Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 5477
Da mitt indre følte at det var merkelig at ingen diskusjon om krigen i Kaukasus hadde blomstret opp, bladde jeg litt i TV2s nettavis hvor jeg tilfeldigvis kom over denne artikkelen. Her står det at Russland nå truer Polen med "straff" (eller "angrep" som man også pent kan kalle det) om dette landet skulle velge å delta i USAs rakkettskjoldprogram.

Mtp. Russlands nylige aggressivitet i Georgia føler jeg at dette virker skummelt. Det at Russland nå plutselig velger å vise seg ved å gå inn i et, etter min oppfatning, USA-backet land, innta en by (Gori), og deretter hevde seg på måten som den aktuelle artikkel beskriver, tyder på en mulig mørk eskalering i vente.

Hva tror dere? Har vi en potensiell ny kald krig rundt hjørnet?
Ja, tredje verdenskrig! Start å lev livet... slutt jobben å kjøp et par kasser brennevin og pils.. :P
tviler på på at russland vil angripe polen. de kan straffe med sanksjoner og andre ting, men de vil ikke invandere polen.
Sist endret av sixfeetunder; 15. august 2008 kl. 14:23.
Tøft at Ghost Recon spådde den krigen der borte :P
Sitat av kaktusx
Ja, tredje verdenskrig! Start å lev livet... slutt jobben å kjøp et par kasser brennevin og pils.. :P
Vis hele sitatet...
Hvis du faktisk tenker på det du skrev nå, og samtidig leser litt så kan du faktisk se at det ikke er så store konflikter som skal til for at det blir det nå. Måten du tydeligvis ser på dette gjør meg litt kvalm

Husk at om USA og Russland fyker sammen så er sjansene ganske store for at tredje verdenskrig kommer til å starte, grunnet at de to landene er såpass mektige og har gode allianser. Kystlinjen til Norge kommer til å bli etterlengtet nok en gang.
Sitat av sixfeetunder
tviler på på at russland vil angripe polen. de kan straffe med sanksjoner og andre ting, men de vil ikke invandere polen.
Vis hele sitatet...
Ikke det jeg tenker på. Jeg tenker heller på at Russland nå plutselig hevder seg på den måten de gjør. Ved å fornærme verdensamfunnet og samtidig komme med slike uttalelser virker det som om Russland igjen prøver seg som stormakt
I spillet, som altså ble utgitt for sju år siden, skildres det en konflikt mellom Russland og Georgia over Sør-Ossetia. Ikke nok med det, men spillets konflikt finner sted i august 2008!
Vis hele sitatet...
Dagbladet.no

Sitat av goillum
Hvis du faktisk tenker på det du skrev nå, og samtidig leser litt så kan du faktisk se at det ikke er så store konflikter som skal til for at det blir det nå. Måten du tydeligvis ser på dette gjør meg litt kvalm

Husk at om USA og Russland fyker sammen så er sjansene ganske store for at tredje verdenskrig kommer til å starte, grunnet at de to landene er såpass mektige og har gode allianser. Kystlinjen til Norge kommer til å bli etterlengtet nok en gang.
Vis hele sitatet...

Ikke kom her å si at du ikke hadde drekki å festa med gode venner og vært litt med familien når du visste at "enden er nær"?
Tom Clancy har faktisk hatt skremmende mange bøker med svært realistiske potensielle konflikter... Et par andre er f.ex. The Bear and the Dragon (kina som trenger flere ressurser og plass invaderer det fremdeles svake russlands sibir - som sannsynligvis har utrolig mye uutnyttede ressurser), og i Debt of Honor (kom vel ut i 94 eller så) avsluttes faktisk boka med at et 747 krasjes inn kongressbygningen... 9/11 anyone? Så, har vi selvsagt en av de aller viktigste klassikerne - red storm rising... Skrevet på midten av 80-tallet, og selvsagt litt utdatert sånn sett, men en ganske scary skildring av hvordan 3. verdenskrig kunne skje, og utspille seg... Nå er jo plutselig Russland litt mer tilbake i samme situasjon igjen, der de faktisk begynner å bli virkelig sterke på nytt, og i praksis ikke er langt unna et diktatur. Veldig mye av det som ble skrevet her har senere vist seg å slå til, og boka har vel også vært pensum på diverse krigsskoler hvis jeg ikke husker helt feil.
Angripe et land som er medlem av EU og NATO? Ganske selvdestruktivt av Russland å gjøre noe slik. I så tilfelle ville det ikke blitt en kald krig, men en ganske rask og effektiv utslettelse av jorden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_assured_destruction
Hehe, joda. Skjønner jo det. Viser dog til post #6
Folk har tydeligvis fremdeles fiendebildet fra den kalde krigen i ryggmargen. USA er den gode mens Russland er den onde. Folk glemmer tydeligvis at det var Georgia som eksalerte konflikten og at Russland gikk inn etter at Georgiske styrker hadde bombet en by til fillebiter og beskutt og drept russiske styrker i Sør-Ossetia. Og angående dette rakettskjoldet så er det USA som opptrer fiendtlig ved å plassere et "rakettskjold" tett opptil Russland. Skulle likt å sett ramaskriket om Russland eller Kina hadde plassert et "rakettskjold" i Mexico og Canada ...
Folk glemmer tydeligvis at det var Georgia som eksalerte konflikten og at Russland gikk inn etter at Georgiske styrker hadde bombet en by til fillebiter og beskutt og drept russiske styrker i Sør-Ossetia.
Vis hele sitatet...
Her har jeg tydeligvis ikke fulgt med godt nok. Link til kilder?

