Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2163
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=187859

- Hva mener nFF om verneplikt for kvinner?
- Hvilke endringer ville dere gjort på dagens system?

[COLOR=Red]Egen mening[/COLOR] følger:

Jeg mener verneplikt for kvinner [COLOR=Green]flest[/COLOR] er bare piss. De [COLOR=Green]fleste[/COLOR] kvinner har absolutt ingenting i militæret å gjøre, ikke for å snakke om i en operativ stilling. Selv mange av mennene har ingenting der å gjøre. Som følge av egne erfaringer, er det eneste de [COLOR=Green]fleste[/COLOR] kvinner i førstegangstjenesten bidrar med, syting og unødvendig drama.

Mange avdelinger i det norske forsvar er allerede totalt nyttesløse og/eller sjanseløse, og det siste vi har behov for er å senke kvaliteten ytterligere.

[COLOR=Red]Jeg, for min del[/COLOR] mener at verneplikten bør bli avskaffet. Det er faktisk en god del folk som vil inn i forsvaret, men dessverre blir mange av disse demotivert av de som ikke vil inn men som blir kalt inn på tross av det. Det er også mange som vil inn som rett og slett ikke kommer inn, mens forsvaret tviholder på de mest umotiverte og dårlig egnete vernepliktige som allerede er inne. Innkallingen er også relativt urettferdig, hvor (skyt meg fordi jeg plukker tall delvis fra mitt eget rasshøl og min egen hukommelse) 20-50 % rett og slett ikke blir innkalt.

Om man avskaffer verneplikten og heller går for et 100 % proffesjonelt forsvar, tror jeg man raskt vil se fremgang.

Befalsutdanningen (jeg snakker i hovedsak om veien til sersjant, da dette er det eneste jeg har personlig erfaring med) er også en spøk. Den nye ordningen fungerer like bra som Windows Vista på en ny DELL-PC. Den gamle ordningen var helt overlegen, og hvorfor de gikk ifra dette systemet er meg uvisst. Hvem som helst kan den dag i dag bli sersjant, så lenge han/hun ikke har noe på rullebladet og kan legge sammen 2+2.

Det er nok fem tusen andre store problemer med forsvaret som kan tas opp, som for eksempel at hele poenget med hierarkiet i forsvaret er at ting skal gå raskt, mens det i realiteten går tregere enn utviklingen av det nye Duke Nukem (skyt meg for min bruk av dårlige nerdevitser), men dette er alt jeg gidder å skrive i denne omgang.

Super-mongo-rante-edit: Når skal politikere klare å forstå at menn og kvinner er veldig, veldig forskjellige, på tross av hvor politisk korrekte de vil framstå som?
Sist endret av DryYouTear; 5. desember 2007 kl. 08:40.
Jeg er enig med deg at verneplikten bør avskaffes, men jeg synes at ALLE burde dra på sesjon når de blir 18.
Helt enig med deg der, med tanke på "likestilling", som jentene, eller rettere sagt, noen av jentene/damene er veldig opptatt av mener jeg at det ikke kan være en forskjell på gutter og jenter i dette tilfellet heller.

Å tvinge jenter til å ta førstegangstjeneste er helt uten mål og mening, var selv lagfører for et gruppe hvor vi var tre gutter og to jenter i en "helvetesuke", det var helt håpløst. Synes det [COLOR=Red]er kjekt å se jenter som vil inn i forsvaret og synes det er på tide man frisker opp i et til nå, ekstremt mannsdominert yrke, men børen blir på oss, uansett hvor mye de jobber ute i felten har de ikke like gode forutsetninger til å løse fysike oppgaver som gutter. [/COLOR]

Og om det du sier om Sersjant er jeg helt enig. Klarer du å ta 3 hang-ups og bo i et telt i en uke på opptaket har du sersjant status etter ett år. Det er latterlig, men leste i HV-bladet (tror jeg) at de vurderte å forskyve gradene oppover, slik at de som tar befalskole blir Korporal og ikke Sersjant.
Sist endret av Akanth; 5. desember 2007 kl. 08:49.
Jeg har blitt innrullert og jeg mener at kvinner bør ha værneplikt!
Det at værneplikt burde avskaffes vet jeg ikke enda. Får se når jeg tar førsteganngstjenesten
Denne saken har flere sider. Å kun ha et professjonelt forsvar kan være veldig farlig da det vil begrense landets muligheter til å forsvare seg betraktelig. Til normale oppgaver så vil et proffesjonellt forsvar fungere mye bedre enn slik det gjør idag. Vi vil da ha personer som er trent og motivert til oppgaver som f.eks. å bekjempe terrorisme, holde kontrollen ved en unntakstilstand osv osv. Skulle vi derimot bli invadert av fremmede styrker er vi nærmest avhengig av at normale folk også kan plukke opp et våpen og forsvare ikke minst egne familier.

