Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 16124
jeg er ganske sikker på at inni gull og sølvringer er det noe som sier at det er gull eller sølv, ett eller annet merke.

hva er det merket?

hvordan ser en litt slitt gullring ut? kan man pusse med det man bruker på sølvtøy?
999 = rent gull = 24 karat
750 = 75,0% = 18 karat
585 = 58,5% = 14 karat
Vis hele sitatet...
Kilde fra gullsmed.no

Dersom det står "999" inni gullringen din, har du så rent gull som du kan få...
Tipper det er det samme for sølv...
TSN
TSN's Avatar
Trådstarter
jeg tar sikkert feil, men jeg mener at det stod i ei skolebok for lengesiden at det var et eller annet merke som sa hvilket metall det var.
Sitat av Turbolego
Kilde fra gullsmed.no

Dersom det står "999" inni gullringen din, har du så rent gull som du kan få...
Tipper det er det samme for sølv...
Vis hele sitatet...
Og for å pirke litt, så står alle disse tallene i promille. Altså hvor mange tusendeler av ringen er av EKTE gull. Det er få gullringer som har en renhet på 999. Siden det er grisedyrt. Det skal være 830 promille med gull (eller så var det sølv, ikke 100% sikker der da..)
Noe av gull med renhet på 999 er så mykt at du kan kna det med hendene. Utrolig få ting er praktisk å ha i den tilstanden.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Myhre: 999 er bare en betegnelse.

Ikke 99,9. Som du antagelighvis tror det er.
Ifølge det turbolego sakset så er 999 rent gull, og rent gull kan ikke brukes til noe særlig. Pluss det vil være umulig å skrive "999" på det. Det trådstarter lurer på er hvor rent "vanlig"/bruksgull og hvordan det er merket
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sølvringer er som regel merket med 925 eller 830. 830 er minimum for å kalle det en sølvring.

Men...jeg har en gullring det ikke står tall i. (Mulig det er utformingen som gjorde det umulig å gravere inn.) Dermed kan det være gull selv om det ikke står noe. Spesielt på gamle gjenstander, vil jeg tro. Vet ikke når det ble vanlig med denne merkingen.
Jeg tror nok ikke at jeg ville ha brukt sølvpuss på gull, det finnes et eget pussestoff til å bruke på gull

Xasma: Det er sølv som har 830 Og det står på halsmykker, jeg tror ringer ofte har litt mindre "rent" i seg, siden de må tåle mer. På noen av mine søvlringer står det 825 på fingerringer og 925 på tåringer og piercinger.

925 er ganske vanlig på gullsmykker og ringer. Ofte står det "S" etter tallene på gullsmykker, litt usikker på hva det betyr..

(og det som står ovenfor var bare på de som var leselige - noen av dem var rett og slett å små og kronglete av ikke en gang forstørrelsesglass kunne finne noe)
Sist endret av GothQueen; 13. februar 2008 kl. 18:25.
http://no.wikipedia.org/wiki/Gull

Kan ikke si jeg har sett noen merker utenom tallene selv
▼ ... flere år senere ... ▼
Litt gammel tråd, menmen; Har en gull(?) klokke merket med ''155''.
Er den verdt noe? Veier 123gram.