Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 6704
God aften. Tidligere i dag fikk jeg med meg en del av en Mythbusters-episode der de testet om et fly kunne ta av dersom man byttet ut rullebanen med en tredemølle, slik at flyet kun beveget seg i forhold til bakken, men ikke i forhold til de resterende omgivelsene.

Ut i fra mine (små) kunnskaper om flys virkemåte, kan jeg på ingen måte se for meg at dette vil fungere, siden flyet ikke vil bygge opp noe undertrykk over vingene, og dermed ikke vil ha noe som trekker det opp i luften. Likevel klarte på mystisk vis flyet i Mythbusters å lette. Kan noen gi noen vitenskapelig forklaring på dette?

Det virket som om samlebåndet ikke helt klarte å holde tritt med flyet, slik at dette likevel beveget seg framover i forhold til omgivelsene, uten at jeg vet med hvilken hastighet, og om dette kan være årsaken til at flyet lettet.

Cheers,
icTus
w00t, forstår ikke helt dette... Det mest logiske er jo at flyet ikke vil lette, pga det trådstarter sier.
Det er enda ett eksperiment jeg har sett blitt gjort på mightbuster, her skulle de kjøre en bil inn i en trailer i fart ved å kjøre opp på den nedfelte luken (de hadde gjort den luken bak på traileren om til en "bakke" slik at det skulle være mulig å kjøre bilen inn i traileren). Traileren kjørte i 60km/t (tror jeg), mens bilen litt raskere.
jeg trodde at når bilen traff det planet den måtte kjøre opp for å komme inn i traileren at bilen ville krasje i veggen i traileren siden jeg mente at bilen ville akslere i det bakjulene var borti denne "bakken" men neida, dette skjedde ikke. Den økte ikke i fart. Dårlig definasjon i know.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei forklarer jo veldig grundig i episoden. Grunnen er at det er PROPELLEN som gir framdrifta, og propellen virker i forhold til lufthastighet. Det er lufthastighet som har noko å sei for akselerasjonen til et fly, og evna til å ta av. Farten i forhold til bakken er rett og slett uviktig.
samme satt jeg og forbannet meg over. jamie sa jo selv at det nesten var litt flaut å være med på...

man så jo klart og tydelig i både skala- og fullversjonstesten at flyet beveget seg forover i forhold til omgivelsene.
om flyet kan lette, avhenger av airspeeden i forhold til flyet, ikke bakkens hastighet...

dette svekket egentlig mitt syn på mythbusters, makan....


EDIT: slik slashdot la det frem nå kan det virke som om dem har trodd at luftstrømmen fra propellen skulle skape oppdrift.
Sist endret av VivaLatrina; 14. januar 2009 kl. 22:49.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dei forklarer jo veldig grundig i episoden. Grunnen er at det er PROPELLEN som gir framdrifta, og propellen virker i forhold til lufthastighet. Det er lufthastighet som har noko å sei for akselerasjonen til et fly, og evna til å ta av. Farten i forhold til bakken er rett og slett uviktig.
Vis hele sitatet...
Det virkelige mysteriet er hvor mange ganger dette må sis før det går opp for enkelte.
Forskjellen mellom en person som løper 20kmt på en tredemølle og står stille i forhold til omgivelsene og et fly er som nevnt at propellen gir fremdrift og det er irrelevant hvor fort hjulene til flyet går (men det er selvsagt IKKE irrelevant hvor fort beina dine går på en tredemølle!). Tredemøllen til flyet med hjul vil bare få hjulene til å spinne raskere; men det vil ikke ha effekt for selve flyet som ikke er "avhengig" av at hjulene har hastighet for å oppnå akselerasjon. Du kunne ha bundet flyvingene fast til to bygninger og latt tredemøllen gått så fort den ville, bare hjulene går. Gjør det samme med en person og litt andre ting vil skje.
Sist endret av Kinseek; 14. januar 2009 kl. 22:53.
Sitat av ulldott Vis innlegg
Det virkelige mysteriet er hvor mange ganger dette må sis før det går opp for enkelte.
Vis hele sitatet...
helt enig, og at mythbusters gikk 'fem på' denne, forundrer meg meget.

dem sa at flyet tok av ved ca 40 km/t i forhold til stillestående omgivelser, og man så tydelig på nesten alle klippene at flyet beveget seg i forhold til omgivelsene.

greit, tredemølla kan "holde igjen" flyet littegran, mtp. friksjon mot bakken, men det er så lite at det er uvesentlig
Det er litt snålt, men det er faktisk mange som sliter litt med å forstå det her, folk tenker ikke på at hjulene går fritt.

