Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 9424
Jeg fikk en melding igår kveld av faren til en vennine av meg, Om at vennina mi hadde tatt en overdose (Noe jeg trodde jeg mente hun døde av?) Vel, så jeg spurte.

Nei, hun er ikke død, det var ikke det jeg mente...ikke meningen å gjøre deg redd, Men det som har skjedd er at hun har blitt helt Utsabil, hun lever. Det gjør hun. Men den Psykiske delev ida fungerer ikke lenger, Hun kan ikke sitte ved Middagsbordet uten å skrike og bråke om at hun hører stemmer i hodet, Hun snakker med seg selv i flere minutter, Uten å reagere på noe annet og ser for seg ting som ikke eksisterer Og det mest skumle er at hun noen ganger tror hun er ting som hun umulig kunne være (kat, Hund, fly, Stein osv) vet at det høres helt galt ut, Men beskriver henne akkurat som hun er akkurat nå i disse tider. Jeg har forresten sjekket med en lege, Som er spesialist på Rusmisbruk. At hun fikk i seg en for høy dose med Datura stramonium, - Om du vet hva det er da? Men beklager veldig om jeg fikk deg til å tro hun var død. Men du får desverre ikke møtt henne før etter 2008 hvertfall, Eller du kan være med til Lillehamar rett etter jul om du virkelig har lyst. Men du får bestemme selv, vel du trenger ikke være redd. et ordner seg sikkert
Vis hele sitatet...
- Den meldingen fikk jeg akkurat da jeg var på vei inn i søvnen min, Og helt siden jeg fikk den, har jeg ikke kunnet sove, Bare på tanken av at jeg kanskje aldri får se den samma ida.

Et spørsmål? - Kan man bli bra Psykisk igjen etter en så høy dose, som hun har fått eller no. Snakka videre med faren idag, og han sa noe med at hun hadde spist ca 200-300 frø eller no? :/
Hun vil nokk aldrig bli helt den hun var, men med riktig medisinering så vil hun bli bedre over tid, men det kan ta flere år.
Sist endret av Dr.Gonzo; 11. oktober 2007 kl. 10:23.
Wow! 2-300 frø var mye!
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ura+stramonium
Link til en annen kar på datura, han tok bar 70-120 frø, virket rimelig heftig!
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Blir vel før eller senere tilnermet normal.
Vansklig gi fasit på sånt.
Det er jo avhengig av hvordan personen egentlig er.
du skriver ikke når hun tok det.. var det nå nettop? du vet at datura kan vare ganske lenge?
Denne sier at delirumet etter inntak av Datura kan vare i flere uker.
Tungaa's Avatar
Trådstarter
Jeg vet ikke når hun Inntok disse frøene. Jeg vet bare at hun tok mange.
Jeg ville vel tro at den psykisk tilstanden hun er i nå vil avta over tid, men om hun blir seg selv igjen er vel umulig å si.

Ikke ta det jeg sier for god fisk, det er bare hvordan jeg ville tro situasjonen er.
Sist endret av Slaktern; 11. oktober 2007 kl. 15:41.
Tungaa's Avatar
Trådstarter
Det var det spesialisten også sa, - Han mente det ville gå over tid, - Men har en annen vennine, hennes mor lider av Schitzho, og masse annet p.g.a Datura, Eller det var det moren sa til meg. Hun har også 3 splitta personligheter (sa moren)
Sitat av bronsky
Dette er, i mine øyne, et skikkelig apedop. Da er det nesten kulere å hoppe i fallskjerm uten fallskjerm, for da har du liksom ingen sjans. Etter å ha lest Zabbaths utrolig bra skrevet triprapport, skjønner jeg ikke hvordan folk fortsatt kan være gira på å prøve det...
Vis hele sitatet...
Jeg er i utgangspunktet enig i hva du skriver, men jeg tror du har misforstått begrepet apedop. Apedop er det som ofte regnes som legemidler, løsemidler og lignende lok, mens dette går mer under kategorien skikkelig farlig.
Huff, det hørtes stygt ut, Tungaa.
Men uansett hva folk sier så kan det alltid hende hun blir bra igjen. Og som tidligere sagt; Datura kan vare lenge. Og man må være UTROLIG forsiktig med doseringen. Denne planten er farlig.
Men den er også et gammelt sjamanistisk verktøy og har blitt ansett over store deler av verden, også Norge, som en urtemedisin, magisk ingrediens og fremkomstmiddel i åndeverdenen i over tusen år. Den er også en ingrediens i noen versjoner av de tradisjonelle peruianske og brazilianske Ayahuasca-miksturene, og er regnet som et av symbolene for Shiva i India. Og de aktive stoffene i den blir brukt i medisiner den dag idag.