Og angående dette rakettskjoldet så er det USA som opptrer fiendtlig ved å plassere et "rakettskjold" tett opptil Russland. Skulle likt å sett ramaskriket om Russland eller Kina hadde plassert et "rakettskjold" i Mexico og Canada
Vis hele sitatet...
Beklager om du misforstår. Jeg prøver ikke å få frem at USA og vesten er "snillere" enn Russland. Her blir det spurt etter spådommer og meninger om hva som kan skje nå som Russland prøver å gå i mot en for tiden "større" makt som USA.
commie: Vi har sett ramaskriket, populært kalt Cuba-krisen. Da hadde også USA raketter i Tyrkia (?) som de nektet å ta vekk, men Russerne fikk ikke ha raketter på Cuba. Forstår at USA er nervøse, men dobbeltmoralen er overveldene. Til tross for at det er USA som fyker rundt og skaper "fred og fordragelighet" i verden for tiden, så må dere tenke på at de har gjort livet verre for mange også. Hva er vi mest redd, et Russland som viser muskler, eller et USA som har banka opp smågutta mange ganger.
Sitat av kaktusx
Ikke kom her å si at du ikke hadde drekki å festa med gode venner og vært litt med familien når du visste at "enden er nær"?
Vis hele sitatet...

"enden er nær" ? Jeg drikker og fester med gode venner og er med familien heletiden jeg, og om det hadde blitt krig i Norge hadde jeg selvfølgelig også vært det. Men nei, det første jeg tenker når det er snakk om krig er ikke at jeg må kjappe meg å drikke meg skitings. Det er faktisk det barnsligste utsagne jeg har hørt idag, finnes mye viktigere ting enn å drikke.

My opinion.
Russland har jo gitt alle i Sør-Ossetia russisk statsborgerskap, selv om de vet at Sør-Ossetia tilhører Georgia, Georgia angriper for å få tilbake det som tilhører dem=Angrep på russland
Sitat av commie
Folk har tydeligvis fremdeles fiendebildet fra den kalde krigen i ryggmargen. USA er den gode mens Russland er den onde. Folk glemmer tydeligvis at det var Georgia som eksalerte konflikten og at Russland gikk inn etter at Georgiske styrker hadde bombet en by til fillebiter og beskutt og drept russiske styrker i Sør-Ossetia. Og angående dette rakettskjoldet så er det USA som opptrer fiendtlig ved å plassere et "rakettskjold" tett opptil Russland. Skulle likt å sett ramaskriket om Russland eller Kina hadde plassert et "rakettskjold" i Mexico og Canada ...
Vis hele sitatet...

helt enig. holk ser på russland som en fiende fortsatt. eksempel: russlend går inne til krik mot georgia og det er en katastrofe. folk fordømmer det og mener russland er onde. se på John Mc Cain. hn legger all skyld på russlan og sier at georgierne er helt uskyldige. de har ingen ting med grigen å gjøre. av en eller annen grunn er det mye mere akseptabelt at USA invanderer Irak, er fiendlig mot masse land som cuba, iran, russland osv, enn at russland går inn i georgia fordi georgerne invanderer sør-ossetia. det er det samme med Israel. hvis Israel skyter en missil inn i Gaza er "oi", men hvis en missil fra gaza treffer Israel er det hyl og skrik og katastrofe. elv om det er langt fra byer.

det er seff protester mot usa's tilstedeværelse i Irak, men tenk på hva som hadde skjedd om russland eller kinia hadde gjort det samme mot et annet land?
da hadde USA vært der med sanksjoner og b landet seg onn til de grader. selv om de ikke har noe med krigen å gjøre. Amrekanerne ser fortsatt på seg selv som verdens frelsere mot alt ont.

alt er liksom ikke like ille hvis USA gjør noe grusomt fordi det er "war on terror" eller "utslettelse av ondt" eller " å befri sivilbefolkningen".

USA har også en tendens til å blande seg i andres kriger. de har allerede sendt inn fly til georgia.