Har vi ikke hatt en tråd om dette her før, forresten?
Uten å ha sett episoden, så burde de vel gjort dette uten at proppelen gikk ? Altså for å virkelig teste det, noe som da ville avkreftet "myten". Eller er jeg på jordet ?
Flyet ville selvsagt ikke tatt av uten propellen hvis det var slikt du tenkte så der kan du avkrefte myten med en gang. Tar du av propellen og fjerner fremdriften så vil flyet stå stille på tredemøllen og gå bakover siden det antageligvis er nok friksjon på hjulene uten fremdrift til at hjulene ikke spinner.
Sist endret av Kinseek; 14. januar 2009 kl. 23:21.
Akkurat, men så lenge propellen går, så vil jo flyet gå framover på "tredemøllen" slik en tydeligvis ser i snutten. Noe som jeg mener ødelegger forsøket, men er "myten" da basert på at tredemøllen er så lang som i snutten så er det jo mer realistisk. Men samtidig tror jeg de som har kommer med "myten" tror at flyet skal stå stille på tredemøllen til det plutselig tar av, men det vil jo ikke skje. Jaja, care egnetlig. Men da tror jeg forstår litt mer =)
Fjerner man propellen så har jo flyet ingen mulighet for fremdrift, og da vil det selvsagt være umulig å ta av, det du snakker om der blir bare helt meningsløst. Å fjerne propellen ville ødelagt forsøket.

Derimot - hadde du klart å lage et langt nok og stort nok rullebånd, så kunne du fint ha starta motoren mens flyet gikk full fart bakover, da ville det bare ha tatt litt lenger før det tok av.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Det er jo ikke så fantastisk vanskelig. Det som skjer er jo at hjulene går mye fortere enn flyet, men det er ikke nok friksjon på hjulene for at rullebåndet skal klare å holde det igjen, ref übertegningen.

http://img258.imageshack.us/img258/2248/67973748pn0.jpg
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
samme satt jeg og forbannet meg over. jamie sa jo selv at det nesten var litt flaut å være med på...
.
Vis hele sitatet...
Det som virkelig var skremmende, var at piloten tok feil!
Dette er jo selvfølge. Det eneste man kan gjøre for å "bremse" ned fremdriften til flyet er å gi det medvind. På den måten vil luftens fart over vingene reduseres. Hvor fort bakken flytter seg er irrelevant.

Har selv vært med på å ta i mot seilfly som lander i mye motvind. Det er knapt så de klarer å lande, da farten over vingene er så høy at man egentlig har take-off fart, selv om bakke farten bare er noen km/t
Sist endret av optimus111; 15. januar 2009 kl. 00:10.
Jeg klarer ikke å begripe at noen trodde det ikke skulle gå...

Flyet kan lette mens det går bakover, så lenge det har nok luftstrøm under vingene
Sist endret av bobbo; 15. januar 2009 kl. 00:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Jeg klarer ikke å begripe at noen trodde det ikke skulle gå...

Flyet kan lette mens det går bakover, så lenge det har nok luftstrøm under vingene
Vis hele sitatet...
Et eksempel kan vel være å se på måker i motvind, de står ofte stille i lufta, eller seiler bakover. Eller er jeg på jordet nå?
Sist endret av Eplekjekk; 15. januar 2009 kl. 00:46.
Stemmer. Farten til flyet i forhold til bakken har som andre allerede har påpekt, ikke en dritt å si. Det er luftstrømmen rundt vingen som har noe å si, så det er bare å få tak i en stor vifte. Det er jo slik helikopter virker. I stedet for å bevege hele "flyet" fremover for å få luftstrøm rundt vingene, spinner de i ring.
har ikke sett episoden, men syns selv det høres rart ut, skal si at jeg ikke er ekspert innen fly, men trodde faktisk jeg skjønte hvordan de fløy, men det gjør jeg tydligvis ikke lengre...