Jeg vil ikke være så fordømmende at jeg kaller Datura "apedop". Det har jeg heller ingen tro på at det er......det er mange som kan rapportere fantastiske opplevelser gitt av denne planten..og dens lange brukshistorie indikerer at den ikke har vært regnet som et problematisk element i lange tider. Men farligere naturlige værktøy for brukeren skal man lete lenge etter.

Håper uansett det går bra med henne Tungaa.
▼ ... over en uke senere ... ▼
piggeple/datura er ikke et rusmiddel. Dermed basta. Ligg unna. du har 5% sjangs for noe givende og 95% for mentalt sammenbrudd.
take care
Når var det hun tok dette?
Hvis det er mindre enn 1 uke siden så er det vell godt mulig hun kommer helt tilbake?
I mellomtiden så er det vell viktig og være sikker på at hun føler seg trygg.

Det er sånt som gjør oss på nFF priviligerte, vi har mulighet for og snakke om doseringer og slikt og redusere sjangsen for og lide samme skjebne ganske mye.

Det er vell det viktigste og passe på når det kommer til dop - Riktig dosering
Nåt jeg leser om det her å at hallusinogener er hobbyen min så kan jeg nevne det at jeg spiste datura i vår. 5 dager på rad labba jeg ned til plantasjen å bøffa 5-6 blader av de største av bladene til den hvite blomstrende datura planten
http://www.ct-botanical-society.org/galleries/pics_d/daturastra_pl.jpg

Den første dagen spiste jeg 4-5 blader av de små bladene. Fikk litt closed eye visuals rett før jeg sovna men husker ikke så mye av det. Å tørr mun å følelse av euforia, men ikke noe spesielt hendte.

Å dagene etter det spiste jeg 5-6 blader av de største bladene å jeg fikk fortsatt ikke funk, noen ganger fikk jeg bare en liten aning om følelse av rus i kroppen, men funket ikke på meg.

Prøvde også å spise denne Datura planten
http://www.mytho-fleurs.com/images/arbustes/datura%20orange%20rouge.JPG
Heller ikke funk.

Spiste 2 pakker med noen datura frø, husker ikke sorten. ca 50-60 frø. Ingenting skjedde.

Tørr heller ikke satse på å spise noe stort inntak av denne planten med dens dødelige dårlige ryktet over seg.

Men jeg har ikke sett selve pigg eplene på planten. Er kun bladene jeg har spist. Er det kanskje slik at jeg må spise selve pigg eplet eller noe av det for å få en funk? Når det har slang som piggeple liksom..
Men vet ikke jeg, ha ikke lest så mye fakta om denne planteb men lest en del rapporter å slikt.
Å jeg kan nevne det at jeg har inntatt mangedoble doser datura enn det jeg leser om dem som har trippa på det.

Så nei, jeg tror ikke jeg tør å satse på noe større doser enn det jeg har våget meg til å spist. Funker det ikke på meg i slike mengder så er det like greit å bare holde seg til
Sitat av udugeligheten
Nåt jeg leser om det her å at hallusinogener er hobbyen min så kan jeg nevne det at jeg spiste datura i vår. 5 dager på rad labba jeg ned til plantasjen å bøffa 5-6 blader av de største av bladene til den hvite blomstrende datura planten

Den første dagen spiste jeg 4-5 blader av de små bladene. Fikk litt closed eye visuals rett før jeg sovna men husker ikke så mye av det. Å tørr mun å følelse av euforia, men ikke noe spesielt hendte.

Å dagene etter det spiste jeg 5-6 blader av de største bladene å jeg fikk fortsatt ikke funk, noen ganger fikk jeg bare en liten aning om følelse av rus i kroppen, men funket ikke på meg.

Prøvde også å spise denne Datura planten
Bilde2
Heller ikke funk.

Spiste 2 pakker med noen datura frø, husker ikke sorten. ca 50-60 frø. Ingenting skjedde.

Tørr heller ikke satse på å spise noe stort inntak av denne planten med dens dødelige dårlige ryktet over seg.

Men jeg har ikke sett selve pigg eplene på planten. Er kun bladene jeg har spist. Er det kanskje slik at jeg må spise selve pigg eplet eller noe av det for å få en funk? Når det har slang som piggeple liksom..
Men vet ikke jeg, ha ikke lest så mye fakta om denne planteb men lest en del rapporter å slikt.
Å jeg kan nevne det at jeg har inntatt mangedoble doser datura enn det jeg leser om dem som har trippa på det.