USA og Europa burdte holde seg unna andres kriger.
Sitat av sixfeetunder
helt enig. holk ser på russland som en fiende fortsatt. eksempel: russlend går inne til krik mot georgia og det er en katastrofe. folk fordømmer det og mener russland er onde. se på John Mc Cain. hn legger all skyld på russlan og sier at georgierne er helt uskyldige. de har ingen ting med grigen å gjøre. av en eller annen grunn er det mye mere akseptabelt at USA invanderer Irak, er fiendlig mot masse land som cuba, iran, russland osv, enn at russland går inn i georgia fordi georgerne invanderer sør-ossetia. det er det samme med Israel. hvis Israel skyter en missil inn i Gaza er "oi", men hvis en missil fra gaza treffer Israel er det hyl og skrik og katastrofe. elv om det er langt fra byer.

det er seff protester mot usa's tilstedeværelse i Irak, men tenk på hva som hadde skjedd om russland eller kinia hadde gjort det samme mot et annet land?
da hadde USA vært der med sanksjoner og b landet seg onn til de grader. selv om de ikke har noe med krigen å gjøre. Amrekanerne ser fortsatt på seg selv som verdens frelsere mot alt ont.

alt er liksom ikke like ille hvis USA gjør noe grusomt fordi det er "war on terror" eller "utslettelse av ondt" eller " å befri sivilbefolkningen".

USA har også en tendens til å blande seg i andres kriger. de har allerede sendt inn fly til georgia.

USA og Europa burdte holde seg unna andres kriger.
Vis hele sitatet...
Så enig så enig..

Men nå skal jeg ikke påstå att Russland er de "snille" og USA de "onde" heller. I mine øyne er begge like "onde/snille". Jeg tror rett og slett grunnen til at vi ser på usa som "snill" og russland som "ond", er at vi er opplærte til det! Dem som bor i Russland og deres allierte land, har nok sikkert ett motsatt syn på saken, at det er de som er "gode" og vi i vesten som er "onde".
Hm, det dukker opp en kobling til denne tråden, om propaganda, i hodet mitt nå http://www.freakforum.nu/forum/showt...ght=propaganda
dette hadde ikke overasket meg om det var sant:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2595506.ece

hadde McCain hatt noe med krigen å gjøre ville det ikke overasket meg når en tenker på det han har sagt tidligere. McCain er en Russland hater.

Han (McCain) har sammenlighet Russlands fremferd med Nazi-Tysklands og lovet støtte til «det vesle demokratiet så fjernt fra våre kyster» med en ordbruk som kan minne om Winston Churchills.

Mønsteret gjennom hele hans karriere har vært å søke den høyste moralske posisjonen i en tapt kamp. Det er ingen tvil om at konflikten er en våt drøm for McCain.

til sammenligning ba Obama BEGGE parter om å roe seg.
Sist endret av sixfeetunder; 15. august 2008 kl. 17:07.
Er dette Usa sin unskyldning for og knekke Russland en gang for alle?? Kanksje det hadde vært for det beste?? ikke vet jeg, men "trusselen" fra øst hadde vært greit og bli kvitt.... men til hvilken pris?

btw: russerne stiller med fredsbevarende styrker i georgia????? hehehe blir det samme som når de åpnet mcdonalds i moskva: skal være det samme, men ikke det samme likevell!!
Mange som ikke ser helheten av denne konflikten. Dette er en propagandakrig uten like, ikke bare fra USA og Russland, men også fra lille Norge. Svært mange militære ledere lever godt av slike konflikter, de får nye krigsskip, mer penger til øvelser etc. Det er rett og slett en global opprustning på gang.

Ja, Russland som er medlem av FN fikk mandat fra FN om å utplassere fredsbevarende styrker i Sør-Ossetia. Så nei, din sammenligning henger ikke på grei, og det finnes nok av McDonads i Moskva, bare for å ha sagt det.

Media spiller også veldig på dette med en ny kald krig, og forsvaret spiller videre på dette med masse uttalelser i media o.l. Erfaring viser at forsvaret aldri uttaler seg i media med mindre de har noe å tjene på det selv.

Jeg tror vi heller skal være litt mer avventene til situasjonen. Russland er ikke dumme nok til å prøve seg på vesten, og USA er ikke dumme nok til å kjøre på Russland. Det er ikke Amerikanske krigsfly i Georgia, som noen påstår. Det er kun fly med nødhjelp. Ingen amerikanske tropper har vært delaktige i krigen bortsett fra til nødhjelp, og det er ganske stor forskjell. Dette er også noe Russland har gått med på.

