Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1674
Hei.

En venn av meg har fjernet slik at Windows Vista ikke stjeler 20% av båndbredden, han har da Vista Ultimate. Jeg har Vista Home Premium
Men når jeg skal gjøre det, så kommer jeg ikke langt.

Jeg skriver inn gpedit.msc i kjør, men finner ingenting -
Så lurte på om noen av dere der ute vet om en annen måte til å komme seg til QoS Packet Schedule på, så jeg får fjernet de 20%?

Håper på positive tilbakemeldinger

Mvh Sibben
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg regner med du mener

Computer Configuration -> Windows settings -> Policy Based QoS -> Advanced QoS settings.

Ikke det at jeg ser at taper 20% på dette når det ikke noe å QoS'e på og QoS ikke er aktivert på nettverkskortet.
Sibben's Avatar
Trådstarter
Stemmer det, finner det fortsatt ikke.
Hvor finner jeg datamaskinkonfigurasjon?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Under gpedit, første snapin der.

Dersom den ikke fungerer hos deg kan du prøve å gjøre følgende.

Start - Kjør - MMC - File - Add \ Remove Snap-in \ Group Policy Object Editor \ Add \ Ok.

Da har du GPCedit oppe.


Men kan hende din versjon av vista ikke har GPCedit (men det tviler jeg på dersom du ikke kjører noen jallaversjon av vista).
Sibben's Avatar
Trådstarter
Nei gpedit funker ikke hos meg.
Jeg har windows på norsk språk, hva blir da Group Policy Object Editor på norsk?
Håper virkelig det funker etter denne guiden.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Snarveien gpedit skal være den samme uavhengig av språk, på norsk heter den stort sett det samme også, bare i oversatt form.

Dog har jeg aldri jobbet med noe home OS mer enn 20 sekunder i gangen, og når jeg tenker meg om har ikke home versjoner støtte for domener, derfor vil den heller ikke ha støtte for GPO'er.
Det er intet poeng såvidt jeg skjønner å ta dette av. Du får ikke mer båndbredde uansett.

QoS, eller Quality of Service, er en prioritertingsprotokoll som gjør at når du bruker 100% av båndbredden så vil den prioritere visse ting fremfor andre, f.eks voicechat og videostreaming som er avhengig av stabilt net fremfor bittorent som ikke trenger hele nettet hele tiden.

Denne protokollen er altså utelukkende nyttig. Hvis du tror at det fungerer slik at Vista alltid og uansett holder av 20% av båndbredden din så har du misforstått helt.

QoS fungerer også bare på ut-data, det er poengløst å ikke ta imot data som har kommet frem.
Sist endret av Kinseek; 29. juli 2008 kl. 23:11.
Sibben's Avatar
Trådstarter
Rart det funka når jeg hadde XP Proffesional, merka forskjell med engang og jeg lastet ned kjappere enn det jeg gjorde før jeg fjernet de 20%.

Og forresten, han kompisen min som gjorde det på den måten, fikk kjappere nedlastning.
Sist endret av Sibben; 29. juli 2008 kl. 23:14.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Sibben
Rart det funka når jeg hadde XP Proffesional, merka forskjell med engang og jeg lastet ned kjappere enn det jeg gjorde før jeg fjernet de 20%.
Vis hele sitatet...
XP professional er dog et høyst mer avansert OS enn både XP \ Vista Home dog.
Customization er høyst mer enkelt på et mer avansert OS (I windows verdenen) synes jeg, grunn til at jeg aldri har hatt et "home" OS.
Sitat av Sibben
Rart det funka når jeg hadde XP Proffesional, merka forskjell med engang og jeg lastet ned kjappere enn det jeg gjorde før jeg fjernet de 20%.

Og forresten, han kompisen min som gjorde det på den måten, fikk kjappere nedlastning.
Vis hele sitatet...
Nei, det tror jeg ikke på. Det ligger i QoS sin natur at det ikke påvirker nedlastningshastigheten, det fungerer bare på data som du sender ut. og da bare prioriterer den data når linjen er makset ut, ikke ellers. Denne prioriteringen er alltid ønsket (såfremt du er enig i prioriteringen, noe som vanligvis er alldeles ok satt opp på forhånd, hvis ikke kan du endre dette)

Jeg har QoS både på ruteren og sikkert i Vista uten at jeg har sjekket og jeg får maks nedlastning.

Les en gang til hvordan jeg beskrev hvordan QoS fungerer og se om du ikke er enig at det er poengløst å ta det av.
Sist endret av Kinseek; 29. juli 2008 kl. 23:19.
Sibben's Avatar
Trådstarter
Det er Vista Ultimate han gjorde det med, mulig han juger - men tviler.
Jeg fikk høyere nedlastningshastighet når jeg gjorde det på XPen jeg hadde, så skal ikke se bort ifra at det funker på Vista'n jeg har også.
Har iallefall lyst til å prøve.

Men hva blir "Group Policy Object Editor" på norsk?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Sibben
Det er Vista Ultimate han gjorde det med, mulig han juger - men tviler.
Jeg fikk høyere nedlastningshastighet når jeg gjorde det på XPen jeg hadde, så skal ikke se bort ifra at det funker på Vista'n jeg har også.
Har iallefall lyst til å prøve.

Men hva blir "Group Policy Object Editor" på norsk?
Vis hele sitatet...
Som jeg sa, du vil ikke finne det i Home editions av noe windows OS, siden home ikke støtter domene støtter det ei GPO'er.
Hvis du går på egenskaper for nettverkskortet kan du også ta det av der.

Det som har sikkert har skjedd er at dere har misforstått hvordan QoS fungerer, tatt det av og så ventet på et tegn som viser at forståelsen deres stemmer. Nedlastning fra internett varierer alltid i hastighet, og jeg ser ikke bort fra at den første og beste økningen dere kunne se var "bevis godt nok" for å overbevise dere.

