Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  654 421724
Jeg har vært borti en del forskjellige psykoaktive molekyler de siste årene, og har lagt min interesse hovedsakelig til de psykedeliske, da først og fremst tryptaminer. Molekylstrukturer som LSD-25 og Psilocybin har overlegent fått min oppmerksomhet, og det med god grunn vil jeg påstå.

Men tronende øverst på lista over bevissthetsendrende substanser ligger så klart N,N-dimethyltryptamin (Nigerine), eller DMT som det populært heter.

http://deoxy.org/gif/dmt2.gif


Hva er DMT?

DMT er et derivat av tryptamin, og ligner mye på en av våre nevrotransmittere, serotonin. Det finnes praktisk talt over alt i naturen, som for eksempel i flere typer strå, bark, blader, sopper og amfibier, samt i en rekke pattedyr, inkludert oss mennesker.

Det er mange forskjellige typer DMT, men den typen som rett og slett kalles DMT er altså stoffet N,N-dimethyltryptamin, som er det som produrerer de sterkeste visuelle effektene, og som denne tråden i hovedsak omhandler. Utover det har vi 5-Meo-DMT, som ofte finnes i de samme plantene som N,N-DMT, Psilocybin og Psilocin, som kun finnes i forskjellige typer sopp, Bufotenin, som finnes i blant annet planter og padder, ofte sammen med 5-MeO-DMT, og en hel del andre.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/Psilocybe_semilanceata.jpghttp://bigmknows.files.wordpress.com/2009/05/scan-1848-parotoid-glands.jpg


Funksjonen av DMT i menneskekroppen er enda ikke kjent, men at det fungerer som en nevrotransmitter i en eller annen forstand, og at det har en større eller mindre betydning for menneskets bevisste liv kan vi være rimelig sikre på. Det har blitt spekulert i om det produseres i pinealkjertelen, for deretter å frigis ved ekstreme situasjoner, som nær-døden opplevelser og religiøse visjoner, samt under sterkt visuelle drømmer. Noen av disse hypotesene ble først foreslått på slutten av 80-tallet av en forsker som heter JC Callaway.

I senere tid har de blitt videreutviklet av Dr Rick Strassman, som på University of New Mexico på 90-tallet ga ca 400 doser DMT til 60 frivillige forsøkspersoner. Han publiserte så en bok som heter DMT: The Spirit Molecule, eller The Holy Bible, som vi liker å kalle den. Denne boka er obligatorisk lesing for enhver med interesse for enteogener, vitenskap og spiritualitet..

http://www.666blacksun.com/Pineal%20Gland.gif http://www.erowid.org/library/books/images/dmt_spirit_molecule.jpg


Generell etnofarmakologisk historie og inntaksmetoder:

DMT er ikke et nyoppdaget enteogen. Det er en av de mest anvendte psykedeliske ingrediensene i etnofarmakologiens historie, og har funnet veien inn i den nakne ape på en rekke forskjellige måter.

Det som først og fremst skiller DMT fra de fleste andre lignende psykoaktiver er at det som allerede nevnt produseres endogent i menneskekroppen. Men et annet interessant faktum som må nevnes er at DMT ikke er oralt aktivt. Det vil si at du ikke bare kan stappe i deg litt bark, for så å få en effekt. DMT brytes nemlig ned i magen før det rekker å komme inn i blodet av noen enzymer som heter mono amine oksidase (MAO). Dette er stoffer som beskytter oss mot potensielle trusler, og gjør dette ved å bryte dem ned. Kort sagt, det de gjør er å oksidere mono aminer.

Men urkulturer verden over, og da spesielt i Sør-Amerika, har ikke latt seg stoppe av dette. De har funnet løsninger som slipper DMT rett inn i blodet uten å ta skade eller bli nedbrutt på veien. Den eldste løsningen har sansynligvis vært å røyke DMT-innholdig plantemateriale. Dette er imidlertid ikke veldig effektivt, da man må røyke virkelig store mendger for å få i seg nok DMT til at opplevelsen blir særskilt nevneverdig.