Så nei, jeg tror ikke jeg tør å satse på noe større doser enn det jeg har våget meg til å spist. Funker det ikke på meg i slike mengder så er det like greit å bare holde seg til
Vis hele sitatet...
Det der er feil planter, mutter har 3 slike og akkuratt den nederste der gir ikke noen frukter.

Det er ikke bladene som skal spises, det er frøene inni i piggeplet som skal inntas.

FOR YOUR INFORMATION: jeg oppfordrer absolutt IKKE til å bruke datura, da dette er helt på trynet greier som i hvertfall EI skal holde meg langt unna
Sist endret av Dodecha; 25. oktober 2007 kl. 10:37. Grunn: fjernet bilder ffra quote
Enig med de andre her, selvpåført delirium må jo være et helvete! Ta heller noen øl og litt weed.
Sitat av Sangheili

Det er ikke bladene som skal spises, det er frøene inni i piggeplet som skal inntas.
Vis hele sitatet...
feilfeilfeil!
alle delene av planta inneholder virkestoffer, og SKAL taes gradvis for å bruke planten riktig!
de som bare døtter i seg frøene sånn helt uten videre er fullstendig på bærtur!
og blir det også!

Om man skal bruke planten skal man ta kontakt med en frisinnet sjaman som vet hva han/hun gjør! ikke bare finne en datura plante, ta det sterkeste og døtte innpå..
Det er så typisk olanormann instilling!
"finnes det noe sterkere?"
"nei"
"flott, da tar jeg to av de"
Selges planten i mainstream-blomsterforretninger i f.eks. Oslo? Eller hvor får dere tak i frø?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Datura stramonium (Norsk: Piggeple) er oppført som reseptpliktig legemiddel på urtelisten, så per norsk lov har man ikke tillatelse til å selge det til hvem som helst, dette er den samme klassifiseringen salvia divinorum er under.
Sist endret av Dodecha; 25. oktober 2007 kl. 11:43.
Er vel kanskje ikke den rette posten å spørre om hvor man kan få tak i slikt da..
Sitat av Dodecha
Datura stramonium (Norsk: Piggeple) er oppført som reseptpliktig legemiddel på urtelisten, så per norsk lov har man ikke tillatelse til å selge det til hvem som helst, dette er den samme klassifiseringen salvia divinorum er under.
Vis hele sitatet...
Ah, takk for link til "urtelisten".

Grunnen til at jeg spurte var ikke "hvor får jeg tak i planter/frø", mente rett og slett "er slike planter/frø lovlige å omsette i Norge og er de attpåtil lett tilgjengelige for folk flest?".
Det hadde jo i så fall vært nok et typisk nisseluefenomen å ha forbud mot cannabis og samtidig tillate farlige rusframkallende vekster/planteprodukter (ref. muskat).
Mente også å huske noen som postet om at vedkommendes mor hadde slike planter, men ser nå at jeg hadde rett og slett ikke lest tråden(e) godt nok.

Takk igjen, og takk også til dere som ikke svarte med "Søk, ffs!"
Tror ikke noen her kan gi noe eksakt svar på om hun kan bli bra evt. når.
Det er jo så forskjellig fra person til person.

Jeg har vert i delerium, ikke på grunn at daturaplante,
men kombinasjon av medisiner med bivirkninger, og rus, var grunnen.
Min situasjon var ikke så ekstrem som din venninne sin,
men med rett behandling, så tror jeg nok hun kommer til å bli som før.
Når, det er ikke så enkelt svare på.
Jeg levde helt i min egen verden da jeg var i delerium.
Og nå husker jeg ingenting fra den perioden.
Har bare blitt fortalt av familie og folk rundt meg hva som hadde skjedd.
For meg er det bare et sort hull i hukommelsen.
Men, det jeg ville nevne var hvordan jeg "våknet til".
Ble innlagt på psykiatrisk sykehus så jeg ble skjermet fra rus,
ut derfra etter fem eller seks dager, da reiste jeg hjem til familien.
Hadde en god pause fra alt, både lovlige medisiner, og rus. Og jeg sov mye.

Jeg forbinder delerium litt med psykose,og psykose er ikke noe å spøke om.
Venninnen din må få den rette behandlingen for henne,
så hun kommer fortes mulig ut av det.
Og at hun ikke blir proppet full av ødleggende C-preperater.
Selv det, som er svake medikamenter kan forstyrre ting i de små grå.

