Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 749
I går formaterte jeg PCen min, og installerte Vista. Jeg har hatt Vista før, men støtte nå på et problem: Vista bruker MYE mer prosesser enn før.
Jeg setter meg ned for å spille CS 1.6, og oppdager at det lagger noe sinssykt. Jeg går da ut av spillet, og starter task manageren. Der finner jeg omtrent femti prosesser som er beskrevet som Host Process for Windows Service og med filnavnet svchost.exe. Mange av disse tar mer enn 50.000 K, noen nesten opp mot 100.000 K. Jeg får avsluttet dem, men det er slitsomt og noen kommer opp igjen. Designet går også tilbake til klassisk Windows.
Dette har jeg ikke opplevd når jeg har brukt Vista tidligere. Jeg har formatert PCen opp til flere ganger og istallert Vista. Kan det ha noe med at jeg denne gang har lastet ned en Activated versjon? Eller er det noe helt annet?
Sist endret av Eplekjekk; 26. desember 2008 kl. 00:28.
What is svchost.exe?

Applies to all editions of Windows Vista.
Which edition of Windows Vista am I using?

Svchost.exe is a process on your computer that hosts, or contains, other individual services that Windows uses to perform various functions. For example, Windows Defender uses a service that is hosted by a svchost.exe process.

There can be multiple instances of svchost.exe running on your computer, with each instance containing different services. One instance of svchost.exe might host a single service for a program, and another instance might host several services related to Windows. You can use Task Manager to view which services are running under each instance of svchost.exe.

To view which services are currently running under svchost.exe

1.

Open Task Manager by right-clicking the taskbar and then clicking Task Manager.
2.

Click the Processes tab.
3.

Click Show processes from all users. Administrator permission required If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.
4.

Right-click an instance of svchost.exe, and then click Go to Service(s). The services associated with the process are highlighted on the Services tab.
NoteIf you install a program and begin receiving notices that Data Execution Prevention (DEP), a security feature of Windows, is closing svchost.exe or other Windows processes, the cause could be services or extensions created by the program. Check with the publisher of the program to see if there is an updated, DEP-compatible version available, or try uninstalling the program.


Her beskriver microsoft hva svchost.exe er
Ok. Men hvorfor er det så ekstremt mange av dem? Hver av dem hoster jo tusenvis av tjenester
Du sier det selv i din siste post.
Ok. Får omformulere meg litt da. Hvorfor hoster svchost.exe så mye mer nå enn før?
Okei.. Her skriver de litt om hva det er.

Og hvorfor det kan være så mange.
Sist endret av vestavik; 26. desember 2008 kl. 20:34.
Hm. Det programmet som han fyren sikter til, er det mulig å få en uregistrert versjon som funker? For å få fjernet alt må jeg registrere meg, og det koster penger. Og penger er IKKE min sterke side.
Hvis det er Winpatrol du snakker om, så er det jo gratis. Det er plus utgaven han selv bruker i følge skjermskuddet.

atlef.
deaktiver tjenester du ikke bruker. Det burde ordne det meste. om du fortsatt har problemer, så må nok google brukes..
Åpne "Tjenester" i Vista - Skriv Tjenester eller Services i søkelinja på startmenyen. Der får du en oversikt over tjenestene som kjører/finnes på din maskin. Der kan du også stenge/deaktivere ++ de tjenstene du ikke vil ha kjørende.

Når det gjelder svchost så må du finne ut hvilket tjenester du ikke trenger å ha kjørende, for så å deaktivere disse samme sted som nevnt overnfor. Bruk google til å finne ut hvilket tjenester som er nødvendige og hvilket som du kan ta bort...