Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2938
Hei, så denne videoen http://video.stumbleupon.com/#p=jyai6svbh8 (ikke sikker på om det funker for alle, men...) også har jeg lyst til å lage sånne bilder... Greia er at jeg skjønner ikke hva de mener med "create minimum 3 photos with diffferent apperturem with the same difference between, f.ex -1 ev, 0 ev + 1ev"

aner ikke jeg gitt....
Hvordan kamera har du? Noen kamera har en innebygd funksjon som tar disse tre bildene av seg selv
Eks. Canon EOS 400D har denne funksjonen

Men kamera må stå på stativ og du tar tre bilder med forskjellig blender størrelse, og åpner dem i photoshop og finner funksjonen Merge to HDR

Man kan også lage "fake-HDR" i photoshop om man har bare ett bilde
Hei, har eos 350, men har ikke sett funksjonen du snakker om... Men har stativ og alt dette, bare lurte på hva det da var snakk om, men det var blenderen? ikke f.eks eksponeringstid eller no? har du noen andre tips for hva som tar seg bra ut på denne typen bider, som panoramaer, nattbilder eller soloppgang? gleder meg til å lage noen grombilder!
Prøv deg frem. Ta 3 forskjellige bilder, hvor det er ulik blender, så gjør du akkurat det filmen sier. Er ikke vanskelig i det hele tatt.
Det er blenderen ja

Kan vel egentlig bruke denne effekten på det meste
Hvis du fotografererf i RAW-format kan den faktisk brukes på ting i bevegelse oxo
Siden da tar du bare en eksponering, og lager minst tre versjoner av RAW filen med forskjellig lysstyrke på hver

Jeg for min del digger bilder av gamle hus/bygninger og forlatte steder
lachrymolog, eos 350D har også den funksjonen.
Meny -> tab2 -> AEB
Takk for hjelpen folkens! men, når jeg gjorde som grafi sa ble de tre bildene ev+0.73, ev0 og ev-2, altså ikke likt mellom de tre... Dette var forsåvidt problemet fra før og, da jeg stilte inn AV manuelt men på bildeinfoen stod det som her, usymmetrisk... Wtf?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
funker denne teknikken på NIKON D40? eller må je ta 3bilder med forskjellig blender åpning?
Det er ikke nødvendig å bruke flere bilder, men det kan ofte gi best resultat. En strålende gjennomgang av HDR finnes her: http://stuckincustoms.com/2006/06/06/548/
Dere som ikke får det til, sjekk i manualen eller google på kameranavn og "bracketing".
Freak Trooper
Joey's Avatar
Men må ha Lightroom for å få til dette?
Neida, du kan bruke for eksempel GIMP som er både gratis og veldig bra. Se fin gjennomgang her: http://www.instructables.com/id/HDR-...with-the-GIMP/

Jeg har laget en fotoguide guide til GIMP. Den tar ikke for seg HDR, men du kan få et inntrykk av hvordan det er å bruke.

Edit:
Ellers er Photomatix det vanligste å bruke til HDR-konvertering (koster $99).
Sist endret av froskenfredrik; 29. mai 2008 kl. 23:16.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av grafi
lachrymolog, eos 350D har også den funksjonen.
Meny -> tab2 -> AEB
Vis hele sitatet...
når du velger bracketing, hvor stor avstand trenger man under vanlig lysforhold? og etter man feks har valgt 1 i avstand, må man da gjøre noe spesielt for å ta bildene, eller bare trykke set og ta 3 bilder selv?
Man forandrer ikke blenderen... men lukkertiden.
Sitat av solaas
Man forandrer ikke blenderen... men lukkertiden.
Vis hele sitatet...
Stemmer.
Lik blenderåpning, ulik lukkertid.
Sist endret av s1gh; 7. juni 2008 kl. 14:09.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som vet om panasonic dmc-lx1 har denne HDR-funskjonen slik 400d har, og hvordan man fikser det?