En ting jeg syns.. eller tror er viktig da, er at hun kan kanskje få angst eller bli redd
hvis hun blir presset til å tro/og blir fortalt hele tiden, at det hun sier og gjør er galt..
Så bare jatt med selv om ting høres veldig merkelig ut.
Hun må komme ut av sin verden av egen vilje. (men med hjelp)

Håper det går bra og ordner seg for henne.
Dere som er interessert i piggeple som rusmiddel eller trippestoff.
Spør dere selv hvorfor ingen selger det verken her i Norge eller i resten av verden???

svaret er enkelt. Du får stort sett bare engangskunder. De færreste kommer tilbake og vil ha mer. Jeg er ingen moralist, men tenker på helsa deres.
stay off. DETTE ER FARLIGE GREIER
"3 splitta personligheter"..? Hva mener du? "Lidelsen" "multippel personlighetsforstyrrelse" er forlengst fjernet som mulig diagnose for noen som helst, hvis du ikke visste det. Alle som påsto å ha den lidelsen viste seg å bare lyve/drive med skuespill. Diagnosen ble oppfunnet av en kvinnelig psykiater i USA som ville tjene penger på bøker om en pasient hun hadde som likte å spille at hun hadde "flere personligheter". Hele historien om denne pasienten, "Eve", er senere avslørt som humbug. Og ingen andre pasienters historier har vist seg å holde vann heller ved nærmere undersøkelser. (Jeg synes forresten det er noe ved denne historia di også som..Nei, glem det..)
Artig påstand... Kilder?

Løy de? "Jeg tror jeg skal oppføre meg som om jeg er femten forskjellige mennesker, og ødelegge eventuelle fremtidige muligheter til å etablere og bevare stabile interpersonlige relasjoner! HAHA! Jeg kan være ulykkelig på en kjempe original måte!" Uansett så virker det åpenlyst at det ikke er MPF/MPD i den forstand at det er f.eks. femten separate personligheter med alle de fasettene en personlighet har, men èn personlighet splittet i femten forskjellige egoer (drit i den fastsatte terminologien, det er kun en måte å si det på etter litt psykoaktivering)

On Topic:
!!!Dette er hva du bør holde deg langt unna!!!!
http://www.life.uiuc.edu/help/digitalflowers/picts/Solanaceae/28-Datura%20stramonium%20fruits.jpg

!!!Dette er hva du bør holde deg langt unna!!!!
Edit: Forfalt i moralisme
Sist endret av CaptainP; 3. november 2007 kl. 06:36.
Det er ikke en diagnose lenger, det regnes som umulig. Ingen som påstår at de har noen slik lidelse idag blir behandlet for å "kurere den lidelsen". Det er ingen spøk fra min side heller, dette. Diagnosen "Multippel Personlighetsforstyrrelse" brukes ikke lenger. Punktum.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Drøggs
Det er ikke en diagnose lenger, det regnes som umulig. Ingen som påstår at de har noen slik lidelse idag blir behandlet for å "kurere den lidelsen". Det er ingen spøk fra min side heller, dette. Diagnosen "Multippel Personlighetsforstyrrelse" brukes ikke lenger. Punktum.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Multipl...ality_disorder

Diagnosen eksisterer, den har bare et annet navn.
Det var også et engelsk program om ei som led av dette på viasat4 for noen måneder siden:
Lidelsen oppstår som følge av enormt psykisk stress og dårlig oppvekst.
Psykologforeningen i Norge forkastet den som reell diagnose allerede i 1987 leste jeg nettopp. Det at de ikke husker "hva den andre har gjort"-er bullshit. Også at de "ikke har kontroll over når eller hvor en annen personlighet kommer", bullshit, bullshit. Jeg så også et program om ei amerikansk som stod på sitt, selv om ingen seriøse psykiatere tror på det lenger og selv om ingen gidder å betale for behandling av "lidelsen" hennes lenger osv.
Her kommer en liten repetisjon av et innlegg jeg hadde i en annen daturatråd.

