Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3522
Hei!

Har seg slik at jeg for snart 6 måneder siden mistet sertifikate i 10 måneder. Er kun to stykker som vet om dette, samboern min og en kompis som bor ca 20 mil unna. Etter at dette skjedde har jeg fortsatt kjørt bil stort sett hver dag, bor 4 mil unna jobb og jeg har ikke råd til tap av inntekt, kolektivtransport er ikke ett alternativ her hvor jeg bor. Kjører ikke mer enn jeg må, men i teorien burde jeg vel ikke kjørt noe som helst.


Trenger ikke noen moralpreiken eller taler om eventuelle farer ved det jeg gjør, er fullstendi klar over alle sammen. Er kanskje noen av dere på forumet som vet hvem jeg er, derfor denne brukeren her

Ingen har reagert på at jeg kjører bil, og jeg er helt sikker på at så lenge jeg kjører på ett fornufti vis skal jeg greie å kjøre i de resterende månedene til jeg får kjøre opp igjen.

Men her om dagen fikk jeg en koselig overraskelse i posten, fikk ett brev om at jeg skal møte i avhør på Torsdag (altså 6/11). Har søkt litt rundt på forumet etter lignende, men alle her på forumet som blir kalt i avhør er jo pga dop eller slåssing På brevet står det at jeg skal i avhør for å ha kjørt uten sertifikat en søndag for nesten to måneder siden. Det stemmer helt sikkert at jeg kjørte bil da, men det vil jeg ikke innrømme til ordensmaktene.


Det jeg egentli lurer på er hvordan jeg burde gå frem i denne saken.. Bilen min står bestandi hjemme med nøkkelen i, og pleier ganske ofte å låne bort bilen min til de av vennene mine som drar mye tilhenger.

Planen min er egentlig å benekte å ha kjørt bil den dagen, også spille på at noen andre må ha kjørt bilen uten at jeg vet hvem. Tenkte jeg skulle fortelle politie noe sånn som at jeg er jo ikke hjemme til en hver tid, og alle vennene mine vet at min bil er det bare å låne så lenge de fyller tanken igjen. Så bilen min er helt sikkert observert, men hvem som kjørte kan jo selvsagt ikke jeg vite. Kompisen min som vet at jeg er uten sertifikate har sakt at han i værste fall kan si at jeg var hos han den uken, ingen problem det.

Er det noen som vet ca hvor mye beviser politie har når de kaller inn til avhør i lignende saker? Jeg har ikke blitt stoppet av politiet etter at jeg mistet sertifikate, så ser for meg at de bare har sett meg kjøre bil å kaller meg inn til avhør på det grunnlaget.

Burde jeg ringe til politiet i morgen, virke veldi overrasket å høre hva det hele gjelder? Kan jeg egentlig få ut noe som helst info fra dem, eller blir det bare en bortkastet samtale?


Har vært i avhør en par ganger tidligere i livet, men da kun som vitne. Er det noen forhåndsregler jeg burde ta?

Takker for alle tips og triks til denne saken
Det kommer jo veldig an på hvem som har sett deg kjøre. Var det tre politimenn som så deg, eller var det _en_ person? Ord mot ord leder ikke frem. Er det flere vitner som vitner mot deg, er du fucked. Er det bare en person som så deg, og han/hun i tillegg er litt i tvil, stå på ditt om at du aldri har rørt bilen etter du mistet lappen.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Finn på en historie som ikke er for innviklet, terp skikkelig på denne og hold deg til den, IKKE utbroder, du husker IKKE detaljer det er tross alt 2 måneder siden. Såfremt de ikke viser deg bildebevis for at du har kjørt, kan du nesten banne på at det er ord mot ord og at de håper at du driter deg ut på en eller annen måte. Sier de at de har bilder av deg, men har de ikke med, stiller du deg uforstående til alt sammen, de bløffer sannsynligvis.

Moralen er: Politiet trenger ganske sterke bevis for å dømme deg i en sånn sak. Bilder/video er sterke bevis. Har de ikke dette står de rimelig svakt uten en innrømmelse fra din part.