Etterhvert utviklet de Sør-Amerikanske indianerene såkalte snuff-pulvere, hvor av det mest kjente heter Yopo. Yopo lages av frø som ineholder flere typer DMT, som N,N-DMT, 5-MeO-DMT og Bufotenin. Det lages ved å knuse opp tørket plantemateriale, og blande dette med kalkstein. Kalksteinen gjør alkaloidene basiske, en molekylær tilstand som i forhold til stoffets vekt er mer potent enn andre former. Dette pulveret blir så skutt opp i nesa til brukere ved hjelp av et langt blåserør og en frivillig blåser. (Ifølge Terence McKenna føles dette omtrent som å bli slått i nesa med en hammer).

De praktiserte også å svi hull i huden, for deretter å gni inn sårene med blant annet DMT innholdige ektrakter fra diverse frosker/padder og planter. Alle disse seremonielle metodene praktiseres i Amazonas hos deler av urbefolkningen fortsatt.

http://2.bp.blogspot.com/_TFWki-cpO4M/RjAiktnx87I/AAAAAAAAAEE/fUvzZTvz8VM/s400/yopo_shaman_amazonico.jpg



Ayahuasca

Den mest kjente og utbredte inntaksmetoden for DMT er imidlertid et urgammel farmakologisk preparat som heter Ayahuasca. Ayahuasca er en tyktflytende mørkebrun guffe som består av hovedsakelig to planter. En som inneholder DMT, og en som inneholder mono amine oksidase inhibitorer (MAOI).

Det er mange forskjellige typer MAOI, men de gjør alle den samme jobben. Jobben går ut på å inhibitere, eller sette ut av spill MAO stoffene som finnes i magen vår. Når MAOI og DMT inntas oralt sammen, vil DMT'er kunne passere inn i blodet uten å bli oksidert av kroppens forsvar på veien. MAOI er dermed en farmakologisk løsning på et problem som indianerene møtte, nemlig hvordan gjøre DMT oralt aktivt. Nå hadde jo ikke indianerene innsikt i moderne biokjemi, så hvordan i all verden de fant på å kombinere to slike planter av alle de tusenvis av plantene i regnskogen er det ingen som vet. Når de blir spurt om dette er svaret som regel at plantene selv fortale dem hva de skulle gjøre. Gjennom ayahuasca frigis DMT sakte inn i blodet gjennom fordøyelsen, og effektene blir derfor mildere enn ved for eksempel røyking eller injisering, og varer i flere timer.

Ayahuasca er også ansett som en medisin, et slags rensende brygg. Det brukes som en kur mot så og si alt, men da innenfor rituelle settinger. Brygget konsumeres gjerne av en sjaman, (healeren) og av pasienten eller en større gruppe individer. Sjamanen styrer seremonien og tar med seg de andre på en reise ved hjelp av trommelyder, spesielle sanger, og andre former for spirituelle verktøy. Man blir ofte meget kvalm, og det er vanlig å måtte spy. Dette er en del av renselsesprosessen, og er en viktig del av indianerenes sjamanistiske ritualer. Man skal måtte lide litt for visjonene, de skal ikke bare bli servert på et sølvfat.

Ayahuasca er i seg selv på sett og vis verdens største psykedeliske religion, med masse forskjellige undergrupper av brukere. Det praktiseres både av kirker og urbefolkning, og generelt sett av mennesker over hele verden.



http://bbg-aura.gaia.com/photos/40/397637/medium/ErichPeru08.jpghttp://nmazca.com/3142857/ayahuasca_preparation.jpg


Effekter:

Jeg tror det var Alan Watts som først sa om DMT: Load universe into cannon. Aim at brain. Fire.

Når DMT røykes, som er en av de vanligste inntaksmetoden i dag takket være moderne, medisinsk og kjemisk teknologi, er effektene ekstemt kraftige og kortvarige og har en varighet på ca 10 minutter. Da slipper man dette kvalmende ubehaget som Ayahuasca gir. Dette er den inntaksmetoden jeg selv har erfaring med.

Effektene er mye basert på kraftige visuelle opplevelser, reiser ut av kroppen, og møter medsåkalte entiteter. En sterk følelse av kommunikasjon med noe usedvanelig intelligent, en universell kraft, som kan tolkes som noe guddommelig av de som har slike perspektiver. Inntrykkene man mottar er gjerne så enormt mangfoldige og ekstremt bermerkelsesverdige og tankevekkende at det fort kan bli vanskelig å skulle tolke dem på en fornuftig måte der og da. Dette gjelder spesielt når DMT røykes eller injiseres, og effekten oppnår den voldsomme og kortvarige intensiteten.

