Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3216
Ja, jeg har nå blitt minnet på av ei god venninne, dette med å klare sovne av til en låt på repeat og våkne opp og få den følelsen av at man hører mer enn det man hørte før. Det at man legger merke til nye ting, og kanskje mister feelingen av mye av det sangen gav deg før.

Jeg har tenkt litt på dette før, men har aldri kommet opp med noe godt svar på det.

Er det noen her som har opplevd dette i det heletatt, eller noen som kanskje har et godt svar på lager på hvorfor og/eller hvordan det blir slikt?


// dosky
Husker jeg og noen andre satt på www.homo.com på en kompis av oss sin pc mens han sov med headsett på. Han hadde vel rundt 50 000 rounds da han våknet til "you spin me right round,baby right round,like a record baby,right round round round".

Tror egentlig ikke du hører etter på sangen når du sover. Kroppen stenger ute lydene. Det har vel litt med hva musikk du hører på også?
I det siste. så har jeg sovna med noen enkelt sanger på repeat. når jeg våkner opp. så er sangen en heilt annen. og noen ganger har jeg slettet sangen for den høres rett og slett jævlig ut =S Er det noen forklaring på dette egentlig ?
Jeg sov med Solid Globe - Sahara. Var veldig trist å ødelegge den sangen for meg selv. Mistet helt feeling for sangen som du sier. :-\

Hvorfor? Den forstyrret vel søvnen min?

Edit: Har hørt man får dårligere søvn av å ha musikk på når man sover.
Sist endret av Tapio; 2. august 2008 kl. 05:04.
Sitat av Proxer
I det siste. så har jeg sovna med noen enkelt sanger på repeat. når jeg våkner opp. så er sangen en heilt annen. og noen ganger har jeg slettet sangen for den høres rett og slett jævlig ut =S Er det noen forklaring på dette egentlig ?
Vis hele sitatet...
Det er vel akkurat det trådstarter spør om.

Tror jeg skal teste dette med en sang som jeg hørte 300 ganger på 14 dager, vil nok regne det som en av de beste/fineste sangene jeg kan, pluss at det er en utrolig digg sove sang

Jokke & Valentinerne - Action

En sang jeg anbefaler alle og lytte litt på
Sist endret av telebohrian82; 2. august 2008 kl. 07:43.
Var nok akkurat dette jeg spurte om, ja.

Hadde håpet på et svar, egentlig...

Men ved flere som har det slik er det vel lettere å finne en løsning på det.
Det skjedde med meg med Gigi D'agostino sin L'Amour Toujours (I'll Fly With You) UTEN at jeg sovnet til den. Vet ikke hvorfor en dag virket bare hele sangen annerledes fordi jeg la merke til andre detaljer og følte at den hadde et annet toneleie. Det er delvis slik med Sweet Child O' Mine også, i introen, noe som er VELDIG synd. Fikset seg heldigvis etter en stund med Gigi, håper det samme er tilfellet med GnR også.
Sitat av Blackspot
Husker jeg og noen andre satt på www.homo.com på en kompis av oss sin pc mens han sov med headsett på. Han hadde vel rundt 50 000 rounds da han våknet til "you spin me right round,baby right round,like a record baby,right round round round".

Tror egentlig ikke du hører etter på sangen når du sover. Kroppen stenger ute lydene. Det har vel litt med hva musikk du hører på også?
Vis hele sitatet...
Lydene kommer enda inn ubevisst, hvis du vet hva det vil si.
Tapio: Ikke så farlig, Solid Globe - North Pole er den feteste låten uansett

Eneste måten jeg har ødelagt låter på er egentlig bare å høre låten på repeat så mange ganger i våken tilstand at jeg blir skikkelig lei den.