Jeg tviler på at du kommer til å få et third degree avhør, men kan jo være greit å være forberedt på det værste.
Politiet avhører på en veldig sleip måte, som du sikkert vet fra før av.
Anbefaler deg å ha din historie veldig klar, gå gjennom den på forhånd med deg selv, slik at du ikkje blir lurt til å plompe ut med ting du ikkje skulle sagt.
Hvis de ikkje har beviser og du har en klar, tydelig forklaring uten uvisse momenter vil de henlegge saken.
Har selv vert gjennom dette før, og de hadde flere vitner, men ingen beviser og siden min forklaring var fullstendig og komplett henla de saken
Ikkje inrømm noe de ikkje har beviser for, og de kommer garantert til å prøve å lure deg med at de vet, og har fått hørt at, men uten konkrete bevis kan de ikkje dømme

Lenge leve "Uskyldig til det motsatte er bevist!"

Edit: too late
Sist endret av Heggi:); 4. november 2008 kl. 12:22.
Du har ihvertfall ikke plikt å snakke sant til de, uansett, og du blir ikke straffet for å lyve i avhør, eller retten. Men som de andre sier, hold deg til en historie, for all del. http://www.freakforum.nu/forum/showt...8r#post1203946 Lykke til !
Jeg hadde blå nektet selv om de hadde vitner, bilder osv. Tror ikke du vinner noe premie på å innrømme alikevell.

Bilder er ofte litt uklare etter det jeg skjønner.
Men det er nesten garantert at de kommer til å ringe de kameratene du oppgir som låner bilen. Om en kamerat av deg har samme hårfarge/ så snakk med han. Tenkte her om det er tatt bilde, så er det kameraten på bildet ;-)

Jeg ble selv tatt bilder av for noen år tilbake. Bildet var ganske uklart, men jakka var lett å legge merke til da jeg hadde på meg samme jakke på avhøret. Bommert.

Om du ikke har blitt stoppet eller tatt i fotoboks, da tror jeg du har blitt tystet på.
En eg kjenner begynte å mase om en tvillingbror som ikkje eksisterer når han ble tatt i fotoboks:s den er jo litt lei igrunn:S
Har allerede tenkt på om det kan være tatt noen bilder av meg..
Håper jo at det er ett litt uklart bilde i så fall. Bruker briller til vanlig og har ganske så krafti hår, men klippetime er bestilt til Torsdagsmorgen og linsene mine er lett frem fra sin støvete skuff.

Zagga: Jeg er neppe blitt tystet på, er som sakt bare to som vet det.. stoler veldi på begge to! Er vel heller det at jeg bor på en veldi liten plass. Har ved en anledning kjørt forbi en kontroll hvor han som tok sertifikate mitt sto å så meg rett i øya, var veldi usikker da på om han kjente meg igjen eller ikke. Var kjørt forbi den betjenten som hadde jobben med å vinke inn folk, og hadde det ikke vært for at tidspunkte virkelig ikke stemmer med dette hadde jeg trodd at det va da de hadde observert meg.

Tidligere har jeg hatt mye med de lokale politibetjentene å gjøre, er så ille at ca 50% av betjentene her hilser på meg med fornavn når jeg treffer på dem på butikken. Nå vet jeg jo ikke helt sikkert om alle betjentene vet at jeg er uten sertifikat, men går egentlig bare ut ifra at de diskuterer vel sertifikatbeslag og andre spennende ting under kaffepausene sine.

Fotoboks er det ikke, legger merke til når de blinker å har ikke blinka noe det siste året

Satser på at det blir en ren ord mot ord sak! Vist de sier at de har mange vitner, har jeg noen slags krav på å få se en liste over vitner, for å vite om det bare er bløff?
mulig jeg er litt for sein nå.. men hadde dette vært meg hadde jeg møtt opp og nektet og si noe som helst før de kunne vise meg bevisene for de påstandene de kommer med.. og da først lager jeg storryen min.. for er det en kar som har påstådd og sedd deg (ja vet at det er usansynlig siden bare 2 vet det) og ringt til politiet og sakt det, veeel så hadde jeg bare sakt, "nei.. er ikke meg".. og da er det opp til de å bevise det motsatte..