I dagens samfunn ser jeg ingen grunn til at ikke kvinner bør være like godt trent til en sånn oppgave som menn er. Kvinner er ikke lenger forklekledde hjemmeværende mennesker som ikke kan regnes med. I en evt. krig i dagens samfunn vil heller ikke en fremmed styrke spare kvinner slik de til dels gjorde under forrige invasjon, de vil heller regne med dem som en like stor trussel det andre kjønn.

MEN... slik jeg ser det er dagens tjenesteplikt totalt latterlig. En trenger ikke annet enn å klage litt på å være plattfot eller vondt i ryggen for å slippe unna tjeneste og de som ikke klarer å slippe unna bruker i realiteten ett år på å "lære" seg noe de fint kunne unnagjort på 2-4 uker. Alle som har vært unnagjort førstegangstjenesten vet at venting det første man møter når man møter opp og det man stort sett bruker mesteparten av tiden sin på.

I tillegg så er det vel de færreste som faktisk husker noe som helst av det de lærer under førstegangstjenesten. At man klarer å demontere en AG3 i blinde åp 45 sekunder mens man er der, er ikke noe som sitter så i godt i hendene at man engang ville klart å gjøre det i det hele tatt 10 år etter. (jada, man skal liksom ha rep øvelser for å friske opp, men det eneste man faktisk frisker opp er gamle historier og kunsten i å vente..)

Mitt syn er å innføre et proffesjonellt forsvar som tar seg av de faktiske militære oppgavene, og i tillegg innføre en intensiv førstegangstjeneste på 2-4 uker for ALLE (menn, kvinner, plattfote, folk med briller, de med syke samboere osv osv) og dette bør jo da utføres i nærmiljøet, ikke lengst mulig unna. På et slikt kurs bør man da lære "the basics". Basic overlevelses taktikker, skyte et våpen osv. Dette kunne t.o.m. vært gjort i sommerferien når man er 16-18 år.

for å svare på påstanden om at jenter i forsvaret er håpløst fordi de ikke klarer det som gutta klarer fysisk:

Har dette egentlig noe å si? når det først blir krig så er det ikke hvor mange pushups eller hvilke krav de er i stand til å klare som teller.. det er at de faktisk er opplært til noe i det hele tatt. I tillegg så må jeg si at de fleste jenter jeg har kjent/sett i det militære ofte er mye mer motiverte til å gjennomføre tjenesten og å få noe ut av den enn gutta er. Dette fordi de faktisk har valgt å gjennomføre det selv og at de ofte trenger førstegangstjenesten til andre karrieresteg videre. (f.eks. politiskolen)
Sist endret av Techd; 5. desember 2007 kl. 09:18.
Sitat av Techd
Denne saken har flere sider. Å kun ha et professjonelt forsvar kan være veldig farlig da det vil begrense landets muligheter til å forsvare seg betraktelig.
Vis hele sitatet...
Synes du har et litt gammeldags syn på trusseltypen vi står ovenfor. Vi er ikke lengre i fare for at Russland skal invadere oss, eller at Tyskalnd skal rive seg vekk fra EU og starte et korstog mot jøder. Vi er forbi de tidene, og verdensbildet har forandret seg. Trusselen idag er terrorisme. Og for å stoppe noen fra å begå slike handlinger mot sivile i Norge trenger vi ikke utstyre hele landet med AG-3'er og sende dem opp i skogen. Da trenger vi dyktig og velutstyrt personale som kan gjøre jobben de er trent til, og da snakker jeg ikke om i "verneplikts trent" da snakker jeg om yrkesmessig trent.
Sitat av Akanth
Synes du har et litt gammeldags syn på trusseltypen vi står ovenfor. Vi er ikke lengre i fare for at Russland skal invadere oss, eller at Tyskalnd skal rive seg vekk fra EU og starte et korstog mot jøder. Vi er forbi de tidene, og verdensbildet har forandret seg. Trusselen idag er terrorisme. Og for å stoppe noen fra å begå slike handlinger mot sivile i Norge trenger vi ikke utstyre hele landet med AG-3'er og sende dem opp i skogen. Da trenger vi dyktig og velutstyrt personale som kan gjøre jobben de er trent til, og da snakker jeg ikke om i "verneplikts trent" da snakker jeg om yrkesmessig trent.
Vis hele sitatet...
Nei, det er jo nettopp det som ikke er gammeldags med synet mitt. I de fleste tilfeller så trenger vi ikke en bevæpning av hele befolkningen, det klarer seg mer enn nok med tropper som er godt trent og motivert for oppgaven. Men skulle verdensbildet forandre seg av uante grunner, så kan det hende at de proffesjonelle styrkene ikke er tilgjengelige. Og istedefor å bevæpne ola og kari nordmann som aldri har tatt i et våpen før, så vil selv en kort og intensiv trening gi et mye mer solid grunnpilar for et forsvar.