Jeg anbefaler forøvrig alle å lese litt om Mutual Assured Destruction (MAD). Det kan roe mange fjortenåringers nerver for en tredje verdenskrig. Det finnes andre ting man heller burde bekymre seg for, slik som en pandemi, som trolig ville slått ut verden.
Sitat av Deezire
Russland er ikke dumme nok til å prøve seg på vesten, og USA er ikke dumme nok til å kjøre på Russland.
Vis hele sitatet...
Si ikke det, hadde ikke blitt overasket, selv om jeg ikke helt tror at det skjer enda.. (2 land med forstyrra og stormannsgale presidenter??)


Og når har FN godkjent russiske "fredsbevarende"tropper i Georgia????? har ikke jeg fått med meg iallefall...
Sist endret av ScoopeX; 16. august 2008 kl. 05:38.
Det er uansett slik at en president ikke kan gå til krig helt uten videre og da spesielt ikke på egenhånd. I de fleste styresett sikrer man seg så godt som mulig mot stormannskagalskap, selv i harde dikaturer.

Sunn fornuft tilsier at det i mange tilfeller er best å besinne seg litt før man handler, slik at man får oversikt over situasjon og kan bedømme uten at følelser tar overhånd.

Jeg ville heller vært litt bekymret for Nord-Korea, som viser tendenser til stormannsgalskap, uten at vi med sikkerhet kan si at det er noe sikkerhetsnett som skal fange opp dårlige avgjørelser før det er for sent.

Personlig kan jeg også nevne at jeg er svært imot USA's rakettskjold, da det fører til ustabilitet i forhold til MAD. Ikke nok med det så er det vi i Europa som får all dritten over oss hvis det skulle vise seg å bli en relativt varm krig.

Det var FN som plasserte dem der. Russland er medlem av FN. Du må ikke forveksle NATO og FN, de er nemlig to vidt forskjellige ting. NATO er en angrips og beskyttelsesallianse, mens FN er en fredsbevarende allianse mellom de fleste stormakter i verden.
Ok, ser at du har rett ang. FN, russland og Georgia, og Fredsbevarende styrker i Sør -Ossetia? Faktisk siden 90tallet?

Klart, bekymret for Nordkorea, det er man jo, men de kan jo ikke nå oss i første hånd, iallefall..
Håper Norge får handlet inn jagerflyene før USA klikker på Russland Med det forsvaret vi har nå så blir vi en beskjeden og lydløs fjert i forhold til stormaktene.
Ikke? De har da vitterlig intekontinentale ballistiske missiler. Ikke at det er så stor skade de kan gjøre nå som USA har fått stopp på atomvåpenprosjektet deres, så har de enda nå oss. Nord-Korea vil skape veldig mye politisk utsabilitet skulle det skje noe med dem, de har ganske tette bånd til Kina og tildels Russland også.

Sitat av Jack Dalton
Håper Norge får handlet inn jagerflyene før USA klikker på Russland Med det forsvaret vi har nå så blir vi en beskjeden og lydløs fjert i forhold til stormaktene.
Vis hele sitatet...
Hjelper lite med 70 stk. Saab Gripen, JSF eller Eurofigter når Russland kan skimte med 1800-ish MIG. Da ville jeg heller satset hardere på det norske NASAMS II, som jeg vil tro Russerne ville fryktet mer enn 70 stk. JSF.

http://no.wikipedia.org/wiki/NASAMS_II
Sist endret av Deezire; 16. august 2008 kl. 06:06.
Det jeg har tenkt litt på før, disse rakettsjoldene er konstruert for å skyte ned potensielle raketter fra våre fiender.
Hva hadde skjedd om dette rakettsjoldet hadde skutt ned en atombombe? Er klar over at vi hadde fått ett helvetes lysshow på himmelen, som bare de med høyest solfaktor kunne fått med seg, men hadde ikke radioaktivt avfall blitt spredd i mye større skala en om bomben hadde smelt ned i ett land? Ville ikke dette ført til langt flere mennesketap, men mye mindre materielle tap? Forstår ikke helt logikken med å skyte ned en atomrakett.
Sist endret av Spelly; 16. august 2008 kl. 10:16.
Her har jeg tydeligvis ikke fulgt med godt nok. Link til kilder?
Vis hele sitatet...
Jeg kunne skrevet en lang liste over troverdige kilder og artikler, men denne videoen sier så mye, mye mer...