Forøvrig det samme om jeg programmerer leadsynths i forskjellige partier på låter jeg produserer, og hører samme melodi-loopen konstant mens jeg tweaker, så er jeg møkka lei hele melodien og hele låten når den blir ferdigstillt.
Jeg vet hva du mener tierra, så plutselig "kaster" du en DRITBRA sang fordi du er lei av den og tror den er dårlig :P
Ja, jeg sovna engang til en ganske chill låt på repeat med folk som synger... Så våkna jeg opp om morgenen til samme sang, men den hørtes totalt fucka ut. Altså.. Jeg klarte ikke gjenkjenne eller forstå ett ord som ble sagt i den, eller forstå noenting... Det føltes som om hele låta ble spillt baklengs eller noe.. Det skremte meg nesten litt...

Men jeg var ganske trøtt og da sikkert...
Sist endret av Chikara; 2. august 2008 kl. 11:16.
Har ikke noe godt svar på hvorfor.
Men det er ofte sånn at man går lei låter, enten om man hører for mye på de, det er den grusome vekkerklokke-låta, eller noe annet.

Jeg klarer F.eks ikke høre på Eric Prydz - Pjano mer, fordi jeg la merke til at det var en slags ``overtone-lyd`` på pianoet i låta.
Når jeg hører på låta nå, så legger jeg kun merke til ``overtone-lyden``.
Ganske irriterende og ødeleggende.

Edit: Beklager hvis jeg ødela Pjano for noen ved å fortelle om overtonene.
Sist endret av Konflict; 3. august 2008 kl. 06:59.
Spis 600 skiver brunost


etter å ha spist disse får du valget mellom et glass kaldt vann, og en skive brunost.

Guess what?

Vann.

Naturlig å bli lei av noe etter x antall gjenntatte ganger.
I det siste. så har jeg sovna med noen enkelt sanger på repeat. når jeg våkner opp. så er sangen en heilt annen. og noen ganger har jeg slettet sangen for den høres rett og slett jævlig ut =S Er det noen forklaring på dette egentlig ?
Vis hele sitatet...
du har rett og slett blitt dritt lei sangen personlig tar jeg pause fra visse sanger når jeg hørt dem litt for ofte.
De testet noe lignende på mythbusters engang. finner ingen klder som kan støtte dette, men da gikk ekspirimentet ut på at man sov med f.eks en tape som var spilt inn masse fakta på. Dagen derpå ble utdelt et skjema med spørsmål på emnet, de konkluderte med at man ikke snapper opp noe i underbevvistheten.

har forresten og hørt noe om at man "blokkerer" ute de fleste lyder når man sover, noen som har noen kilder ellernoe som backer dette?
Sitat av scavanger
De testet noe lignende på mythbusters engang. finner ingen klder som kan støtte dette, men da gikk ekspirimentet ut på at man sov med f.eks en tape som var spilt inn masse fakta på. Dagen derpå ble utdelt et skjema med spørsmål på emnet, de konkluderte med at man ikke snapper opp noe i underbevvistheten.

har forresten og hørt noe om at man "blokkerer" ute de fleste lyder når man sover, noen som har noen kilder ellernoe som backer dette?
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt riktig at man blokker ut lyden. Men det har vel bare med det å gjøre at man er helt ubevisst. Lyden kommer jo fortsatt og ørene blir skadet av lyden som kommer. Så den forsvinner jo ikke.. Å sove med hodetelefoner er veldig lite lurt... Kan fort få nedsatt hørsel og tinitus..
Tror ikke det spiller noen rolle om man er våken eller sover.
Om man hører den samme sangen, ser den samme filmen, kjører den samme ruten i en bil eller spiser den samme maten nokk ganger etter hverandre blir man høyt sansynlig drittlei.

Derfor hører man ikke på favorittbandet sitt hver dag (Ikke jeg iallefall) Eller eter bare favorittmaten sin, enda hvor mye man kansje har lyst og leve et liv med zeppelin og Lapskaus.
trur det er en eav hjernens funksjoner og blokkere lyder den hører hele tiden. merker det når jeg bruker musikk vekking og vanlig vekking, ikke mange vekkinger til før jeg ikke hører noe som helst.
kanskje derfor folk som bor i byen tar ferie på landet?
Sovet med Dream Theater på ørene, og ofte våkner jeg midt i en sang i et par sekunder -- denne sangen er MYE bedre neste dag.

