Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4074
Hei.

Lurte på om jeg har grunnlag for å klage på standpunkarakteren jeg fikk i fransk B-språk. Fikk 4, men mener jeg fortjener en femmer. Har fått 5er på nesten alle stilene vi har hatt i dette semesteret. på alle gloseprøvene har jeg fått alt riktig. På heldagsprøva fikk jeg 4+ imens jeg har fått 4+ på det muntlige vi har gjort. Har ellers vært meget aktiv i klass (tror jeg har vært den nest mest aktive til å svare på spørsmål . Fikk forøvrig 5er til jul. Har jobbet utrolig hardt med fransken, men er prøvene osv. som selvfølgelig teller. Vet at jeg ikke har en klar femmer, men føler at læreren ikke liker meg så godt liksom. Vi har aldri krangla eller noe, men har bare fått den følelsen.

Gjør det bra på skolen, men er ikke noe svigermorsdrøm, veit jeg kan være ganske dominerende, macho, voldelig og tøff i kjeften til tider. Imidlertid skal jo ikke personligheten min ha noe å si for karakteren, men hva jeg presterer i faget skal være avgjørende for karakteren. Føler at hvis jeg hadde vært jente hadde jeg fått 5ern. Har alltid prøvd å vært hyggelig mot læreren. Når jeg spurte hvorfor jeg ikke fikk 5er svarte hun at det først og fremst gjaldt uttalen. Vet at jeg ikke har noen sterk 5er i uttale, men faen føler ikke at de skal trekke så veldig mye ned. Er forresten første året denne læreren er lærer på videregående.

Takk for svar
Du har ikke noe å tape og en karakter å vinne.

Klag.
Du har alltid grunnlag for å klage om du ikke er fornøyd.. At du ikke er svigermors drøm har fint lite å si hvis svigermor ikke er læreren din
Karakteren skal bedømmes ut fra faglig innsikt, ikke oppførsel.
Er det ikke slik at ved klage så kan karakteren like godt gå ned som opp? Så vær sikker på ditt.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Jævla masse skole her for tida da..

Dette er nFF( Norsk Freak Forum) og ikke nSF( Norsk Skole Forum)..

Anyways, det ville vert teit å klage..
Sitat av PolkagrisLaila
Jævla masse skole her for tida da..

Dette er nFF( Norsk Freak Forum) og ikke nSF( Norsk Skole Forum)..[/b]
Vis hele sitatet...
Offtopic, men kune ikke dy meg: Det er heller ikke Norsk Rus-Forum, Norsk politikk-forum, Norsk "hvordan-kvitte-seg-med-ett-lik-forum"....See the resemblence?
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av Icewave
Offtopic, men kune ikke dy meg: Det er heller ikke Norsk Rus-Forum, Norsk politikk-forum, Norsk "hvordan-kvitte-seg-med-ett-lik-forum"....See the resemblence?
Vis hele sitatet...

Haha. Godt poeng!
For hvis vi skulle ta utgangspunkt i navnet på forumet (norsk freak forum), så ville jeg stilt et lite spørsmålstegn ved hva vi skulle ha diskutert.


Men on topic; Du burde klage! Ingenting å tape på det.
En klage kan føre til tre ting:
1. Du går opp i karakter.
2. Karakteren forblir uforandret.
3. Du går ned i karakter.

I ditt tilfelle ser det ut som du ligger tett opp mot en femmer, men ikke nådde _helt_ opp. Prøv å klage! Tror det er svært lite sannsynlig at hun setter deg ned til 3, for å si det sånt.
Visst har han det. Hvis de som behandler klagen mener at grunnene hans er ugyldige kan karakteren godt bli satt end til 3.

Edit: Fritzl kom før meg...
Sist endret av capital_g; 11. juni 2008 kl. 23:00.
Sitat av Icewave
Er det ikke slik at ved klage så kan karakteren like godt gå ned som opp? Så vær sikker på ditt.
Vis hele sitatet...
Jo, men sannsynligheten for det er nok liten. De fleste lærere (utenom svinepeisene såklart) vil nok tenke at eleven tar en ærlig sjangs og håper på bedre karakter, og at det å da sette den ned vil være et sterkt slag i ansiktet.