ord mot ord vet du.. det er utrolig hvor klare saker de henlegger på grund av bevisets stilling


har de et bilde av deg.. vel.. gransk det og vurder om dette er godt nokk for og identifisere deg.. (spille på kompis som ligner og har kjørt bilen, eller at du skulle selge den og at det er noen som prøvekjører)

har en politimann sett deg, veeeel da har de alt de trenger for og si det sån.. politets ord er desverre litt for fellende i norge.. men er bare og nekte.. kansje de ikke gidder og gjøre no med saken..


hold oss oppdatert da! er nysjerrig på sånne saker..


Edit: JA slevfølgelig!!! du har krav på og få se bevisene mot deg.. vist ikke kan de jo påstå så mye de vil at de har videobevis av deg mens du puler mora til politimestern, mens de i virkeligheten bare fisker etter en tilståelse!..

KREV og få se "bevisene" før du utaler deg om saken.. min erfaring er at de ikke snakker mye om saken før du er der.. så ikke ta sorgen på forskudd..
Sist endret av jossa; 4. november 2008 kl. 14:29.
Sitat av bruker114 Vis innlegg
Satser på at det blir en ren ord mot ord sak! Vist de sier at de har mange vitner, har jeg noen slags krav på å få se en liste over vitner, for å vite om det bare er bløff?
Vis hele sitatet...
Blå nekt alikevell selv om det er en eller 2 politibetjenter som har sett deg. Dem er kanskje ikke sikre selv en gang, men tror det var deg dem så kjørte i bilen. Samme hvem som er vitner, nekt alilikevell.

På en liten sak som denne så for du ikke mindre straff om du innrømmer. Så stå løpet ut og nekt uansett hva politiet skulle ha å by på.

Ble mye nekting
Jo, det har seg sånn at jeg skal også snart i avhør, den 10.11 - men jeg skal i avhør for nasking i butikk.

Butikken har ingen videokameraer, bare en vekter som så at jeg gikk å tok med meg en øl og forsvant bak noen hyller, de tok meg rett etter at jeg gikk vekk fra kassen.
Kan jeg si at den må ha havnet i posen min, selv om jeg sa at jeg hadde tatt den til butikken? F.eks unnskylde meg med at jeg freaka litt ut i butikken og sa jeg hadde tatt den....at jeg ikke klarte å snakke for meg der og da.

Har veldig lyst til å gjøre det, men jeg vet ikke hvor fort de gir seg hvis jeg sier at øl'en f.eks må ha blitt lagt i posen min.

Eller er det lettere for meg å bare si sannheten? Og hva kommer straffen til å bli, isåfall?

Noen innspill?
Kan også nevne at jeg er 16 år, noe jeg også var når dette skjedde. Og jaaa, vet det var superdust.
Sist endret av holdmyhand; 4. november 2008 kl. 15:23.
Sitat av holdmyhand Vis innlegg
Jo, det har seg sånn at jeg skal også snart i avhør, den 10.11 - men jeg skal i avhør for nasking i butikk.

Butikken har ingen videokameraer, bare en vekter som så at jeg gikk å tok med meg en øl og forsvant bak noen hyller, de tok meg rett etter at jeg gikk vekk fra kassen.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke stjeling dersom du ikke gikk UT av butikken med varer du ikke hadde betalt for.
DETTE SKAL DU GJØRE!

ring politiet at du ikke har mulighet til komme i avhør og at du heller ikke spesielt i interessert i la deg avhøret. da må politet løse saken på egenhånd, og det klarer de svært sjelden. stooor sjansen for at den blir henlagt.
Kan jo si at du glemte å betale den da, men blir litt verre når du er 16...
Bare utav ren nysgjerrighet. Stjelte du én øl?
Det er vel strengt tatt stjeling om han ble tatt etter å ha gått gjennom kassen. Alle vet at det er der man betaler varene man har i kurven, eller under jakken.