For meg er dette et møte en med uendelig kilde til informasjon, og tilsynelatene den kilden all informasjon opprinnelig kommer fra. Det være seg alt fra genetisk informasjon til litterær informasjon. Hvis du kan se for deg universet som et uedelig mangfold av energifrekvenser som vi normalt bare oppfatter små prosentdeler av, så oppleves DMT-tilstanden som en enorm utvidelse av dette frekvensinntaket.

Hver gang jeg skal prøve å beskrive opplevelsene mine på DMT så gir jeg omtrent bare opp, for jeg føler ikke at noe språk i verden kan rettferdiggjøre dem. Men det finnes heldigvis noen tråder her på forumet som omhandler denne typen opplevelse, og da spesielt kontakt med entiteter.

Jeg lar disse stå for mesteparten av beskrivelsene foreløpig:

DMT-Entiteter
Opplevelsesrapport: N,N-DMT/5-MeO-DMT
Opplevelsesrapport: DMT
Sjokkrapport: DMT



Eksterne linker:

http://www.dmt-nexus.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyltryptamine
http://www.erowid.org/chemicals/dmt/dmt.shtml
http://deoxy.org/dmtpro.htm
http://www.dimethyltryptamine.com/
Sist endret av mentalmelt; 11. desember 2010 kl. 15:23. Grunn: update
Se her ja, DMT The Spirit Molecule av Rick Strassman leste jeg nå i sommer, meget spennende lesning (selv om av og til ble det for mye spekulering). Ble aldri helt ferdig med den, kom frem til når de begynte med psilocybin. Meget fascinerende lesning!

Har aldri prøvd DMT, men boken har gjort meg interessert i DMT allikevel, så tusen takk for at du postet dette, meget godt å lese. KP fra meg (selv om KP kanskje ikke betyr så mye lengre)!
Var en jævel som fortalte meg om dette stoffet for ikke så alt for lenge sia.
Jeg var litt skeptisk men her blir det jo bekreftet.
Ble veldig nyskjerrig
Meget bra skrevet igjen mentalmelt. Vet ikke helt om vi så sårt trengte tråden da vi allerede har andre tråder som omhandler noe av det samme, men når den er så velskrevet og detaljert er den mer enn velkommen. DMT er helt klart gudmoren av all psykedelia, uten at jeg har prøvd det selv. Du har kommet med ganske mye bra her må jeg si, så keep up! Gratulerer med VIF forresten, det var på tide
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Takk =)

Nei, du har rett i at mye av dette ligger rundt om på forumet fra før, men jeg synes det er fint å ha det litt mer samlet og oversiktlig. Forhåpentligvis vil det også føre til en eller annen form for debatt..
Sist endret av mentalmelt; 3. oktober 2007 kl. 23:41.
Veldig bra mentalmelt!

DMT er et molekyl som jeg har fattet stor interesse for den siste tiden.
Så tusen takk for en veldig lærerik tråd, og som du selv sier, veldig greit å ha all informasjon på et sted.


Bestilte forresten nettopp Dmt: the Spirit Molecule.

Gleder meg.
Sist endret av Lysskyen; 4. oktober 2007 kl. 00:45.
Legger til en link som også er ganske relevant, hvor det er videre eksterne linker, samt triprapporter: http://leda.lycaeum.org/?ID=11
Og en annen en, for de litt spesielt interesserte i fenomenene rundt stoffet: Her. Denne er ganske far-edged, og vil kanskje ikke bli likt av alle.
Sist endret av Sky; 4. oktober 2007 kl. 04:04.
Supert innlegg, mentalmelt. Det var jammen på sin plass å gjøre rede for vår kjæreste venn og helligste sakrament, DiMiTri, en gang for alle. Kudos!

Et par underlige kuriositeter med DMT:

En liten prosentdel av befolkningen får av ukjent årsak ingen psykoaktiv effekt av DMT whatsoever.