Jeg var på reisefot i store deler av 70 åra og bodde blant annet på en ashram (yoga skole) nord for Delhi i noen måneder hvor vi bedrev meditasjon og aktivt hjelpearbeid overfor freaks med dop og andre problemer.
En canadier og jeg kom over en franskmann som virra rundt i Delhi helt på bærtur. Vi tok ham med til Dilaram (navnet på ashramen) gav ham ei seng - mat og mental støtte. Vi fikk greie på at han hadde spist piggeplefrø (vanskelig nok å få ut den infoen i vrimmelen av multikognitive uttalelser han kom med.)
han ble noe mer stabil etter ei uke, men vi så ingen annen utvei enn å dra til den franske ambassaden og kreve at de tok ansvar for ham og sende ham tilbake til frankrike. Hvordan det siden gikk vet jeg ikke -
MEN:
Aldri har jeg siden vurdert dette stoffet som rusmiddel. Det er akutt psykisk farlig og veldig vanskelig å få noe fornuftig utifra.
STAY OFF : det er ihvertfall ikke tøft
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Drøggs
Psykologforeningen i Norge forkastet den som reell diagnose allerede i 1987 leste jeg nettopp. Det at de ikke husker "hva den andre har gjort"-er bullshit. Også at de "ikke har kontroll over når eller hvor en annen personlighet kommer", bullshit, bullshit. Jeg så også et program om ei amerikansk som stod på sitt, selv om ingen seriøse psykiatere tror på det lenger og selv om ingen gidder å betale for behandling av "lidelsen" hennes lenger osv.
Vis hele sitatet...
Så vis meg kilder? At du sier 'bullshit' flere ganger er ikke noe overbevisende argument.
Et raskt google søk gir flere kilder på at det tas alvorlig:
http://www.helsenytt.no/artikler/dis...iv_lidelse.htm
http://orakelet.info/14210
http://www.npf-rogaland.net/oppgaver/haslagsenoppg.htm
http://wo.uio.no/as/WebObjects/these...e?WORKID=14015

Det er en kontroversiell diagnose det er jeg enig i, men ikke helt avfeiet og lidelsen tas alvorlig av flere psykologer.
Det programmet jeg sikter til, men som jeg ikke finner noe informasjon om nå i farten var om en britisk kvinne som var totalt avhengig av andre for å gjøre de mest dagligdagse ting. Hun hadde blitt misshandlet kraftig og blitt ignorert totalt som barn.
Ja, mange av dem har selvfølgelig kanskje hatt det fryktelig i oppveksten, og finner det betryggende å kunne late som de har flere forskjellige personligheter og late som om "de andre personlighetene" ikke vet om de fryktelige tingene. Men de later dessverre bare som om det er slik, de er hele tiden klar over hva som er skjedd dem. Mordere og andre forbrytere i USA begynte å påberope seg denne "lidelsen" og påsto at de ikke husket hva de "andre personlighetene" hadde gjort. Og rettssakkyndige som trodde på at lidelsen fantes, svelget løgnene deres. For de var ofte akkurat like gode til å spille som andre, vanlige pasienter var. Men forskningen viste etterhvert helt tydelig at det ikke var snakk om en reell sykdom. (Og pasienten hvis historie startet hele oppstyret rundt denne "nye sykdommen" på 60-tallet, den kjente "Eve", hadde bare spilt hele tiden. Hadde ikke terapeuten hennes gitt ut bøkene om henne, ville "sykdommen" aldri blitt snakket om..)

Apropos.. I dag går det ikke an å bruke Multippel Personligsforstyrrelse som forsvar i noen rettssak.

Og når det gjelder å være gode skuespillere eller ikke, har du sett opptak av folk som liksom er i gang med å skifte fra en personlighet til en annen? Ikke særlig imponerende, de ser ut omtrent som påståtte medier som skal opprette kontakt med en alien eller et spøkelse.. Og sånt klarte kriminelle veldig lett å etterligne, det er ikke akkurat skuespill verdig noen Oscar akkurat..
Hentet fra Wikipedia:
"There is considerable controversy over the validity of the Multiple personality profile as a diagnosis. Unlike the more empirically verifiable mood and personality disorders, dissociation is primarily subjective for both the patient and the treatment provider. The relationship between dissociation and multiple personality creates conflict regarding the MPD diagnosis. While other disorders require a certain amount of subjective interpretation, those disorders more readily present generally accepted, objective symptoms. The controversial nature of the dissociation hypothesis is shown quite clearly by the manner in which the American Psychiatric Association's Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) has addressed, and re-dressed, the categorization over the years.

The second edition of the DSM referred to this diagnostic profile as Multiple Personality Disorder. The third edition grouped Multiple Personality Disorder in with the other four major Dissociative Disorders. The current edition, the DSM-IV-TR, categorizes the disorder as Dissociative Identity Disorder. The ICD-10 (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems) continues to list the condition as Multiple Personality Disorder."

