Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  914 114598
Sitat av Up Vis innlegg
billigere og hente masse blyvekter til bilfelger.
Vis hele sitatet...
er dette runde kuler :P? har ingen anelse
Very Important Pyrotechnician
Sitat av maxilat Vis innlegg
er dette runde kuler :P? har ingen anelse
Vis hele sitatet...
Heh, har du ikke sett hjulvekter? Og nei, de er ikke runde. Du kan kjøpe en kuletang og støpe selv, eller du kan støpe sylinderformet media ved å borre hull i treklosser og fylle i bly.
Vet om flere som har handlet kuler til geomag på dealextreme.com. Disse kulene bruker de til media og det skal visstnok fungere veldig bra.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Vet om flere som har handlet kuler til geomag på dealextreme.com. Disse kulene bruker de til media og det skal visstnok fungere veldig bra.
Vis hele sitatet...
Geomag? Mener du det leketøyet med plastpinner med magneter inni, og kuler til å koble det sammen med? Hvilket materiale er disse kulene laget av? Hvis det er stål så kan vel det gi gnister hvis det brukes i en mølle?
Er ikke sikker på dette, men dersom det er stål så kan det uansett brukes til å mølle andre ting enn brann/eksplosjonsfarlige stoffer.
Er ikke disse "whey" boksene alt for tynne for langvarig bruk?

Nå har jeg en trommel fra inoxia, men før det brukte jeg ofte flasker og slikt men det viste seg at flaskene gikk hull på etter kort tid...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
De kulene jeg tror dere tenker på, er jo magnetiske! De vil jo klumpe seg sammen og han nesten null effekt! Stål går OK til svartrkutt, men er allikevel idiotisk å bruke. Bly er kjempelett tilgjengelig og billig for alle. Hjulvekter, fiskelodd, blyhagl, anker - ting som inneholder bly, listen er uendelig!
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
De kulene jeg tror dere tenker på, er jo magnetiske! De vil jo klumpe seg sammen og han nesten null effekt! Stål går OK til svartrkutt, men er allikevel idiotisk å bruke. Bly er kjempelett tilgjengelig og billig for alle. Hjulvekter, fiskelodd, blyhagl, anker - ting som inneholder bly, listen er uendelig!
Vis hele sitatet...
er det ikke stavene som har magneter, og kulene er bare vanlig stål?
Var det jeg og stusset litt på, Heggi.

Regner med at det er sånn som du sier, men som sagt har jeg bare hørt dette fra et par pyrofyrer som jeg kjenner utenfor Norge.
De sa det fungerte flott, men så gadd jeg ikke å spørre så mye om det heller.

Som Pyro Anders sa: Bruk bly heller.
Har sett geomag kuler, mener de er lagd av stål. Når de er ubrukte så er de helt umagnetiske, de brukes bare til å binde sammen stavene med magneter inni.

Og selvfølgelig så er det jo lett til og med for en 5-åring å få tak i blykuler...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Godt mulig det er stavene som er av magnetisk art ja! Har aldri eid noen selv så.
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Stemmer det. Kuler av stål, magnetene sitter i stavene. Hvordan vet jeg dette? En ekstremt kjip julegave for en del år siden.
Geomag is the brand name of a toy construction system created in 1998, consisting primarily of nickel-plated steel balls (spheres) and short connecting sticks with a magnet on each end (rods).
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Stemmer det. Kuler av stål, magnetene sitter i stavene. Hvordan vet jeg dette? En ekstremt kjip julegave for en del år siden.
Vis hele sitatet...
måtte bare le




ler enda!

faktisk litt morsomt fortsatt

men litt om kulemøller og, har fått tak i en "ny" motor, (altså en vindusviskermotor fra et vrak) og den gjør meg gal! 5 ledninger, og har litt mistanker om hva de går til, men det finnes tydeligvis ikke et El-diagram for en Ford Transit..

uansett, rød, (tenker det er +) svart ( sikkert minus) grønn (selvparkering?)
en brun med hvit stripe, og en helt brun( intervaller?)