Sauer som har fått i seg DMT, som oftest ved spise store mengder DMTinnholdig phalaris-gress har fått kraftige krampeanfall som ofte har endt med dødsfall. Og ved undersøkelse av hjernen til disse uheldige dyrene har man observert at en stor del av den ene hjernehalvdelen deres er farget blå . Scary fact
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Vasall
Supert innlegg, mentalmelt. Det var jammen på sin plass å gjøre rede for vår kjæreste venn og helligste sakrament, DiMiTri, en gang for alle. Kudos!

Et par underlige kuriositeter med DMT:

En liten prosentdel av befolkningen får av ukjent årsak ingen psykoaktiv effekt av DMT whatsoever.

Sauer som har fått i seg DMT, som oftest ved spise store mengder DMTinnholdig phalaris-gress har fått kraftige krampeanfall som ofte har endt med dødsfall. Og ved undersøkelse av hjernen til disse uheldige dyrene har man observert at en stor del av den ene hjernehalvdelen deres er farget blå . Scary fact
Vis hele sitatet...
Unnskyld min naturlige skepsis, men har du kilder på dette?
Såvidt jeg vet må sauer også innta en Monoamideoksidase-hemmer for å kunne ta opp DMT oralt.

Det jeg har lest om phalaris gress er at bønder har avlet frem en versjon med lite alkaloid nivå, og dette var pga fordøyelsesproblemer hos husdyrene, ikke kramper, død etc..
Sist endret av Dodecha; 4. oktober 2007 kl. 14:57.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Kilder:
http://www.erowid.org/plants/phalari...is_faq.shtml#7
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...&dopt=Citation

Det er et omdiskutert tema, og det finnes også de som mener at det ikke er alkaloidene som forårsaker denne effekten i sauer. Før i tiden hadde man ingen god forklaring på hvorfor sauer plutselig kunne begynne å riste og skjelve, for så å falle døde om. Men i Australia blant annet, mener de nå å ha påvist at det er nettopp DMT som er årsaken.

Ikke vet jeg, men det er utvilsomt interessant..
Sist endret av mentalmelt; 4. oktober 2007 kl. 19:22.
Dodecha: I tillegg til mentalmelts linker(den øverste indikerer forøvrig at det er mulig Phalaris innholder en MAOI også) bør du også sjekke ut Alexander Shulgins etter mitt syns beste bok "Tihkal". Om ikke for å lese avsnittet om DMT-forsøkene som er gjort på sauer er jo dette den ubestridte Tryptamin-bibelen full av hjernetrim for soppvenner.

Og din naturlige skepsis er ikke noe å unnskylde, snarere noe å applaudere. Det er få miljøer som bærer på mer feilinformasjon og fiktive skrekkhistorier enn psykonautmiljøet. Ikke minst pga. myndighetenes ruskontroll/rusinformasjonstrategier opp gjennom tidene.
Sist endret av Vasall; 4. oktober 2007 kl. 19:32.
For de som ikke har sett den er shamans of the amazon en ganske spennende dokumentar du kan se her: http://www.tv-links.co.uk/listings/9/4521
Og for underholdningens skyld kan dere se Joe Rogan (programledern i fear factor) rante om dmt her: http://youtube.com/watch?v=grcqs9cDuN8
Sitat av Dodecha
Har fått hørt flere steder at at det er visst best å røyke ren dmt først, ettersom ayahuasca er en langvarig og kraftig tripp, i tillegg til at du spyr endel i starten.
Vis hele sitatet...

Dette er jeg ikke enig i. Når man drikker Ayahuasca bygger intensiteten i DMTopplevelsen seg sakte opp, omtrent som på en sopptripp. Og jeg personlig må ihvertfall "hjelpe til" med meditasjon, mantraer og pusteøvelser for å få intensiteten av Aya til å likne effekten av å røyke DMT.
Når man røyker Nigerindampen kommer den fulle effekten iløpet av sekunder enten du vil eller ikke. Hallusinasjonene er langt mer intense og altoppslukende, og all fornemmelse av kroppen blir rask revet bort. Aya opplevelsen er også ofte fokusert på mer "jordnære" ting som oppleverens eget liv og identitet, planeten jorden og den moderlige kjærlighet og, imens DMTdamp har et mye mer weird preg over seg med budskaper man ikke vet hvor man skal begynne engang for å forsøke å forstå, samtidig som det hele virker så soleklart.