I Carlberg sitt tilfelle så skal det være umulig for ham å få nedsatt karakter ved å klage da han bare har 5ere og sterke 4ere. Han kan ikke få 3 enkelt og greit.
Sist endret av Kinseek; 11. juni 2008 kl. 23:02.
Det som er greia er at du må ha gode grunner til å klage. Ikke bare "jeg synes jeg fortjener en bedre karakter". Selv fikk jeg en klage gjennom ifjor, men da kunne jeg vise til legeattest osv. Du bør ha noen knakanes gode grunner.

Du sier du har fått 5 på nesten alle stilene, men 4+ på både heldags og muntlig? Det betyr nok at du ikke fortjener mer enn 4 spør du meg. Men klart, så lenge du ikke blir flåsete i klagen, og påpeker uvesentlige ting som "læreren liker meg ikke" eller "læreren er dårlig", så vil du nok ikke gå ned i karakter ved en klage.
Nå skal ikke jeg uttale meg for skråsikkert her, men er det ikke slik i kunnskapsløftet at standpunktskarakteren skal vise til nivået man er på i akkurat det tidspunktet?

Var i alle fall slik vi fikk forklart det på vår skole. F.eks. hvis man har hatt hatt seksere på alle prøvene i et helt år, men bommer totalt på siste prøven og får to, så kan læreren sette karakteren to på standpunkt.
Sist endret av tamadrummer; 11. juni 2008 kl. 23:08.
Jeg ville ha klaget. Ingen tvil.

Og for dere som sier at det går an å gå ned i karakter når du klager, er dere så sikker på det? Vår lærer (jeg går også på VG1) fortalte at når man klager på standpunktskarakterene er det ikke mulig å gå ned, mao ingenting å tape. Når det gjelder eksamenskarakterene er det en annen regle; da kan man faktisk bli satt ned når man klager.

Det skal nevnes at jeg ikke er bombesikker på dette, men er svært sikker på at det var slik det var.
Bartulf:

Nå har jeg ikke sjekket opp dette jeg heller. Men det høres jo litt rart ut, for da er det jo ingen grunn til å ikke klage i alle fag? Da man ikke har noen ting å tape.

Jeg tror nok systemet er slikt at man ikke skal klage før man bør. Og det har de nok løst med at helt useriøse klager slått ned på.
du kan klage, men hvis de ser igjennom papirene så kan du likegodt gå ned...
Sitat av fulloggal
du kan klage, men hvis de ser igjennom papirene så kan du likegodt gå ned...
Vis hele sitatet...
Nei. Les postene over.
Er svært usannsynlig (Les: ikke tenkelig) at han blir satt ned til 3. H
tamadrummer:

Det du sier er helt riktig. Karakter skal settes etter hvor du er i faget, når karakteren settes.
Men det er ikke hele sannheten, for det som det egentlig står, er at karakter skal settes etter hver gang noe avsluttes. Men nå har det seg sånn at f.eks i fysikk, så blir man jo aldri ferdig med Newtons lover, dermed kan læreren si at alle karakterene for hele året vil gjelde. Sånn kan man gjøre i flere fag.
Du har ingenting å tape på en klage, så kjør i vei.
Hvis det ikke er for sent, kan du alltids spørre pent om du kan få en sjangse til å vise at du kan uttale ting bedre, f.ek en muntlig samtale med lærer eller en framføring.
Sitat av Icewave
Offtopic, men kune ikke dy meg: Det er heller ikke Norsk Rus-Forum, Norsk politikk-forum, Norsk "hvordan-kvitte-seg-med-ett-lik-forum"....See the resemblence?
Vis hele sitatet...
Dette er tema som lett kan gå under fellesnevneren freaking. Dessuten har vi spesifikke underforum for for eksempel rusmidler og politikk. Regler mot skoletråder har vi òg, selv om dette muligens ikke går under dette. Hysj nå.

Trådstarter: Jeg tror ikke du har mye å vinne på å klage, men du kan prøve. Sjansen for at du settes ned er liten, om alt er som du har forklart.
Sist endret av Snillorg; 11. juni 2008 kl. 23:19.
Sitat av fredrikweb
Bartulf:

Nå har jeg ikke sjekket opp dette jeg heller. Men det høres jo litt rart ut, for da er det jo ingen grunn til å ikke klage i alle fag? Da man ikke har noen ting å tape.