Ligger vel litt i navnet og?
Sist endret av Exmagician; 9. august 2008 kl. 01:18.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Jeg testet dette her om dagen med Coldplay - God Put A Smile On Your Face.

Sovnet til den, tror kanskje den var i drømmen min, og våknet til den.
Har ikke noe annet forhold til den nå som jeg hadde før jeg hadde den på repeat i en hel natt. Fortsatt like fin ^_^
Det at ting kan høres helt annerledes etter mange nok gjennomlyttinger fikk jeg bekrefta her i helga.

Jeg var på en studiojobb, og måtte spille inn mange spor over samme akkordrekka, og etter ca 10+ stk hørtes plutselig bassen min kjempeustemt ut!
Jeg stoppa innspillinga, men den var helt perfekt stemt. A --> C hørtes ikke ut som en mollters i det hele tatt! Men det var bare på noen enkle toner dette ble sånn..

Blir vel mye det samme...
Litt offtopic, men ofte når jeg bruker mp3 som vekkerklokker så kan jeg høre sangen selv om jeg sover. F.eks viss jeg drømmer så hører jeg den bare litt lavt. Som om det er en vegg rundt drømmeverdenen og noen spiller utenfor.
Dette får meg alltid til å tenke ''hva faen skjer!?'' siden det virker lite logisk, selv om drømmen logisk nok bryter alle naturlover så er det musikken som får meg til å tenke.

Noen ganger våkner jeg, sist gang var det infected mushroom det gikk i.
Som forklart ovenfor så reagerte jeg litt på det i drømmen pga det passet ikke inn, plutselig begynner tanta mi å lage lydene. Hysterisk morsomt, men litt freaky.
Våknet til slutt og fant ut hvorfor tanta mi laget alle disse sprøe lydene.
Noen ganger fikk jeg alarmklokka til å passe inn i drømmen min, så jeg våkner ikke!

Litt moromt problem, men dog plagsomt. Men jeg er på kanten av lucid dreaming når jeg opplever dette før fantasien tar overhand...

Noen andre som opplever dette, eller er jeg unik?

Btw. skulle hatt en tråd om sprøe drømmer. hehe
Sist endret av sneipen; 9. august 2008 kl. 06:47.
Jeg opplevde akkurat det samme med en sang som var veldig stilig før jeg sovnet..
Det som skjedde var at da jeg våknet hørte jeg sangen, men den hørtes faktisk helt forskjellig ut fra den jeg hørte da jeg la meg.
Jeg fikk helt noia, sletta sangen å prøvde å laste ned fil med samme sangen.
Det var skikkelig sprøtt.. Men desverre vet jo da heller ikke jeg hva det kommer av.. men har opplevd akkurat det samme med 2 sanger..
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg opplever dette etter å ha hørt samme sangen noen ganger, ofte hører jeg f.eks: Velvet Revolver - The Last Fight. Har ofte problemer med å få sove om kveldene, så jeg ligger ofte og hører på musikk til jeg sovner uti en sang, og våkner når neste sang begynner. En kveld hørte jeg noen snufse, og det skremte meg, fordi det var helt mørkt i romme + jeg hadde jo på veldig høy lyd på musikken min. Jeg fortsatte å høre på musikken helt til jeg sovnet. Neste gang jeg hørte The Last Fight igjæn, hørte jeg det samme snufset som tidligere, jeg snudde meg brått for å se om noen sto bak meg, men de nermeste var over 30 meter unna. Det gjenntok seg helt til jeg virkelig lyttet til vokalen i sangen, og merket meg at han snufser etter ca 3 min og 12 sek. Nå er snufset "høydepunktet" i sangen, ikke at resten av sangen er har blitt mindre verdt for meg, jeg får liksom en bittelit'n kort rus av å høre snufset..