Jeg vil si at DMTdamp er en langt mer traumatisk og intens opplevelse enn Ayahuasca, som virker mer terapautisk håndterbart og lettere å integrere inn i baselinelivet. JA, man spyr ofte, men ofte på en rensende, nesten behagelig måte veldig anderledes enn oppkast grunnet forgiftningsbrekninger fra f.eks alkohol.
Men aya kan være ekstremt nådeløst det og. Og en følelse av at den fysiske kroppen og/eller egoet dør er ikke uvanlig.

Men om man skal praktisere Aya-terapi er det en VELDIG VIKTIG diet man må følge i forbindelse med inntak av MAOI stoffer. Bakterier på endel matvarer og nesten all restemat og overmoden mat produserer et stoff som heter Tyramin. Vanligvis nøytraliserer kroppen tyramin på samme måte som den kvitter seg med oralt administrert DMT, gjennom å utnytte Monoamin Oksidase(MAO) som produseres flere steder i kroppen, bl. a. magen og hjernen. Under innflytelse av Harmalin, Harmin eller en annen MAOI bygger det seg opp et lager av tyramin i kroppen som kan føre til eksplosivt høyt blodtrykk, intens migrene og tilogmed slag. Derfor er det veldig viktig å følge en streng lavtyramin-diet minst et par dager før inntaket av ayaen og minst en dag etter også, eller mer, avhengig av hvilken MAOI man bruker siden de har forskjellige virkningstider.

Det finnes også en del medikamenter man ikke bør kombinere med MAOIstoffer eller DMT, primært medisiner for psykiske lidelser

På erowids MAOI-hvelv finner man det man bør vite om MAOI stoffer, inklusive dietlister: http://erowid.org/chemicals/maois/maois.shtml

Mange Ayahuascasjamaner eller "Ayahuasquerios" fraråder også bruk av andre psykoaktive stoffer, inklusive THC, i noen dager før og etter Aya-opplevelsen og anbefaler avhold fra seksuell aktivitet i noen dager før.
Etter at jeg har begynt å praktisere DMT har det hendt at jeg nå og da kjenner det kommer eimer av DMTlukt rundt i byen.
Noen ganger når jeg går på gaten, men også innendørs.
Og den lukten er så minnefremvekkende og sær at jeg føler meg nesten påvirket av den. Er det jeg som pluselig assosierer alle liknende lukter, selv om det er svært få av dem, med alvekrydderet eller har en stor del av Oslo allerede tatt DiMiTri til sitt hjerte? Eller er det kanskje hjernen min som har begynt å gi meg små jolts av DMT når den føler for det? Alle mine teorier virker uholdbare. Andre som har opplevd liknende? Teorier?
Knallbra igjen, mentalmelt! Du har ikke lyst til å gi noen råd ang. ekstrahering av DMT fra kilder tilgjengelig her på berget? Holder på å undersøke det selv, men er jo ikke akkurat lett å finne gode kilder på dette her som er relevant for Norge. Mye motstridende informasjon. Har litt problemer med å få tak i krystaller som du sikkert skjønner
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jeg jobber faktisk med en ekstraksjonstek om dagen. Men det er mer en generell alkaloide-ekstraksjon som kan anvendes til mange forskjellige planter og stoffer. Kommer nok med en for kun DMT også..

Problemet er at det finnes så mange måter å gjøre det på. Og det er vanskelig å finne akkurat den metoden som både er enkel nok til at folk flest kan utføre den, og som samtidig gir tilfredsstillende resultater. Men, det kommer etter hvert

Når det gjelder tilgjengelighet, så er den eneste kjente planten med brukbare DMT-nivåer her til lands Falaris (Phalaris) gress. Men den har ikke veldig høye nivåer, og inneholder mest 5-MeO-DMT. Da vil jeg si det er bedre å bestille bark fra Mimosa Hostilis over nett og bruke det.

Fortsettelse følger...


PS.

Angående Viktig Aya-diet-innlegget til Vasall, så vil jeg også understreke at det er svært viktig for alle som planlegger å drikke Ayahuasca å lese det. Oppfordrer dere på det sterkeste til å sette dere inn i hvordan dette fungerer.