Hadde han blitt stoppet før kassen kunne han sagt noe sånn som at ølen havnet innenfor jakken, eller hvor som helst av gammel vane, men at han selvfølgelig skulle betale den.
Sitat av holdmyhand Vis innlegg
Jo, det har seg sånn at jeg skal også snart i avhør, den 10.11 - men jeg skal i avhør for nasking i butikk.

Butikken har ingen videokameraer, bare en vekter som så at jeg gikk å tok med meg en øl og forsvant bak noen hyller, de tok meg rett etter at jeg gikk vekk fra kassen.
Kan jeg si at den må ha havnet i posen min, selv om jeg sa at jeg hadde tatt den til butikken? F.eks unnskylde meg med at jeg freaka litt ut i butikken og sa jeg hadde tatt den....at jeg ikke klarte å snakke for meg der og da.

Har veldig lyst til å gjøre det, men jeg vet ikke hvor fort de gir seg hvis jeg sier at øl'en f.eks må ha blitt lagt i posen min.

Eller er det lettere for meg å bare si sannheten? Og hva kommer straffen til å bli, isåfall?

Noen innspill?
Kan også nevne at jeg er 16 år, noe jeg også var når dette skjedde. Og jaaa, vet det var superdust.
Vis hele sitatet...
Høres jo ut som du rett og slett er tatt på fersken, og når det er så klart hjelper det vel lite hva du sier. men hvis det kun var en person som så du stjal den, og ingen video, kan du nekte og saken kan bli henlagt grunnet manglende bevis. men tror nok du blir dømt anyway eg, dessverre..'

Edit: Men er vel ikke sikkert du får så alt for streng straff, prikk på rullebladet og utestengelse fra butikken du stjal fra. mulig du får litt pes siden det var alkoholholdig vare, men ikke sikkert
Sist endret av Heggi:); 4. november 2008 kl. 23:05.
Sitat av pidget Vis innlegg
Det er vel strengt tatt stjeling om han ble tatt etter å ha gått gjennom kassen. Alle vet at det er der man betaler varene man har i kurven, eller under jakken.

Hadde han blitt stoppet før kassen kunne han sagt noe sånn som at ølen havnet innenfor jakken, eller hvor som helst av gammel vane, men at han selvfølgelig skulle betale den.
Vis hele sitatet...
1: Om du går i en butikk, legger ting i lommene etc, og fortsatt er i butikken, så har du fortsatt ikke stjålet noe. Du har kun stjålet noe når du går forbi kassa med en eller flere vare(r ) som du ikke har betalt for.

2: Hvorfor si at man la den der fordi det er en gammel vane? Bare å være hard mot vekteren eller den som tar deg, og fortelle om punkt 1.

1. Les punkt 1 om igjen, tror vi er enig.

2. Ja, men hvorfor ikke, har holdt på putte ting i jakken selv, av gammel vane. Videre henviser jeg til punkt 1.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tenkte jeg kunne gi en oppdatering i denne saken.

Politiet ringte meg på onsdag forige uke å sa at de måtte utsette avhøret, og de skulle ta kontakt med meg ved en senere anledning for å si når det passet.

I dag ble jeg vekt av to betjenter som sto å hamret på døra, tumlet meg ut til dem og lurte på hva detta var fornoe. De hadde vist prøvd å ringe men ikke fått svar, så en patrulje ble likegodt sendt de nesten 4 milene for å hente meg. Tenkte at dette var da også en måte å bruke skattepengene mine på når jeg satte meg inn i bilen, to betjenter og greier...

Kom på stasjonen og avhøret skulle utføres av den ene av de to politidamene som hentet meg. Dette passet meg egentlig kjempefint, var to studenter som jeg aldri hadde sett før.

Bevisene mot meg er at den betjenten som har tatt sertifikate mitt har sett meg kjøre bil. Stillte meg helt uforstående til dette, forklarte at bilen kunne de garantert ha observert da det var flere kjøpere som har vært å prøvd den, men meg kunne det ikke være! Hun sa at han har sett meg på ca 5 meters avstand når han har gådd tur i en 50 sone, på en dag hvor det vist både var sol og klart, fint vær. Fikk se anmeldelsen av meg, og alt som sto var at han hadde sett bilen min, han mente det var jeg som hadde kjørt, og at sjoføren av min bil hadde briller.. Måtte spørre om det var alt som skulle til for å anmelde noen, ja for da skulle jeg gå ut på gata ilag med henne også skulle vi stille oss å se at alle med briller kunne da se ut som meg når du blir passert i en 50 sone!