Jeg hører ofte ikke rytme gitaren i sanger før tredje gangen jeg hører sangen, noe som bare får sangen til å bli mer utfyllt. Jeg digger å høre nye ting i sanger, uansett om det er noe helt sært, som snufsing ingen andre hører, en lit'n flyte som er med på låta pga en feil? og mye sånt. Jeg bare digger det!

sært
Snakker du om at låta høres annerledes ut når du våkner eller om du setter den på en gang i løpet av neste dag?

Når du våkner er i hvert fall ikke bevisstheten like skarp som ellers og hjernen er mindre forberedt på å knekke tallene i verden rundt deg. Det er som når man tar sopp: alt blir mer betydelig, men man tar inn mindre informasjon. Underbevisstheten registrerer i første rekke det som er mest signifikant, det som stikker seg ut, og det kan være store variasjoner på hva forskjellige lag av bevisstheten din anser som viktig. Du får da et forvrengt eller mangelfullt inntrykk av musikken.

Settingen er også viktig. Å høre Rammstein i en begravelse kan ødelegge den sangen for evig. Jeg klarer fortsatt ikke høre på The Hives uten å bli nostalgisk.

Du har altså et svekket sanseapparat som ikke er like dyktig til å gjenkjenne en sang som vanligvis forbindes med et godt minne og du har en horribel setting, hvem ved sine fulle fem vil vel våkne? Forundrer meg ikke.

Hadde en "lignende" opplevelse med lyd. Har gått masse turer ved en vei som er en 6-7km fra E6. På kveldene kunne man høre drønnet over tretoppene. Brukte å sette på 2 i volum på mp3-spilleren og fokusere på bakgrunnsstøyen. Konsentrerte jeg meg kunne jeg høre begge lydkildene klart og tydelig, men hvis jeg "kobla ut" litt, skjelte på en måte med øra, fikk jeg manipulert lydbildet til melodier og rytmer. Kan godt sammenlignes med et synsbedrag
Heilt canooon
Bruker å høre på musikk når jeg legger meg, og bruker ofte å høre musikken i drømmene mine men musikken er helt forvridd, og ofte når jeg våkner og hører på sangen en annen gang hører jeg mye som jeg ikke har hørt før og finner ut at sangen har en annen dybde med mange detaljer.

Hvorfor dette skjer vet jeg ikke, men kanskje fordi man sover går ting litt tregere og derfor blir (ihvertfall hos meg) sangen forvridd og forandret i ettertid.
Sist endret av Rindae; 15. august 2009 kl. 20:00.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av dosky Vis innlegg
Ja, jeg har nå blitt minnet på av ei god venninne, dette med å klare sovne av til en låt på repeat og våkne opp og få den følelsen av at man hører mer enn det man hørte før. Det at man legger merke til nye ting, og kanskje mister feelingen av mye av det sangen gav deg før.

Jeg har tenkt litt på dette før, men har aldri kommet opp med noe godt svar på det.

Er det noen her som har opplevd dette i det heletatt, eller noen som kanskje har et godt svar på lager på hvorfor og/eller hvordan det blir slikt?


// dosky
Vis hele sitatet...
Jeg blir ikke lei av sanger jeg sovner til i det hele tatt. Men jeg kan plutselig hele teksten
Tviler litt på at man hører musikken mens man sover. Men av egen erfaring får jeg med meg mange flere detaljer rett før jeg sovner. En gang så jeg for meg hvordan studioet til Jethro Tull var bygd opp, fordi jeg kunne skille naturlig klang fra klangen som var lagt på osv.

Også legger jeg mye mer merke til ting i bakgrunnen enn "hovedstemmen", kanskje fordi jeg er trøtt og ikke greier å konse på musikken skikkelig. Ofte får låta en helt annen karakter etter jeg har hørt på den rett før jeg sovner.