Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 1616
I forbindelse med matte eksamen i går ble det hengt opp lister på veggene på skolen hvor hver enkelt elev skulle møte, Men på disse lappene stod navn personnr telefonnr hjem til foreldrene mobilnr til foreldre mobilnr til elev og i dag var ikke lappene tatt ned. Er dette lov? hva synes dere om dette?
King Kong
snoopg's Avatar
er MEGET strenge regler for oppbevaring av personnr. kan ikke forestille meg at dette er lovlig.
Trådstarter
Nei det var det jeg å tenkte, jeg gikk til en lærer med en av lappene men han mumla noe rart om at det skulle ikke skje så gikk han.
Personnummer er ulovlig og gi ut.. men tviler på at du vet hva du skriver akuratt der..
Men alikevel, ganske meningsløs post, om skolen henger opp navn og nummeret til hele klassen din på skolen er det 100% leigt..

Sitat av therer2
Nei det var det jeg å tenkte, jeg gikk til en lærer med en av lappene men han mumla noe rart om at det skulle ikke skje så gikk han.
Vis hele sitatet...
Han har ALDRI gitt ut personnummeret ditt. Det er ulovlig og skolen blir lagt ned om de har gitt ut personnummerene til alle.. mener du personnummer som ditt mobilnummer? Kan aldri tenkte meg skolen hadde gjort noe sånn

nestegang du vil være "Important" skriv noe som eg faktisk kan tro på..
Trådstarter
Sitat av Nike
Personnummer er ulovlig og gi ut.. men tviler på at du vet hva du skriver akuratt der..
Men alikevel, ganske meningsløs post, om skolen henger opp navn og nummeret til hele klassen din på skolen er det 100% leigt..
Vis hele sitatet...
hva mener du med at du tviler på at jeg vet hva jeg skriver der?
og jeg mente det ordentlige personnr som i fødselsdato og resten av tallene
Sist endret av therer2; 22. mai 2008 kl. 23:27.
Skolene gir ikke ut personnummeret ditt.. fordi de rett og slett ikke har det.

Få vite hva skolen din heter. Skal personlig ringe de og få dette i avisen om det er sant.
Sist endret av Nike; 22. mai 2008 kl. 23:28.
Enig med Nike der ass....
Trådstarter
Sitat av Nike
Skolene gir ikke ut personnummeret ditt.. rett og slett fordi de ikke har det.
Vis hele sitatet...
men hvordan havnet da de på listene? og jo skolen sitter på personnr ditt men det er ikke noe enhver lærer kan komme og se.

Sitat av Nike
Skolene gir ikke ut personnummeret ditt.. Få vite hva skolen din heter. Skal personlig ringe de og få dette i avisen om det er sant.
Vis hele sitatet...
Tangvall Ungdoms skole i søgne i vest agder. skal jeg finne tlf nr og så du kan ringe i morgen?
Sitat av therer2
Men på disse lappene stod navn personnr telefonnr hjem til foreldrene mobilnr til foreldre mobilnr til elev og i dag var ikke lappene tatt ned. Er dette lov? hva synes dere om dette?
Vis hele sitatet...
Dette er rein løgn. Du vet at de kan stjele identiteten din sant? Få skolen sitt navn, vist det er sant skal jeg ringe de og poste dette i avisen og holde freakforum oppdatert.

send nummeret på pm, eg ringer de imorgen og får det i avisen.
Sist endret av Nike; 22. mai 2008 kl. 23:30.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Er du helt sikker på at det er personnummeret ditt og ikke bare et nummer som skolen har på hver elev, nummer generelt på skoler i norge e.l ? Hvis det er personnummeret ditt og du er 110% sikker så kan du gå på kontoret og kreve en forklaring. Det skal ikke skje og om skolen ikke vet det, så burde de lære seg det en gang for alle. Bedre at noen sier i fra, enn at de fortsetter slik.
Trådstarter
Sitat av Nike
Dette er rein løgn. Du vet at de kan stjele identiteten din sant? Få skolen sitt navn, vist det er sant skal jeg ringe de og poste dette i avisen og holde freakforum oppdatert.

send nummeret på pm, eg ringer de imorgen og får det i avisen.
Vis hele sitatet...
jeg har allerede postet skolens navn. Tangvall Ungdomsskole i søgne i vest agder

