Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3281
Jeg satt og vurderte om jeg skulle prøve å senke noen av mine gamle PCer i olivenolje, jeg har hørt at dette funker. Har noen erfaring med dette? Nei, jeg bryr meg ikke om at dette er klissete og upraktisk.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Olje fungerer ja, bare ikke senk strømforsyningen nedi, og vær sikker på at du har jordet kontakt.

Sleik så på fingrene og putt disse i veggen.
Er ikke noe stress å ha i strømforsyninga også. Olje leder ikke strøm, dermed basta. Ville imidlertid ikke brukt olivenolje, med tanke på lukta. :P

http://www.pugetsystems.com/submerged.php <-fin
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Trur eg ville brukt trafoolje. Det du bør tenke gjennom er imidlertid at vifter og mekanikk blir ubrukelig i væske, altså må oljen gi all kjøling. Du må antakeleg ha større kjøleribbe som skaper sirkulasjon, og gjerne ei pumpe for å gi enda meir sirkulasjon. Disk og cdrom kan du heller ikkje ha i olje. Alt i alt så er vannkjøling eit betre og enklare tiltak.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Trådstarter
Mange takk! Dette skal gjøres...
Sitat av vidarlo
Trur eg ville brukt trafoolje. Det du bør tenke gjennom er imidlertid at vifter og mekanikk blir ubrukelig i væske, altså må oljen gi all kjøling. Du må antakeleg ha større kjøleribbe som skaper sirkulasjon, og gjerne ei pumpe for å gi enda meir sirkulasjon. Disk og cdrom kan du heller ikkje ha i olje. Alt i alt så er vannkjøling eit betre og enklare tiltak.
Vis hele sitatet...
Funker da fint med vifter i følge videon på youtube?

Og hvis vannkjølinga går lekk, så er PCen din fucked, det skjer ikke med olje, ergo, hvordan kan vannkjøling være bedre? Og enklere? Det tar evigheter å sette opp vannkjøling fra bunn av, og det skal gjerne stå noen timer for å få lufta ut av slangene
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sangheili
Funker da fint med vifter i følge videon på youtube?

Og hvis vannkjølinga går lekk, så er PCen din fucked, det skjer ikke med olje, ergo, hvordan kan vannkjøling være bedre? Og enklere? Det tar evigheter å sette opp vannkjøling fra bunn av, og det skal gjerne stå noen timer for å få lufta ut av slangene
Vis hele sitatet...
Eg vil tru viftene ryk til helvete rimelig kjapt når dei møter så stor motstand som det er i olje... Olje fører også til at PCen er et klissete helvete som tar stor plass og veg mykje når du skal kunne senke alt nedi. Å mekke på det er uråd - ta opp hovedkort, vent en time til mesteparten av oljen har runne av kortet, fortsatt sleipt og jævlig... neitakk!

Forøvrig så har eg sett mange hovedkort som har tålt litt vannlekkasje - spenninga er såpass lav at det gir kun krypstrømmer som gjer at pcen henger, det drep ingenting. Spør Reff på forumet for meir info, han har hatt litt uhell med vannkjøling...
Sitat av Sangheili
Funker da fint med vifter i følge videon på youtube?

Og hvis vannkjølinga går lekk, så er PCen din fucked, det skjer ikke med olje, ergo, hvordan kan vannkjøling være bedre? Og enklere? Det tar evigheter å sette opp vannkjøling fra bunn av, og det skal gjerne stå noen timer for å få lufta ut av slangene
Vis hele sitatet...
Flere grunner til hvorfor vannkjøling er ett bedre alternativ:

1. Du trenger å bekymre deg over lekkasjer, om du flytter mye på pc'en.
2. Du slipper å gjøre en veldig stor "operasjon" når du skal bytte olje/kjølevann
3. Lukt og mye klisseri. (Som mammaen din garantert ikke vil like)
4. Om du lar pc'en stå på lenge, vil oljen gå varm over tid med mindre man har tilstrekkelig sirkulasjon.
5. Dette er noe du må gjøre selv, om man går for fort frem, så vil det garantert gå gale en eller annen gang i prosessen.
Ambefaler deg om og ikke senke : HDD, PSU, GPU, CDrom og diverse vifter ned i uljen
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hvorfor skal man ikke senke GPU ned i oljen?
Sitat av z0p
Hvorfor skal man ikke senke GPU ned i oljen?
Vis hele sitatet...
For det er en av de komponentene som utvikler mest varme i PCen ?
KOmmer også litt an på om den bruker kjøleribbe eller vifte som kjøleløsning, men det virkler litt logisk å ikke senke en 8800 gtx ned i ulje, gjør det ikke ?

