Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 8042
Gym karakteren blir ikke bare satt etter ferdigheter heller da. Innsats og teori delen regnes også med.

Har aldri vært noen atlet men innsats har reddet min gym karakter
Det hadde vært mye mer utbytte av å ha flere gymtimer i uka, enn de tåpelige "fysak" timene. Kan forresten legge ved at jeg er imot karakter i gym... Ikke det at jeg suger i gym, ligger på rundt 5, men synes det blir for urettferdig basert på ferdigheter fra feks fotball frafør.
Vis hele sitatet...
Fysisk aktivitet blir jo hva du gjør det til. Dersom det ikke funker hos dere betyr ikke det at det er et dårlig idè. Mye av feilen hos dere kan være mangel på vilje fra organsisajonsdelen siden det ikke er noe konstruktivt for den norske skole. Man får ikke noe ut av det i form av fremtidig goder som for eksempel karakterer. Man hadde fått mye ut av det dersom det hadde vært gjort ordentlig, men det man hadde fått ut av det hadde ikke syntes like godt. Derfor det ikke blir gjenomført så nøye.

Fjerne karakter i gym fordi noen har fordeler av det fordi de driver med idrett? Er det ikke bra at de som ikke klarer å kosentrere seg så mye har i det minste èt fag som kan trekke opp inntrykket bare litt? Hva med musikkfaget? Har ikke en korpsspiller fordeler da? Heimkunskap? Språkfag? Skal man fjerne karaktere i matte fordi det er urettferdig ovenfor dem som har hodet for det og inntereserer seg for det og jobber frivillig med det på fritiden? Altså ikke i form av lekser? Det er urettferdig, så for gudsskyd, bevar karkatene i gym for å gi de som er annerledes enn mønster elevene i teoretiske fag noe til å motivere dem litt

Flere gymtimer hadde gjort vært en idè. Men det blir igjen en diskusjon om hvor mange timer i uka skolen skal være eller hvem fag som skal offres. Personlig er jeg for mer gym/fysak i skolen. I bytte med fremmedspråk 2? Altså ikke engelsk, men spansk etc. Føler det er sterkt nedprioritert av både elever og lærere. Får ikke mye ut av de timene, i hvertfall ikke her
Sitat av Cheroxx
På skolen har vi nå et prøveprosjekt med 2 timer fysisk aktivitet i uka (en del mindre en 2 daglig men...), og det går rett og slett til helvete.
Vis hele sitatet...
Siden dette går "rett og slett til helvete" antar jeg at dette prøveprosjektet ikke har noen som har ansvar for å få folk samlet og organisert?

Lærer man å ha gym 1-2 timer hver dag fra begynnelsen av 1klasse og oppover vil jo dette bli en rutine, kanskje det da ikke går til helvette når de 1klassingene strekker i 13-14års alderen?
Sist endret av ResQ; 5. januar 2008 kl. 01:26.
Gymlæreren våres sa at de timene vi har gym egentlig var ment til å gi inspirasjon, og for å få elever til å være aktiv på fritiden også.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av KrissHad
Gymlæreren våres sa at de timene vi har gym egentlig var ment til å gi inspirasjon, og for å få elever til å være aktiv på fritiden også.
Vis hele sitatet...
Kan nok stemme det. Det er nok også ment til å gi fagelig kunnskap da idrett er noe mange arbeider med. Samt at et prosjekt er jo å alltid bedre livsstil og gi folk et sunnere/lengre liv ved å trene. Så hva er vel ikke da bedre enn 2 timer med halvdød kanonball sammen med en gjeng fjortiss jenter som har mensen hver gyme time og tøffe gutter som ikke gidder å trene i uka?
Jeg er imot alle de meningsløse fagene som ikke lærer meg noe jeg har brukt for!
Slik som musikk, vi har bare sånn "Lær en dans" opplegg jeg aldri kommer til å bruke, eller sidemål, altså for meg nynorsk, jeg aner ikke hvorfor jeg skal lære meg det, også har vi jo Tysk, jeg har ikke lyst til å lære noe annet enn Engelsk!
Er tysk så meningsløst da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alcazalamander
Jeg er imot alle de meningsløse fagene som ikke lærer meg noe jeg har brukt for!
Slik som musikk, vi har bare sånn "Lær en dans" opplegg jeg aldri kommer til å bruke, eller sidemål, altså for meg nynorsk, jeg aner ikke hvorfor jeg skal lære meg det, også har vi jo Tysk, jeg har ikke lyst til å lære noe annet enn Engelsk!
Vis hele sitatet...
Ja, la oss kutte ut alle fag ingen liker... Matematikk, norsk, engelsk, språkfag, norsk, musikk...

