Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3187
Hei!
Har nå mottatt brev fra tollen der det står jeg har to alternativer:
1. Jeg lar tollen tolle , men gir samtidig fullmakt til å fortolle alle mine pakker fremover.
2. Jeg fortoller selv på "lokalt fortolling"... Hva betyr og hvordan gjør jeg dette?

Ble bedt om å sende inn kvitering for kjøpet, fødselsnummer og saksnummer. Alt dette er forsåvidt greit, men jeg ble også bedt om å sende inn resept/legeerklæring, noe jeg ikke har og jeg trodde jegikke behøvde.

Burde jeg i tillegg sende dette som er et utklipp fra norsk legemiddelforening?:
"Forsendelse fra land innenfor EØS-området

Innførsel av postpakker og andre forsendelser av legemidler til eget bruk er tillatt når det dreier seg om legemidler som er lovlig ervervet i et EØS-land. Unntatt fra dette er legemidler med innhold av narkotika m.v. og legemidler som anses som dopingmidler i Norge. Mengden av det enkelte legemiddel skal ikke overskride tre måneders forbruk.
"

Noen forslag?
Sitat av Olaff88
Innførsel av postpakker og andre forsendelser av legemidler til eget bruk er tillatt når det dreier seg om legemidler som er lovlig ervervet i et EØS-land. Unntatt fra dette er legemidler med innhold av narkotika m.v. og legemidler som anses som dopingmidler i Norge. Mengden av det enkelte legemiddel skal ikke overskride tre måneders forbruk.
"
Vis hele sitatet...
Vil tro det inneholder noe som står på lista over ting du må ha legeerklæring for, så om det er noe du har bestillt fra f.eks everybodydoesit så venter du til de sender pakken i retur, så skriver du en mail til nettbutikken eller hvor du fikk taki det og si at de må skrive at det er kjøkkenbestikk eller noe, det gjorde jeg, da kom det igjennom
jamen yolo da.
luni's Avatar
Er det et reseptpliktig legemiddel, så må du fremvise resept til bruk ved fortolling. Hva som er reseptpliktig legemidler finner du ut ved hjelp av legemiddelliste.

Dersom du ønsker å fortolle selv må du oppsøke ditt lokale tollsted. (Google it.)
Ta med brevet fra Posten, resept, legetimasjon og kvittering/kontoutskrift/ordrebekreftelse (noe som beviser verdien på varen). Deretter må du sende inn fortollingsreferansenummeret du får av Tollvesenet og pakkens referansenummer/ankomstnummer til Posten, som deretter vil frigi pakken.
Restriksjonsbelagte varer, som legemidler, kan ikke fortolles på nett.
Trådstarter
44 4
mkay. Litt av et styr. Faen som norge suger balle da

så sånn jeg ser det har jeg 3 alternativer:

1) Send inn fullmakt og få tilsendt alt som ikke er reseptpålagt / få pakken sendt tilbake på grunn av mangel på resept. Innebærer også at alle mine fremtidige pakker kan bli åpnet og fortollet automatisk av tollen.

2) Fortoll varen selv på tollkontoret i Trondheim. Dette innebærer at jeg definitivt ikke får det som er reseptbelagt da dette vil fremkomme av det jeg sender inn og jeg får ikke varen/varene.

3) Foreta meg ingen ting, få pakken sendt i retur til avsender, og skriv at de skal sende på nytt.