DEt siste du vil, er vel at PCen din skal bli en frityrkoker ...
Sist endret av Spelly; 27. januar 2008 kl. 19:49.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
For meg virker det ikke logisk å senke komponenter i oivenolje. Uansett vil vel ikke en GPU på en gammel maskin utvikle mer vamre enn CPU, og hele poenget er vel kjøling ettersom jeg har forstått?
Sitat av z0p
For meg virker det ikke logisk å senke komponenter i oivenolje. Uansett vil vel ikke en GPU på en gammel maskin utvikle mer vamre enn CPU, og hele poenget er vel kjøling ettersom jeg har forstått?
Vis hele sitatet...
enig at det er lite logisk å senke komponenter ned i ulje, men uansett - GPU må han ha i uljen uansett ( det tenkte jeg ikke på ) Gpu på en gammel maskin trenger ikke nødvendigvis utvikle mer / mindre varme en en cpu, det kommer an på en hel del faktorer, er sjermkortet overklokket/cpu er overklokket, hvor gammelt er det osv.

Uansett jeg ville ikke ha senket komponentene mine ned i ulje uansett, med mindre du har ett eller annet som kan kjøle ned uljen. HVis jeg skulle det, ville jeg iallefall klokket ned CPU og sjermkortet, slik at de komponentene iallefall utvikler mindre varme.
HVis du ikke gjør det + ikke har noe som kjøler ned uljen, vil du ende opp med en frityrkoker.
Tror at trådstarter bare ville høre om dette var mulig, og at det var en gammel pc som skulle bli utsatt for denne "torturen". Ikke en helt ny pc til x-antall tusen.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Spelley, det heter olje.

2. Olivenolje er vel en idiotisk idè, men syntetisk motorolje burde fungere utmerket.

3. Hvorfor skal du kjøle ned oljen ? En normal motor utvikler da mye mer varme en en stakkarslig PC skal klare å utvikle, eneste du trenger å tenke på er sirkulasjon (som kan hjelpes med luft\bobler).

4. Frityrkoker? kanskje med olivenolje, men ikke med motoroljes kokepunkt.

5. Det heter fortsatt Olje og ikke Ulje!
Hva med å bygge pcen inne i et lite kjøleskap?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Blackspot
Hva med å bygge pcen inne i et lite kjøleskap?
Vis hele sitatet...
Uaktuelt mtp kondens og lignende.
Sitat av AtXbYeA
Uaktuelt mtp kondens og lignende.
Vis hele sitatet...
Faen, jeg har alltid tenkt hvor morsomt det hadde vært og gjort dette med en av mine gamle kjøeskap
Sitat av AtXbYeA
Uaktuelt mtp kondens og lignende.
Vis hele sitatet...
Det vil ikke bli kondens om man fjerner all kondens før man monterer alt utstyret, lager tette overganger til tilkoblingene osv. Man må også ALDRI åpne kjøleskapet igjen, uten å måtte ta utav alt utstyret og fjerne all kondens igjen.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Remien: At det er mulig i teorien er noe annet enn at det er gjennomførbart i praksis.
Sitat av AtXbYeA
1. Spelley, det heter olje.


3. Hvorfor skal du kjøle ned oljen ? En normal motor utvikler da mye mer varme en en stakkarslig PC skal klare å utvikle, eneste du trenger å tenke på er sirkulasjon (som kan hjelpes med luft\bobler).

4. Frityrkoker? kanskje med olivenolje, men ikke med motoroljes kokepunkt.

5. Det heter fortsatt Olje og ikke Ulje!
Vis hele sitatet...
1. Jeg er halvt stril og halvt bergensk, der jeg er vokst opp sier de ulje, kanskje jeg får begynne å si olje.

3+4.
Jeg har tatt utgangspunkt i den type ulje( - trådstarter nevnde, ikke motorolje.
Det sier jo seg selv at om en lar PCen står på en stund i olje uten at oljen blir kjølt ned, vil det bli bli generert nokk varme etter hvert, det er faktisk ikke vits å diskutere - det sier seg selv.
Om du kjører CPUburn vil du iallefall sikkert oppnå høy nokk varme til å fritere noe.