Innlegget lå opprinnelig i en annen tråd, men jeg syntes det hørte mer hjemme her.
Takk Vasall, godt bidrag!

Vil også anbefale dere å lese på denne siden: http://peyote.com/jonstef/maois.htm
Spesielt under overskriften DANGEROUS COMBINATIONS. Denne informasjonen ligger forsåvidt også på erowid..
Sist endret av mentalmelt; 6. oktober 2007 kl. 14:30.
Yay! Gleder meg
Hva mener du om kalmusrot (latin Acorus calamus, engelsk sweetflag - om jeg husker rett)? Finner veldig varierende påstander om hva som er det psykoaktive elementet her.

Utrolig kult å lese andres erfaring og kunnskap om disse emnene i et norsk forumformat. Særlig siden myter og oppspinn lettere lar seg avsløre. Kudos
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som kan forklare forskjellen på DMT og 5-meo-DMT?
Sist endret av mentalmelt; 21. oktober 2007 kl. 16:47. Grunn: svensk til norsk
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
DMT er mye mer visuelt enn 5-Meo-DMT, og er det som brukes tradisjonelt i ayahuasca brygget av innfødte i sør amerika.

Med 5-Meo-DMT er selve rusfølelsen, rushet om du vil, mye kraftigere i forhold men med lite visuals.

Varigheten på de er omtrent den samme.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dodecha: Greit nok...men noe diffus forklaring.

NN, DMT: Er kjent som "The Glory" og har som hovedeffekt det Alexander Shulgin kategoriserer som "flooding". Med andre ord at synsfeltet blir kraftig utvided og fullstendig overfyllt av hallusinasjoner. Av egen erfaring kan jeg rapportere at visjonene har en uforklarig "alien" karakter og et like uforklarlig, intenst dypt budskap. Dette illustrerer, etter mitt syn, den sentrale Gudommelige idéen bak det fysiske universet

5-Meo-DMT: Er kjent som "The Power" og produserer mye mindre visuelle effekter, selv om lette hallusinasjoner ikke er unormalt. Den sentrale effekten er en intens følelese av å forstå ett eller annet. Hva enn man observerer...hva enn man tar i, forstår man på alle mulige måter det er mulig å forstå noe. Følelesen av å oppleve "Intet". Altså der ingenting er...ikke engang beksvart mørke er også relativt vanlig. Dette illustrerer, etter mitt syn, den sentrale Gudommelige idéen bak det ikke-fysiske universet.
Sist endret av Vasall; 9. desember 2007 kl. 04:02.
Og begge stoffene brukes forsåvidt i Ayahuasca, selv om N,N-DMT er det vanligste. DMT-kilden som i de aller fleste tilfellene blir brukt i Ayahuasca er planten Psychotria Viridis, som innholder primært N,N-DMT.
Men det er veldig vanlig å tilsette flere "Snakkende planter" som innholder andre alkaloider, og spesielt de som innholder 5-MeO-DMT og Bufotenin
Sist endret av Vasall; 9. desember 2007 kl. 16:34.
Noen som veit om såkalte "yopo"frø fungerer?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det er klart de fungerer, hvorfor skulle de ikke det?
Sitat av Johansen
Noen som veit om såkalte "yopo"frø fungerer?
Vis hele sitatet...
Har prøvd frøene før uten funk, men tror vi ikke lagde snuff helt riktig. Vi prøvde å røyke dem også, noe som funka litt mer, en deilig følese i kroppen som bygde seg opp fra føttene til halsen, det var en slags stikking som var ubeskrivelig digg.
twisted shroom: Then you didnt smoke enough. Mange misoppfatter poenget ved å røyke til man får den følelsen. Men det er da man må toke opp skikkelig og trekke inn ett eller to dyype trekk til.
Sist endret av Vasall; 10. desember 2007 kl. 14:43.
Leste på en side at man skulle blande yopo frøene med lime av noe slag.Har dette noe og si viss man skal røyke det?Eller er alt som trengs og roaste frøa?
Johansen: IKKE lime. Det går mot sin hensikt. Limestone(eller kalkstein på godt norsk) Som mentalmelt skriver om i denne tråden: er kalkstein basisk og omdanner derfor DMTsaltet til freebase form, som er kraftigere. Bufoteninen blir omgjort til Calcium Bufotenat, som også gir kraftigere effekt.
Sist endret av Vasall; 10. desember 2007 kl. 19:47.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er DMT noe som er vanlig i de fleste byer? Aldri hørt om noen rundt her som har prøvd det, men kan det hende jeg ikke har de riktige kontaktene:P
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det er svært uvanlig i de aller fleste miljøer, til tross for at det er det enteogenet som forekommer oftest i naturen. Grovt tippet så er det er nok under 10 mennesker her i landet som har nok DMT til at de gidder å selge det, så den beste måten å få tak i det på er å kjøpe en plante som inneholder det, for så å ekstraktere det selv. Eventuelt få noen til å syntetisere det for deg..
Sist endret av mentalmelt; 6. januar 2008 kl. 19:02.
Hmm. Hvordan planter er det som inneholder det da? Og er det noen guide her på hvordan man estrakterer det selv på nff?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det er dusinvis av planter som inneholder DMT, kanskje hundrevis. De mest kjente er vel Psychotria viridis og Mimosa hostilis, og begge er å få kjøpt på div webshops.