http://revolutionarypolitics.com/?p=94
Sitat av spelley
Det jeg har tenkt litt på før, disse rakettsjoldene er konstruert for å skyte ned potensielle raketter fra våre fiender.
Hva hadde skjedd om dette rakettsjoldet hadde skutt ned en atombombe? Er klar over at vi hadde fått ett helvetes lysshow på himmelen, som bare de med høyest solfaktor kunne fått med seg, men hadde ikke radioaktivt avfall blitt spredd i mye større skala en om bomben hadde smelt ned i ett land? Ville ikke dette ført til langt flere mennesketap, men mye mindre materielle tap? Forstår ikke helt logikken med å skyte ned en atomrakett.
Vis hele sitatet...
Den fanger USA (for det er selvfølgelig Russland som fyrer avgårde en atombombe) i en svær håv, og slenger den deretter opp i verdensrommet på en asteroide som ellers ville truffet jorden. USA er helter!
Sitat av spelley
Det jeg har tenkt litt på før, disse rakettsjoldene er konstruert for å skyte ned potensielle raketter fra våre fiender.
Hva hadde skjedd om dette rakettsjoldet hadde skutt ned en atombombe? Er klar over at vi hadde fått ett helvetes lysshow på himmelen, som bare de med høyest solfaktor kunne fått med seg, men hadde ikke radioaktivt avfall blitt spredd i mye større skala en om bomben hadde smelt ned i ett land? Ville ikke dette ført til langt flere mennesketap, men mye mindre materielle tap? Forstår ikke helt logikken med å skyte ned en atomrakett.
Vis hele sitatet...
Om du ødelegger en atombombe før kjedereaksjonen settes igang så vil det ikke bli en atombombe-eksplosjon. Det lillle som er av radioaktivt materiale som blir spredd i den konvensjonelle eksplosjonen av raketten vil nok ikke gi de store konsekvenser.
Sitat av Mr.Fister
Bomb russland.
Vis hele sitatet...
Det ville mest sannsynlig være det siste vi gjorde, så nei, jeg håper vi aldri kommer så langt.
Sitat av Mr.Fister
Bomb russland.
Vis hele sitatet...
Veldig unødvendig og barnslig kommentar spør du meg.
Sånt som det bare ødelegger tråden, er det noe du vil med den kommentaren så forklar det ordentlig istendonfor å bare spytte ut noe dumt. Takk
Sitat av Kinseek
Om du ødelegger en atombombe før kjedereaksjonen settes igang så vil det ikke bli en atombombe-eksplosjon. Det lillle som er av radioaktivt materiale som blir spredd i den konvensjonelle eksplosjonen av raketten vil nok ikke gi de store konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at når raketten fra rakettskjoldet treffet atombomben, vil ikke kjedereaksjonen settes igang da ?
Var det ikke en A-bom som ble detonert med sprengstoff for en stund siden ?
Etter hva jeg har forstått så var det Georgia som angrep bl.a. Russiske styrker, for så å rope etter vesten, det tør jeg kalle rimelig dumt. Jeg føler ingen sympati for Georgia.
Sist endret av adiabatic; 16. august 2008 kl. 13:48.
Kjedereaksjonen blir ikke satt igang før et nøytron blir "sprøytet" inn.. og det gjør det nok ikke hvis bomben blir skutt ned.
Sitat av Kinseek
Om du ødelegger en atombombe før kjedereaksjonen settes igang så vil det ikke bli en atombombe-eksplosjon. Det lillle som er av radioaktivt materiale som blir spredd i den konvensjonelle eksplosjonen av raketten vil nok ikke gi de store konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Dvs... teoretisk sett KAN vel en annen eksplosjon eller et fragment med høy nok hastighet utløse ladningen som er beregnet på å kjøre sammen "delene" i atombomben, men sjansen for det må jo være utrolig liten, og samme hva, hvis en atombombe skulle utløses såpass høyt er det vel stort sett bare EMP vi må bekymre oss om. Og selv om det hadde vært kjipt, så er det tross alt å foretrekke fremfor noen millioner døde.

Men, generelt vil vel en nedskutt ICBM mer eller mindre tilsvare en dirty bomb... så det er ikke akkurat noe å kødde med, selv om det vil være å foretrekke fremfor en "ordentlig" atombombe.

Generelt tror jeg ikke vi virkelig trenger å bekymre oss før Tom Clancy lanserer en oppdatert utgave av Red Storm Rising

Sitat av spelley
Poenget mitt er at når raketten fra rakettskjoldet treffet atombomben, vil ikke kjedereaksjonen settes igang da ?
Var det ikke en A-bom som ble detonert med sprengstoff for en stund siden ?
Vis hele sitatet...
For å gjøre en lang forklaring bedre:
http://www.howstuffworks.com/nuclear-bomb.htm
takker så mye, jeg trodde at atombombe ble detonert med en sprengladning. Men om en atombombe hadde detonert lengt oppe i luften, ville ikke dette kunne medføre svært mange fler mennesketap, sammenlignet med en som har slått ned og detonert. om vindforhondene er de rette?
Vinden kan snu ganske fort, og da sliter man vel kanskje?
Visst Russland går til angrep på andre land, så trur eg USA vil komme å hjelpe til. Og det er jo ikkje så lurt. Men Russland redda jo Norge fra Sverige ein gang før i tida
spelley: En atombombe blir til å begynne med utløst vha en konvensjonell sprengladning, men den må være ganske nøye kontrollert.

