Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 769
Jeg har Vista Home 32bit, og når jeg spiller World of Warcraft, får jeg av og til BSOD. Jeg får disse vanligvis:


0x0000007A
0x0000000A



- Jeg har reinstallert wow flere ganger
- Jeg har testet andre spill (det skjer KUN i World of Warcraft)
- Jeg har INGEN addons / Interface forandringer
- Skjer som regel etter en stund, alt fra 15 minutter til 2-3 timer.



Spesifikasjonene på PCen min:

MSI K9N SLI-2F, nForce 570 SLI, DDR2,
Socket-AM2, 2xGbLAN, ATX, 2xPCI-Ex16

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2
2MB, BOXED m/vifte

Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB
Kit w/two matched Value Select 1024MB

Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB
Kit w/two matched Value Select 1024MB

XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3,
PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 320-bit

Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2
16MB 7200RPM






Noen idéer? Jeg blir nemlig gal.
Sist endret av nidhogg; 17. april 2008 kl. 10:54. Grunn: Mer informasjon
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Anbefaler deg å prøve å oppdatere både nettverkskortdrivere og skjermkortdrivere å se om problemet vedvarer.
Merk: Jeg er langt fra sikker på om dette stemmer, eller i det hele tatt kan skje i teorien. Uansett:

Skjer det etter litt lang tid med spilling, eller skjer det av og til med en gang du tar på wow? Hvis det er det første, skjer dette etter lang tid med spilling? Såfall kan problemet være at PCen rett å slett blirfor varm og slår seg av.
Etter litt googling virker det som at det er flere osm har lignene problem, og at det er oppdaterting av drivere som trengs for deg, prøv å få oppdatert det meste av drivere du har for så å se om dette skjer igjen.
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Sitat av spelley
Merk: Jeg er langt fra sikker på om dette stemmer, eller i det hele tatt kan skje i teorien. Uansett:

Skjer det etter litt lang tid med spilling, eller skjer det av og til med en gang du tar på wow? Hvis det er det første, skjer dette etter lang tid med spilling? Såfall kan problemet være at PCen rett å slett blirfor varm og slår seg av.
Vis hele sitatet...
Skjer som regel etter en stund, alt fra 15 minutter til 2-3 timer.
Sitat av spelley
Skjer det etter litt lang tid med spilling, eller skjer det av og til med en gang du tar på wow? Hvis det er det første, skjer dette etter lang tid med spilling? Såfall kan problemet være at PCen rett å slett blirfor varm og slår seg av.
Vis hele sitatet...
Tviler på at det er et kjøler problem om dette KUN skjer i WoW, men wow bruker mye av systemet så det er vel ikek helt utelukket.
Sitat av Bluesius
Tviler på at det er et kjøler problem om dette KUN skjer i WoW, men wow bruker mye av systemet så det er vel ikek helt utelukket.
Vis hele sitatet...
Wow bruker ikke så mye i systemet, men derimot når en først har begynt å spille wow , spiller en sikkert godt over 3 timer minst (i motsetning som sikkert trådstarter gjorde med de andre spillene) noe som igjen gjør at systemet blir varmt, deretter krasjer.

Hvor lenge prøvde du å spille de andre spillene før du sluttet? Krevde de mer eller like mye maskinkraft som wow?
Sist endret av Spelly; 17. april 2008 kl. 10:59.
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Sitat av spelley
Wow bruker ikke så mye i systemet, men derimot når en først har begynt å spille wow , spiller en sikkert godt over 3 timer minst (i motsetning som sikkert trådstarter gjorde med de andre spillene) noe som igjen gjør at systemet blir varmt, deretter krasjer.

Hvor lenge prøvde du å spille de andre spillene før du sluttet? Krevde de mer eller like mye maskinkraft som wow?
Vis hele sitatet...
30min til 1 time


Setter på et spill nå jeg, som kan gå i bakgrunnen, for å teste det.
Sitat av nidhogg
30min til 1 time


Setter på et spill nå jeg, som kan gå i bakgrunnen, for å teste det.
Vis hele sitatet...
Hjelper meget lite når det er i bakgrunnen, sjermkortet blir ikke brukt noe serlig da...
Last ned speed fan, og sjekk aktivt om hvordan temperaturen blir når du spiller wow.
Sist endret av Spelly; 17. april 2008 kl. 11:09.
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Sitat av spelley
Hjelper meget lite når det er i bakgrunnen, sjermkortet blir ikke brukt noe serlig da...
Last ned speed fan, og sjekk aktivt om hvordan temperaturen blir når du spiller wow.
Vis hele sitatet...

Local: 62C
Remote: 64C
System: 51C
CPU: 71C
AUX: 57C
Core: 62C
Sist endret av nidhogg; 17. april 2008 kl. 11:13.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg står fortsatt på mitt argument.
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA
Jeg står fortsatt på mitt argument.
Vis hele sitatet...
Har nå oppdatert driverne, tester wow en stund nå Så får vi se om problemet vedvarer.

CPUen har nå en temperatur på 81C

virker forøvrig som den eneste vifta som går i PCen min er CPU vifta, den har 3590 RPM mens alle andre vifter er på 0
Sist endret av nidhogg; 17. april 2008 kl. 11:44.
Jeg står da på det jeg sa, tatt temperaturenibetrakning.
80c ligger vel på bristepunktet selv for en CPU.
Prøv å få viftene til å funke, om de ikke funkjer skaff deg nye.
I mellomtiden kan sidedøren på kabinettet ditt være åpent, slik at overflødig varm luft blir sluppet ut.
nidhogg's Avatar
Trådstarter
CPUen når en temperatur på 82C ca, og så skrudde den seg av.
Sitat av nidhogg
CPUen når en temperatur på 82C ca, og så skrudde den seg av.
Vis hele sitatet...
Med eller uten Bluescreen?

Tipper både AtXbYeA & spelley hadde rett..
Sitat av nidhogg
CPUen når en temperatur på 82C ca, og så skrudde den seg av.
Vis hele sitatet...
Ja men da er det temperaturen, en CPU tåler ikke stort mer en 80-90c.

kan ambefale deg først å fremst få viftene som blåser ut luften til å fungere, slik at det blir betydelig kjøligere!
Om du ikke har noen vifter som fungerer, kjøp nye.
Eventuelt bare ha sidedøren på PCen din åpen.
Sitat av Google.com

BSOD error 0x0000007A refererer til en feil ved lesing fra harddisk, enten i software eller hardware modus, mer spesifikt, ved lesing fra "pagefile.sys". Kan indikere et problem med harddisken.

BSOD error 0x0000000A er kjent ved følgende problem: Mer en 3GiB RAM, en lagringsenhet bruker "Storport miniport" driver, minnekontrolleren bruke 32bits DMA, eller Windows er ikke helt glad i eventuelle nVidia chipsets du måtte ha
Vis hele sitatet...
Hmmm, ser ut som om harddisken din har et problem, hvis du tar det ut av error kodene. Nå kan det også hende at det er CPUen som klusser det til pga. de høye temperaturene. Prøv å ordne med ny kjøling. Hvis det ikke virker, kan du prøve å bytte harddisk og se om det funker.

Som Spelley sa, forsikre deg om at viftene virker. sjekk om det er veldig mye støv inni PCen, og støvsug den. Husk å rydde inni der og montere viftene slik at du får best mulig luftgjennomstrømmning.
Sist endret av Unicron2k; 17. april 2008 kl. 15:08.
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Takk for råd, KP gitt. Skal se om jeg får sett nærmere på viftene etterhvert.