Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3972
For ca en måned siden flyttet Dr_Alzheimer hjem til sine foreldre etter å ha bodd for seg selv en god stund. Fra å ha en relativt trang økonomi gikk han til å ha en meget romslig økonomi. Ikke meget romslig som i at han kan kjøpe seg et land, men romslig nok til å slippe å tenke over hvor mye penger han bruker på byen og lignende.

I denne perioden har han gjort følende impulskjøp på nettet:
iPhone 3G - 3500 (bra deal egentlig)
Turbosim (for å få iPhone til å funke) - 250
Asus EEE (som brukes til å skrive på nå, derfor kanskje en del skrivefeil) - 3100
37" TV fra komplett.no 4000 (Bra deal, men han trengte ikke TV).
Diverse fra dealextreme.com - ca 1500.

Dette er bare ca halvparten av det han har brukt, og resten av pengene kan han ikke redegjøre for, annet enn vage minner om lykkelige kompiser og takknemlige bartendere. Nå har han ca 4k igjen på kortet som skal vare en stund, noe som ikke burde være noe problem hvis han klarer å leve som et anstendig menneske.


Egentlig er han fornøyd med livet sitt som det er nå, men han ønsker jo også å spare opp litt penger til dårligere tider.

Foreløpige tiltak for å oppnå dette:
La internett være i fred når man har drukket alkohol.
La venner få kjøpe en øl selv en gang i blant (type nesten hver gang).
Ikke ta "en øl" hver dag etter jobb (jobber i utelivsbransjen, lett å havne utpå).
Spise mat hjemme.
La være å røyke (snuser til vanlig, så han trenger ikke røyk).

SLUTTE Å OMTALE SEG SELV I 3. PERSON FRA OG MED NÅ.

Jeg har to spørsmål:
1. Hva gjør dere til daglig for å spare/unngå å bruke (for mye) penger?
1.2. Har dere noen sarkastiske/frekke kommentarer til emnet mitt (I know you do, I have to)?
2. En iPhone bruker vel ikke mobilnettet så lenge den har WIFI tilgjengelig?

MHV
Jeg bruker aldri mere penger enn det økonomien tillater. DVS at om valget er ny TV, og jeg må flytte hjem og dele bad med musen til mamma, er valget svært enkelt!
Listefyll
Trådstarter
Jeg flyttet hjem av fri vilje, økonomien holdt før også, men jeg ville spare penger. Noe jeg foreløpig ikke har klart.
Så med andre ord, du liker lukten av mårra-musa til moren din? Altså, litt alvor: Det er opplagt at man ikke sparer penger når man kaster bort penger på gadgets man kanskje egentlig ikke trenger. Det er sparetips nok i seg selv! Jeg tror ikke du faller under kategorien "kjøpe store kvantum ost for å spare penger". Du må rett og slett endre livstilen og pengeforbruket ditt og ikke kjøpe ting du ikke har råd til, som nevnt: tv, iphone, pc og drikking i ukedagene!
Listefyll
Trådstarter
Det med mamma-mus kan du spare deg for, så blir det andre du sier (som er gode tips) mer troverdig.
begynn å bruk mer kontanter, og spar alle småmynter du får igjen. det er utrolig hva man sparer i løpet av et par mnd. nedgradèr internetlinja di litt, da sparer du fort litt mer penger. kjøp busskort?
Når du er i sentrum med venner, og du føler for en cola eller en sjokolade eller hva som helst, så spar heller pengene. Putt de i innerlomma og putt de i en liten boks når du kommer hjem. Samme med små mynter, som ellers bare ligger strødd litt her og der.