Meningen med propellen er vel å dra flyet igjennom lufta, liksom dytte det fremover, ikke blåse luft på vingene så det letter? som det hørtest ut som fra noen her.
Hvordan forklarer dere hvordan jettfly fungerer da?

Så da kan jeg heller ikke se hvordan de klarte å få flyet til å lette heller, uten noe luftstrøm under vingene.
Stikk handa de ut av et bilvindu i stor fart og hold den flat i forskjellige vinkler, holder du den helt slapt kan du få den til å "sveve" i lufta, i riktig vinkel! på samme måte funker jo fly...
Da må det enten ha blåst noe helt forjæveli der, eller så er det fake!
Sist endret av sykofant; 15. januar 2009 kl. 01:43.
Det er jo helt ubegripelig at ikke flyet tar av. 3D møllen har jo nok fart til at takeoff kan skje. Det er sikkert en feil med flyet eller 3D møllen.
Nei ærlig talt, så jeg synes at det er flaut at mythbusters i hele tatt prøver på å gjøre noe sånt. Må være agurktid for mythbusting.
Det som skjer her, er bare det at hjulene ruller i "dobbel" fart av hva de skulle gjort ved vanlig take off. Siden et fly ikke har drift på hjulene, er det uinteressant hvilken fart bakken har. Flyhjulene har kun kulelager som lar de spinne uavhengig av farten til flyet.

De kunne ha satt flyet på en rulle som hadde den dobbelte farten av flyet, og det hadde lettet uansett.

Så klart vil propellen dra flyet fremover, siden motoren klarer og overvinne friksjonen mellom bakken og flyet. Denne friksjonen vil i prinsipp være kraften som skal til for å rotere hjullagret til landningshjulene + luftmotstand. Den energien som er igjen etter friksjonen er overvunnet, vil dra flyet fremover.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
UngarEffect; flyet TAR av. Det hadde vært et mirakel om det ikke hadde tatt av. Motoren generer mye mer kraft i retning forover enn hva rullebåndet generer bakover. Hadde Flyet stått med brekket på hadde det vært en annen sak, men det er selvfølgelig ikke tilfelle.

http://img164.imageshack.us/img164/547/picture4ik5.png

Ergo: 6000 NM igjen for å trekke flyet i riktig retning. Mer enn nok for å ta av.
Ja, men det trenger en lang tredemølle, og flyet går framover på tredemøllen, og bruker den som rullebane, og får dermed luft under vingene.
De som ikke tror at det letter er de folka som tror flyet vil stå i ro på samme plassen på tredemøllen.
Sist endret av _haha_; 15. januar 2009 kl. 03:15.
Når propellen spinner på full guffe og rullebanen holder den igjen ved å la den stå stille, så tror jeg flyet vil lette hvis rullebanen stopper plutselig. Eller hvis den gir på enda mer
Propellen spinner ikke på rullebåndet...
Rullebåndet gjør INGENTING annet enn å få hjulene til å gå rundt. Rullebåndet påvirker ikke flyets fremdrift i det hele tatt (ihvertfall ikke nevneverdig). Propellen eller jetmotorene gir flyet fart fremover, uansett hva hjulene står å spinner på. Derfor vil flyet oppnå akkurat samme fremdrift på en vanlig rullebane som på et rullebånd. Hjulene er der bare for at flyet ikke skal sope ned i bakken. Hvor fort de spinner betyr ingenting. At mythbusters tok i dette fjaset er uforståelig. For det er en ikke-sak basert på en misforståelse.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Rullebåndet gjør INGENTING annet enn å få hjulene til å gå rundt. Rullebåndet påvirker ikke flyets fremdrift i det hele tatt (ihvertfall ikke nevneverdig). Propellen eller jetmotorene gir flyet fart fremover, uansett hva hjulene står å spinner på. Derfor vil flyet oppnå akkurat samme fremdrift på en vanlig rullebane som på et rullebånd. Hjulene er der bare for at flyet ikke skal sope ned i bakken. Hvor fort de spinner betyr ingenting. At mythbusters tok i dette fjaset er uforståelig. For det er en ikke-sak basert på en misforståelse.
Vis hele sitatet...
Uansett om en myte er fjas eller ikke, må den jo blir motbevist for at folk skal forstå misforståelsen, som er opphavet til myten.

