Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2733
Har nå funnet ut at det er på tide å kassere den gamle, og skittene edeltre chilumen.
Har prøvd med flaskekost og piperenser, men det smaker like jævlig vær eneste gang. Så nå står jeg her å lurer på hva jeg skal kjøpe.

Jeg har forhørt meg litt rundt, og det eneste jeg har hørt er at chilumer i sten har en tendens til å bli glodvarme siden sten leder varme ganske godt. Noen sier at trechilumer og merskum chillumer er vanskligere å rense en chilum i sten. Så jeg veit ikke. Noen inspill om hva som er det beste?
Kjøp et merskum. De må renses godt for å holde seg bra, men det er verdt det. De smaker best og tar seg best ut rent estetisk. Et pipemateriale for eliten =)
Mech's Avatar
Trådstarter
Jo takk, må jo være for eliten når dem koster oppimot en høvding! Sjekka på shangri-la der jeg pleier å dra. veit du om noen andre steder her i norge som selger dem da?
Det er sikkert noen fete på Hemphouse like borti der.
Hvis ikke er det plenty netbutikker å velge mellom.
Lum er smud
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Hehe, altså nettbutikker finnes det nok av.
nFF reklamerer jo tom. for www.weedshop.no -> øverst i høyre hjørnet.

Jeg vil anbefalle deg et merskum eller trelum.
Merskium som mentalmelt sier. Ulempen er at det kanskje knuser lettere en hva et i tre gjør.
Men merskum gir ut i fra min mening best smak og jeg bruker selv "alltid" et merskium filter når jeg røyker.(røyker ikke pipe lenger)
Stein synest jeg ofte smaker fort surt, og er ofte tungt og klumpete. (jada, finnes mange typer)
Sist endret av spQ; 26. november 2007 kl. 04:21.
kjøp merskum, det er best! Og rens pipa mens den fortsatt er varm.
Jeg ville anbefalt såpesteins lum.
Har fyrt i evigheter på mitt og enda ingen skikkelig sursmak.

http://www.pipeshop.no/index.php?pag...ail&detid=6001
At meerschaum (eller merskum som det også kalles) er best eller stein er best... En briarpipe/chillum kan være "best", avhengig av hvor godt materiale pipen er laget av og hvor godt den er laget.

Skal du ha et meerschaumchillum bør du iallfall bruke litt penger på det. De billigste meerschaumpipene er laget av meerschaumstøv som er limt sammen. Meerschaumpiper skal være skjært ut av en enkel blokk.

Selv foretrekker jeg tradisjonelle keramiske chillum, såvidt koniske, med stein (rist) som følger nesten hele lengden på chillumet. De beste chillumene jeg har røyket på har vært slike. Stein kan også være veldig bra.

Det man bør unngå er chillum laget av tre. Briar er som sagt et unntak, men generelt blir trechillum fortere (og mer irreversibelt) sure enn lum laget av andre materialer.
Det er viktigere med renhold og instant rensing med piperensere etter bruk enn materialet selve pipa er laget av. Briar (det gode piper er laget av) er ypperlig det samme er merskum, stein også, men det blir litt tungt i handa. Saken er renhold renhold renhold - skrapet som legger seg øverst i pipa er godt røykbart - det lenger ned kaster du bare når skraping av rester er nødvendig.
Kan noen av dere chillum huer poste noen linker med chillums dere anbefaler? Pris har lite betydning for meg.

Jeg har aldri prøvd og røyke med chillum, og det hadde jo vært artig og kjøpe meg en sånn.
jeg bruker chillum (lom som vi kaller det oppi nord) til bøtterøyking. har ikke merket noe sur smak, men jeg vet ikke hva den er laget, det er ikke stein eller tre...
men i dag kjøpte jeg meg en ny lom,
http://www.weedshop.no/index.php?productID=180
gledet meg til jeg får den..

edit: det kan jo hende at jeg aldri har kjent sur smak pga hyppig skraping.
fan jeg hater egentlig skrap...
Sist endret av nordavind; 27. november 2007 kl. 23:05.
Får du tak i et laget av han her, så kjøp det.

Han lager de beste chillumene jeg har røyket på.
Scorpius har billige m-lum, de blir lagd av en dame der! Billigere enn de fleste steder.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Offtopic

Sitat av rbt
Kan noen av dere chillum huer poste noen linker med chillums dere anbefaler? Pris har lite betydning for meg.

Jeg har aldri prøvd og røyke med chillum, og det hadde jo vært artig og kjøpe meg en sånn.
Vis hele sitatet...
Ettersom du aldri har prøvd et lum, vil jeg bare komme med et forslag jeg brukte endel da jeg var 15-16 og fremdeles bodde hjemme, hvor min mor kastet piper og lum av det hun måtte finne.

Papir Lum.

Det er langt i fra noen god måte å røyke på, men smaker mye bedre enn en flaske o.l

Det gjøres enkelt med papp/papir (lengde og tykkelse bestemmer du selv). Rull papiret sammen og form det til et lum. Bruk saks til å klippe bort evt. ender og teip sammen det kjegleformet papiret du har i hånden.
Ta f.eks sølvfolie (ikke et godt alternativ, men dog) og bruk det som "rist". Evt. bruk fantasien til å finne på bedre løsning. Dette gjøres på under 5 minutter, og vips så har du røykt av et "lum". =)
Har også brukt stein i papir lum, men brukte da en vanlig rist halveis nedi "papir lumet" for å holde steinen skikkelig på plass. Og for ikke å få tobakk og annet shit i munnen.
Sølvfoliè rundt kanten bør være der uansett, ettersom papir er et ganske så brennbart materiale. Husker at jeg tok med flid til å brenne sølvfolièn, slik at denne smaken var minimal


Kan jo også lage et skikkelig lum av keramikk. Det er ikke verdens vanskeligste ting å lage heldigvis, og det gjør heller ikke noe om det ikke er like bent som et butikk lum.
Det som er viktig er at den er kjegleformet og hul inni.
Ut i fra dette er det bare fantasien som setter grenser.
___
Papirlum
[Jeg skriver kun dette som en slags alternativ til flaske bong o.l., ikke et forslag til deg som ønsker deg nytt lum ;p]
Sitat av speq
Ta f.eks sølvfolie (ikke et godt alternativ, men dog) og bruk det som "rist". Evt. bruk fantasien til å finne på bedre løsning.[/i]
Vis hele sitatet...
Ta heller å kjøp en billig sil på MAX, klipp den opp, så har du titals med rister

Edit:
Som sagt, det er kun fantasien som setter grenser.
I do this, than OT.
Og som sagt, dette var bare et forslag til en evt. desperat lum røyker =)

.:- speq
Sist endret av spQ; 28. november 2007 kl. 04:28.