Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1587
Jeg har rotet meg borti en selvportrett gruppe hvor man skal ta et bilde av seg selv hver dag i et helt år. Aldri prøvd selvportrett før. Dukket opp et som jeg ble rimelig fornøyd med, men da det er vanskelig å være objektiv med bilder som man selv har tatt, spesielt med seg selv på, så sender jeg det ut her!

Er klar over at nesen på katten er kuttet, men syns det ble litt av sjarmen?

Kamera: Canon EOS 30D
Objektiv: Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS

Fjernet en liten skygge i PS, ellers er det ubehandlet.

http://farm4.static.flickr.com/3095/3115162077_c731dc487f.jpg

Stort: http://farm4.static.flickr.com/3095/...31dc487f_b.jpg
Synes bildet er kult. Du har også rett, litt tråkig at snuta forsvant på den lille katten En ting jeg ikke synes var så bra, er at fokuset sitter på et annet sted enn deg, og da mister selportrett litt av meninga si:P
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Jeg har rotet meg borti en selvportrett gruppe hvor man skal ta et bilde av seg selv hver dag i et helt år
Vis hele sitatet...
Antar bildene da skal sammenlignes etter et år? Dette bildet er isåfall veldig dårlig. Det blir utrolig vanskelig å sammenligne etter et år..
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
tafsern: Ja, haha! Når du sier det så! Ser at jeg ikke har skikkelig fokus lenger enn til nesen, autofokus komplikasjoner. Mistenker jeg at det hadde vært verre om jeg skulle ha prøvd manuell fokusering

Sitat av shakin Vis innlegg
Antar bildene da skal sammenlignes etter et år? Dette bildet er isåfall veldig dårlig. Det blir utrolig vanskelig å sammenligne etter et år..
Vis hele sitatet...
Huh? Nei. Det er for å fange sinnsstemningen. Se hvor mye man har eldet på et år er litt for depressivt for meg.
Hvor finnes denne gruppen?

Jeg synes du kuttet litt for mye i begge ender. Kunne godt hatt med litt mer av det høyre øyet ditt, i tillegg til kattens snute Og selvsagt, som andre her sier: fokuset.

Ellers, så var det et greit/fint bilde. Men jeg personlig hadde villet tvinge katten til å ligge andre veien
Sitat av GothQueen Vis innlegg
tafsern: Ja, haha! Når du sier det så! Ser at jeg ikke har skikkelig fokus lenger enn til nesen, autofokus komplikasjoner. Mistenker jeg at det hadde vært verre om jeg skulle ha prøvd manuell fokusering
Vis hele sitatet...
Jeg har selv 30D, og du har muligheten til å velge fokuspunkt....det vil si at du kunne ha valgt å fokusere "i midten høyre", på deg. Men alt dette kommer etterhvert. Bruker så og si bare manuell nå, men begynte med AV innstillingen. Den helautomatiske har jeg faktisk aldri brukt
Om det var jeg som tok bildet og redigerte det ville jeg ungått å kutte nesen på katten, og fått deg til å støtte hodet på på hånden, så det ble riktig vei og skapte en mer dynamisk himmellinje. Bilder av mennesker vendt sidelengs er veldig vanskelig å få "naturlig" og jeg syntes himmellinjen på bildet ble litt for rett og "firkanta". Som nevnt tidligere burde også focusen være på annsiktet ditt.

Ellers, søt jente og søt katt=)
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
skjønner ikke helt om du vil ha kritikk på idèen i seg selv, eller på bildet?
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Takker, får øve meg litt mer i bruken av låsing av fokuspunkter. Manuell fokus er jeg alt godt dreven i, men det pleier å være lettere når jeg er bak kameraet xD For øyeblikket bruker jeg år og dag på huske hvor det var jeg fant innstillingene for fokuspunkt. Dynamiske himmellinjer, det gylne snitt og den slags standarisert søppel holder jeg meg unna - det finnes for mange like bilder her i verden

Tussler meg bak kameraet igjen og holder meg der minst et år til, tror jeg
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Om du ikke har mer på den venstre siden, synes jeg faktisk du bør kutte litt mer på den. Snuten er litt med, men ikke helt, litt som når man kutter akkurat på knær/albuer. Da skal det kuttes mer.