Jeg syns det eksperimentet er et av deres dårligere, det de lagde kan knapt nok kalles et rullebånd, og tror ikke det representerte myten godt nok. Men myten er jo obviously busted.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
De som enda ikke har skjønt det bør sette seg ned og tenke litt nå!

Forklarer denne noe? 5 åringe forstår det tydeligvis...
http://www.youtube.com/watch?v=-EopV...eature=related

Og her forklarer de litt: http://www.youtube.com/watch?v=S377H...eature=related

Og for de som ende ikke forsto det: http://www.youtube.com/watch?v=4owly...eature=related

Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
helt enig, og at mythbusters gikk 'fem på' denne, forundrer meg meget.

dem sa at flyet tok av ved ca 40 km/t i forhold til stillestående omgivelser, og man så tydelig på nesten alle klippene at flyet beveget seg i forhold til omgivelsene.

greit, tredemølla kan "holde igjen" flyet littegran, mtp. friksjon mot bakken, men det er så lite at det er uvesentlig
Vis hele sitatet...
Mythbusters skjønte jo at flyet kom til og ta av uansett som jeg fikk med meg?
Det var piloten som trodde flyet ville stå stille, og det er veldig morro og tenke på!
Back to flyskolen med han!
Må innrømme at jeg nesten venter på at denne tråden blir fjernet, hehe.

Hengepuppmassør: Nei akkurat. Les Bo1e's forklaring.
ligger det flm av det på nette noen steder eller? hadde likt å sett det... men flyet tok ikke av, ikkesant? flye kan ikke ta av, hvis det var så at det kunne ta av, hvorfor bruker de ikke det prinsippe på hangardskipene? må jo være bedre en å bruke "katapult"
Hvis du leser tråden finner du både filmer og forklaringer om at jo; flyet tar av...

Flyet står enkelt og greit ikke stille på tredemøllen i forhold til omgivelsene. Tredemøllen får bare hjulene til å spinne fritt; ikke flyet til å gå bakover. Propellen drar fyet fremover og gir det en fart i forhold til bakken utenfor tredemøllen.

Men herregud uansett; les den forbanna tråden før du stiller idiotiske spørsmål.

Et hangarskip er ikke langt nok/med god nok plass til at flyene kan ta av normalt. "Tredemøllen" i mythbusters var lang nok.
Sist endret av Kinseek; 15. januar 2009 kl. 13:26.
sykofant har du lest tråden? Det er ikke sånn at flyet står i ro og plutselig letter fra bakken. Flyet beveger seg akkurat like langt fremover før det tar av. Det oppfører seg akkurat som om det skulle stått på en vanlig rullebane, bortsett fra at rullebåndet får hjulene til å snurre raskere enn vanlig. Rullebåndet påvirker KUN hjulene. Flyet ellers, som bruker en propell eller en jetmotor for å skape fremdrift, oppfører seg akkurat som vanlig. Flyet dytter luft bakover, noe som gjør at flyet beveger seg fremover, mens hjulene lever sitt eget liv 100% uavhengig av hva resten av flyet gjør. De går rundt og rundt og påvirker ikke flyets bevegelse. You see?
lest tråden, men skjønte ikke helt hva folk mente! så de hadde en henger med en mølle med flyet på og en bil som trakk det bortover rullebanen eller noe da? for om det står stille på mølla og mølla går rundt sånn at hjulene på flyet går rundt så skal ikke det ha en dritt å si?
Vet godt at propellen drar flyet bortover, skrev faktisk det i en tidligere post! Vet veldig godt hvordan fly klarer å fly og holde seg oppe (tror jeg)
Sitat av sykofant Vis innlegg
lest tråden, men skjønte ikke helt hva folk mente! så de hadde en henger med en mølle med flyet på og en bil som trakk det bortover rullebanen eller noe da? for om det står stille på mølla og mølla går rundt sånn at hjulene på flyet går rundt så skal ikke det ha en dritt å si?
Vis hele sitatet...
Nei de hadde et stort "teppe" de drog bortover. Effekten er den samme med at bakken under flyet beveger seg bakover.