Det første du må forstå (og som også selvsagt gjelder i dag) er hvordan en kjernefysisk kjedereaksjon skjer:
Et uranatom spaltes, og gir fra seg tre nøytroner, sammen med energi i form av varme. Hvis nok av disse nøytronene treffer andre spaltbare atomer, spaltes disse på tilsvarende måte, og dermed er reaksjonen i gang. Mengden spaltbart materiale som skal til for å oppnå dette, kalles kritisk masse (K). Hvis det er for langt til andre spaltbare atomkjerner er det for få av dem som treffer noe til å holde reaksjonen i gang - man er "under kritisk masse".

Det kan godt hende at denne delen er litt utdatert, men dette var ca metoden den første ble utløst på: Det var en hul "ball" av spaltbart materiale (f.ex. uran), som var omgitt av vanlige sprengladninger. Når ballen var i sin opprinnelige form, så var det for stor avstand mellom uranet til at det oppnådde K. Derimot - når sprengladningene ble detonert NØYAKTIG samtidig, så ble uranet klemt sammen til en mye mindre ball, og kjedereaksjonen var i gang. Når dette skjer, så skjer det utrolig raskt, og du får en kjernefysisk eksplosjon.

Derimot - hvis sprengladningene blir utløst bare bittelitt feil, så blir ikke materialet presset sammen som planlagt, og dermed skjer aldri kjedereaksjonen.

Dette er ihvertfall grovt sett hvordan det fungerer, eller ihvertfall fungerte, det står mye bedre og litt mer dyptgående/korrekt forklart på den siden jeg linket til.

Du kan selvsagt også føre sammen materialet på andre måter enn en ball, men fremdeles gjelder det at det MÅ skje på "riktig" måte, ellers blir materialet revet fra hverandre før det når K. Grunnen til at man bruker sprengstoff til dette, er at det må skje utrolig fort, for at "nok" spaltbart materiale skal rekke å komme innen "rekkevidde" - hvis det er for lite av det som har rukket å komme sammen vil veldig lite av det spaltes, og det som er for langt unna (dvs noen decimeter unna) vil bare brenne opp istedet for å spaltes.

Ang. detonasjon av en atombombe "høyt oppe". Tja, det kommer an på hvor høyt. En atombombe detoneres gjerne i en "optimal" høyde, som gir maksimal effekt. Detoneres den lavere, blir det et mindre område som tar opp effekten. Derimot - detoneres den veldig høyt (over atmosfæren), så er det ikke nok materie (luft) til at det blir noen trykkbølge (som tross alt er det mest destruktive), og det blir bare stråling, som samtidig er såpass langt unna at det ikke er på langt nær like farlig. På bakkeplan vil effekten stort sett merkes som en EMP, altså en elektromagnetisk puls, som i bunn og grunn funker akkurat som du har sett i f.ex. the Matrix - den griller alt av elektronikk som ikke er skjermet bra nok, altså vil det f.ex. slå ut stort sett alt av kommunikasjon. Litt stråling som ikke er direkte sunt for mennesker blir det nok også, men ikke på langt nær noe i samme klasse som en atombombe som detoneres på bakkeplan eller i "optimal" høyde.

Blir ladningen utløst bare litt for høyt, så blir effekten også raskt mindre på bakkeplan.

Ah, der stod det ja - den andre metoden (istedet for ballen som imploderer/presses sammen), står det om her - http://science.howstuffworks.com/nuclear-bomb3.htm - "Gun-triggered". Her er det vel teoretisk mulig at en annen eksplosjon KAN utløse sprengladningen "riktig" hvis den andre eksplosjonen skjer i nøyaktig riktig retning, men det skal litt til for å si det sånn...

Her har du faktisk også en oversikt over ca hva som skjer innenfor forskjellige radiuser fra noen forskjellige detonasjoner... http://www.pbs.org/wgbh/amex/bomb/sf.../blastmap.html

Ikke akkurat hyggelig lesestoff.
Sist endret av atomet; 16. august 2008 kl. 15:25.
Btw... hvis noen skulle ha lyst til å se hvordan den ultimate galskapen og marerittet kunne utspille seg, så er det en bra film som heter "the day after". Blir du ikke redd når du ser den er du rett og slett hinsides dum.
Skjønner egentlig ikke hvorfor fokuset er på Russland, selv når det gjelder USA VS USSR.
Har det ikke blitt rimelig godt etablert hvem som er de moderne politiske psykopatene?
USA er langt farligere når det gjelder utenrikspolitikk, og militær, selv om jeg tror de får en overraskelse hvis de noengang prøver seg på Russerne.