Ikke snus så mye. Ta deg selv litt i nakken.
Og, hva i alle dager er poenget med at vi skal komme med sparetips til deg, når du ikke klarer å holde henda dine borte fra unødvendige gadgets på internett når du trenger å spare litt?
Som nevnt, så er det ikke så veldig vanskelig å spare penger hvis du går inn for det. Det er jo tydelig at dette ikke er målet ditt, da du vet veldig godt at du kaster bort penger på ting du ikke trenger. Det til sides, da tråden din ikke handler om hva DU skal gjøre for å spare penger, men hva vi gjør;

Jeg har da samboer og barn, og må faktisk tenke over økonomien ganske ofte, da en handling på over 500 kr vil ha konsekvenser. Løsningen vi har falt til ro med foreløpig er at jeg setter inn en fast sum pr mnd som vi bruker som en regningskonto. Fra denne trekkes alt av, hold deg fast, regninger. Eventuelle kroner som skulle bli til overs, blir stående på kontoen som en sparing, Pengene jeg har igjen på kontoen min etter overføringen benyttes til innkjøp av mat og andre essensielle levemateriale. Skulle vi ha behov for noe ekstra, må jeg flippe på kronene, spise litt kjipere middag ett par uker, og heller ta den kostnaden som den er.
Sikkerhetsklarert
I nettbanken din så legger du inn et fast trekk på XXXXkr (vanskelig for meg å si beløp da jeg ikke vet hva du tjener, og hva du _må_ ha til bruk iløpet av en mnd) Disse setter du i fond / sparekonto.
Sett dette trekket til å gå den dagen du får lønn. La oss si du får 20k utbetalt, så setter du 7k på sparekonto. I begynelsen er det uvant, men etterhvert så blir du vant til å tenke at du bare har 13k utbetalt.

Hvis du ikke har brukt opp BSU muligheten så sett inn 1250kr/mnd der, siden vi snart er i september nå, så må du sette inn 3750 i mnd for å oppnå maks skattefordel.

Et annet tips er selvbeherskelse, tenk deg om 2-3 ganger før du kjøper noe, spør deg selv om du virkelig trenger den tingen.

edit:

Som milligan over meg skriver, så er det akkurat slik jeg og samboern gjør det også. Setter av et fast beløp hver mnd som går til regningskonto. Jeg har grovt regnet ut hva jeg totalt har av regninger i løpet av et år. Og delt dette beløpet på 12. Da vil jeg ha en jevn økonomi, og om det kommer mye regninger en mnd så gjør ikke det noe utslag.

Funker fint i teorien hvis man klarer å holde seg til det prinsippet om å ikke bruke den kontoen til andre ting.
Sist endret av Pjukern; 26. august 2008 kl. 09:17.
Jeg har to spørsmål:
1. Hva gjør dere til daglig for å spare/unngå å bruke (for mye) penger?

Sett opp budsjett. Ha alltid en konto med ett fast regnings beløp på ( dvs totalt alt du må betale i løpet av ett år delt på 12 ) Så kommer det regninger har du penger.
Lag en konto til Sparing, sett inn her alt fra 1000-2000 ( om ikke mer hvis du kan ) som er til evt sparing og uforusette ting, feks bilkresj sykdom osv.
Resten del på hvor mange dager i mnd, så mye har du hver dag å leve på.

1.2. Har dere noen sarkastiske/frekke kommentarer til emnet mitt (I know you do, I have to)?

Veldig bra emne dette synes jeg.. Og KP får du , jeg lo og smilte når jeg leste innlegget i 3 person. Herlig med morsome men samtidige seriøse innlegg.

2. En iPhone bruker vel ikke mobilnettet så lenge den har WIFI tilgjengelig?

På GSM trafikk altså sms og samtaler jo. Mens på data trafikk så bruker den det beste, har du da wlan i område blir det benyttet.


Lykke til med økonomien.. Er hardt, men kom deg inn i en rutine som fungerer, og ikke fall for fristelsen ved impuls kjøp. Må du abbsolutt ha de nyeste tekniske duppeditter, tv spil u name it. Sett av en dag annehver mnd og med ett beløp som du kan bruke, og kjøp kun for dette. Og spar opp de pengene via sparekonto.
Sist endret av Jozeph; 26. august 2008 kl. 11:42.
jeg gjorde akkurat det samme som alzheimer (bor heller ikke langt unna deg :P) og jeg gjør som mange andre her foreslår. Jeg har fast trekk til BSU så jeg får 15tusen inn hvert år og får skatte trekk på det. Samtidig som jeg overførte halve lønna til sparekontoen. Jeg satt da fremdeles med ca 8-9tusen som jeg kunne bruke fritt resten av mnd, noe som går ganske greit iom jeg bor hjemme.