Sitat av Gisse
Er du helt sikker på at det er personnummeret ditt og ikke bare et nummer som skolen har på hver elev, nummer generelt på skoler i norge e.l ? Hvis det er personnummeret ditt og du er 110% sikker så kan du gå på kontoret og kreve en forklaring. Det skal ikke skje og om skolen ikke vet det, så burde de lære seg det en gang for alle. Bedre at noen sier i fra, enn at de fortsetter slik.
Vis hele sitatet...
jeg skal gå til kontoret i morgen å si ifra, og jeg er ganske så sikker på at det var personnr som var skrivt, det stod personnr: så nret
Sikker på at det ikke er eksamensnummeret ditt? Alle har hvert sitt nummer vet du
Trådstarter
Sitat av Popp
Sikker på at det ikke er eksamensnummeret ditt? Alle har hvert sitt nummer vet du
Vis hele sitatet...
det var personnret som var skrevet
Sist endret av therer2; 22. mai 2008 kl. 23:36.
Har sendt de email. Men dette er 100% ikke sant.
Vist du skal være "important" skriv noe folk faktisk kan tro på. Forstår helt seriøst ikke hvordan du kan tenke deg at skolen engang har ditt personnummer.
Jeg har sendt mail til skolen, og om dette er sant (Som det ikke er) vil jeg si til dere alle at dette kommer på førstesiden på alle aviser med hovedskriften :
Skole utgav personnummer. Og det vil bli store saksmål mot skolen.

NOE SOM ALDRI SKJER.
Sist endret av Nike; 22. mai 2008 kl. 23:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nike, kva faen har du røykt? Vist pokker har skulen personnummeret ditt - av den jævla gode grunnen at det er for *NETTOPP* slike situasjoner personnummer er laga: situasjoner der det er essensielt å skille unikt mellom personer.

Viare så er ikkje personnummer ei sensitiv personopplysning i norge, fordi det var tenkt for å eintydig identifisere personer; ikkje for å autentisere dei. Greit at dei blir misbrukt, men den misbruken av personnummer som autentiseringsmekanisme er i liten grad tatt hensyn til i lovverket. §12 omhandler spesifikt fødselsnummer.

For å utdjupe det litt: det er straffbart å oppbevare/behandle personopplysninger på en slik måte at dei kan bli misbrukt / komme på avvege, men krava til personnummer og andre personopplysninger er _ekstremt_ mykje svakare enn såkalla sensitive personopplysninger.

Når det gjeld det skulen har gjort så er det ei grov blemme, men desverre ikkje spesielt unikt. Det er straffbart for den som har ansvaret i situasjonen - i praksis rektor om eg ikkje tar heilt feil. Du risikerer ikkje at skulen blir lagt ned, uansett kor tura du er.

Korrekt(TM) framgangsmåte her er å ta kontakt med Datatilsynet, som er vaktbikkje i slike saker, og eventuelt forfatte ei formell klage. Datatilsynet er svært profesjonelle og imøtekommande. Om du meiner det er eit særdeles grovt tilfelle kan du politianmelde det, eller anmode om at datatilsynet politianmelder det, men det er stortsett bortkasta tid.

Å gå til media vil ofte bare skape sur stemning mot deg på skulen, og du oppnår lite. Då er det betre å gå til datatilsynet, og sørge for at skulen får en formell reaksjon.

Og nike; er du totalt død mellom øra? Elevlistene er med personnummer. Skulen har gløymt å sladde/fjerne det, og derfor er det komt med. Om du vil ha liknande saker kan du t.d søke etter tele2 her på forumet. Du har _VIRKELIG_ ikkje fnugg av peiling på kva du raver om.
Sist endret av vidarlo; 22. mai 2008 kl. 23:41.
Trådstarter
Sitat av Nike
Har sendt de email. Men dette er 100% ikke sant.
Vist du skal være "important" skriv noe folk faktisk kan tro på. Forstår helt seriøst ikke hvordan du kan tenke deg at skolen engang har ditt personnummer.
Jeg har sendt mail til skolen, og om dette er sant (Som det ikke er) vil jeg si til dere alle at dette kommer på førstesiden på alle aviser med hovedskriften :
Skole utgav personnummer.

NOE SOM ALDRI SKJER.
Vis hele sitatet...
det stod personnr det er jeg 100% sikker på jeg fikk det tilogmed bekreftet fra flere at det stod det.
Tror det er sånn:
xx-xx-xxxx

De kan aldri legge ut disse:
xx-xx-xxxx-xxxxx
Sitat av slashdot
Nike, kva faen har du røykt? Vist pokker har skulen personnummeret ditt - av den jævla gode grunnen at det er for *NETTOPP* slike situasjoner personnummer er laga: situasjoner der det er essensielt å skille unikt mellom personer.