At en diagnose er omdiskutert og kontroversiel er noe helt annet enn at alle som hevder å ha lidelsen faker. Det finnes pr. idag ikke empiri nok til å legitimere MPD som en faktisk lidelse. Ettersom det er få registrerte tilfeller og en ekstremt lav prerevalens, er det vanskelig å gjøre seriøs forskning på lidelsen. Informasjonen man idag sitter på dreier seg i all hovedsak om kasus studier, altså enkelt individer som undersøkes. Denne formen for vitenskapelig arbeid er, at best, vanskelig, om i det hele tatt mulig, å bruke som basis for seriøs vitenskap. Rapportene eksisterer dog, og er idag som for førti år siden omdiskutert. Med stor sansynlighet vil denne kontroversen vedvare en god stund fremover.

At diagnosen fortsatt er listet i både DSM-IV (diagnose manualen brukt i USA) og ICD-10 (diagnose manualen brukt i store deler av resten av verden, heriblandt Norge) viser at å avskrive diagnosen som rent skuespill eller løgn er lettere på jordet. Vedrørende psykolog foreningens avskaffelse av den som diagnose i 87 høres rart ut med tanke på at ICD-10 er norske psykologers offisielle diagnoseverktøy pr. idag.

Legg ellers merke til at ICD-10, fortsatt benytter multippel personlighets forstyrrelse, mens DSM-IV har gått over til dissosiativ identitets forstyrrelse. Betegnelsen multippel personlighets forstyrrelse er med andre ord heller ikke helt borte.
voldsom diskusjon her angående psykiatriens diagnose problematikk. i bunn og grunn bare prat på et kvasi intellektuelt plan. Hva faen teller, er det hvordan pasienten/klienten har det, eller hva vi kaller det?
Har sjøl jobba i rådgivningstjenesten i skoleverket og har vært spesialist på såkalt asosiale og vanskelige elever. Har alltid hatt som regel at jeg har omgåttes elevene daglig i minst 4 uker før jeg har lest doktorale epikriser. Det det gjelder er å se mennesket og handle deretter.

ellers: hva har dette i datura tråden å gjøre? Vi er vel alle enige om at mange/de fleste får problemer etter piggeple inntak. navnet vi setter på disse problemene er i bunn og grunn irrelevant. de trenger omsorg - trygghet uten uforutsette situasjoner og antipsykosemidler i en overgangsfase.
De fleste blir friske, men noen sliter over lengre tid. Da gjelder det å kjenne klienten og behandle etter gehør -Dersom en har det da.
Det var eb kommentar av trådstarter om en som hadde "scizofreni med minst tre personligheter". Scizofreni er en sykdom som ikke arter seg slik; derfor reagerte jeg litt. Jeg syntes også det var andre aspekter ved historien som hørtes merkverdige ut, som at folk visste hvor lenge "pasienten" skulle være borte så kort tid etter inntaket..? Jeg syntes å kjenne igjen ting fra amerikanske anti-dophistorier i denne. Men det kan jo bare være mistenksomme meg som er på ferde igjen...
Hm?

Tre personligheter, er ikke det personlighetsspaltning da?

Vet schizofreni er en alvorlig sykdom, men jeg trudde da ikke man fikk flere personligheter av det.? eller er det jeg som tar feil,

må nok begynne å sjekke ut pubmed/medlines troverdigheter eller hukommelsen min etterhvert, har i et par år nå gått rundt og påstått i diskusjoner at det er to forskjellige sykdommer.
Sist endret av Dodecha; 6. november 2007 kl. 14:07. Grunn: overbruk av tegn
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av paranoy
Hm?

Tre personligheter, er ikke det personlighetsspaltning da?

Vet schizofreni er en alvorlig sykdom, men jeg trudde da ikke man fikk flere personligheter av det? eller er det jeg som tar feil.

må nok begynne å sjekke ut pubmed/medlines troverdigheter eller hukommelsen min etterhvert, har i et par år nå gått rundt og påstått i diskusjoner at det er to forskjellige sykdommer.
Vis hele sitatet...
Les postene over deg mann, vi har allerede fastslått at schizofreni er noe annet enn flere spaltede personligheter.