Jeg tror nok systemet er slikt at man ikke skal klage før man bør. Og det har de nok løst med at helt useriøse klager slått ned på.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette har jeg tenkt på jeg også, men som sagt; er ganske sikker på at det var slik læreren sa det var...
Trådstarter
Takk for innspillene folkens

Skal mest sannsynlig klage. Det stemmer det med at man kan gå ned (broren min gjorde det hehe). Er imidlertid sikker på at jeg skal klage likevel. Synes det at jeg har vært meget muntlig aktiv i timen skal telle mer, dette teller ihvertfall mye i andre fag. Poenget er bare det at jeg vet at hvis læreren hadde likt meg bedre så hadde hun gitt meg en femmer i tvilstilfeller som dette her. Beklager hvis jeg skryter nå, men akkurat det med å lese lærere kan jeg. Videre stemmer det også at "progresjonen" altså hvordan du står på slutten av året teller. I mitt tilfelle er det et dårlig tegn :P for meg.
Sitat av Carlsberg
Takk for innspillene folkens

Skal mest sannsynlig klage. Det stemmer det med at man kan gå ned (broren min gjorde det hehe). Er imidlertid sikker på at jeg skal klage likevel. Synes det at jeg har vært meget muntlig aktiv i timen skal telle mer, dette teller ihvertfall mye i andre fag. Poenget er bare det at jeg vet at hvis læreren hadde likt meg bedre så hadde hun gitt meg en femmer i tvilstilfeller som dette her. Beklager hvis jeg skryter nå, men akkurat det med å lese lærere kan jeg. Videre stemmer det også at "progresjonen" altså hvordan du står på slutten av året teller. I mitt tilfelle er det et dårlig tegn :P for meg.
Vis hele sitatet...
Ah, ok, så man kan altså gå ned i en standpunktskarakter. Beklager for feilinformasjonen!

Men nå får dere ha meg unnskyldt, har en høne å plukke med en viss norsklærer!
Trådstarter
Noen fler innspill?
Sitat av Carlsberg
Hei.

Lurte på om jeg har grunnlag for å klage på standpunkarakteren jeg fikk i fransk B-språk. Fikk 4, men mener jeg fortjener en femmer. Har fått 5er på nesten alle stilene vi har hatt i dette semesteret. på alle gloseprøvene har jeg fått alt riktig. På heldagsprøva fikk jeg 4+ imens jeg har fått 4+ på det muntlige vi har gjort. Har ellers vært meget aktiv i klass (tror jeg har vært den nest mest aktive til å svare på spørsmål . Fikk forøvrig 5er til jul. Har jobbet utrolig hardt med fransken, men er prøvene osv. som selvfølgelig teller. Vet at jeg ikke har en klar femmer, men føler at læreren ikke liker meg så godt liksom. Vi har aldri krangla eller noe, men har bare fått den følelsen.

Gjør det bra på skolen, men er ikke noe svigermorsdrøm, veit jeg kan være ganske dominerende, macho, voldelig og tøff i kjeften til tider. Imidlertid skal jo ikke personligheten min ha noe å si for karakteren, men hva jeg presterer i faget skal være avgjørende for karakteren. Føler at hvis jeg hadde vært jente hadde jeg fått 5ern. Har alltid prøvd å vært hyggelig mot læreren. Når jeg spurte hvorfor jeg ikke fikk 5er svarte hun at det først og fremst gjaldt uttalen. Vet at jeg ikke har noen sterk 5er i uttale, men faen føler ikke at de skal trekke så veldig mye ned. Er forresten første året denne læreren er lærer på videregående.

Takk for svar
Vis hele sitatet...
Hei! Ifølge et direktiv som ble sendt ut fra utdanningsdirektoratet, til de videregående skolene for ca. et halvt år siden, skal standpunktkarakterene nå settes på grunnlag av prestasjoner utført de siste ukene av skoleåret. Med andre ord, så vil dette si at dersom du fikk 4+ på heldagsprøven (som jeg regner med dere hadde for ikke så altfor lenge siden?) så har læreren rett til å sette 4 som standpunktkarater.

Dette betyr allikevel ikke at læreren ikke burde utvist skjønn, og jeg kan godt forstå frustrasjonen din. Når det kommer til å klage på standpunktkarakteren, så ser dette ikke ut til å kunne ha noen negativ effekt for deg, og er derfor muligens verdt et forsøk på tross av at det sannsynligvis ikke fører frem.

