Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1329
Helt hypotetisk (kremt), hvis jeg "låner" en kamerat sin mobil og putter inn mitt SIM-kort, for deretter å slå av mobilen og sette tilbake vedkommedes SIM-kort, vil han da merke at jeg har vært inne på telefonen hans når han slår den på igjen?

Blir han varslet på noen som helst måte, eller blir det bare samme intro ("tast inn pin-kode")?

Noen som vet?
Han vil ikke merke det med mindre ikke telefonen hans automatisk kopierer over kontaktene dine på SIM kortet.

Hva slags telefon er det?
Dette er jo bare et hypotetisk tilfelle, men la oss for diskusjonens skyld si at det dreide seg om en Nokia 2630 eller en Sony Ericsson Cyber Shot.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Med mindre du legger igjen spor på telefonen hans (mottar/sender meldinger, mottar anrop, eller ringer f.eks. - med ditt sim-kort (uten å slette etterpå)), så vil han ikke kunne se noe, nei.

Edit, faen, tenkte ikke på det som shakin skrev..
Sist endret av dain; 7. januar 2009 kl. 10:42.
Når et simkort fjernes fra en telefon vil telefonen automatisk be om endring av dato og klokkeslett neste gang den startes opp med et simkort. Så hvis "kameraten" din har litt vett i topplokket merker han det med en gang.
@shakin: Det er ikke alltid. Jeg kan godt bytte simkort på min telefon uten at jeg får det...
Tror det har noe med hvor lenge batteriet er ute?
Det med klokkeinstillingene her med hvor lenge batteriet er ute, og hvordan det står til med det interne batteriet (hvis det eksisterer på modellen). En annen ting som muligens dukker opp, er telefonlåskode (som de så fint kaller det).
Er en kode som må tastes inn hver gang det byttes simkort i telefonen, for at en skal bevise at det er du som er eier. På noen modeller står det på som standard, andre kan det skrus på, og noen eksisterer det ikke. Standart telefonlåskoder er 0000
Sist endret av Lanjelin; 7. januar 2009 kl. 11:04.
Eller at telefonen er låst til operatør, noe som hindrer deg i å gjøre det dersom du har annen operatør en vedkommende.
Hm, ja det høres jo fornuftig ut. Man må jo ta ut batteriet for å bytte SIM-kort, og da stanser jo klokka sånn at man må stille den inn på nytt når man starter opp telefonen igjen.

Med mindre det finnes noen slags form for backup-batteri?
De fleste telefonene har "klokkebatteri", kan ikke huske at jeg har tasta inn dette i det siste de gangene jeg har byttet SIM på diverse mobiler.
Interessant.

Noen som vet om Nokia 2630 og Sony Ericsson Cyber Shot har et slikt "klokkebatteri", og hvor finner man det evt. ut?
Sony Ericsson Cyber shot hva for noe? Finnes tusen forskjellige modeller..
Ulp... Husker ikke. Det står bare cyber shot på den, ikke modellnr.

Men det er vel kanskje ikke så store variasjoner mht. batterier og sånt?