Ble spurt sikkert 4-5 ganger av henne om jeg kjørte den dagen, og om jeg hadde kjørt noen andre ganger (selvfølgelig nei på begge her). Hun gjorde en veldi fin jobb på avhøret, hun virket litt usikker men var generellt ganske så profesjonell i sin oppførsel. Værre var det med betjenten som kom å skulle sitte barnevakt for meg mens hun var ute å besvarte en telefon. Var en av gammelgutta på stasjonen som jeg har hatt litt å gjøre med før.. Han hilste, satte seg ned i stolen å leste rapporten hun dreiv å skrev før han så på meg med et noe ganske så ufint smil å sa "Denne gangen har vi deg, her er det bare å legge seg ned å tilstå. Du blir dømt for denne!!) Så begynte han å skulle fortelle meg om at når en betjent hadde sett meg, ja så nyttet det ikke om hvor mange vitner jeg hadde på at jeg ikke var i bilen da. Kunne ha 10 vitner uten at det ble å gjøre noe forskjell, det var jo en av lovens menn som hadde sett meg!

Når hun høfflige politistudenten kom tilbake pellet han seg ut, jeg fikk skrevet under avhørsrapporten og fikk kjørt politidrosjehjem igjen.

Eneste bekymringene mine nå er vist de ringer mine foreldre å spør om jeg har kjørt bil, da de var veldi interresert i om de viste at jeg var uten sertifikat eller ikke. Skjer dette må jeg vel forklare min mor hvordan saken er, sånn at hun plutseli har glemt å noen gang sett meg bak ett ratt..


Jeg har nå allefall ordnet med en kompis at han skal si han var å prøvde bilen den dagen, han bruker briller også så denne saken burde jo være ute av verden.

Får jeg noe annet enn ett brev om henleggelse blir jeg virkelig overrasket!
Fint at det ordner seg, noe jeg nesten kan garantere at det gjør.

Til deg som lurte på noe småtteri ang. butikktyveri. Du trenger ikke bekymre deg så veldig mye, vi har stadig vekk hatt nasking i vår butikk, og sakene har ikke blitt annet en hennlagt - SELV MED TYDELIG VIDEOBEVIS.

Helt latterlig, egentlig. Spessielt hvis du er under 18, da gir dem egentlig blanke faen virker det ut som.
Alt av tyveri for mindre enn 3000NOK betegnes ikke som grovt tyveri og blir i de aller fleste tilfeller henlagt hvis ikke politiet ønsker å sette et eksempel eller sette en liten støkker i en liten stakkar.
@ trådstarter: Virker som det gikk bra for deg! Da er det bare å huske storyen nøyaktig slik du fortalte den til de, sånn i tilfelle det kommer mer i ettertid.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
@ trådstarter: Virker som det gikk bra for deg! Da er det bare å huske storyen nøyaktig slik du fortalte den til de, sånn i tilfelle det kommer mer i ettertid.
Vis hele sitatet...
Enda bedre: Glemme alt. Det er ikke ulovlig å glemme.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Alt av tyveri for mindre enn 3000NOK betegnes ikke som grovt tyveri og blir i de aller fleste tilfeller henlagt hvis ikke politiet ønsker å sette et eksempel eller sette en liten støkker i en liten stakkar.
Vis hele sitatet...
Vil bare opplyse om at det ikke nødvendigvis er 3000NOK. Hvert fylke har forskjellige krav ang grensen for grovt tyveri.
Jeg har alltid fått inntrykk av at politifolk er like verdifulle vitner som sivile, så de har ikke en dritt de skulle ha sagt om de er alene, er dette feil? En enkelt betjent som så deg kjøre forbi i 50km/t, med briller, er uansett ikke nok til å dømme deg.