Det slår deg altså ikkje at ein god del av desse faga er der for å gjere deg i stand til å velje friare etter ungdomsskulen? Kva med dei som har interesse for musikk? Skal ikkje dei få det inn i skulen? Er det ikkje greit å ha grunnleggjande kunnskap om musikk? Det er trass alt rimeleg viktig del av den noverande kulturen vår (i større grad enn nokonsinne vil eg hevde), og det er også ein viktig del av kulturarva vi har, over heile verda.

Sidemål? Ja, vi har tre offisielle målformer i Noreg, er det ikkje greit å ha eit vist oversyn over dei, slik det faktisk er lagt opp til i læreplanen? Slik at du kan få jobbar i det offentlege der du må svare på målforma du får ting inn på? Nei?

Og når det gjeld tysk; du undervurderer tysk. Mange plassar i Europa, spesielt i aust-europa er tysk adskillig meir gangbart enn engelsk. Og det finst mykje kvalitetslitteratur, både skjønnlitterær og faglittærer, på tysk. Er det noko eg verkeleg angrar på, så er det at eg ikkje tok tysk i ungdomsskulen, etter som eg i dag kun beherskar engelsk! Har du både tysk og engelsk er vel frankrike og spania einaste plassane i EU du ikkje vil kunne nå gjennom rimelig greit...

Eg meiner faktisk at fagsamansettjinga i grunnskulen er rimeleg god eg.
Når det kommer til undervisning i sidemål mener jeg at dette ikke er nødvendig hovedsaklig av en grunn: Man er fint i stand til å skjønne bokmål/nynorsk (altså det man ikke bruker til vanlig) uavhengig om man har hatt flere skoletimer med det i uka eller ikke. Det er ikke så forbanna ulikt, og hvis man har en genuin interesse av å mestre det på et høyere nivå, burde det være en mulighet til å ha det som valgsfag (eksempelvis i stedet for andre fremmedspråk).

Jeg mener det er unødvendig å sette av skoletimer til sidemålsundervisning med mindre man har interesse av å lære det selv, for hvis ikke vil det ikke bli tatt i bruk senere uansett, og da er det strengt tatt borkastet undervisning.

Gym skjønner jeg godt at de har i skolen. Fysisk aktivitet er nødvendig, og jeg skal være ærlig og si at hadde det ikke vært for gymmen hadde jeg vært i skremmende lite fysisk aktivitet i uka. Den ene dobbelttimen vi har i gym i uka hjelper på å holde oss litt i form.
Sist endret av Hedges; 19. januar 2008 kl. 22:42.
Det eneste jeg støtter deg på der er musikk. Slik som Vidarlo sier, at man skal ha musikk i skolen pga hensyn til de som er innteresert i det mener jeg er tull. Hva med fotball? Har det et eget fag? Ganske mange som er innteresert i det. Motor er et stort inntereseområde,med også videre studier etter ungdomskolen slik som musikk som Vidarlo nevner.

Dessverre er det også sånn at musikk er et nedprioritert fag. Både elever og lærer bryr seg ikke så mye. Hos oss gikk det i at halvparten av musikktimeme ble brukt opp på ingenting, mens resten så lærte vi å synge "jeg så mamma kysse nissen" med en smånervotisk lærer som sto å skrek "SHOWBIZ" på sidelinjen og danset og klappet i henende. Nei, dette faget har jeg ikke fått mye ut av det. Og de som skal jobbe med det, tar som regel ekstrakurs i det. Det de kan tror jeg ikke de har lært i ungdomskolen. Man skal lære litt teori, som man egentlig ikke trenger, fordi de som er innteresert i det kan det fra før, oss andre gir totalt f sammen med læreren.

Dette med kulturarv er jo greit nok argument. Men det blir for lite som kan kalles kulturarv i faget, så det holder ikke.
Sist endret av C.Hendrix085; 19. januar 2008 kl. 22:47.
Jeg er enig i at både musikk og nynorsk er undøvendig. Musikk pga argumentene til C.Hendrix og nynorsk pga argumentene til Bjølg