Lykke til!
Sist endret av gjett_; 12. juni 2008 kl. 01:17.
Trådstarter
Er det ikke noe krav om at man må sende brev til eleven hvis eleven settes ned i standpunkarakter fra jul? Husker ihvertfall at det var slik på ungdomskolen. Hadde høyere karakter før jul.
Sitat av Carlsberg
Er det ikke noe krav om at man må sende brev til eleven hvis eleven settes ned i standpunkarakter fra jul? Husker ihvertfall at det var slik på ungdomskolen. Hadde høyere karakter før jul.
Vis hele sitatet...
Nei, det er desverre ikke slik på videregående. Du har krav på varsel om nedsatt i orden / oppførsel, og dersom det er fare for at du får Ikke Vudert i et fag, men ikke dersom karakteren synker.
Dette nye direktivet som sier at det er prestasjonene de siste ukene i året som skal være karaktergrunnlaget, er helt på trynet. Det oppfordrer elever til å slappe av i begynnelsen av terminene, hvilket i det fleste tilfeller fører til dårligere resultater senere i terminen, da mange ikke klarer å skjerpe seg etter (snakker av personlig erfaring her).

Dette er en motsigelse fra utdanningdsdirektoratet, da de allerede har bestemt at det skal settes standpunkt karakterer i alle valgfag (fysikk, rettslære, whatever) for hvert år, så om du har fysikk i to år får du fortsatt to standpunkt karakterer i fysikk. Dette mener jeg fører til at man blir tvunget til å jobbe jevnt gjennom hele vidregående, noe som er en fordel om man ønsker gode karakterer.
Det er ikke prestasjonene kun de siste ukene som skal telle. Poenget ved det nye direktivet er at karakteren du får i standpunkt skal gjenspeile det nivået du ligger på i faget ved slutten av semester. Ergo vil prøver på slutten av året telle mer. Om du derimot får en dårlig karakter på en heldagsprøve, men bare hadde en dårlig dag, og faktisk ligger på et høyere faglig nivå, vil ikke denne karakteren trekke deg ned. Btw, du kan ikke klage på lærerens faglige vurdering av deg, men kun på formelle feil ved karaktersettingen.

Fra et dokument til orientering om klaging i norsk videregående skole,ved standpunkt:

Etter forvaltningsloven kan klageinstansen ta stilling til alle sider ved en sak. I forskrift til opplæringsloven § 5-12 heter det imidlertid at klageinstansen bare skal ta stilling til om gjeldende regler for karaktersetting er fulgt. Klageinstansen skal derfor ikke overprøve faglærerens faglige skjønn. Det betyr at klageinstansen ikke skal ta stilling til om standpunktkarakteren din er i samsvar med det faglige nivået ditt. Når det gjelder hvorvidt gjeldende regler er fulgt, kan imidlertid klageinstansen ta stilling til alle sider ved dette spørsmålet, også forhold som ikke er tatt opp i klagen.
Det er vel slik at den siste prøva teller, og hvis det var en firer, så er det fire som blir standpunkt, uansett hvor mange andre karakterer du har hatt før. (Kunnskapsløftet'n shizzle)

Jeg fikk f.eks. 6 på to naturfagprøver dette halvåret, og 5+ på den siste prøva = 5 i standpunkt, uansett hvor surt det er. Kan jo også gå andre veien...
Klag, nuh!
Høres ut som urettferdighet deluxe det her.
Det er feil at det er nesten bare den siste prøven som skal telle. karakteren du får i standpunkt skal gjenspeile det nivået du ligger på i faget ved slutten av semester. Ergo kan en prøvce som gikk til helvete ikke nødvendigvis uttrykke at du suger i faget, men kanskje at du hadde en dårlig dag...
Hvis du er mellom 4 og 5 så er det vel bare å klage da. du får jo ikke treer uansett.

innlegget ditt var forresten en flott blanding mellom ett spørsmål og en kontaktannonse
Sitat av Viva la Opium
Det er vel slik at den siste prøva teller, og hvis det var en firer, så er det fire som blir standpunkt, uansett hvor mange andre karakterer du har hatt før. (Kunnskapsløftet'n shizzle)

Jeg fikk f.eks. 6 på to naturfagprøver dette halvåret, og 5+ på den siste prøva = 5 i standpunkt, uansett hvor surt det er. Kan jo også gå andre veien...
Vis hele sitatet...
Hmm, tror lærere vipper lettere ned enn opp. jeg dette semesteret hadde vi 3 naturfagsprøver der jeg fikk 3+. 3+ og 6. Jeg fikk 3 på standpunkt

edit: Det skal også sies til trådstarter at karakterer ikke skal være synsing, så hvis du kan henvise til alt du har gjort, så synes jeg du så absolutt skal klage.
Sist endret av detos; 16. juni 2008 kl. 19:08.
Tror jeg ville sendt en liten klage.