MEN, skal jeg velge mellom full verneplikt som idag, eller kun proffesjonelle styrker, så er det siste alternativet mitt absolutte valg. I en unntaktssituasjon i f.eks. Oslo vil jeg mye heller ha styrker som vet hva de gjør og gjør det effektivt for å bestkytte oss mot en trussel enn et halveikt forsvar som står med tommelen i munnen og ikke gjør noe før det er for sent. Norge i dag er etter mitt syn overhodet ikke istand til å takle en større terroristhandling.
Sitat av Techd
Nei, det er jo nettopp det som ikke er gammeldags med synet mitt. I de fleste tilfeller så trenger vi ikke en bevæpning av hele befolkningen, det klarer seg mer enn nok med tropper som er godt trent og motivert for oppgaven. Men skulle verdensbildet forandre seg av uante grunner, så kan det hende at de proffesjonelle styrkene ikke er tilgjengelige. Og istedefor å bevæpne ola og kari nordmann som aldri har tatt i et våpen før, så vil selv en kort og intensiv trening gi et mye mer solid grunnpilar for et forsvar.

MEN, skal jeg velge mellom full verneplikt som idag, eller kun proffesjonelle styrker, så er det siste alternativet mitt absolutte valg. I en unntaktssituasjon i f.eks. Oslo vil jeg mye heller ha styrker som vet hva de gjør og gjør det effektivt for å bestkytte oss mot en trussel enn et halveikt forsvar som står med tommelen i munnen og ikke gjør noe før det er for sent. Norge i dag er etter mitt syn overhodet ikke istand til å takle en større terroristhandling.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at et land prøver å ta Norge vil det aldri kunne skje idag, det er eingen land som har makt nok itl å kunne gjøre det (kanskje unntatt USA) pga. NATO. Om du ser på kriger i verden idag hvor det bli kriget land vs. land og ikke religiøse grupper vs religiøse grupper, snakker vi faktisk bare om Irak-USA (Og denne er i teorien over) og Pakistan - India (Om Kashmir), og jeg tror ikke en evt. forandring i dette vil skje over natten.

Når det kommer til de 4 ukene med førstegangstjeneste du foreslår er det et ganske bra poeng, det eneste er at det i denne tiden ikke vil være nok til til å lære noen noe av betydning. Og jeg ville heller hat 3 pers med 3 års erfaring med våpen og krigføring på min side enn 10 med 4 uker.
Sist endret av Akanth; 5. desember 2007 kl. 09:35.
Akanth: Han nevner da også at det bør være profesjonelle grupper med tjenestevillige folk. De som gjennomfører den 4 ukers allmenne verneplikten vil sannsynligvis være de som ellers ikke hadde hatt ork til å få med seg noe gjennom et år i førstegangstjeneste.

Ellers vet jeg ikke helt med forandringen over natten, har møtt en del svensker som ikke virker helt overbegeistret for kjære Norge.
Sist endret av Zepplin; 5. desember 2007 kl. 09:48.
Tenk på alle pengene som blir sløset bort på å holde igjen folk mot deres vilje. Hva med å ha et eliteforsvar som består av toppmotiverte, topptrente mennesker. Heller færre og gode, enn mange og mindre gode.
Man kan ikke bare korte ned verneplikten til 4 uker og ikke opprette profesjoneller tropper med soldater nei. I mine øyne kan vi ikke gå noen annen vei enn å opprette et proffesjonellt militære som er i stand til å håndtere dagens trusler. Intensiv verneplikten blir som en generell folkeopplæring i tillegg til dette. I dagen situasjon ser det ikke ut til å være bruk for noe sånt. Men hva hvis terror situasjonen i verden skulle forandre ting vesentlig? Hva om f.eks alle store byer opplever kjernefysisk eller biologisk terror. Hva vil holde f.eks, et sultende russisk folk uten relle stridsmakt annet enn antall, tilbake fra å masse invadere nabolandene? I et slikt tilfelle vil et professjonelt forsvar ha et massivt behov for å holde stand inntil de kan befinne seg der hvor evt. en invasjon skulle finne sted. Og jeg mener da at det er like stort behov for kvinner som menn å holde stand.