Sitat av sykofant Vis innlegg
Vet godt at propellen drar flyet bortover, skrev faktisk det i en tidligere post! Vet veldig godt hvordan fly klarer å fly og holde seg oppe (tror jeg)
Vis hele sitatet...
Det virket ikke som om du hadde så god forståelse akkurat...
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg var hele tiden en av skeptikerne som ikke kunne fatte hvordan dette var mulig, helt til jeg så filmen på youtube. Jeg trodde flyet stod i ro på en liten tredemølle og plutselig tok av uten og ha noe "sats"

Når jeg fikk se at flyet fikk en lang distanse så er jo alt klart, det er så klart faktisk. Hvorfor skulle ikke flyet lette? Mythbuster sank litt i verdi på min egen personlige serie børs nå.
Åpenbart at Mythbusters måtte ta opp myten når så mange ikke klarer å vri tankene rundt enkle prinsipper. Selvsagt trengte flyet en lang rullebane for å ta av. Hadde det stått på en liten tredemølle så hadde det jo kjørt av tredemøllen.

Et fly tar av ved at det har noe som gir fremdrift og hastighet (propell, jetmotor osv) som så gir økt vindhastighet på vingene og etter hvert oppdrift og flyvning. Hadde det bare vært propellen som gav oppdriften så hadde vi kalt det et helikopter eller lignende.
om bakken beveger seg bakover så er vel ikke det nok til å skape oppdrift? et småfly med lite last må jo opp i 160-180km/t for å klare å lette, skulle de fått det til å lette stillestående måtte de vel hat vifter som klarer å blåse samme lufthastighet som om du skulle kjørt i den fart, som måtte stå forand flyet og blåse på vingene?

Hvorfor virket det ikke som om jeg ikke skjønner hvordan et fly klarer å lette?
Sitat av sykofant Vis innlegg
om bakken beveger seg bakover så er vel ikke det nok til å skape oppdrift?
Vis hele sitatet...
Det er uinterresant om bakken beveger seg bakover. Hjulene på flyet er frie og går så fort bakken vil. Propellen skaper fremdrift og driver flyet fremover uavhengig av bakkens hastighet. Hjulenes hastighet er altså hastigheten til flyet fremover pluss hastigheten til bakken bakover.

Oppdriften skapes av vinden; vinden skapes av at flyet har fremdrift fra propellene; ikke fra hjulene på bakken.

Har du en vifte som blåser på flyet har du kanskje skapt oppdrift; men ikke fremdrift som drar flyet framover i vinden. Du blåser bare flyet bort; ikke fremover.
Sist endret av Kinseek; 15. januar 2009 kl. 14:02.
Sitat av sykofant Vis innlegg
et småfly med lite last må jo opp i 160-180km/t for å klare å lette
Vis hele sitatet...
De fleste småfly tar av på 40-60 knop,

eller mindre

http://www.youtube.com/watch?v=9WPb5k4-HnY

http://www.youtube.com/watch?v=H6ApI...eature=related
Sitat av Kinseek Vis innlegg
.

Oppdriften skapes av vinden; vinden skapes av at flyet har fremdrift fra propellene; ikke fra hjulene på bakken.
Vis hele sitatet...
Jeg vet! så hvorfor skal det ha noe å si om de setter flyet på et stort rullebond?? flyet må jo ha en viss hastighet fremover for å lette
Pokker jeg brukte langt tid på å forstå denne. Anbefaler andre som ikke skjønner noe til å se videoen, for mange her forklarer alt mulig rart

Mythbusters har bare skapt et friksjonsfritt underlag. Det står ikke i ro som jeg trodde før jeg leste en av de siste postene og så videoen.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Jeg vet! så hvorfor skal det ha noe å si om de setter flyet på et stort rullebond?? flyet må jo ha en viss hastighet fremover for å lette
Vis hele sitatet...
Nei nettopp, det er jo det som er HELE poenget, det har ingenting å si med hjul på en tredemølle for fly.

