Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1531
Er det en fast dato man skal ha på vinterdekk (at man kan få bot for å ikke ha vinterdekk etter denne datoen)

Noen sier at man kan kjøre hele året med sommerdekk, men om man kommer i en ulykkke så sliter du med forsikringen osv ?
--

Noen som har peil ?
Det finnes en magisk side der man kan skrive inn ord som vinterdekk regler eller vinterdekk lover og få opp sider som dette: google it for fuck's sake!
Du kan kjøre hele året med sommerdekk hvis du har veldig lyst til det. Ingen bot.
Det stemmer som du sier, at om man kommer i en ulykke på glatta uten piggdekk kan man få litt problemer angående forsikring.

Dessuten sies det at det er ulovlig å kjøre med piggdek før 1. November (I Sør-Norge), så sant ikke føret tilsier noe annet. Hvilket vil si at å kjøre på piggdeg den 25. Oktober, når det er møkkakaldt, vil være ålreit.
Sitat av meitemark
Det finnes en magisk side der man kan skrive inn ord som vinterdekk regler eller vinterdekk lover og få opp sider som dette: google it for fuck's sake!
Vis hele sitatet...
Thnx. Ganske forklarende. KP til deg, for at du tar deg av googlingen.
Jeg vil nok si: PÅ MED VINTERDEKK. Regler eller ikke regler, det er is på veiene i Trondheim og Molde i alle fall, går ut i fra det samme gjelder resten av landet også.
Sitat av Hyllekjeks
Jeg vil nok si: PÅ MED VINTERDEKK. Regler eller ikke regler, det er is på veiene i Trondheim og Molde i alle fall, går ut i fra det samme gjelder resten av landet også.
Vis hele sitatet...
Vil også anbefale pigger. Ligger med knukket rygg etter en ulykke - hvor bilen hadde piggfrie men nye vinterdekk. Med speil is på veien kan selv piggfrie vinterdekk være sjanseløse, no friction aka bambi
Litt off topic, men spørsmålet ble vel svart, så...drive safe
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av sumoivar
Vil også anbefale pigger. Ligger med knukket rygg etter en ulykke - hvor bilen hadde piggfrie men nye vinterdekk. Med speil is på veien kan selv piggfrie vinterdekk være sjanseløse, no friction aka bambi
Litt off topic, men spørsmålet ble vel svart, så...drive safe
Vis hele sitatet...
Tror ikke du skal ta på deg jobben å anbefale en dekktype forran en annen.

Selvsagt synd at du har knukket ryggen din, men det er vel strengt tatt ikke vinterdekket sin feil tipper jeg.. Man må jo tilpasse farten sin, piggdekk eller ei. I lavlandet i sørnorge er det vel knapt vits å kjøre med pigger, da halvparten av de detter av midtveis på vinteren (grunnet 90% kjøring på bar asvalt i 10 plussgrader (ja det er vinteren her i Bergen hvertfall) Så om man skal kjøre med pigger på slike veier, bør man helst bytte dekk en gang i året.
Sitat av tnt
Tror ikke du skal ta på deg jobben å anbefale en dekktype forran en annen.

Selvsagt synd at du har knukket ryggen din, men det er vel strengt tatt ikke vinterdekket sin feil tipper jeg.. Man må jo tilpasse farten sin, piggdekk eller ei. I lavlandet i sørnorge er det vel knapt vits å kjøre med pigger, da halvparten av de detter av midtveis på vinteren (grunnet 90% kjøring på bar asvalt i 10 plussgrader (ja det er vinteren her i Bergen hvertfall) Så om man skal kjøre med pigger på slike veier, bør man helst bytte dekk en gang i året.
Vis hele sitatet...
Om man skal ha pigger eller ikke, tror jeg kommer litt an på hvor man bor.
Bor man i en leilighet midt i Oslo sentrum, eller i Bergen sentrum så har man langt ifra samme behovet for piggdekk, som f.eks jeg vil ha.
For å komme hjem til meg, er det en lang, bratt og ikke minst veldig glatt bakke.
Hadde hatt null sjangs å komme opp hit med piggfrie vinterdekk.
Og, fler tester jeg har sett, annbefaler dekk med pigger om vinteren.
Så, hva du bruker får vel egentlig bli opp til deg selv, og hva du faktisk trenger.
Sitat av tnt
I lavlandet i sørnorge er det vel knapt vits å kjøre med pigger, da halvparten av de detter av midtveis på vinteren (grunnet 90% kjøring på bar asvalt i 10 plussgrader (ja det er vinteren her i Bergen hvertfall) Så om man skal kjøre med pigger på slike veier, bør man helst bytte dekk en gang i året.
Vis hele sitatet...
Tja sånn kan det gå når man kjøper dekk hos REMA.

Har selv ingen problemer med å kjøre minst 2 vintre på et sett piggdekk. Kjører ca 15 mil hver dag.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Max_Uflax
Tja sånn kan det gå når man kjøper dekk hos REMA.

Har selv ingen problemer med å kjøre minst 2 vintre på et sett piggdekk. Kjører ca 15 mil hver dag.
Vis hele sitatet...
Jeg kjører 4-5 sesonger på piggfritt, og maks 4 dager i året kunne det vært greit med pigger, men klarer meg fint uten.. Så regnestykket blir for meg (som for folk flest i mitt område) at det lønner seg med piggfritt.
Seriøst, ikke kjør med sommerdekk NÅ?!
Sitat av NovaDecker
Seriøst, ikke kjør med sommerdekk NÅ?!
Vis hele sitatet...
Kommer vel an på hvor i landet man befinner seg, her er sommerdekk ikke et alternativ for øyeblikket.
Er vel en regel som sier at man skal kjøre etter forholdene også! Forholdene i dag krever vinterdekk, så på med dem. Tok selv en 180 graders sladd i dag, var ikke med vilje altså.
Sitat av skopusser
Er vel en regel som sier at man skal kjøre etter forholdene også! Forholdene i dag krever vinterdekk, så på med dem. Tok selv en 180 graders sladd i dag, var ikke med vilje altså.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ingen regel som sier!
En uskreven regel...
Sist endret av MusabaN1; 29. oktober 2008 kl. 09:22.
Jeg kom meg ikke helt frem til skolen/jobben i dag. Scooter på snø er er dårlig combo. Kom meg rett og slett ikke fremover i bakkene. Noen som vet om det er kurrant med vinterdekk på en Vespa?
Sitat av Halalgeir
Noen som vet om det er kurrant med vinterdekk på en Vespa?
Vis hele sitatet...
Kjetting > Vinterdekk

Om det er vanskelig å få tak i vet jeg ikke, men regner med at det funker fjell med piggdekk på scootere generelt.
Man skal bytte om til vinterdekk 15.oktober, men det er ikke vits i å bytte hvis det bart på veien. Men det heter jo at man skal sko se etter forholdene
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av Halalgeir
Jeg kom meg ikke helt frem til skolen/jobben i dag. Scooter på snø er er dårlig combo. Kom meg rett og slett ikke fremover i bakkene. Noen som vet om det er kurrant med vinterdekk på en Vespa?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke si noe om scootere, men da jeg var i Bardufoss dro jeg med meg tråsykkelen min opp og puttet piggdekk på den, noe som gikk helt fint uten noen tryn... Bortsett fra på fylla.
Tull. Dere går over til piggdekk. Ferdig med det