I en periode satte jeg også opp et budsjett på 1000kr uka som jeg tok ut i cash som jeg kunne bruke på moro. Enklere å se over hvor mye man kan bruke.
Begynn med et MMORPG-spill og bli avhengig av det. Da bruker du ikke så mye penger på noe annet, tenker jeg.
Mine sparetips:
- Overfør en viss sum til en sparekonto ved hver lønning. Det kan det fort bli mye penger av.
- Vær tilbudshore om du bor for deg selv (ICA har en del fine tilbud, ellers er Kiwi å anbefale)
- Lag deg et budsjett på ca. hvor mye du kan bruke om dagen/uka/måneden (gjøres raskt i hodet)
- Husk: Alkohol er dyrt.
- Husk: Tobakk er dyrt.
- Ikke kjøp annet enn det du trenger.

Nå bor jeg i leilighet i Oslo, men jeg har det faktisk ganske allright økonomisk, og jeg lever bra. Det trenger ikke å være så vanskelig.
Det med iPhone og WiFi var et problem for meg. Det trådløse nettet hjemme var ikke helt stabilt, og hver gang jeg datt ut, gikk den rett over på edge. Dette går egentlig ikke an å skrue av på iPhone, men jeg lasta ned et program, lurer på om det heter bosspref eller noe, der det går an å skru av alt av trådløse tilkoblinger. Skru av alt som heter 3G og EDGE, slik at telefonen kun er på internett når det er wifi i nærheten.

Det jeg gjør for å overleve på studentøkonomi:
-Spiser billig mat. Lever på firstprice ol.
-Drikker billig øl, og drikker lite når jeg er ute
-Kun kjøpe ting jeg har brukt for, eller klarer å forsvare prisen på.

Vil du være skikkelig kjip med deg selv så kan du gå ut sjeldnere, drikke hjemmelaget vin osv. men jeg regner med at du ikke vil så lavt ned på forbruket. Maten regner jeg med du får dekket av foreldre, og hvis ikke, så bør du begynne å spise med dem. Budsjett og regnskap er en god metode for å passe på seg selv, og faste overføringer til konto er også bra. Mitt pengeforbruk er nesten proposjonalt med penger på kontoen. Har jeg mye penger, så sløser jeg, er jeg blakk så er ikke det noe stort problem.
Listefyll
Trådstarter
Takk for gode og, i motsetning til hva jeg hadde forventet, konstruktive svar.

Masse gode råd her og jeg skal prøve å følge de fleste


Har en liten plan nå om å leve på tipsen jeg får på jobben. Mat får jeg hjemme (betaler 1600 kroner i måneden) og jeg har 27 bokser med snus i kjøleskapet, så da bør tipsen klare å dekke resten..
Bli snauskalle istedet for å klippe håret hos frisør. sparer penger på det!
Listefyll
Trådstarter
Haha, det er jeg faktisk. Ikke nazi da, men kortklipt =)
Spare penger... Haha! Jeg setter over 200,- til sparekontoen og 50,- til BSU kontoen hver måned, men så har jeg ikke så mye å ta av heller!
Jeg sparer penger på at jeg holder meg inne. Enkelt og greit
Ellers så har man jo den regel at man ikke kjøper noe med mindre man faktisk har bruk for det! Kjøper ikke ny pc med mindre den gammle tar kvelden, kjøper ikke ny mobil med mindre den gammle slutter å virke.
Ikke det at jeg er så god til å holde meg til slike regler da