Egentlig så driter jeg i Salviaen som er det eneste reseptpålagte, og om mulig mottar jeg gjerne resten av varene, så.. vet ikke helt hva jeg gjør her...
jamen yolo da.
luni's Avatar
Posten tar ikke ut innhold av pakker og sender noe tilbake. Du får alt eller ingenting, og har du ikke resept vil det antakeligvis bli ingenting i ditt tilfelle.
spankingguru
Worner's Avatar
De stoppet en forsendelse med c-vitamin jeg bestilte fra England en gang. Fikk samme brevet som du har fått. Da sendte jeg en email med kvitteringen som vedlegg. I emailen skrev jeg blant annet dette:

Jeg skjønner ikke hvorfor dere spør om fullmakt til å åpne pakkene da jeg har mottatt pakker flere ganger som dere har åpnet uten å spørre. Vedlagt ligger kvitteringen jeg fikk fra xxx.com. Håper dette blir en rask prossess siden det ikke er noen restriksjoner på produktet i pakken.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Worner
De stoppet en forsendelse med c-vitamin jeg bestilte fra England en gang. Fikk samme brevet som du har fått. Da sendte jeg en email med kvitteringen som vedlegg. I emailen skrev jeg blant annet dette:

Jeg skjønner ikke hvorfor dere spør om fullmakt til å åpne pakkene da jeg har mottatt pakker flere ganger som dere har åpnet uten å spørre. Vedlagt ligger kvitteringen jeg fikk fra xxx.com. Håper dette blir en rask prossess siden det ikke er noen restriksjoner på produktet i pakken.
Vis hele sitatet...
Tollvesenet åpner uten å spørre, Posten spør dersom du ikke er registrert i kunderegisteret. Kan ha vært det som var årsaken.

OT: Lange mailer/brev/telefoner om "blablabla, det her burde gå greit, håper dere er raske, blablabla" er stort sett bortkastet og sløsing med tid til alt som minner om kundeservice. De vil ha det de spør etter og har ikke tid til å svare på spørsmål og kommentarer som ikke er viktige for saken.
Bestilte du fra EDIT vil du garantert få en mail når de mottar den i retur om at de har fått den i retur, da skriver du bare at det ikke kom igjennom tollen så sender de den som "kitchen forks" eller hva det sto på pakken jeg fikk sist
Sitat av fabianca
Tollvesenet åpner uten å spørre, Posten spør dersom du ikke er registrert i kunderegisteret. Kan ha vært det som var årsaken.

OT: Lange mailer/brev/telefoner om "blablabla, det her burde gå greit, håper dere er raske, blablabla" er stort sett bortkastet og sløsing med tid til alt som minner om kundeservice. De vil ha det de spør etter og har ikke tid til å svare på spørsmål og kommentarer som ikke er viktige for saken.
Vis hele sitatet...
Mjaaaaaaa..... da kommer det an på hva slags kundeservice du snakker om. Jeg vil ikke akkurat legge tollvesenet under kunderservice. Da jeg jobbet som saksbehandler på kundeservice satte jeg stor pris på høflige og vennlige mennesker. Smisking er noe annet.

Jeg har hatt det samme problemet med legemidler som har blitt stoppet. Jeg sendte mail til selskapet som sendte den til meg og sa at den ville gå i retur tre uker senere. De svarte med å sende den på nytt, uten først å ha mottatt retursendingen. Sannsynligvis fordi jeg skrev en høflig mail til dem ;o)
Jeg prøvde meg på "Skunk, the new breed of weed" fra herbalhighs.com og fikk samme brev med beskjed om å fremvise resept. Har bedt om dokumentasjon på vedtaket men jeg mistenker vel at de ikke har tenkt å løfte en finger.

Nå har jeg ikke lest meg opp på temaet, men hva om man fikk resept? Hva skal ligge til grunn for at man får resept på en udokumentert urteblanding lovlig kjøpt i et EØS-land?
Sist endret av superfuzz; 1. februar 2008 kl. 14:58.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av superfuzz
Nå har jeg ikke lest meg opp på temaet, men hva om man fikk resept? Hva skal ligge til grunn for at man får resept på en udokumentert urteblanding lovlig kjøpt i et EØS-land?
Vis hele sitatet...
Resept får man av lege fordi legen mener at den spesifikke medisinen er det som skal til. Tror ikke du kan gå til legen og si: jeg vil ha respet på det eller det...