Viare så er ikkje personnummer ei sensitiv personopplysning i norge, fordi det var tenkt for å eintydig identifisere personer; ikkje for å autentisere dei. Greit at dei blir misbrukt, men den misbruken av personnummer som autentiseringsmekanisme er i liten grad tatt hensyn til i lovverket. §12 omhandler spesifikt fødselsnummer.

Når det gjeld det skulen har gjort så er det ei grov blemme, men desverre ikkje spesielt unikt. Det er straffbart for den som har ansvaret i situasjonen - i praksis rektor om eg ikkje tar heilt feil. Du risikerer ikkje at skulen blir lagt ned, uansett kor tura du er.

Korrekt(TM) framgangsmåte her er å ta kontakt med Datatilsynet, som er vaktbikkje i slike saker, og eventuelt forfatte ei formell klage. Datatilsynet er svært profesjonelle og imøtekommande. Om du meiner det er eit særdeles grovt tilfelle kan du politianmelde det, eller anmode om at datatilsynet politianmelder det, men det er stortsett bortkasta tid.

Å gå til media vil ofte bare skape sur stemning mot deg på skulen, og du oppnår lite. Då er det betre å gå til datatilsynet, og sørge for at skulen får en formell reaksjon.

Og nike; er du totalt død mellom øra? Elevlistene er med personnummer. Skulen har gløymt å sladde/fjerne det, og derfor er det komt med. Om du vil ha liknande saker kan du t.d søke etter tele2 her på forumet. Du har _VIRKELIG_ ikkje fnugg av peiling på kva du raver om.
Vis hele sitatet...

personnummereter ikke noe de leker med, men vist du velger og tro på dette så kan du godt det.
Men han har fått eksamens ID garantert.
Sist endret av Nike; 22. mai 2008 kl. 23:40.
Trådstarter
Sitat av Nike
personnummeret har ikke vært utgitt til skoler før, men vist du velger og tro på dette så kan du godt det.
Men han har fått eksamens ID garantert.
Vis hele sitatet...
det kan jo mistolkes men de burde ha skrevet elevnr isåfall ikke personnr personnr kan slå begge veier.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nike
personnummereter ikke noe de leker med, men vist du velger og tro på dette så kan du godt det.
Men han har fått eksamens ID garantert.
Vis hele sitatet...
Eg skulle _inderlig_ ønske du hadde rett, men om du blar opp i media finn du et par grelle eksempel på at det er overraskande lemfeldig omgang med personnummer. Om du blar litt finner du m.a Tele2-saka fra forrige sommer, og om du googler etter postjournal kommune personnummer finner du et par nyhetsoppslag som desverre tyder på at du er alvorlig langt på viddene med di ekstreme tiltru til forvaltarar av personopplysningsregister.
Har hørt om noen tilfeller ja, men det var jo bakveier.
Grunnen til at jeg vet at han har fått Eksamens ID er at vi fikk akuratt det samme idag
det sto EKSAMENS ID xx-xxx-xxx-xxx etter navnet.
Nike: La oss koble sammen 2 av postene dine for å få dette til å stemme.
Sitat av Nike
Skolene gir ikke ut personnummeret ditt.. fordi de rett og slett ikke har det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Nike
Dette er rein løgn.
Vis hele sitatet...
Min skole har ihvertfall personnummerene til alle elevene.
Sist endret av TanteSpiker; 22. mai 2008 kl. 23:49.
Jeg har emailet skolen, la oss se hva de svarer imorgen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nike
Har hørt om noen tilfeller ja, men det var jo bakveier.
Grunnen til at jeg vet at han har fått Eksamens ID er at vi fikk akuratt det samme idag
det sto EKSAMENS ID xx-xxx-xxx-xxx etter navnet.
Vis hele sitatet...
Nix. Nope. Pissprat. Det er kommuner som legger ut postjournalen sin, slik dei er pålagt gjennom offentlegheitslova, og tar med personnummer der.

Det er teleoperatører som fullt ut vitande om sikkerhetshull gir faen, fordi det i praksis ikkje er straffeansvar i slike situasjoner.

Når OP seier personnummer så velger eg å tru på at han veit sitt eige personnummer, og kjenner att det, samt at han ser forskjell på personnummer, som er på formatet fødselsdatopersonnummer - 11 siffer i alt, vanligvis uten skilletegn, eventuelt med punktum eller mellomrom mellom fødselsdato og personnummer. Det er forjævlig lett å kjenne igjen et personnummer, sidan alle for eit årstrinn vil begynne med samme tallet.