Hvis du leser en gang til hvordan QoS fungerer, så ser du at det ikke kan være snakk om 20% bedre nedlastning når du tar det av slik du så langt har trodd.
Dette gikk litt offtopic, jeg mener at jeg har tatt opp dettte før.
Går akkurat ned 20% også, når jeg tenker meg om.
Fra 400kbps til 320kbps

They are spying on us...
Sibben: Les denne, det var når det ble diskutert om den muligheten på Windows XP.
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=50259

Saken er like tåpelig nå som den var da.

edit: bare for å forklare det så kansje litt flere forstår. De aller fleste her har en router. Tilkoplingen fra den routeren til datamaskin er i de aller fleste tilfeller 100MBit. Det er den båndbredden Windows (xp/vista) vet at du har. Windows aner ikke at du egentlig sitter på en crappy 1500/386KBit linje, så hvis Windows virkelig hadde stjålet 20% av den båndbredden den vet om ville den ha stjålet 20MBit av linjen din og du ville aldri ha fått kommet deg på nett. (20% av 100MBit er som kjent 20Mbit.)
jeg synes det er tåpelig at windows skal stjele min ubuntu sin linje på kødd, jeg liker å ha 80kbps exttra når jeg lasteer ned, ganske facinerende å trekke ut kabelen på vistaen, og se nedlastningshastigheten på ubutuen gå oppover.
Hva i all verden snakker du om nå? Har du lest tråden hvor vi i nitid detalj har beskrevet hvordan QoS fungerer?

Det du bør se på er hva windows-maskinen faktiskt bruker båndbredden til. Hvis det er windows update som laster ned SP3 f.eks, så hvorfor ikke bare la den gjøre nettopp det? Skulle det være et problem?

Jeg har 3 windows-maskiner og 1 mac på min ruter som er satt opp med QoS. Utifra det jeg vet jeg skal ha fra ISP så får jeg full fart på torrent på 1 maskin mens de andre bare står på og ikke laster ned.

Det fine med QoS er at hvis min dataukyndige bror ikke tar på en begrensning på opplastningen til torrent, og jeg ønsker å bruke videokonferanse så vil ruteren automatisk prioritere min videokonferanse slik at det ikke hakker og detter ut. Når jeg isåfall skulle være ferdig med videkonferansen så vil min brors torrent igjen få maks hastighet.
Sist endret av Kinseek; 30. juli 2008 kl. 00:30.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Sitat av Pyro_Killer
jeg synes det er tåpelig at windows skal stjele min ubuntu sin linje på kødd, jeg liker å ha 80kbps exttra når jeg lasteer ned, ganske facinerende å trekke ut kabelen på vistaen, og se nedlastningshastigheten på ubutuen gå oppover.
Vis hele sitatet...
Jeg antar at du har ADSL.

Laster du noe opp? F.eks bruker du torrent? Dersom du laster opp, så vil nedlasting gå tregere. Dersom du makser opplastingen, så står alt nærmest stille. Til og med enkel surfing går på tålmodigheten løs.. Prøv å stopp all opplasting og test igjen.

Vil også legge til at dersom det finnes noen der som fremdeles tror på den 20% teorien, så burde dere lese innlegget til meitemark en gang til. Enklere forklart kan det ikke bli!

Uansett.. Det er ikke bare Vista som har QoS. Det betyr at emnetittelen er feil
Sist endret av Thysanoptera; 30. juli 2008 kl. 01:04.
Sitat av DarkStaar
Jeg antar at du har ADSL.

Laster du noe opp? F.eks bruker du torrent? Dersom du laster opp, så vil nedlasting gå tregere. Dersom du makser opplastingen, så står alt nærmest stille. Til og med enkel surfing går på tålmodigheten løs.. Prøv å stopp all opplasting og test igjen.
Vis hele sitatet...
Dette er vel bare delvis sant? Den farten du får med ADSL er vel allerede fastsatt av ISP, f.eks 768/128. Hvis du da makser ut de 128 ut så har du fremdeles muligheten til 768 ned.

Det som skjer er at p2p-programmer hele tiden sender ut forespørsler for å få inn. Hvis utlinjen blir makset på å sende andre filer så får ikke programmet (og andre programmer for den saks skyld) like god annledning til å spørre andre om å få data inn i like stor grad. Her kommer nyttefunksjonen til QoS nydelig inn.

En god konfigurasjon er å sette uploaden til maks 80% av din faktiske utlinje. Det holder p2p-nettverket i livet, og kan i noen tilfeller gi deg som individuell nedlaster bedre nedfart fordi det av noen programmer sjekkes om du deler mye eller er gjerrig.
Sist endret av Kinseek; 30. juli 2008 kl. 01:22.
Dette skjer på all nedlastning inkludert oppdateringer, når jeg oppdatterer kjører jeg ingen apps.

Vista maskinen holder stødige 400kbps i nedlastning med ubuntuen på nettverket.
Ubuntuen, på oppdatering, holder 320kbps, så slår brodern av Vistaen helt, og han kjører ikke noen nett apps, ubuntuen går opp i 400kbps.
Brodern slår på samme maskin, men i XP og spiller lokalt, ubuntuen holder 400kbps.
Far slår på Macen, og ser på serier fra HDD, ubuntuen holder fortsatt 400kbps

Veldig rart, trodde kanskje det var trojaner, men har scannet med at muligt uten resultat++ de som er på masknen laster ikke ned noe annet enn AVI, mp3 o.l. medalfiler. Har hatt kurs for dem

Disse QoS greiene forstår jeg meg ikke helt på,,,