Et slikt scenario virker selvsagt veldig søkt, og om det aldri skulle bli bruk for et sivilt forsvar så hadde ikke folk hatt skade av å faktisk ha en liten overlevelses trening.

Og jeg er overhodet ikke enig i at de ikke ville lært noe av betydning i løpet av 4 uker. I løpet av min førstegangstjeneste lærte ihvertfall ikke jeg noe som jeg ikke kunne fint ha konsentrert til under 1/10 av tiden. det går MYE tid på venting og unyttige ting. Hva er f.eks. vitsen med å trene opp norske vernepliktige til å kunne gjennomføre 3 mila, når de ikke oppfølger treningen i etterkant?
Sitat av Techd
Denne saken har flere sider. Å kun ha et professjonelt forsvar kan være veldig farlig da det vil begrense landets muligheter til å forsvare seg betraktelig. Til normale oppgaver så vil et proffesjonellt forsvar fungere mye bedre enn slik det gjør idag. Vi vil da ha personer som er trent og motivert til oppgaver som f.eks. å bekjempe terrorisme, holde kontrollen ved en unntakstilstand osv osv. Skulle vi derimot bli invadert av fremmede styrker er vi nærmest avhengig av at normale folk også kan plukke opp et våpen og forsvare ikke minst egne familier.

I dagens samfunn ser jeg ingen grunn til at ikke kvinner bør være like godt trent til en sånn oppgave som menn er. Kvinner er ikke lenger forklekledde hjemmeværende mennesker som ikke kan regnes med. I en evt. krig i dagens samfunn vil heller ikke en fremmed styrke spare kvinner slik de til dels gjorde under forrige invasjon, de vil heller regne med dem som en like stor trussel det andre kjønn.

MEN... slik jeg ser det er dagens tjenesteplikt totalt latterlig. En trenger ikke annet enn å klage litt på å være plattfot eller vondt i ryggen for å slippe unna tjeneste og de som ikke klarer å slippe unna bruker i realiteten ett år på å "lære" seg noe de fint kunne unnagjort på 2-4 uker. Alle som har vært unnagjort førstegangstjenesten vet at venting det første man møter når man møter opp og det man stort sett bruker mesteparten av tiden sin på.

I tillegg så er det vel de færreste som faktisk husker noe som helst av det de lærer under førstegangstjenesten. At man klarer å demontere en AG3 i blinde åp 45 sekunder mens man er der, er ikke noe som sitter så i godt i hendene at man engang ville klart å gjøre det i det hele tatt 10 år etter. (jada, man skal liksom ha rep øvelser for å friske opp, men det eneste man faktisk frisker opp er gamle historier og kunsten i å vente..)

Mitt syn er å innføre et proffesjonellt forsvar som tar seg av de faktiske militære oppgavene, og i tillegg innføre en intensiv førstegangstjeneste på 2-4 uker for ALLE (menn, kvinner, plattfote, folk med briller, de med syke samboere osv osv) og dette bør jo da utføres i nærmiljøet, ikke lengst mulig unna. På et slikt kurs bør man da lære "the basics". Basic overlevelses taktikker, skyte et våpen osv. Dette kunne t.o.m. vært gjort i sommerferien når man er 16-18 år.
Vis hele sitatet...
Jeg er vel mer eller mindre enig i det du sier her, med unntak av det Akanth påpeker, og en liten utvidelse av treningsperioden.

Sitat av Techd
for å svare på påstanden om at jenter i forsvaret er håpløst fordi de ikke klarer det som gutta klarer fysisk:

Har dette egentlig noe å si? når det først blir krig så er det ikke hvor mange pushups eller hvilke krav de er i stand til å klare som teller.. det er at de faktisk er opplært til noe i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Dette har mye mer å si enn du tror. Når alt kommer til alt, er det to ting som gjelder i krig: Psykisk og fysisk styrke og utholdenhet. Om jeg ikke husker feil (jeg har dessverre ikke noen kilde på dette), ble vi fortalt av en eller annen INTOPS-gjøk at det til dags dato ikke er en eneste kvinne som har bestått de fysiske testene som er pålagt for å kunne dra ut i INTOPS i en operativ stilling (dette betyr altså at det sannsynligvis er en del "sivilmilitære" kvinner bak en pult i Afghanistan, for eksempel).