Sitat av sykofant Vis innlegg
Jeg vet! så hvorfor skal det ha noe å si om de setter flyet på et stort rullebond?? flyet må jo ha en viss hastighet fremover for å lette
Vis hele sitatet...
Nei nettopp, det er jo det som er HELE poenget, det har ingenting å si med hjul på en tredemølle for fly.

Sitat av dico Vis innlegg
Mythbusters har bare skapt et friksjonsfritt underlag. Det står ikke i ro som jeg trodde før jeg leste en av de siste postene og så videoen.
Vis hele sitatet...
Det er mer korrekt at det er flyet til hjulene som ikke gir friksjon på bakken som drar.

RETTEafsfsfsfasfsaf
Sist endret av Kinseek; 15. januar 2009 kl. 14:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Farten flyet har i forhold til bakken er totalt irrelevant. Det som er viktig er farten luften har over vingene.

Dvs har flyet medvind, så må flyets "bakke"fart økes til "luft"farten er tilstrekkelig.

Er det noen her som i det heletatt har fått med seg noe fysikk fra skolen? Dette er rimelig grunnleggende.
eneste forskjellen om bakken går bakover, kontra står stille, er at hjulene beveger seg fortere. Flyet derimot beveger seg akkurat like fort.
Sitat av sykofant Vis innlegg
har ikke sett episoden, men syns selv det høres rart ut, skal si at jeg ikke er ekspert innen fly, men trodde faktisk jeg skjønte hvordan de fløy, men det gjør jeg tydligvis ikke lengre...

Meningen med propellen er vel å dra flyet igjennom lufta, liksom dytte det fremover, ikke blåse luft på vingene så det letter? som det hørtest ut som fra noen her.
Hvordan forklarer dere hvordan jettfly fungerer da?

Så da kan jeg heller ikke se hvordan de klarte å få flyet til å lette heller, uten noe luftstrøm under vingene.
Stikk handa de ut av et bilvindu i stor fart og hold den flat i forskjellige vinkler, holder du den helt slapt kan du få den til å "sveve" i lufta, i riktig vinkel! på samme måte funker jo fly...
Da må det enten ha blåst noe helt forjæveli der, eller så er det fake!
Vis hele sitatet...

du får luftstrøm over vingene nettopp fordi flyet beveger seg forover i forhold til LUFTA. propellen(e) drar flyet forover, det samme gjør jetmotoren. luftstrømmen over vingene kommer som sagt at flyet beveger seg i forhold til lufta.

du sier du ikke har sett episoden, men jeg kan fortelle deg at det var helt ekte, men det var feil utført, for flyet beveget seg minst 40 km/t i forhold til vanlig stillestående bakke. myten var at båndet skulle gå bakover 40 km/t, og flyet skulle gå forover 40 km/t i forhold til båndet, altså stille i forhold til bakken
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
du sier du ikke har sett episoden, men jeg kan fortelle deg at det var helt ekte, men det var feil utført, for flyet beveget seg minst 40 km/t i forhold til vanlig stillestående bakke. myten var at båndet skulle gå bakover 40 km/t, og flyet skulle gå forover 40 km/t i forhold til båndet, altså stille i forhold til bakken
Vis hele sitatet...
Og da blir luftstrømmen rundt vingene ganske likt 0 og det ville selvsagt ikke hatt noen sjangse til å ta av.

For å oppnå det at flyet står stille i forhold til bakken på båndet må du motorisere hjulene.
Sist endret av Kinseek; 15. januar 2009 kl. 17:16.
jeg så klippet av mythbusters på youtube, og det virker som dem har misforstått myten totalt.

jamie skulle dra teppet 40 km/t bakover, og flyet skulle fly 40 km/t i den andre retningen, i forhold til omgivelsene. "myten" er vel strengt tatt at et fly som beveger seg i motsvarende hastighet til rullebåndet, ikke vil lette, og dette er jo fakta, derfor ingen myte lenger. dersom myten var teppe= -40 km/t, fly= +40 km/t, er myten som dem sier busted, nettopp fordi flyet TOK av
Sitat av VivaLatrina
"myten" er vel strengt tatt at et fly som beveger seg i motsvarende hastighet til rullebåndet, ikke vil lette
Vis hele sitatet...
Kan du utdype dette litt? Tror ikke jeg forstår hva som menes.