Min ide var at + og minus skulle få strøm, så var verden en fin plass og leve, men har skjønt at det ikke går og mistenker at eg må tilføre noen av de andre ledningene strøm også, bare skjønner ikke hvilke.. (ja, har prøvd litt her og der..)

etter og ha tenkt har eg kommet frem til at selvparkeringen kan være noe mekanisk i motoren, og når den får strøm vil en tapp flytte seg og motoren min vil rotere. håper eg, men aner ikke hvordan disse fungerer..

Noen som kan hjelpe? hvis ikke må eg stjele en vaskemaskin

Takk til de som i hele tatt gadd lese
I dag fikk jeg min kuletang med en diameter på ca 12mm + at jeg har liggende ca 40 kg med bly så nå blir det støping av bly kuler i lange baner. Noen som kan være int i kuler så kan det hende at det kan bli muligheter med det, men det tar tid å støpe kuler så ha tolmodighet.
jeg har funnet perfekt trommel til mølla mi Har kjøpt noen bokser med 400g svovel fra ebay, og de beholderene egener seg perfekt til små batcher av svartkrutt o.l. Da blir det vel noe svartkrutt på meg denne helgen
Jeg har tenkt å lage mølle av en boremaskin fra biltema til rundt 200 kr.
Men hvor lenge kan den da stå på i et strekk? Kan den bli ødelagt da?
Skal bruke boremaskin med ledning. Ikke batteri
Very Important Pyrotechnician
Det er det nok neppe noe fasitsvar på. Jeg vet det er fullt mulig å kjøre boremaskiner så varm at de stopper ved vanlig boring, og da snakker vi kanskje 5 minutter pluss pauser, men da er også belastningen noe høyere.
Det du kan gjøre er å montere på noen vifter, det vil hjelpe litt. Dessuten kan du også sette på et tidsur som stopper og starter maskinen med jevne mellomrom. Men noen bra løsning du kan stole på vil aldri en sånn boremaskin bli.

Mitt tips er å heller bruke 200,- på et par reimskiver, og så skaffe en vaskemaskinmotor gratis fra en søppelplass eller el-retur.
Min mølle med en slik motor kan gå i time etter time uten problem, og den er vanvittig sterk. Kan laste på masse kilo uten at det merkes.

Her finner du billige reimskiver og kilreimer: http://www.mfgsupply.com Se under lawn mower og die cast pulleys. Siden det er tommemål på akslinghull kan du kjøpe litt mindre enn akslingen du skal bruke og bare bore de opp.
Sitat av Masclet Vis innlegg
Jeg har tenkt å lage mølle av en boremaskin fra biltema til rundt 200 kr.
Men hvor lenge kan den da stå på i et strekk? Kan den bli ødelagt da?
Skal bruke boremaskin med ledning. Ikke batteri
Vis hele sitatet...
I min start med denne hobbyen brukte jeg boremaskin den gikk i ett døgn uten at den ble varm, men så gikk den ikke på noe tung belastning heller da. dette ble gjort mange ganger før jeg gikk over til en mølle av bedre kvalitet.(Boremaskin bråker)
Det er en del snakk om vaskemaskinmotorer så jeg har ett spørsmål :


Hvordan kan jeg gire ned en vaskemaskinmotor?

Hvis jeg lager meg ei kulemølle og starter den så vil jo motoren snurre som bare f... og kulene vil fly i rundt, men poenget er jo at trommelen skal snurre på ca. 60% av hastigheten det trengs for at kulemediene skal snurre i rundt i trommelen. (Så de snurrer rundt og faller ned på toppen)


Håper på ett kjapt svar! Mvh Zolantor
Very Important Pyrotechnician
Kjapt svar: En liten reimskive på motor og en stor på aksling.

Eksempel: Hvis du har en motor som spinner 1500 rpm, du har en reimskive på 5 cm på motoren, og en på 15 cm på drivakslingen som er 20 mm tykk, så vil du få 90 rpm på en boks som er 11 cm i diameter.
Brukte kalkulatoren på passfire Men jeg tror regnestykket står her en plass hvis du søker litt.