Bare den vanlige utrustningen for felt i Afghanistan veier over 40 kg (jeg satt ned vekta litt fordi jeg tar dette fra hukommelsen, utrustningen er sannsynligvis tyngre enn det jeg påstår). Bare utrustningen vil gjøre mesteparten av norges kvinner i ustand til å operere i felt. Tenk på hva som skjer om de faktisk havner under ild og må bære hverandre o.l. Det sier seg nesten selv at dette ikke går.

Sitat av Techd
I tillegg så må jeg si at de fleste jenter jeg har kjent/sett i det militære ofte er mye mer motiverte til å gjennomføre tjenesten og å få noe ut av den enn gutta er. Dette fordi de faktisk har valgt å gjennomføre det selv og at de ofte trenger førstegangstjenesten til andre karrieresteg videre. (f.eks. politiskolen)
Vis hele sitatet...
Det er vel kanskje litt dumt av meg å si dette, siden jeg ikke har vært rundt om i landets militære leire for å finne ut om jentene er motiverte eller ikke, men inntrykket jeg fikk av å være i militæret var at de fleste jentene som var inne rett og slett gjorde det for å kunne skrive det på CVen, og var både dårlig motiverte, i dårlig form, og hadde dårlig innflytelse på hele leiren.

Jeg vil også legge til (uten avt jeg prøver å skryte av meg selv her, jeg vil bare fortelle hvordan tjenesten var) at jeg ar vel en av de i troppen som faktisk holdt motivasjonen oppe lengst, men visst faen klarte de å bryte meg ned. Til slutt ga jeg bare faen, rett og slett fordi vi nesten aldri gjorde noe fornuftig. Om uansett befal hadde muligheten til å enten la oss vente på et depot i et par timer eller la oss trene i et par timer, var det alltid ventingen som var prioritert. OralB - Militæret ble dagligdags etter hvert.

Edit: Se for deg at maksgrensen for hvor mange som kan bli innkalt til førstegangstjeneste hvert år er 10 personer. Nærmere 50 % av vernepliktige menn blir ikke kalt inn til førstegangstjeneste den dag i dag, stort sett på grunn av enten plassmangel eller at de har personlige problemer. I stedet for å bytte ut noen av de 10 mennene med kvinner, som helt 100 % sikkert (hvis det ikke er snakk om supergenmanipulerte kvinner) vil føre til mer død, lidelse og andre problemer i en stridssituasjon, er det bedre å la de som er egnet til det, ta seg av det.

Hvorfor bevisst gjøre forsvaret dårligere enn den sjanseløse tilstanden det er i den dag i dag, når det allikevel er 50 % ekstra vernepliktige menn som kan brukes?
Sist endret av DryYouTear; 5. desember 2007 kl. 10:53.
Sitat av DryYouTear
Dette har mye mer å si enn du tror. Når alt kommer til alt, er det to ting som gjelder i krig: Psykisk og fysisk styrke og utholdenhet. Om jeg ikke husker feil (jeg har dessverre ikke noen kilde på dette), ble vi fortalt av en eller annen INTOPS-gjøk at det til dags dato ikke er en eneste kvinne som har bestått de fysiske testene som er pålagt for å kunne dra ut i INTOPS i en operativ stilling (dette betyr altså at det sannsynligvis er en del "sivilmilitære" kvinner bak en pult i Afghanistan, for eksempel).
Vis hele sitatet...
Poenget med å ha kvinner til førstegangstjeneste er da ikke å trene dem til å bære full utrustning og være med i fredsbevarende eller spesialstyrker i utlandet.. Poenget er jo å lære dem et minimum av overlevelesestaktikk og våpenhåndtering slik at de ikke bare blir slaktoffer ved en evt. (om enn lite sannsynlig) invasjon eller krig. Det vil gjøre det mye vanskeligere å overta Norge As når de ikke bare skal kjempe mot mannlige soldater og kvinnelige cheerleadere, men både menn og kvinner som i det minste har skutt med et våpen før.
Sitat av Techd
Poenget med å ha kvinner til førstegangstjeneste er da ikke å trene dem til å bære full utrustning og være med i fredsbevarende eller spesialstyrker i utlandet.. Poenget er jo å lære dem et minimum av overlevelesestaktikk og våpenhåndtering slik at de ikke bare blir slaktoffer ved en evt. (om enn lite sannsynlig) invasjon eller krig. Det vil gjøre det mye vanskeligere å overta Norge As når de ikke bare skal kjempe mot mannlige soldater og kvinnelige cheerleadere, men både menn og kvinner som i det minste har skutt med et våpen før.
Vis hele sitatet...
Poengene mine er fremdeles at:

- Det er ikke en gang nok plass eller budsjett per år til å ta inn 50 % av Norges menn. Hvorfor bytte ut x antall av disse mennene for å trene opp kvinner til å gjøre noe en mann med samme trening kan gjøre bedre?
- Fordi om de ikke er i Afghanistan, betyr ikke dette at de ikke trenger utrustning. Det betyr heller ikke at det ikke er behov for tunge løft/å løpe raskt og langt/raske marsjer/draing av sårede personer/etc, som - nok en gang - kvinner er mye dårligere egnet til enn menn.

Edit: Inne før noen kommer med et latterlig argument om en topptrent kvinnelig atlet mot en 400 kg tung kols-syk mann.
Sist endret av DryYouTear; 5. desember 2007 kl. 11:04.
Sitat av DryYouTear
Poengene mine er fremdeles at:

- Det er ikke en gang nok plass eller budsjett per år til å ta inn 50 % av Norges menn. Hvorfor bytte ut x antall av disse mennene for å trene opp kvinner til å gjøre noe en mann med samme trening kan gjøre bedre?
- Fordi om de ikke er i Afghanistan, betyr ikke dette at de ikke trenger utrustning. Det betyr heller ikke at det ikke er behov for tunge løft/å løpe raskt og langt/raske marsjer/draing av sårede personer/etc, som - nok en gang - kvinner er mye dårligere egnet til enn menn.

Edit: Inne før noen kommer med et latterlig argument om en topptrent kvinnelig atlet mot en 400 kg tung kols-syk mann.
Vis hele sitatet...

ok..

1) redusering av normal verneplikt fra 12 måneder til 4 uker = et par kroner spart. Kanskje dette vil gjøre at man faktisk har råd til å ta inn de 50% (hvor har man dette tallet fra?) resterende mannlige unnasluntrerne OG 100% av de oppegående kvinnene?

2) En evt. stridssituasjon vil ikke annonseres 1-2 år i forveien slik at alle de menn som har gjennomført verneplikten men ikke gjort en treningsøkt siden kan komme seg i form. Ei heller vil en evt. fiende avpasse sine styrker på en sportslig måte slik at det blir "fair play".

Derfor: Hvorfor stille 50% av våre mulige styrker til strid når vi kan stille med 100%? Kvinner er ikke stakkarslige små vesener som ikke skal regnes med i samfunnet. ok, de kan kanskje ikke bære en robot 70 på ryggen, men de klarer fint å bære noe annet. De klarer kanskje ikke dra en såret overvektig hamburgerelskende råner fra jessheim over en nedbombet fotballbane, men de klarer sikkert å sørge for dekkild mens noen andre gjør det? osv osv. Improvise, adapt and overcome.

Ergo: lær dem å sloss, så er vi sterkere enn om vi ikke lærer dem. Israel klarer å bruke kvinner til militære gjøremål, hvorfor skal ikke vi?
Sitat av Techd
ok..

1) redusering av normal verneplikt fra 12 måneder til 4 uker = et par kroner spart. Kanskje dette vil gjøre at man faktisk har råd til å ta inn de 50% (hvor har man dette tallet fra?) resterende mannlige unnasluntrerne OG 100% av de oppegående kvinnene?

2) En evt. stridssituasjon vil ikke annonseres 1-2 år i forveien slik at alle de menn som har gjennomført verneplikten men ikke gjort en treningsøkt siden kan komme seg i form. Ei heller vil en evt. fiende avpasse sine styrker på en sportslig måte slik at det blir "fair play".

Derfor: Hvorfor stille 50% av våre mulige styrker til strid når vi kan stille med 100%? Kvinner er ikke stakkarslige små vesener som ikke skal regnes med i samfunnet. ok, de kan kanskje ikke bære en robot 70 på ryggen, men de klarer fint å bære noe annet. De klarer kanskje ikke dra en såret overvektig hamburgerelskende råner fra jessheim over en nedbombet fotballbane, men de klarer sikkert å sørge for dekkild mens noen andre gjør det? osv osv. Improvise, adapt and overcome.