Litt intressant lesestoff angående Amerikas forhold til Georgia:

http://aotearoaawiderperspective.wor...t-saakashvili/

Og kan ikke si verdenspolitikken forbedres av dette sjakktrekket:

http://www.prisonplanet.com/largest-...sian-gulf.html

Angående ovenstående link, bør hendelsen som startet vietnamkrigen lagres i bakhodet, i tilfelle noe lignende skjer igjen, denne gangen mot Iran:

http://www.fair.org/index.php?page=2261

Angående linken(e) ovenfor, bør dette også leses:

http://thinkprogress.org/2008/07/31/...-for-iran-war/
Sist endret av BonesCon; 16. august 2008 kl. 21:38.
MIRV reentry...

http://www.globalsecurity.org/wmd/systems/images/peace_reentry-kmr.jpg

Sitat av BonesCon
Skjønner egentlig ikke hvorfor fokuset er på Russland, selv når det gjelder USA VS USSR.
Har det ikke blitt rimelig godt etablert hvem som er de moderne politiske psykopatene?
USA er langt farligere når det gjelder utenrikspolitikk, og militær, selv om jeg tror de får en overraskelse hvis de noengang prøver seg på Russerne.
Vis hele sitatet...
Jeg vil egentlig si at begge parter er like gærne. Russerne har bare ikke hatt penger til å være like gale i det siste.
Sist endret av atomet; 16. august 2008 kl. 21:39.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Å trekke USAs fremferd ovenfor land som Irak, Afghanistan, Vietnam osv. frem som et argument for at det er USA som burde fryktes av oss i Vesten, ikke Russland, er veldig naivt. Usa representerer overhodet ikke noen trussel ovenfor Norge, og resten av Europa. Forholdet mellom Europa og Usa er i dag, og har tradisjonelt sett, vært preget av gjensidig forståelse og nært politisk samarbeid. Russland på den annen side er en helt annen historie. Å fremstille USA på lik linje med Russland, som en trussel, er helt urealistisk.

Etter murens fall, og oppløsningen av Sovjet-unionen har Russland stadig nærmet seg vesten på de fleste politiske arenaer. Den siste tiden har derimot Russland forandret sin fremferd, og de siste årene har Russland igjen vist seg som en militær stormakt, som vil diktere nabolandenes politikk og fremferd.

Jeg tror vi alle vil være godt tjent med å trå varsomt frem, når Europa, USA og lille Norge, nå skal revurdere sitt forhold til Russland, i det nye lyset av Georgia konflikten.
Sitat av BonesCon
Skjønner egentlig ikke hvorfor fokuset er på Russland, selv når det gjelder USA VS USSR.
Har det ikke blitt rimelig godt etablert hvem som er de moderne politiske psykopatene?
USA er langt farligere når det gjelder utenrikspolitikk, og militær, selv om jeg tror de får en overraskelse hvis de noengang prøver seg på Russerne.
Vis hele sitatet...
Du må ikke la ditt hat ovenfor USA gjøre deg blind for andres feil. Russland har minst like mange svin på skog, og en helt annen inndeling av makten enn f.eks. USA, som sikrer seg i form av kongress o.l. La meg minne deg på konflikten i Tjetjenia som har kostet langt flere sivile livet og drevet minst like mange på flukt som krigen i Afganistan og Irak, tilsammen. Det er også mye misnøye internt i Russland, da særs blandt tidligere Sovjetiske stater som vil vekk i fra det russiske samveldet og inn i varmen til Vesten.
Sitat av Drachir
Å trekke USAs fremferd ovenfor land som Irak, Afghanistan, Vietnam osv. frem som et argument for at det er USA som burde fryktes av oss i Vesten, ikke Russland, er veldig naivt. Usa representerer overhodet ikke noen trussel ovenfor Norge, og resten av Europa. Forholdet mellom Europa og Usa er i dag, og har tradisjonelt sett, vært preget av gjensidig forståelse og nært politisk samarbeid. Russland på den annen side er en helt annen historie. Å fremstille USA på lik linje med Russland, som en trussel, er helt urealistisk.

Etter murens fall, og oppløsningen av Sovjet-unionen har Russland stadig nærmet seg vesten på de fleste politiske arenaer. Den siste tiden har derimot Russland forandret sin fremferd, og de siste årene har Russland igjen vist seg som en militær stormakt, som vil diktere nabolandenes politikk og fremferd.

Jeg tror vi alle vil være godt tjent med å trå varsomt frem, når Europa, USA og lille Norge, nå skal revurdere sitt forhold til Russland, i det nye lyset av Georgia konflikten.
Vis hele sitatet...
Du tenker litt vel linjært nå. USA trenger ikke å være en "direkte" trussel mot oss, altså at det er DE som "vil oss vondt"/invaderer/angriper oss, men pga sin oppførsel ovenfor veldig mange andre rundtomkring i verden, så kan de rett og slett klare å starte noe som kommer ut av kontroll. Og DET tror jeg faktisk det er vel så stor fare for, som at russland skal finne på noe faan.