Jeg merker selv at min cpu blir meget varm under spilling jeg brenner meg på kjøleribben om jeg tar på den.

5. Er klar over det, som sagt jeg er halvt stril. Ho besto har fått meg til å bruke ulje.

Sitat av Blackspot
Hva med å bygge pcen inne i et lite kjøleskap?
Vis hele sitatet...
Som nevnt, vil det bli kondens. Men du hadde også en løsning på det.
En annen løsning kan være å ta olje over komponentene.
Slik som overklokkere gjør når de bruker facekjøling å andre ekstremkjøling-metoder. - PGa kondens
Sist endret av Spelly; 27. januar 2008 kl. 21:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spelley
1. Jeg er halvt stril og halvt bergensk, der jeg er vokst opp sier de ulje, kanskje jeg får begynne å si olje.
Vis hele sitatet...
Forskjell på å skrive olje og å sei olje.
Sitat av spelley
3+4.
Jeg har tatt utgangspunkt i den type ulje( - trådstarter nevnde, ikke motorolje.
Det sier jo seg selv at om en lar PCen står på en stund i olje uten at oljen blir kjølt ned, vil det bli bli generert nokk varme etter hvert, det er faktisk ikke vits å diskutere - det sier seg selv.
Om du kjører CPUburn vil du iallefall sikkert oppnå høy nokk varme til å fritere noe.
Vis hele sitatet...
Det forutsetter at oljen har null varmeutveksling med omgjevnadane. I praksis vil oljen ha rimelig stor overflate mot luft, heile fire sider ofte... Det fører stortsett til at oljen fjerner varme fra en plass og fordeler den ein tanke. Kort fortalt kan det foregå ved sirkulasjon, i det varm olje vil stige mot overflata, og kald olje synke. Dei bruker m.a oljekjøling i høgspenttrafoer, uten aktiv oljekjøler. Dei har ofte effekter som er en tanke større enn pcen din. Største problemet ditt blir mao. å transportere varme fra 2cm^2 silisium til 10 liter olje, og ikkje å transportere varme fra 10 liter olje til 1000 liter luft

En moderne PC er 500W maksimalt. Eg kan ikkje tenke meg at det er eit ekstremt problem å få vekk. Om du setter på kjøleribber på utsida av oljebeholderen vil det forbedre kjølinga plenty...
Sitat av spelley
Som nevnt, vil det bli kondens. Men du hadde også en løsning på det.
En annen løsning kan være å ta olje over komponentene.
Slik som overklokkere gjør når de bruker facekjøling å andre ekstremkjøling-metoder. - PGa kondens
Vis hele sitatet...
Vil det bli kondens? Tviler litt eg. PCen vil utvikle varme, og vere varmaste punktet i kjøleskapet. Kaldaste punktet vil vere kjøleelementet i skapet. Derfor vil kondensen danne seg der, og ikkje på PCen, så lenge døra er igjen. Skal du åpne opp, vil varm luft med høgt fuktinnhold strøyme inn, og kondensere på /alt/ som er kaldare enn den lufta.
Sitat av AtXbYeA
2. Olivenolje er vel en idiotisk idè, men syntetisk motorolje burde fungere utmerket.
Vis hele sitatet...
Litt av poenget er vel å bruke klar olje ? Ser ikke poenget ellers.
Sitat av beltespenna
Litt av poenget er vel å bruke klar olje ? Ser ikke poenget ellers.
Vis hele sitatet...
Syntetisk motorolje er jo så og si like klar som olivenolje.

Nei, motorolje er ikke svart.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av beltespenna
Litt av poenget er vel å bruke klar olje ? Ser ikke poenget ellers.
Vis hele sitatet...
Hva skulle uansett være poenget med at den skulle være klar?
Sitat av z0p
Hva skulle uansett være poenget med at den skulle være klar?
Vis hele sitatet...
Tøft å se gjennomstrømningen. Motorolje kommer i mange farger. Fra brunt til nesten fluoriserende gult. Hadde vært stilig med en stram farge
Sitat av Frenor
Syntetisk motorolje er jo så og si like klar som olivenolje.

Nei, motorolje er ikke svart.
Vis hele sitatet...
Noen som mener motorolje er svart ?

Og nei, olivenolje er heller ikke klar.. Uten farge, slik som vann, forstår ??