Ergo: lær dem å sloss, så er vi sterkere enn om vi ikke lærer dem. Israel klarer å bruke kvinner til militære gjøremål, hvorfor skal ikke vi?
Vis hele sitatet...
Å fy faen hvor jeg lo. Hahahahahahaahahahahah.

Hvis du bruker de forutsetningene (som ikke eksisterer i dag), er jeg selvfølgelig enig i at kvinner også bør opplæres så lenge de ikke "stjeler" plassen fra menn. Kudos.
Siden når ble verneplikt ensbetydende med millitæret?

Send like mange prosent jenter til siviltjeneste/millitæret som menn som er vernepliktige. Det finnes hundrevis av underbemannede gamlehjem i Norge

Ja til likestilling!
Om det skal være verneplikt så skal det være det for jenter også. Om ikke det, så ingen verneplikt.
De folka som faktisk vil være brikker i de makthavendes spill, kan prøve seg i fremmedregionen eller noe slikt.
Jeg for min del vil prøve mitt yttereste for å slippe førstegangstjenesten. Slik jeg ser det, så tjener det ihvertfall ikke meg. Heller ikke mannen i gata. Det tjener de som starter kriger og de som trenger flere aper til drepe for seg. Jeg dreper ikke på andres ordere! En liten digresjon men fikk litt hetta her når jeg tenkte på uniformering og våpen :P
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Min mening i denne saken kan skrives sånn:
ENTEN ER DET PLIKT FOR BEGGE KJØNN, ELLERS KAN HELE DRITTEN AVSKAFFES.
Sjarmerende enkelt, hva?
Vil forresten si meg mer eller mindre 100% enig med Mech her (her = post 18) bortsett fra at det heter legion, ikke region.
Sitat av Techd
De klarer kanskje ikke dra en såret overvektig hamburgerelskende råner fra jessheim over en nedbombet fotballbane
Vis hele sitatet...
En overvektig hamburgerelskende råner fra jessheim har ingenting å bestille hverken på en fotballbane eller på slagmarken
Verneplikt burde avskaffes. Uansett hvor stort Meat shield norge har trenger man bare en nøytron bombe :=)


Kvinner som maser om likestilling er det ikke?
Sist endret av MagicalTrevor; 5. desember 2007 kl. 19:41.
selv om de ikke er ferdig forska?
selv om tropper MÅ brukes for å innvadere?
selv om det hjelper veldig mange personer å være innom militæret selv mot sin vilje?

Mener værneplikten burde være der, for både menn og kvinner.
Som i gamle dager hvor man kom inn uansett, hvis man ikke har lege erklæring eller lignende til å være fraværende.
Kvinner burde bare hatt større grense på å slippe.

Edit: Likestilling

Good point
Sist endret av Ulvengunnar; 5. desember 2007 kl. 19:43.
Jeg er for at verneplikten avskaffes. Alt for mye kuk og tull. Jeg skal tjene min plikt uansett en gang det passer.
Argumentet jentene bruker for å slippe det, er likevel idiotisk: "Det er så mange jenter som ikke passer til det." Som om alle gutter passer til det.

Forsvaret betaler drøssevis av penger for å fø på folk som ikke gjør nytte for seg og egentlig ikke vil være der. Samtidig går det konkurranse i å klare å dimme. De som drar i militæret er tapere, men slaskene som ligger hjemme på sofaen med røde øyne og halliser fryder seg godt. Uansett om så ikke er tilfelle, så vedder jeg på at mine venner som dimmer kommer til å storkose seg rått på mine vegne når jeg drar i militæret.

Ved å avskaffe verneplikten hadde vi spart penger, fått kun de interesserte menneskene inn, kunne avskaffet dimme-konkurransen (de som vil går inn, ikke de som ikke klarer å dimme). Samtidig bør Forsvaret klare å lokke ungdom med noe spennende med de millionene de sparer på dette. Kanskje vil det heller gå konkurranse i å faktisk komme seg inn i militæret.

Ansvaret ligger mange steder.

Mistet mange ideer mens jeg skrev her fordi fingrene ikke holdt det samme tempoet som hodet. Vi får ta det en annen gang.
--------
Har sett mange fine svar om dette her på et annet forum, men vet ikke om jeg skal kopiere disse over hit. Nå har jeg hvertfall over her kopiert mine egne innlegg.