Edit: Jeg er forøvrig enig i at tråden sporte litt av nå, la oss holde oss til temaet som er psykiske effekter av datura, ikke validiteten av en psykologisk diagnose.
Sist endret av Dodecha; 6. november 2007 kl. 14:24.
Åssen går det med vennina di, tungaa?
Ellers er vel de vanligste alvorlige bivirkninger av piggeple hallusinasjoner/delirium i opptil et par uker etter bruk, samt at endel rapporterer om svekket syn. Alvorlig nok, men "evighetstripp" på piggeple hadde jeg ikke hørt om før. (Ei heller at man kan stille den diagnosen så fort) Æ e no skjæptisk...
Reis til Amazonas til indianerene der nede, forklar hva som har skjedd og la hun gå gjennom noen healing ritualer med ayahuasca. Kan aldri tenke meg at medisinering i vesten tar knekken på en slik opplevelse, høres bare ut som et ekstremt tilfelle av paranoia etter skrekken Datura har prosjektert som en ellers vanlig vittig spøk, fra plantens side.
Du kan desverre bli evigvarende delerium av diverse rusmidler. Er redd jeg blir det noen ganger, men det går over når jeg blir nykter igjen. Hehe. Å se og høre ting som er umulig er helt vanelig. Du kan håpe på det beste, at hun blir bedre med tiden, men om det er så ille som det høres ut som, vil hun ikke bli samme gamle igjen. Få leger til å dytte i henne mye antipsykotiske medisiner, og se hvordan det går! Kondolerer.
Det er nok ikke en sann historie, denne historien om piggeple-evighetstrippen. Det er en gammel skremselshistorie fra seksti-tallet om LSD hvor trådstarter har byttet ut lsd med piggeple. Så kondolanser osv er nok ikke nødvendige.
Drøggs:
Kan du vennligst utdype litt hva slags informasjon du sitter på som tilsier at historien til Tungaa ikke er sann? Om du vet noe som helst om det så fortell oss det gjerne, hvis ikke bør du holde den slags spekulasjoner for deg selv..

Det er nok av mennesker opp gjennom historien som har fått utløst alvorlige sinnslidelser som følge av daturabruk. Og selv om det sikkert er gøy å skravle om seksti-talls propaganda når enn man får sjansen, så ser jeg ikke relevansen i denne sammenhengen.

I tillegg har ikke trådstarter konstantert at jenta i historien er på en "evighetstripp", det er et spørsmål han stiller i åpningsposten hvor han lurer på om hun kan bli frisk eller ikke..
Beklager, den var over streken. Jeg har bare lest en nesten likelydende, gammel historie fra USA om LSD og ei ung jente som måtte være borte lenge til behandling. Men at de var nesten likelydende trenger jo ikke være så rart, det er vel ikke så veldig mange forskjellige måter å beskrive en sånn hendelse de fleste ville brukt..min feil. "Men pratet om multippel personlighetsforstyrrelse" kom jo i gang fordi trådstarter nevnte en "schizofren med tre personligheter". Det var også andre enn meg som var med å dra i gang diskusjonen om den påståtte lidelsen multippel personlighetsforstyrrelse. Og "evighetstripp", behandlingen skulle vare veldig lenge, skulle den ikke? Men igjen, at jeg sa at historien nok ikke var sann, var stygt og over streken. Beklager.
Uansett, jeg har aldri fått prøvd Datura. Har brukt amfetamin over en lang stund, og er kjent med psykoser og schitzofreni som følger av bruk.
Sitat av Lilith
Du kan desverre bli evigvarende delerium av diverse rusmidler. Er redd jeg blir det noen ganger, men det går over når jeg blir nykter igjen. Hehe. Å se og høre ting som er umulig er helt vanelig. Du kan håpe på det beste, at hun blir bedre med tiden, men om det er så ille som det høres ut som, vil hun ikke bli samme gamle igjen. Få leger til å dytte i henne mye antipsykotiske medisiner, og se hvordan det går! Kondolerer.
Vis hele sitatet...
Jaha? Du har vært i evigvarende delerium, som har gått over når du ble nykter? Prøv igjen.
Sitat av Bjølg
Jaha? Du har vært i evigvarende delerium, som har gått over når du ble nykter? Prøv igjen.
Vis hele sitatet...
han er REDD han blir det. Prøv igjen.
Ja faen, nå skjønte jeg mld også. Jeg trodde "Bjølg" unnskyldte seg liksom; "Jeg er redd jeg dessverre går inn i evigvarende delirium noen ganger", liksom.. Men NÅ skjønte jeg det; Bjølg er bare redd for at det skal skje når Bjølg er rusa! Jeg er også litt treg noen ganger.
Sitat av Lilith
Uansett, jeg har aldri fått prøvd Datura. Har brukt amfetamin over en lang stund, og er kjent med psykoser og schitzofreni som følger av bruk.
Vis hele sitatet...
Ja, er du kjent med amfetamin-psykoser, er slike ettervirkninger på bladene til piggepla sammen med alkohol veldig likt, bare at du er for loka til å forstå no av det - det eneste er at den kjennes sterkere, fordi i motsetning til amfetamin-psykosa der du kan si til deg selv at dette bare er deg, det skjer ikke - så er de 2 - 3 månedene etter piggepla (ikke selve eplet, for det vet jeg ingenting om) en tid du må regne med for å bli normal igjen.