Uproffesjonelt av han gamlefyren å snakke på den måten, men de liker å skremme litt. Sist gang jeg var i avhør begynte det med "Du sliter nå" eller noe sånn, mens slutten var "Alle driter seg ut av og til, håper du har lært noe av dette".
Det stemmer at det må være mer enn _en_ politimann for at de skal ha noe fordel, hvis ikke blir det ord mot ord. Kommer vell an på hvilken situasjon det er da, politifolk er vel mer hørt enn en bekjent kriminell av politiet "/
Sist endret av kaup; 14. november 2008 kl. 11:17.
Regel 1.
Aldrig møt opp på avhør frivilig, det er det samme som du er skyldig eller uskyldig. Heller la politiet komme å hente deg.

Regel 2.
Husk : alltid si minst mulig i avhør.

Politiet begyner med å si hva saken gjelder og på hvilken dato.

Så sier du at det ikke kan være deg, pga. du aldrig har kjørt bil uten lappen.
dette kan umulig være deg (Så mindre du sier så bedre er det.)

Regel 3.
Husk at det er DU som bestemer hva som skal stå i raporten som politiet skriver.
Les den nøye og strek over alt du ikke vil ha med på raporten. pass på som at du virker helt uskyldig i saken.

Raporten sendes til en politi jurist Det er hva som står i raporten som avgjør om saken skal sendes videre til domstolen. Så da er det viktig at raporten viser til at du er uskyldig.

Husk.
Aldrig la politiet få sjefe over deg.
spør gjerne etter noe varm mat og drikke gjennom avhøret, og tenk godt gjennom spørsmålene før du eventuelt svarer.
Hei, jeg har god erfaring med avhør. Har mistet lappen 5 ganger selv og alltid brukt bilen uten å fortalt det til noen. Hold på historien din virk helt rolig. Så lenge du nekter og ikke har blitt tatt på fersken kan di ikke dømme deg så lenge du ikke tilstår. Samme om det er en eller flere politi folk som kan ha sett deg. Det kan ha vært en som lignet.

Jeg ble tatt i en fartskontroll i sverige uten lappen også. jeg hadde lånt førerkortet til min bror. Han som stoppet meg stusset litt, så dro jeg frem lommeboka og fant et studentbevis av min bror. Da skrev han bare ut boten og lot meg kjøre videre

Det avhøret ditt bør du ikke bekyre deg over i heletatt.
Lykketil
Sitat av holdmyhand Vis innlegg
Jo, det har seg sånn at jeg skal også snart i avhør, den 10.11 - men jeg skal i avhør for nasking i butikk.

Butikken har ingen videokameraer, bare en vekter som så at jeg gikk å tok med meg en øl og forsvant bak noen hyller, de tok meg rett etter at jeg gikk vekk fra kassen.
Kan jeg si at den må ha havnet i posen min, selv om jeg sa at jeg hadde tatt den til butikken? F.eks unnskylde meg med at jeg freaka litt ut i butikken og sa jeg hadde tatt den....at jeg ikke klarte å snakke for meg der og da.

Har veldig lyst til å gjøre det, men jeg vet ikke hvor fort de gir seg hvis jeg sier at øl'en f.eks må ha blitt lagt i posen min.

Eller er det lettere for meg å bare si sannheten? Og hva kommer straffen til å bli, isåfall?

Noen innspill?
Kan også nevne at jeg er 16 år, noe jeg også var når dette skjedde. Og jaaa, vet det var superdust.
Vis hele sitatet...
Blir man tatt for nasking: så beklager du, gir varen tilbake til dem og går.
De ha ikke lov til å holde deg igjen så lenge du gir varen til bake,( gjelder kun vis varen koster under 3000 kr)
Har varen en verdi på over 3000 kr. da kan de holde deg igjen

Men har du 3 varer på 2000kr stk toltalt 6000,- kan de ikke holde deg.
Kun vis en av varene har en pris på over 3000 kr kan de holde deg igjen.
Sist endret av phyton; 14. november 2008 kl. 11:36.