Arg, har ikke EXIF-viewer her nå, men blitzen som jeg mener å se ble brukt kan godt diffuses, selv om det gjorde bakgrunnen fin og mørk. Det kan gjøres i postproduksjon (where's helk when you need him?!)

Jeg forventer at når medlemmene på dette forumet kommer seg fra julefeiringen, vil poster som "OMG A url on teh internetz! Post tits or GTFO"
For mye katt, for lite pike.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå skal det sies at jeg er nybegynner

Etter min mening så er bilde litt rotete, du har 3 muligheter etter min mening, å det er:
1.Bilde av deg, mens katten bare er med for å gjøre bilde koseligere.
2.Bilde er av katten, også er du med som en sånn liten linselus.
3.bilde er av deg og katten, sånn koselig bilde

Men syns egentlig ikke bilde var noen av delene

Skulle bilde vært med deg i fokus, så skulle du hatt med mindre av katten og litt mer av deg.
skulle katten vært i fokus, så skulle du hatt med mer av katten.
skulle det vært et bilde av dere begge, så skulle du hatt med mer av begge

Har sett en del av di bildeseriene på youtube, å jeg må bare si at jeg blir sykt deprimert så en kar som hadde tatt bilde av seg selv i 40år, også tar det 40sekunder å vise det, det er litt creapy :P

Hvis du skal ta en sånn bilde serie, så ville jeg ha hatt med mere av ansiktet, sånn at du ser utviklingen av ansiktet.
også burde du ha kameraet på samme sted, å du burde være på samme sted hver gang, blir mye bedre når du skal lage det om til en filmsnutt.

En annen ting, istede for å velge fokuspunkt, så kunne du stillt kameraet ditt på en av di manuelle innstillingene, også vrir du på hjulet, sånn at du stiller ´opp´ F verdien, da får du skarpere bilde over hele bilde.
litt vanskelig å forklare
Men du ser forskjellen, hvis du setter den på macro å tar et bilde, også setter du den på landskaps innstillinger å tar et helt likt bilde.
da vill du se forskjellen skarpheten, macro = lav f-verdi og landskaps greia = høy f-verdi.

Hvis jeg setter mitt canon 350D på innstillingen som heter AV, så kan jeg vri på det hjulet som er oppå, da ser jeg på displayet at jeg endrer lukkertiden, og ved siden av lukkertiden, så står det et tall som endrer seg samtidig, det er f-verdien, stiller jeg opp lukkertiden, så stiller jeg opp f-verdien samtidig, høy f-verdi er fint

sikkert noen her som har mere peiling enn meg som kan forklare på en bedre måte, eller en annen måte
Lykke til med bilde serien
Hmm når jeg ser litt bedre etter så ser det vist ut som du er langt over mitt stadie hehe så da vet du sikkert hva f-verdi å sånn er bedre enn meg hehe
F-verdi er blenderåpning..
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
For mye katt, for lite pike.
Vis hele sitatet...
Som om jeg skulle sagt det selv.
i og med dette er del av en serie burde du heller vise frem det ferdige produktet i sin helhet. i stedet for å vise en heller haltende start.
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Sitat av galningen Vis innlegg
i og med dette er del av en serie burde du heller vise frem det ferdige produktet i sin helhet. i stedet for å vise en heller haltende start.
Vis hele sitatet...
Bildene er ikke ment til å være pene, de skal bare være slik du er der og da. Mange er tatt med mobiltelefon eller webkamera, så å legge ut alle bildene når "prosjektet" er ferdig vil være meningsløst, da det ikke er så interessant å se titalls bilder hvor jeg ligger under dyna og slumrer
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Bildene er ikke ment til å være pene, de skal bare være slik du er der og da.
Vis hele sitatet...
nettopp derfor de står sterkere i en serie.

trenger jo ikke samle opp alle 365 bildene, men hva med hver 14 dag eller noe slikt.

jeg tror om du ikke bare tar bilder "under dyna" osv, men rundt forbi, kan dette bli et spennende prosjekt.