Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1665
Guide:

Slik åpner du iPhone for bruk i Norge:

Sakset direkte fra http://mac1.no/node/5470. Dette er altså ikke skrevet av meg, men av brukeren magnelu90Mac1.no. Denne guiden krever at har eller har tilgang på en Macintosh-maskin. Jeg kjenner ikke til alternativene for Windows-brukere. Dere som eventuelt gjør det får legge det til.


Mange nordmenn har kjøpt seg en iPhone og det er mye frustrasjon rundt hvordan man aktiverer, jailbreaker og får den til å fungere som telefon i Norge (unlocking). Derfor har du denne fulle hackeguiden som går gjennom alt det viktigste, fra A til Å.

Du trenger:
- iTunes 7.4.1
- iNdependence
- iPhone Firmware 1.0.2
- AppTapp Installer
- Cyberduck
- Unlock.app
(TextWrangler for redigering av plist-filer på iPhone)

Aktivering
Hvis din iPhone er helt ny må den parres med Mac-en. Det gjør du ved å åpne iTunes med iPhone koblet til maskinen og lukke iTunes igjen når du kommer til dette bildet.

Installer nyeste versjon av iTunes. Installer nyeste versjon av iNdependence. Endre filtypen på iPhone firmware fra ipsw til zip. Pakk ut firmwaren og legg mappen "iPhone1,1_1.0.2_1C28_Restore" på et sted du enkelt finner den igjen, hvis f. eks. iNdependence spør etter firmwaren. Trykk på "Activate iPhone" i iNdependence, mens iPhone er tilkoblet via USB/Dock. Aktiveringen kan ta et par minutter, så bare la den gå. Etter aktiveringen fungerer iPhone som verdens beste iPod, men vi skal ikke stoppe der...

Firmware-oppdatering (hvis du ikke allerede har oppdatert din iPhone til 1.0.2)
Etter aktiveringen kan vi oppdatere iPhone i iTunes. Åpne iTunes, følg veiviseren for synkronisering hvis den kommer opp, gå til iPhone fanen, og klikk på "Søk etter oppdateringer" og oppdater iPhone. Etter dette er du kanskje nødt til å aktivere iPhone på nytt på samme måte som sist, via iNdependence.

Installer SSH og andre tredjepartsprogrammer
Kjør AppTapp Installer, mens iPhone er tilkoblet via USB/Dock. Klikk på "Continue", velg hvilken firmware versjon du har på din iPhone (denne informasjonen kan du finne under Settings > General > About, på iPhone). Når den er ferdig skal det være et nytt ikon på iPhone, det er Installer.app, som muliggjør installering av andre programmer og spill.

For at denne versjonen av Installer.app skal kunne installere noe på iPhone må du jailbreake den. Det gjøres ved å åpne iNdependence, gå til Jailbreak-fanen og klikk "Perform Jailbreak". Du kan la iPhone alltid være i jailbreak. Synkronisering med iTunes vil fortsatt fungere.

Nå må du være koblet til Wi-Fi med iPhone. Gå til Home-menyen på iPhone (ved å trykke på den runde knappen under skjermen), åpne Installer.app og installer følgene i denne rekkefølge:
1. Community Sources
2. BSD Subsystem
3. OpenSSH
Etter dette kan du installere, oppdatere og uninstallere hva du vil gjennom Installer.app

Overføre filer via SSH (installer ÆØÅ og lignende)
Finn ut IP-adressen til iPhone, Settings > Wi-Fi > blå pil ved nettverket ditt. Installer og åpne Cyberduck. klikk på "Ny tilkobling".

Protokoll: SFTP
Tjener: IP-adressen til iPhone
Bruker: root
Passord: dottie
(la resten stå urørt)

Etter dette skal du ha tilgang til filsystemet til iPhone, gjennom programmet Cyberduck. Siden SSH går over Wi-Fi trenger ikke iPhone å være tilkoblet Mac-en mens du overfører filer.
Hvis du for eksempel vil ha norsk telefonnummer formatering legger du ABPhoneFormats.plist under /System/Library/Frameworks/AddressBookUI.framework/, overskriv originalen.
Hvis du vil ha ÆØÅ legger du UIKit og Keyboard-StandardQWERTY.artwork under /System/Library/Frameworks/UIKit.framework/, overskriv originalene.

