Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 564
Hei.
er nå på lan til en kompis som har litt(store) problemer med pcn sin!
altså,alt er koblet på men pcn vill ikke starte opp.
ingen vifter begynner, ikke noe liksom.
eneste som skjer er at den røde dioden på HK'et lyser og det kommer et pip når vi trykker på start knappen.
hovedkorter er av typen "abit nf8". vet ikke hva resten av delene heter men kan finne det ut om ønskeligt!

åpen for alle råd
skriveleifs kan ha kommet, lite søvn
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Les manualen og se hva det røde lyset betyr.

Sjekk i samme sleng om det er noen lys som ikke lyser vha manualen.
Holmen's Avatar
Trådstarter
har ikke manualen for hånd men fant en sjabby en på nett.
der står det ingen ting om noe lys, så er det noe standard løsning for hva rødt lys betyr ?

takk for raskt svar
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Shabby en?

Gå på hjemmesiden til produsenten av hovedkortet, der finner du nok både manual og eventuelt hva lysene betyr.
Holmen's Avatar
Trådstarter
der jeg var og hentet manualen , syns den virket lit skrøpelig.
men til problemet, eneste som står om lysene er dette :
(13). Status Indicators • LED1 (5VSB): This LED lights up when the power supply is connected with power source. • LED2 (VCC): This LED lights up when the system power is on.

blir ikke noe klokere av det her jeg i vertfall !
Sist endret av Holmen; 1. juli 2008 kl. 11:02.
Sitat av christian.!.!
der jeg var og hentet manualen , syns den virket lit skrøpelig.
men til problemet, eneste som står om lysene er dette :
(13). Status Indicators • LED1 (5VSB): This LED lights up when the power supply is connected with power source. • LED2 (VCC): This LED lights up when the system power is on.

blir ikke noe klokere av det her jeg i vertfall !
Vis hele sitatet...
Hvilken led er det som lyser da?

Led1: Det er strømtilførsel i strømforsyningen
Led2: PC'ens strøm er på (det går strøm til komponentene i pcen)
Holmen's Avatar
Trådstarter
nr.2 lyser !

blir nesta bare blankere og blankere på dette jeg

men takk for hjelp, setter pris på det
Eneste jeg kan komme på er å sjekke en og en del til du finner problemet.
Aldri vært borti at ikke noe starter før

Skjedde det plutselig mens han spilte elns, eller var det da han skrudde den på etter at han hadde fraktet den til lanet?
Holmen's Avatar
Trådstarter
her i byen er det et lan som kalles TC og når han kom hjemm fra det så begynnte den og bli litt rar. altså han slet litt med og slå den på!
ettervert ble den bare verre og verre helt til den ble helt dau
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom det har gått nedover med tid kan det høres ut som strømforsyningen kanskje, kan være verdt å gjøre et swap med en annen maskin på lan'et for å sjekke (nei ingen komponenter tar skade av det).
Jeg hadde et lignende problem i min gamle PC, med et Abit IC7-MAX3-HK. Den røde statusindikatoren lyste, men ikke den grønne. Løsningen var defekt PSU - den leverte kun spenning på 5v-linjen, ingenting annet.
Holmen's Avatar
Trådstarter
ok, takk for svar! skal prøve ny psu da. (atxbyea: vet at ingen komponenter tar skade av det )