakker så store mengder att jeg ikke får vasket, ryddet, fikset, jobbet det bort maks 1 gang hver andre mnd
Sitat av somnium Vis innlegg
egenandelskort.. det jeg mente, selvfølgelig, beklager

høres merkelig ut.. jeg gikk bare til fastlegen (noe jeg regner med du har), nevnte at jeg hadde konsentrasjonsvansker og var utrolig rastløs til tider, og ba om å få en henvisning for utredning av ADHD/ADD.

Han sa rett ut at om jeg ønsket det, så selvfølgelig skulle han skrive en henvisning.. tok ikke lengre enn 10min på kontoret..

Det var dog 6mnd'ers ventetid, men jeg hadde levd 24år før, så jeg klarte meg i et halvt år til..

Og ettersom det var legen som henviste meg, ble alt foruten egenandelen dekt av staten.
Vis hele sitatet...
Ja det er nettopp det at det offentlige har mye lengre ventetid, og det er det mange som ikke har tid til å vente på, spesielt unge som går på skole, er det viktig at de får hjelp snarest. Derfor valgte jeg det private som ikke har ventetid, mot at det kostet skjorta. Men sånn er systemet i Norge, desverre
Sitat av Defqon Vis innlegg
Jeg har det helt likt :O
Har vært å testa meg for ADD og ADHD MANGE ganger, men har aldri fått diagnosen. Jeg løyg veldig mye før så det kan være en av grunnene til at de ikke fikk godkjent den (hvis jeg har det). Jeg klarer liksom å konsentrere meg om ting jeg liker, men absolutt ikke alt! Klarer for eksempel ikke å spille på pcen mere enn 15 minutter før jeg må gjøre noe anna, men kan sitte å redigere film 3-4 timer i strekk.

Hvordan fant egentlig dere ut at dere hadde ADD/ADHD? Lurer litt på om jeg har det, men vet ikke om jeg skal orke å dra å teste.
Vis hele sitatet...
Du må oppfylle visse vilkår for å få diagnosen. Så fort spesialisten er i tvil om du oppfyller vilkårene til ADD/ADHD, avsluttes utredningen. Det hjelper jo hvis familien din støtter deg på det synspunktet, har eller har hatt alvorlige komplikasjoner eller belastninger på skole, jobb og dels fritid og kan dokumentere det, i tillegg til at du ikke har annen lidelse som kan så tvil om det foreligger ADD/ADHD.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Du må oppfylle visse vilkår for å få diagnosen. Så fort spesialisten er i tvil om du oppfyller vilkårene til ADD/ADHD, avsluttes utredningen. Det hjelper jo hvis familien din støtter deg på det synspunktet, har eller har hatt alvorlige komplikasjoner eller belastninger på skole, jobb og dels fritid og kan dokumentere det, i tillegg til at du ikke har annen lidelse som kan så tvil om det foreligger ADD/ADHD.
Vis hele sitatet...
Lærerne mine har alltid trodd at jeg har ADHD, og tror ikke jeg gjorde noen matteoppgaver hele barneskolen og ungdomsskolen. Det rare er at jeg enda kan like mye som de andre som gikk i klassen min, er som om jeg får med meg ting bare ved å være tilstede. Men jeg sjekka "symptomer" på internett, og da hadde jeg vel egentlig alle symptomene på ADHD eller ADD, mora mi sier at hun er sikker på at jeg ikke har det da, men jeg er ikke sikker.
En utredning ved mistanke om AD/HD skal:
1. Avklare om det foreligger grunnlag for å konkludere med diagnosen AD/HD, herunder også nødvendige differensialdiagnostiske vurderinger
2. For barn og unge vurdere nivået innen ulike funksjonsområder med tanke på skolebaserte støttetiltak
3. For voksne vurdere nivået innen skole- og arbeidsrelaterte områder samt psykososial fungering
4. Kartlegge om det foreligger komorbiditet av behandlingstrengende karakter.