Hvis du ikke vet rpm på motoren, så er det enkelt å måle dette med en PC med mikrofon og et lite dataprogram.
Hei :P Jeg fant ingen andre passende steder og poste dette, og gadd ikke lage en ny tråd.
Har laget en ny kulemølle nå, er dritt fornøyd med den
Men!
Jeg bruker 300blykuler på 50Caliber.
Men når den står på i 4timer ++ så blir det bare klumper, og svartkruttet henger seg bare fast i sidene på trommelen, og i kulene,
Så det blir dårlig krutt, Noen som har noe ideer?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av maxilat Vis innlegg
Hei :P Jeg fant ingen andre passende steder og poste dette, og gadd ikke lage en ny tråd.
Har laget en ny kulemølle nå, er dritt fornøyd med den
Men!
Jeg bruker 300blykuler på 50Caliber.
Men når den står på i 4timer ++ så blir det bare klumper, og svartkruttet henger seg bare fast i sidene på trommelen, og i kulene,
Så det blir dårlig krutt, Noen som har noe ideer?
Vis hele sitatet...
Hvis dette skjer er nok en av kjemikaliene dine litt fuktige. Hvordan trommel har du?
bruker bare en vanelig rund boks, på ca 1l
Sist endret av maxilat; 19. januar 2009 kl. 17:23.
Very Important Pyrotechnician
Hmm, høres ut som fukt ja. Som en midlertidig løsning kan du stoppe møllen hver time eller så, og slå rundt boksen med en pinne. Da løsner det fra sidene.
Har du fylt boksen med rett mengde media og kjemikalier? 50% media, og 25% kjemikalier? Dette skal være volum av tom boks.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av maxilat Vis innlegg
Hei :P Jeg fant ingen andre passende steder og poste dette, og gadd ikke lage en ny tråd.
Har laget en ny kulemølle nå, er dritt fornøyd med den
Men!
Jeg bruker 300blykuler på 50Caliber.
Men når den står på i 4timer ++ så blir det bare klumper, og svartkruttet henger seg bare fast i sidene på trommelen, og i kulene,
Så det blir dårlig krutt, Noen som har noe ideer?
Vis hele sitatet...
Har du dextrin i kruttet under møllingen? Jeg har forsøkt meg på det et par ganger med svartkrutt og stjernekomposisjoner og opplevd det samme som deg. Så jeg møller nå ting ferdig, og lar det gå 10-15 minutter med dextrin tilsatt tilslutt.
da var ca 10 kg med 1/2" blykuler laget, det ble ca 700 kuler jeee!
Sist endret av aron; 20. januar 2009 kl. 14:10.
Nice :P Men jeg laget ikke med dextrin nei :/
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av kimroger74 Vis innlegg
da var ca 10 kg med 1/2" blykuler laget, det ble ca 700 kuler jeee!
Vis hele sitatet...
Digg ass Så ut som skikkelig bra arbeid også! Hvor mange kuler lager man om gangen med en slik kuletang? Mer enn 1 håper jeg? hehe. ble litt inspirert til å lage selv nå!
Sist endret av hanses; 20. januar 2009 kl. 15:19.
Sitat av hanses Vis innlegg
Digg ass Så ut som skikkelig bra arbeid også! Hvor mange kuler lager man om gangen med en slik kuletang? Mer enn 1 håper jeg? hehe. ble litt inspirert til å lage selv nå!
Vis hele sitatet...
man lager 2 og 2 med den tangen jeg har, men det går ganske fort. brukte 2,5 timer på det.
Sitat av kimroger74 Vis innlegg
da var ca 10 kg med 1/2" blykuler laget, det ble ca 700 kuler jeee!
Vis hele sitatet...
Nydelig kanskje du kunne lagt ut hvordan du støper de , og kanskje noen bilder av de du støper de i ?
Sitat av iskaffe Vis innlegg
Nydelig kanskje du kunne lagt ut hvordan du støper de , og kanskje noen bilder av de du støper de i ?
Vis hele sitatet...
Han har brukt kuletang.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Han har brukt kuletang.
Vis hele sitatet...
Obs så ikke at hanses hadde skrevet de før du svarte :S
Men uansett ... De skal ikke så veldig mye til for å lage en kule tang selv heller
spørs om jeg ikke kjøper meg noen av de Her heller isteden for å lage
Sist endret av Bowman; 21. januar 2009 kl. 00:19.
vell, hadde jeg vært deg iskaffe. hadde jeg heller kjøpt 50calibere fra midwaynorge.
Veldig bra kvalitet, men de er litt små :P
Men 800kr for 300blykuler ekke dårlig
Er det egentlig mulig å bruke en blender til å blande ingrediensene?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
kommer vel ann på hvor god blenderen din er, men kaffekverner er ihvertfall brukbart. Hvis du skal bruke det til BP vil du ikke være i nærheten av den kvaliteten du får med en kulemølle. Det går en grense der partiklene er så små at bladet i kvernen bare slår bort partiklene istedenfor å dele dem. Dessuten, med mindre du har en kvern som er totalt adskilt fra maskinereiet (anbefales å ha det uansett), må du ha minst to kverner. En til oksidanter og en til fuel. Kaffekverner er sjeldent helt tette! Det er ihvertfall min erfaring.
Hvor mye koster egentlig kulemøller? Og hvorfor bruker man de? Man kan vel bruke kaffekverner. Eller de gir kanskje ikke fint nok pulver?
Kulemøller er veldig lette å lage selv.
Trenger hovedsaklig bare en vaskemaskin motor, strømkilde, nav, noen reimskiver og et par lagere.
DEt blir ikke fint nok pulver nei.
Man bruker de for å mølle kjemikalier for å få så fint pulver som mulig. Jo mindre medie (kuler) desto finere blir pulveret.
Hvor kan man lett få tak i en vaskemaskinmotor da ?
Sitat av kulii11 Vis innlegg
Hvor kan man lett få tak i en vaskemaskinmotor da ?
Vis hele sitatet...
Det sier seg litt selv da...