Jeg har jo egentlig lovet å skrive en ekstrasjonstek for DMT, men har ikke giddet å gjøre meg ferdig enda. Du finner forøvrig masse info hvis du søker litt i google eller på erowid, og forumet på DMT nexus har jo et helt eget underforum for akkurat dette.

DMT nexus - extraction teks
Sist endret av mentalmelt; 6. januar 2008 kl. 18:53.
Synd at det er slik at de fleste "narkotika-kjennere" som har hørt om DMT, og eventuelt kan skaffe tilgang på det, kun får tak i 5meo dmt.. Og ikke det jeg har valgt å kalle "EKTE" Dmt (Nn dmt)..
vacant:
Jeg ville ikke fnyse av 5-MeO-DMT. Dette er et like kreftig sakrament som NN-DMT (faktisk mer potent, om man tenker på doseringer) og er regnet som enda mer nådeløst enn N,N-DMT om man tar nok til å bryte igjennom.
Folk har spekulert i om kanskje Lewis Carroll fikk i seg noe potente saker i forbindelse med skrivingen av *Alice in Wonderland*, og det samme har blitt nevnt om L Frank Baum, forfatteren av *Trollmannen i Oz*-ja antakelsene har kanskje vært flest i forbindelse med ham. De vanligste stoffene da var jo opium/morfin og etterhvert kokain og cannabis. Men kanskje en eller flere av dem røyka noe mer potent også? Hvem vet..(jeg leste noen beskrivelser av skikkelser, på de andre tråden/trådene som var nesten som tatt ut fra "OZ", en klovnefigur som blåste seg opp til han sprakk.. så da begynte jeg å tenke litt på de to forfatterne. Folk har nevnt mulig rus/tripping hos de forfatterne før, det er sikkert, men akkurat disse variantene som diskuteres her ble kanskje ikke brukt akkurat der på akkurat den tiden? Så hvis de trippa, må det kanskje ha vært på noe annet?, eller kan det ha vært Dmt-varianter?(Og dette er et seriøst spørsmål, jeg er interessert i å få røyka dette greiene og lære meg litt om greiene. Jeg er blitt interessert i emnet. All rus er interessant, og å røyke DmT virker interessant å få til nå for meg)
Sist endret av Drøggs; 7. januar 2008 kl. 08:22.
Hvor lenge er ca varigheten da?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Drøggs: Det er heller tvilsomt. Selv om DMT har blitt brukt i hundrevis av år (i alle fall, det vi vet) ble det ikke syntesert før i 1931 (uten at man da visste at dette var DMT). Det ble først isolert fra plantekilder (A. peregrina) i 1946, og første eksperimentene med ren DMT ble utført i 1957 av Stephen Szára. Det ble ikke særlig kjent før på 60-tallet.

Det er derfor temmelig usansynlig at Lewis Carroll eller L. Frank Baum som levde på midten av 1800-tallet til henholdsvis 1898 og 1919 eksperimenterte med DMT.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Beefman
Hvor lenge er ca varigheten da?
Vis hele sitatet...