Grunnlag for å stille diagnosen hyperkinetiske forstyrrelser med eller uten hyperaktivitet er bl.a. relaterte sykdom ved familiemedlemmer, utviklingshistorie, tidligere somatiske sykdommer, nåværende somatisk helse, symptomer rapportert av pasient, pårørende og annen relevante opplysninger, skole/utdanning/arbeid, fritidsaktiviter/interesser, familiesituasjon, sosial tilpasning, tegn på eventuelle ledsagende (komorbide) psykiske lidelser, andre relevante faktor

Ved konsentrasjonsvansker, hyperaktivitet og impulsivitet som nedsetter funksjonen i hverdagen, vil det iverksettes en diagnostisk utredning. Derfor samles så mye opplysninger om deg som mulig slik at spesialisten har et klinisk bilde å gå etter. Først tas en vurdering, det kan du bl.a. gjøre i primærhelsetjenesten tror jeg. Vurderes problemene eksempelvis ikke å ha oppstått av depresjon/angst tilfelle, rusmisbruk eller organiske lidelser, bare for å ta noen eksempler - sendes du videre til utredning.

1. Du skal nå utredes for om du oppfyller kriteriene, det er bl.a. symptomer, men også all innhentet informasjon, et diagnoseverktøy og spesialistens antagelser. Kroppspråk, funksjonsevne etc. er vel sånt de legger vekt på, hvor lang tid du bruker på en eventuell nevropsykologisk test, svar fra denne testen er supplerende men ikke nødvendig for å stille diagnosen har skjønt, avdekke at ikke andre sykdommer/lidelser/forstyrrelser/årsak ligger bak symptomene. Dette kan skje ganske raskt, ved tvil kan samtalen gå veldig sakte - det fins mange lidelser som kan være årsak til akkurat de samme symptomene, f.eks. schizofreni. Disse lidelsene skal derfor ekskluderes. Hvis du ikke oppfyller kriteriene til hyperkinetiske forstyrrelser i vilkår skal du flyttes til andre lidelser som f.eks. adferdsforstyrrelse, utviklingsforstyrrelse eller personlighetsforstyrrelse.

ADHD er en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse med uttalt konsentrasjonssvikt, den kan være en sammensatt gruppe av sykdomssymptomer (syndrom) eller en forstyrrelse med hyperaktivitet, oppmerksomhetsforstyrrelse, hyperkinetisk adferdsforstyrrelse (hyperkinetisk + adferdsforstyrrelse), andre hyperkinetiske forstyrrelser og følelsesforstyrrelser samt uspesifisert hyperkinetiske forstyrrelser. Har du ikke passert legevurderingen så tror jeg du skal slite med resten. Familieopplysninger er særdeles relevant forstår jeg..

4. Komorbidet er flere sykdom/forstyrrelser samtidig, både fysiske og psykiske eller en kombinasjon av disse, f.eks. adhd og schizofreni, osv.

Vet ikke om du ble noe klokere av dette her, men jeg har selv en lidelse som p.g.a. den ble oppdaget _før_ evt. ADHD kan ikke jeg gjøre en ADHD-utredning (ennå, ihvertfall) så jeg vet ikke helt hvordan intervjuet foregår, men la ved ting du kan finne ut av selv... Det blir for omfattende til at jeg tar alle punktene og differensialdiagnosene (som kan forveksles) nå!

Edit:
Jeg leste igjennom innlegget ditt en gang til og da så jeg ikke akkurat en belastningstilfelle som har nedsatt funksjonsevnen din da? Det burde jo ha skal du passe til ADHD/ADD!
Sist endret av paranoy; 26. februar 2009 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
At folk sier at ADHD og ADD er så godt som det samme er bare bullshit. ADD mangler mange av de vitale delene i ADHD. F.eks: En person med ADHD løper rundt i klasserommet og og lager rare lyder, mens personen med ADD sitter i et hjørne og bare er oppgitt over personen som løper rundt. Det er en av de store forskjellene mellom adhd og add. En person med ADD har kanskje halvparten så mye energi som en person uten noen av diagnosene. Og en annen ting. Er personer med ADHD ofte overvektige? Nei. er personer med ADD ofte overvektige? JA.