Sitat av marsboer
Begynn med et MMORPG-spill og bli avhengig av det. Da bruker du ikke så mye penger på noe annet, tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare det at MMORPG-spill, spesiellt online, ofte har et ekstra tilbud med masse fancy greier om man betaler en slant... Og det blir plutselig mye penger! xD
Jeg bor hjemme, går på skole men er deltidansatt på burgerking. Jeg har i en alder av 18 år bestemt meg for å spare penger til jeg sak begynne å studere. Måten jeg gjør dette på er følgende: 500-1000 inn på bsu
3000 inn på høyrente, resten av lønnen inn på vanlig konto. Tjener ca 5k i måneden, ved å arbeide noen ganger i uken.. Jeg klarer meg fint med disse 1000 i måneden, 1 middag med kjéresten, 1 kino og fest.
Kler mat og drikke får jeg
Sist endret av Spelly; 28. august 2008 kl. 00:03.
imponert over deg spelley

En av mine beste råd for å spare penger er å sjekke mobilabb osv om du har det billigste og å gjøre nettopp sånn som spelley gjør. Spare penger, gjerne sett de på bsu osv som man ikke kan ta ut før man skal kjøpe bolig/leilighet
Sitat av GothQueen
kjøper ikke ny mobil med mindre den gammle slutter å virke.
Vis hele sitatet...
Nei det gjør du vel ikke.. Viser til emnet ditt "Telenor Frifiks" der du skrev:

Sitat av GothQueen
..og det er ikke gunstig for en person som bytter mobil en gang i året
Vis hele sitatet...
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av MusabaN1
Nei det gjør du vel ikke.. Viser til emnet ditt "Telenor Frifiks" der du skrev:
Vis hele sitatet...
Hun skrev at det er en god regel for å spare penger, og skrev etterpå at hun ikke er så flink til det selv.
jeg har en sparekonto som jeg setter inn penger på når jeg ser at jeg har litt til overs.
ellers bruker jeg en del penger som jeg egentlig kunne spart ved og gjort små endringer. jeg kjøper mye mat på fritiden og på jobb (jobber på senter) kjøper meg ofte drikke, burger, pølse, sjokolade, boller hver dag. har regnet ut at hvis jeg istedet begynner og drikke vann og ta med mat på jobb osv, så kan jeg spare inn 20 000kr i året!
Jeg får alt av lønninger/stipend inn på en innskuddskonto som jeg ikke har tilgang til via kort; jeg må gå inn og overføre fra den til brukskontoen min for å bruke noe.

For meg har dette faktisk ganske mye å si. Jeg har en veldig uøkonomisk egenskap når det kommer til bruk av penger. Jeg tenker ubevisst ikke på selve beløpet, men hvor mye det jeg kjøper koster i forhold til hvor mye penger jeg har tilgjengelig.

Jeg kan fint klare meg med 1000kr i klatterpæng (frie penger jeg kan bruke til snus, øl etc.) i måneden, men om jeg har 2000kr på brukskontoen kan jeg tro jeg handler normalt den måneden men likevel bruke opp alt.

Et godt tips er å ikke kjøre bil. Selv om bensinprisene i Norge er noen av de laveste i verden (i forhold til inntekt). Jeg brukte nesten 10.000kr på bensin i sommer.

Og husk: uansett hvor blakk du er, har du alltids råd til snus og øl
Den beste måten jeg vet om er og la vær og kjøpe mat når du er ute med venner. Spis heller hjemme. Jeg brukte rundt 250 - 400kr DAGLIG på mat og drikke når jeg var på skole,med venner og jobb. DET går det penger på. Smør deg heller niste når du skal på jobb :P Har jeg gjort i år (Har siviltjeneste på barneskole) sparer utrolig med penger på det jeg i alle fall. Så har jeg også fast trekk på lønningsdagen min hvor jeg over fører XXXX,- til sparekonto. Virker VELDIG bra.

Sorry vis det er noen skriveleifer!
Men jeg syntes GothQueen sitt svar var søtt
Nesten så jeg får lyst til å ta deg under mine vinger haha...