Så kva med å ta utgangspunkt i at OP faktisk snakker sant og at skulen har gjort en solid brøler? I denne situasjonen er det absoulutt det mest sansynlege.
I guess its a FAIL for me.
Sist endret av Nike; 22. mai 2008 kl. 23:54.
Sitat av Nike
Har hørt om noen tilfeller ja, men det var jo bakveier.
Grunnen til at jeg vet at han har fått Eksamens ID er at vi fikk akuratt det samme idag
det sto EKSAMENS ID xx-xxx-xxx-xxx etter navnet.
Vis hele sitatet...
Du vet mer enn noen her hva han har sett.. Mer enn han selv. Du er vel ikke tilfeldigvis Gud?
Sist endret av dobby; 22. mai 2008 kl. 23:57.
Til OP: sjekka du med ditt eget ID-kort?
Dette ble en forholdvsis lang diskusjon for svært lite. Flaut av skolen, men ingen major issue. FERDIG.

Skolens telefonnummer: 38055900


"Er fødselsnummeret taushetsbelagt?
Fødselsnummer er ikke taushetsbelagt. (Se forvaltningsloven § 13). Fødselsnummeret er heller ikke ansett som en sensitiv opplysning etter personopplysningsloven."
http://www.datatilsynet.no/templates...le____903.aspx
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av saft
Dette ble en forholdvsis lang diskusjon for svært lite. Flaut av skolen, men ingen major issue. FERDIG.

Skolens telefonnummer: 38055900


"Er fødselsnummeret taushetsbelagt?
Fødselsnummer er ikke taushetsbelagt. (Se forvaltningsloven § 13). Fødselsnummeret er heller ikke ansett som en sensitiv opplysning etter personopplysningsloven."
http://www.datatilsynet.no/templates...le____903.aspx
Vis hele sitatet...
Det er ikkje taushetsbelagt eller sensitiv personopplysning, men personopplysningslova slår fast at den som behandler personopplysninger kun skal bruke opplysningane til dei formål dei er innsamla for, og på ein slik måte at færrast mulig får kjennskap til ting dei ikkje treng vite.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Nike
personnummereter ikke noe de leker med, men vist du velger og tro på dette så kan du godt det.
Men han har fått eksamens ID garantert.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det du skriver da, gutt?
Og ja, det slashdot sa her stemmer. Særlig det om at du virker tett mellom øra.
Sitat av slashdot
Det er forjævlig lett å kjenne igjen et personnummer, sidan alle for eit årstrinn vil begynne med samme tallet.
Vis hele sitatet...
Er ikke et personnummer på formen ddmmåå? Altså vil det felles tallet, f.eks. 92, være midt inni personnummeret. Men joda, er enig i et et personnummer skal være lett å kjenne igjen.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Lett å kjenne igjen er det, ja.
bare å huske de fem siste sifrene, siden fødselsdagen kan du alltids finne ut ved hjelp av Facebook, Nettby, kirkebøker eller bare spørre folk.
Skolen har mitt, og alle i klassens personnummer.
At de har glemt å fjerne det før de hang opp disse arkene/plakatene er vel temmelig sannsynlig.

Nike, du sier så mye; men vet så lite.
Sitat av Nike
Skolene gir ikke ut personnummeret ditt.. fordi de rett og slett ikke har det.

Få vite hva skolen din heter. Skal personlig ringe de og få dette i avisen om det er sant.
Vis hele sitatet...

Jeg tror du bør undersøke litt bedre altså, for jeg logga meg nettopp på "SkoleArena" - og under personopplysninger om meg så finner jeg personnummeret. Så logget jeg meg inn som kontaktlæreren min, og kunne også da finne nøyaktig det samme. Nemlig personnummeret mitt. Så ikke uttal deg om ting du kun gjetter på, og ikke har peiling på.
Jeg regner med det er utelukka allerede, men eksamens-ID inneholder både tall og bokstaver. Først din skoles intialer, for eksempel Eke om det gjaldt Ekeberg skole. Deretter følger fire tall. En eksamens-ID kunne sett slik ut: Eke-0028. Det skal mye til for at denne forveksles med personnummer.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg har opplevd mer eller mindre identisk scenario 2-3 ganger i løpet av min skolegang, og har også blitt utlevert personnummer på andre mennesker fra både vektere og offentlig ansatte - så jeg har absolutt ingen problemer med å tro det som blir skrevet her.
Lærere og skoleadministrasjon er nok ikke alltid like godt skolert i hva som er sensibel informasjon og hvordan den skal forvaltes.

At det kanskje kan være et eksamensnummer eller lignende er ikke usannsynlig, men jeg mener allikevel at det ikke er noen grunn til å tvile på det trådstarter skriver.