UNLOCKING!
Unzip Unlock.zip, kopier Unlock.app til mappen "Applications" på iPhone, via Cyberduck. Restart iPhone. Gå til Setting > General, og sett Auto-Lock til "never". Åpne Unlock.app på iPhone og trykk på "Start". Programmet kommer nå til å software-unlocke iPhone slik at den fungerer med norske operatører. Unlockingen tar 20 minutter så bare la iPhone jobbe. Når den er ferdig må du aktivere iPhone på nytt, hvis du har et annet sim kort i nå enn det det var på forrige aktivering. Etter dette kan du sette på Auto-Lock igjen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Jeg hadde ikke hell med anySIM. Førte til at iPhonen krasjet og måtte gjenopprettes gjennom iTunes. Gikk derimot strålende med anySIM. Med anySIM slipper du å overføre programmet over SSH og erstatte lockdownd. Det er bare å installere det gjennom Installer.app. Mye enklere
Sitat av Gusto
Jeg hadde ikke hell med anySIM. Førte til at iPhonen krasjet og måtte gjenopprettes gjennom iTunes. Gikk derimot strålende med anySIM. Med anySIM slipper du å overføre programmet over SSH og erstatte lockdownd. Det er bare å installere det gjennom Installer.app. Mye enklere
Vis hele sitatet...
Jeg datt litt ut her: Gikk det bra, eller dårlig med anySIM?
Ministry of Love
sptz's Avatar
For mange pils Gusto? Hva hadde du ikke hell med? iNdependence?
Jaa, også ikke minst dette.

[color=white]iPhone sucks maballs[/color]
Sist endret av MannY; 30. september 2007 kl. 01:57.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Wooops, jeg hadde ikke hell med Unlock.app
▼ ... over en uke senere ... ▼
Problem, officer?
thomasf's Avatar
De som har iPhone i Norge: Er det noen funksjoner som ikke fungerer? Hvilke nettverk er dere koblet opp mot? Hva med WAP?

Hører noe om "internasjonale SIM-kort". Har lest på en del forum og forskjellige artikler, men de fleste er utdatert (2-3 måneder gamle). Erfaringer fra folk her hadde vært veldig ok.
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Sitat av thomasf
De som har iPhone i Norge: Er det noen funksjoner som ikke fungerer? Hvilke nettverk er dere koblet opp mot? Hva med WAP?

Hører noe om "internasjonale SIM-kort". Har lest på en del forum og forskjellige artikler, men de fleste er utdatert (2-3 måneder gamle). Erfaringer fra folk her hadde vært veldig ok.
Vis hele sitatet...
Det eneste jeg kommer på er at mms ikke fungerer nå, men det er ikke umulig at det kommer softwarehacks/oppdateringer for det senere. For å surfe bruker du safari som er en fullverdig browser, ikke tenk noe på wap Jeg har solgt flere telefoner og alle har fått bruke sitt vanlig netcom/telenor simkort, vet ikke helt hva du mener med internasjonale simkort..
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av zyrtec
Det eneste jeg kommer på er at mms ikke fungerer nå, men det er ikke umulig at det kommer softwarehacks/oppdateringer for det senere. For å surfe bruker du safari som er en fullverdig browser, ikke tenk noe på wap Jeg har solgt flere telefoner og alle har fått bruke sitt vanlig netcom/telenor simkort, vet ikke helt hva du mener med internasjonale simkort..
Vis hele sitatet...
Ja jeg las den tråden, og folk sa der at "den funker ypperlig" etc.. Men jeg lurer på om det er noe problem å surfe. Hvordan kobles den opp til internett uten WiFi? Det blir da WAP?

En ting til: Har den ikke IMEI(?)-nummer som gjør at operatørene kan se at det er en iPhone som blir brukt på nettverket deres?

Drit i det jeg sa om "internasjonale sim-kort". Var bare en løk på et forum som surra.
Sist endret av thomasf; 11. oktober 2007 kl. 00:58.
Den har vel IMEInr jo, men tror ikke Telenor eller Netcom(eller andre selskaper) har noe i mot at folk bruker den.

Den kobler seg opp mot internett ved hjelp av EDGE. Det går nok noe seint..
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Sitat av SkiM
Den har vel IMEInr jo, men tror ikke Telenor eller Netcom(eller andre selskaper) har noe i mot at folk bruker den.

Den kobler seg opp mot internett ved hjelp av EDGE. Det går nok noe seint..
Vis hele sitatet...
Tja, jeg kan fint surfe youtube, vg og slikt på edge, du tenker vel kanskje på gprs? Men en ting er sikkert, med feil abonnement kan edge fort bli dyrt
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Syns igrunn det høres fett ut jeg. Får vel bare kjøpe den med meg hjem. Cheers!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av froskenfredrik
Guide:

Slik åpner du iPhone for bruk i Norge:

Sakset direkte fra http://mac1.no/node/5470. Dette er altså ikke skrevet av meg, men av brukeren magnelu90Mac1.no. Denne guiden krever at har eller har tilgang på en Macintosh-maskin. Jeg kjenner ikke til alternativene for Windows-brukere. Dere som eventuelt gjør det får legge det til.
.....
Vis hele sitatet...
Noen som har funnet ut om dette også fungerer for Windows..?
Applikasjonene er laget for osx, gå inn på http://hackint0sh.org så finner du alltid oppdatert informasjon , med guider og full fest.
zyrtec: Det går, men det går seint i forhold i 3G.

Dolf: Har sett flere personer på div forum som har unlock'a med Windows.

http://iphone.unlock.no/ her står det om windows også.