Og det at Russland igjen har begynt å vise seg som en millitær stormakt osv - ja, etter noen år hvor de var nede for telling, så begynner de nå å komme tilbake, og begynner å oppføre seg som før. Dvs akkurat som USA har holdt på hele tiden.
Verden er sjeldent like svart-hvitt som det ofte fremstilles. Alle nasjoner har svin på skogen, også lille Norge som gladelig forer de forskjellige parter i konfliktområder med ammunisjon og våpen.
Vel, Russland forbereder seg på å bli fullstendig utestengt av NATO ifølge nyhetene og har allerede brutt alt millitært samarbeid. Det kan bli skummelt dette, blir akkurat som den kalde krigen igjen. Snart får vi sikkert en ny Cuba-krise også. Jeg tror jeg skal gå til innkjøp av bomberom bare for å være på den sikre siden.

Men jeg synes begge landene, Russland og USA er akkurat like onde / gode, de bare fremstiller seg selv annerledes.
Ikke det at jeg ser relevansen av et argument som påstår at USA teoretisk sett kunne starte noe som kunne skade Europa, når det er en diskusjon om den kalde krigen kommer tilbake eller ikke...
Det er mulig du ikke ser det, drachir, men da foreslår jeg at du ser litt på hva du selv skrev her:

Sitat av Drachir
Å trekke USAs fremferd ovenfor land som Irak, Afghanistan, Vietnam osv. frem som et argument for at det er USA som burde fryktes av oss i Vesten, ikke Russland, er veldig naivt. Usa representerer overhodet ikke noen trussel ovenfor Norge, og resten av Europa. Forholdet mellom Europa og Usa er i dag, og har tradisjonelt sett, vært preget av gjensidig forståelse og nært politisk samarbeid. Russland på den annen side er en helt annen historie. Å fremstille USA på lik linje med Russland, som en trussel, er helt urealistisk.
Vis hele sitatet...
Det var EN grunn til at det var relevant.

Videre så er selvsagt også USA's oppførsel, spesielt under Bush - med på å starte et nytt kappløp. F.ex. erklærte Bush-administrasjonen i 2002 at de ikke lenger regnet seg som bundet av ABM-avtalen, noe som sannsynligvis var grunnen til at Russland dagen etter erklærte at de trakk seg fra START II.

Det der er gode eksempler på at USA leker kjekkas, og selv om det ikke DIREKTE skader oss, så gjør det helt klart verden til et mer utrygt sted. Enda mer så når de klarer å få det gjennom å plassere disse rakettene i Europa - ja jøss - helt klart sikkert nødvendig for at rakettene skal fungere som planlagt, nemlig å beskytte USA, men også helt klart både et PRIMA terrormål, og ikke minst et BANKERS first strike-mål.

Dette er i det hele tatt tankegang og oppførsel fra USA som vi ikke har sett siden den kalde krigen, og det kan på sikt ramme Europa indirekte.

Så, hvordan det var relevant? Nei, si det du. Til neste gang: Les mer, tenk mye mer, og snakk/skriv enda mindre, eller enda bedre - ikke i det hele tatt.
Sitat av atomet
Videre så er selvsagt også USA's oppførsel, spesielt under Bush - med på å starte et nytt kappløp. F.ex. erklærte Bush-administrasjonen i 2002 at de ikke lenger regnet seg som bundet av ABM-avtalen, noe som sannsynligvis var grunnen til at Russland dagen etter erklærte at de trakk seg fra START II.
Vis hele sitatet...
Nå skrev dog disse nevnte parter i kort tid etter under på "Strategic Offensive Reductions Treaty"; som innebærer tidenes største reduksjon i antall operative atomstridshoder.

Sitat av atomet
Det der er gode eksempler på at USA leker kjekkas, og selv om det ikke DIREKTE skader oss, så gjør det helt klart verden til et mer utrygt sted. Enda mer så når de klarer å få det gjennom å plassere disse rakettene i Europa - ja jøss - helt klart sikkert nødvendig for at rakettene skal fungere som planlagt, nemlig å beskytte USA, men også helt klart både et PRIMA terrormål, og ikke minst et BANKERS first strike-mål.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype litt her; spesielt på det siste punktet. Størstedelen av Europa er med i NATO og et storstilt atomangrep (det du mente med first-strike?) vil antagelig også direkte innebære angrep på Europa, skjold eller ei. Burde ikke NATO gjelde selv om terrorister angriper bygninger i New-York eller rakketforsvar i Polen?

Kan du se legitime poenger med forsvar mot atomrakketter, slik at ikke land som Iran, Nord-Korea og et ustabilt Pakistan enten kan komme i desperasjon/galskap og skyte rakketter for å ramme flest mulig, evt. bruker denne våpenmakten som pressmiddel mot andre stater i regionen?
Sist endret av Kinseek; 25. august 2008 kl. 22:24.