Finn en vaskemaskin og ta ut motoren, det har sikkert noen vaskemaskiner du kan ha på en avfallsplass eller noe sånt. Hvis du har en gammel vaskemaskin stående så skrur du den bare opp og tar ut motoren.

LETT
Har nok ikke en gammel vaskemaskin ståendes

Går det an å få en på en el-retur på en elkjøp foreksempel?
er ikke det bare og sjekke da? Dra litt rundt og sjekk på dine lokale shapper. (elkjøp, dynga, osv)
Tviler på om noen her på forumet vet om det står en vaskemaskin utenfor ditt lokale elkjøp :S
Er ikke værre enn å ringe litt rundt til denslags butikker. Dersom du ikke får tak i noen ligger det haugevis av vaskemaskiner på søppelplasser.
Har kjøpt meg 20 pounds (9kg) med slike alumina kuler.

Har tenkt å ha disse i en protein-bøtte å bruke som kulemølle, vil det bli bra?
Sist endret av Suicide Noob; 24. januar 2009 kl. 00:33.
Very Important Pyrotechnician
Joda, det blir bra det! Jeg kjenner ikke til disse proteinboksene, men det funker sikkert greit. Men det beste er en gummitrommel da, f-eks fra http://www.therockshed.com/partslortone.html
I praksis evigvarende.
Er det noen som har erfaringer med disse trommlene er de ok eller ikke?
Fant noe her som kanskje vil overaske noen
http://bart.idium.no/grenstho.tmp/ad...talogs.4-6.pdf

Her er prislistene for godsakene
http://www.grenstho.no/hXGYymxdfIXZ.8.idium
Jeg syntest ikke at prisen var så værst jeg
Så selger de reservedeler å så slipper du problemer i tollen hvis du må ha bevis på at den er godkjent
Very Important Pyrotechnician
Den butikken er nevnt på side 3, så det burde ikke være så stor overraskelse

Kimroger74: Tromlene er i og for seg bra, men det heter seg at man aldri bør mølle krutt i en ståltrommel.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Suicide Noob Vis innlegg
Har kjøpt meg 20 pounds (9kg) med slike alumina kuler.

Har tenkt å ha disse i en protein-bøtte å bruke som kulemølle, vil det bli bra?
Vis hele sitatet...
Det bør bli flott

Hvordan var portoen? Synes selve prisen var særdeles sympatisk!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Heftig pris der ja!