------
I løpet av 2008 skal man svi av 31 540 000 000 kroner på et ubrukelig og uinteressert Forsvar. Besteforeldrene våre dør i sykehuskø mens aper leker i skogen!
Hersker også mye ukultur i militæret og sløsing av penger. Har vært borti tidligere befal som mener det. De tar inn folk som ikke vil tjenestegjøre, bruker masse penger, hvor mye er det snakk om per person, sikkert flere hundre tusen. Og samtidig blir disse pengene brukt på karer som uansett vil rømme landet når den russiske bjørnen banker på husdøra.

Og når man dimmer og kommer hjem så kommer de med kommentarer og sier at "du hadde hatt godt av å være der!" og slikt. Jeg ble regelrett forbanna på enkelte jeg jobbet med da.

Da snakker jeg om feite slyner som begynte å jobbe da de var 17, drylte ut noen unger og sitter på jobb og syter hele dagen over hvor forferdelig alt er.

Vet ikke hvem av oss som hadde hatt godt av militæret jeg...
------
Siste del er sakset fra et annet forum. Salig blanding av meg og noen andre.
Sitat av Techd
Kvinner er ikke stakkarslige små vesener som ikke skal regnes med i samfunnet. ok, de kan kanskje ikke bære en robot 70 på ryggen, men de klarer fint å bære noe annet. De klarer kanskje ikke dra en såret overvektig hamburgerelskende råner fra jessheim over en nedbombet fotballbane, men de klarer sikkert å sørge for dekkild mens noen andre gjør det? osv osv. Improvise, adapt and overcome.
Vis hele sitatet...
Litt av greien når du er ute i felten er å kunne stole 100% på den som står ved din side. Står det en kvinne ved min side som jeg vet at hvis jeg blir skutt, ikke har kjangs i **** å rikke meg en halvmeter ville ikke jeg følt meg topp.

Jeg er enig med deg i at kvinner som blir med i forsvaret ofte er mer motivert, men det har faktisk utrolig lite å si. I prakisis, i en krig hvor man må løfte ting løfte lagsutstyr bygge blokkader, løfte tømmer osv, har kvinnene ingenting å stille opp med! En grunnutrustning er tung nok i høljregn full i gjørme, om du ikke skal bære 15kg ekstra fordi du har en jente ikke klarer å bære det.

Sitat av DryYouTear
- Det er ikke en gang nok plass eller budsjett per år til å ta inn 50 % av Norges menn. Hvorfor bytte ut x antall av disse mennene for å trene opp kvinner til å gjøre noe en mann med samme trening kan gjøre bedre?
Vis hele sitatet...
Just my point. Uansett hvor motiverte jentene er blir de ikke fysisk sterkere enn gutter, og hvis vi snakker om å rekrutere alle landets jenter for så å sette dem bak et skrivebord er vi vell ikke kommet mye lengre i den "likestillingen" folk skriker etter.

[COLOR=DarkRed]Og PS. til "Techd", En gutt kunne også stått for dekkilden i det scenarioet ditt. Men han kunne kanskje også klart å bære utrustningen din siden du var skutt. Det kunne neppe en dame gjort
[/COLOR]
Sist endret av Akanth; 6. desember 2007 kl. 02:25. Grunn: Setningsoppbygging
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Tanken bak verneplikten er vel at hele folket kan gjøre motstand ved en evt invasjon. Det fungerer nok neppe i praksis siden det er så mange som ikke tar førstegangstjenesten uansett. Husk, selv om den kalde krigen er over og vi ikke er i noen umiddelbar fare for å bli invadert kan det hende at utenomjordiske vesner invaderer oss. Nei, nå skal jeg se Independence Day og War of The Worlds.
Sitat av Akanth
Litt av greien når du er ute i felten er å kunne stole 100% på den som står ved din side. Står det en kvinne ved min side som jeg vet at hvis jeg blir skutt, ikke har kjangs i **** å rikke meg en halvmeter ville ikke jeg følt meg topp.

[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Nå ville vel de fleste uansett ikke følt seg topp i en kampsituasjon.....

Men det er godt å vite at så mange "menn" føler det slik at hvis vi skulle komme i en evt. krigssituasjon hvor man faktisk må ut og kjempe manuellt, så ville de følt seg bedre om halvparten av styrken var hjemme ved kjøkkenbenken og bakte barkebrød enn ved sin side peprende kuler mot fienden.

Og jeg klarer ikke helt se hvorfor jeg brått skulle stole 100% på noen ved min side bare fordi den personen var hannkjønnet... Fordi han klarte å løpe 3km med full opppakking for 20 år siden under verneplikten?