Søt du !
spelley: ser du sier at du setter inn 500-1000 på bsu, og 3000 på høyrente, du vet at du kan spare ganske mye mer på bsu'en, og at du får et veldig ålreit skattefradrag på dette?
Haha, så på Oprah i går (dame osv...), det var om velstående folk i USA som sluttet i jobbene sine hvor de mottok sekssifra beløp i lønn (i dollar), for å slutte å leve i forbrukersamfunnet. De brukte store deler av dagen på å rote gjennom søplecontainere utenfor butikker og bakerier osv, for å leve av det de fant der. Ofte fant de masse mat som var kastet enten pga. små, små feil, eller fordi de snart gikk ut på dato.

Hvis du virkelig vil spare penger burde du mao. bli en friganer (slik det var oversatt), hu ene brukte bare 10-20 $ i uka, "siden de var to", på ting de ikke fant i søpla. Hvis man vet hvor man skal lete er jo dette kjekt, og litt ekkelt, og ingen vil forstå deg. Men du sparer mye penger. Siden du bor hjemme, er kanskje ikke aktuelt, eller nødvendig, for deg.

Hvis du vil spare penger; opprett en sparekonto hvor du setter inn stort sett alt av penger utenom det du absolutt trenger der og da. Hvis du ikke har 4 000 på kortet ditt er det mye vanskeligere å bruke de. Da må det planlegges på forhånd, og da minsker sjansen betraktelig for at de blir brukt opp.

Ta med matpakke på skole/jobb, snylt rett og slett mest mulig fra opphavet. Og hvis du har spandert mye på venner så burde de spandere litt på deg også. Mye billigere å ha vorspiel med butikkjøpt øl/drikke for å bli full, enn å bli full på byen.
Sist endret av Viva la Opium; 28. august 2008 kl. 11:49.
Listefyll
Trådstarter
Å bli en friganer er nok helt uaktuelt.. Samme er å snylte på opphavet =)

Er mine egne holdninger som må forandres, og siden jeg startet denne tråden her har jeg kun brukt 40 kroner, så jeg er på god vei.

Sparekonto har jeg forresten, den er ca tom
Mitt beste sparetriks er å betale for mye skatt.

Ut i fra inntekt trenger jeg bare betale 15 %, men betaler med vitende vilje 36%.
Det som blir betalt for mye, får jeg jo igjen til neste år.

Dvs. sparer hver måned 20 % av bruttolønn.

Ser de aldri, savner de aldri.


Mye enklere enn å få all lønn på kontoen og så sette de over på en sparekonto, da det lett kan glemmes og utsettes og vips er pengene borte..
Sitat av LazySunday
Mitt beste sparetriks er å betale for mye skatt.

Ut i fra inntekt trenger jeg bare betale 15 %, men betaler med vitende vilje 36%.
Det som blir betalt for mye, får jeg jo igjen til neste år.

Dvs. sparer hver måned 20 % av bruttolønn.

Ser de aldri, savner de aldri.


Mye enklere enn å få all lønn på kontoen og så sette de over på en sparekonto, da det lett kan glemmes og utsettes og vips er pengene borte..
Vis hele sitatet...

Amen. Det fungerer veldig bra for meg også.
Legg lommebok og kort igjen hjemme. Utrolig mye penger som går til drit og lort som er unødvendig, eller som du får gratis hjemme.
Sitat av Graapho
Hun skrev at det er en god regel for å spare penger, og skrev etterpå at hun ikke er så flink til det selv.
Vis hele sitatet...
Prøv å se litt humoren også da
Jeg bruker å tenke dagspenger, la oss si at jeg tillater megselv å bruke 100kr dagen på crap, det er 3000kr i måneden(justér etter eget budsjett som du vil). Noen dager bruker man mye mindre enn det og noen dager bruker man kanskje mer, de dagene jeg bruker mindre tenker jeg at jeg på en måte sparer til andre dager, feks. bruker man som regel mindre i ukedagene, det gjør at du kan bruke mer i helgene, selv føler jeg at jeg får mer kontroll over hvor mye man faktisk har å rutte med.

Hovedpoenget er å tenke at alle de små tingene man bruker per dag, hvor mye blir det i måneden, da får man mer oversikt over pengene, iallefall jeg