Hvis du våkner opp og lurer på hvem kusina til mora de er, eller hvorfor nabo-kona vinker til deg når hun kjører forbi, eller hvorfor bikkja ikke vil bort og kose med deg, så kan du tenke deg hvordan en slik psykose er etter piggeple.

Jeg hadde heldigvis ikke mange bladene, og det lille jeg puttet i meg med alkohol hjalp shit, men han som fikk de bladene av meg klarte et år senere å forklare meg åssen det var - og samme bivirkninger hadde jeg etter å tygd imeg en - to blader. Jeg takker f..nd1 at jeg ikke fikk no feng, det hørtes rett og slett ikke trivelig ut.

Til sammenligning sa jeg hei til ham nesten daglig, og han sa hei ca. 3 måneder senere, og husket ikke at jeg sa hei til'n daglig! Dette var en jeg ikke kjente så veldig godt, men nok til at han hadde sagt hei og prata som "old friends", og det klarnet først 3 mnd etterpå.

Men amfetamin-psykose er dritt for det altså, finn deg en lege mann, det gir aldri slipp hvis du ikke møter psykosene i behandling. Jeg har ingen kilder for det, du må nesten bare tro meg. Og tror du den har sluppet taket bare fordi det er la oss si, noen år siden det stod på som verst, tro meg den kommer tilbake, og da enda hardere og mer slitsom. Det fins psykose-team, søk deg på et slikt team med leger og spesialister, det blir bare verre av å vente.
Altså, jeg undrest..

Om dette Ibogain-stoffet fungerer mot heroin-avhengighet, 1/3 av brukerene opplever å "få en ny sjanse" etter å ha sett tilbake på alle opplevelsene de har hatt opp gjennom årene og fått muligheten til å rette på dem og deretter akseptere dem.. Virker for meg som de som virkelig lider burde ta denne statistikken i betrakning.

Samme med folkene som sliter etter amfetamin?


OM Ibogain faktisk virker har jeg liten tro på at den -bare- kan brukes mot alkohol, sigarett, kokain og heroin-avhengighet, men kanskje også amfetamin-relaterte lidelser, hasj-lidelser, psykose-lidelser slått ut av planter pga allerede tilstedeværende lidelser i kroppen? Bare en teori.

For meg virker det nemlig som om menneskene som bader på f.eks. hasj, enten tok for mye, greit nok (men som skal mye til), eller rett og slett ikke var helt i 'tune' med seg selv før dem prøvde - Med andre ord, usikre på seg selv og sine egne grenser. Igjen, bare en teori.


Men hvem vet, kanskje ibogain fungerer mot mer enn bare heroin-relaterte sykdommer.
Datura- eller piggeple-bladene snakker jeg om, siden jeg ikke kjenner til frø-rusen annet enn det meg blitt fortalt. Bladene tørkes vel til de blir brunlige, litt slappe som vanlig løv men ikke fullt så tørr, deretter nytes et og et blad sammen med alkohol. Slik ble vi fortalt, og slik gjorde han som fikk bladene av meg (unntaket var dette med å telle en om gangen i fylla da).

Frøene vet jeg lite om, siden vi ble sterkt advart om å spise frøene, på grunn av styrken og det faktum de var uforutsigbare. Skrekkhistorier jeg gjerne hører på er de som går ut på å havne i koma, i de verste historiene var det snakk om evigvarende koma, men sånn jevnt over var det et sted på noen uker til flere måneder. Etter koma, følger en 'zombie'-periode, der personen virker innestengt, og nesten lobotomert (derfor kaller jeg det zombie-periode).

200 - 300 frø syns jeg hørtes mye ut, men jeg aner ikke hva standard frø-dose er heller - jeg gav karen en 7-8 tynne blader, og det jeg hørte fra den siste personen som så ham før deliriumet inntraff, mente han spiste de alle på en gang (istedet for en om gangen). Hvis de 300 frøa tilsier, tja, rundt 100 ganger den effekten kameraten fikk, så skjønner jeg godt at du ikke får treffe henne før neste år ja....

Si bladene sammen med alkohol gir halvparten så liten effekt som frøene, så blir det noen harde måneder på venninna di - og kanskje deg hvis du ser mye til henne i den perioden. Tror du må regne med å ta fram mye tålmodighet og stor behjelpsomhet