Peace out
ADHD er misforstått. Det er jo neste generasjons mennesker! Neste trinnet i evolusjonen.
Hvordan finner man ut at man har ADHD/ADD?

Har problemer med å sitte rolig; 'tripper' alltid med beina, 'trommer' etc med fingra, skifter sittestilling osv.
Sliter med å sovne! Kan legge meg klokka 11 og stirre i taket til 5-6-7 før jeg sovner.
Jeg har store konsentrasjonsproblemer angående ting jeg ikke er interessert i, men om det er snakk om noe jeg liker så klarer jeg lett å konsentrere meg.

Er jeg bare hyperaktiv og giddalaus eller kan det faktisk ligge noe i dette?
Sitat av etsi Vis innlegg
Hvordan finner man ut at man har ADHD/ADD?

Har problemer med å sitte rolig; 'tripper' alltid med beina, 'trommer' etc med fingra, skifter sittestilling osv.
Sliter med å sovne! Kan legge meg klokka 11 og stirre i taket til 5-6-7 før jeg sovner.
Jeg har store konsentrasjonsproblemer angående ting jeg ikke er interessert i, men om det er snakk om noe jeg liker så klarer jeg lett å konsentrere meg.

Er jeg bare hyperaktiv og giddalaus eller kan det faktisk ligge noe i dette?
Vis hele sitatet...
Det virker ihvertfall som typiske tegn på AD/HD syntes du burde kontakte fast legen din og evt spørre om du kan ta en test.
Må foreldre innblandes? Jeg mistenker at jeg har ADHD. Kjenner jeg foreldrene mine rett vil de gjøre alt for å hindre meg fra å få utdelt medisiner.

Mamma er veldig anti-medisiner og mener alt kan løses med homeopati og annen alternativ bullshit.
Sist endret av Stratops; 9. mars 2010 kl. 20:19.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Må foreldre innblandes? Jeg mistenker at jeg har ADHD. Kjenner jeg foreldrene mine rett vil de gjøre alt for å hindre meg fra å få utdelt medisiner.

Mamma er veldig anti-medisiner og mener alt kan løses med homeopati og annen alternativ bullshit.
Vis hele sitatet...

Det kommer an på hvor gammel du er, om foreldrene må blandes inn. Jeg har selv tro på alternative metoder.
Men om moren din ikke vil la deg ha medisiner, skader det ikke å sjekke for diagnose? Så kan man ta der derfra, kanskje legen har noen råd ang foreldre også?
Sitat av etsi Vis innlegg
Hvordan finner man ut at man har ADHD/ADD?

Har problemer med å sitte rolig; 'tripper' alltid med beina, 'trommer' etc med fingra, skifter sittestilling osv.
Sliter med å sovne! Kan legge meg klokka 11 og stirre i taket til 5-6-7 før jeg sovner.
Jeg har store konsentrasjonsproblemer angående ting jeg ikke er interessert i, men om det er snakk om noe jeg liker så klarer jeg lett å konsentrere meg.

Er jeg bare hyperaktiv og giddalaus eller kan det faktisk ligge noe i dette?
Vis hele sitatet...

Kjenner meg 100% igjen. Fra 1-6 klasse hadde jeg stor vanskelighet for å kontrollere sinnet mitt. Noen kunne si "jævla drittunge", så gikk jeg og begynte å denge løs på dem.

Gikk til Psykolog, det hjalp ikke særlig, så gikk jeg til en slags "gruppe" for barn med problemer med å styre seg selv når dem ble sinte. Etter det har jeg faktisk ikke slått noen som helst. Men det som han over forteller har jeg enda.

Tok en ADHD test for rundt 4 måneder siden, jeg har ikke ADHD