Det er slike spørsmål som gjør meg irritert. Men uten å skrike deg hudenfull - linker jeg snill som jeg er bare til det mest opplagte stedet å sjekke først:

DMT
http://www.erowid.org/chemicals/dmt/dmt.shtml
http://www.erowid.org/chemicals/dmt/dmt_effects.shtml
5-meo-DMT
http://www.erowid.org/chemicals/5meo..._effects.shtml
http://www.erowid.org/chemicals/5meo_dmt/5meo_dmt.shtml

I tilegg til dette - prøv å still spørsmålet ditt i google neste gang.!.
Jeg skal ikke ta fra deg gleden av å skrive ferdig ekstraksjonsteksten mentalmelt =), men siden jeg kjeda meg litt nå tenkte jeg bare ta en kjapp oppsummering av ekstraksjonsmetoden sånn jeg har lest det:

Kort fortalt følger en disse punktene etter rekkefølge -->

1. Først knuses eller males dmt-holdig plantedeler eller frø

2. Klargjøring av sur vannblanding, dvs. en tilsetter en eller annen form for syre til vannet (ascorbinsyre, sitronsyre, eddiksyre etc)

Såvidt jeg har forstått så kan du selvsagt klargjøre både den sure og den basiske vannblanding allerede på annet steg, men det er greit å ha gjort et ekstraheringsforsøk først før en begynner å klargjøre alle mulige slags vannblanding. Dette skjønner en etterhvert som man "øver" på ekstrahering, det er veldig like prosedyrer fra stoff til stoff og en kan selv utføre egne eksperimenter ettersom "øvelsen" blir mer familært.

3. Tilsett de knuste eller malte plantedelene eller frø i den sure vannblandingen

4. Tilsett et organisk løsemiddel a la dietyleter, etyl acetat; petroleumseter, nafta eller lignende kan muligens benyttes istedet. Det er nå viktig at det er lavtkokende petroleumdestillat hvis en går for petroleumdestillat)

5. Rist blanding så to klare seperate deler oppstår. Rør sakte så seperasjon av delene skal gå mest mulig smertefritt. Rist innimellom så syren i vannet holder tilbake dmt mens det renses for bl.a fettstoffer

6. Fjern det organiske løsemidlet (organic layer) og behold vannet

7. Gjør løsning basisk ved å tilsette natron, bakepulver, kaustisk soda etc.

Her igjen avhenger av hvilket metoder du startet med. Har du allerede lagd en basisk løsning er det naturlig at du tilsetter denne basiske løsningen til en oppgitt pH. Du kan bruke rødkålsaft hvis pH-papir er utilgjengelig, men beregn at du mister litt av ekstrakten for hver gang du måler pH med rødkålsaft.

8. Tilsett nytt organisk løsemiddel og gjenta punkt 4 og punkt 5.

DMT vil denne gang vandre til det "syrlige" laget, i dette tilfellet det organiske laget. Litt vanlig bordsalt skulle hjelpe til å få dmt til å slippe løs fra det basiske vannlaget til det organiske laget. Det rådes til ikke benytte seg av jodsalt, hverken NaI (natriumjodid) eller KI (kaliumjodid).

9. Er alt gjort riktig, så inneholder det organiske laget dmt, så du fjerner vekk vannlaget. Når løsemidlet inndampes står du igjen med DMT.

Noen anskaffer seg pipette og fjerner vannlaget hvis den er nederst, andre anskaffer seg en "seperasjonsfunnel" eller tredje anskaffer seg en sprøyte og fjerner det organiske laget hvis den er øverst. Noen liker mora, andre liker dattera - en tredje tar til takke med søstera..

På lik linje med alkohol (polar/non-polar) og vannekstraksjon (cold water) for LSA er det for den observante leser noe som merkelig nok mangler i oppsummeringen her. Jeg er enig med mentalmelt og anbefaler dere å søke etter detaljer for ekstraksjon. Ekstrahering av ulike typer stoffer kan fint følge universale regler (f.eks: alkaloide-regler) men ha noen små ørlite men tildels viktige detaljer som burde vært notert. Om dette gjelder generellt for DMT vet jeg ikke men ihvertfall for LSA.

Grunnen til at jeg ber dere merke dere dette er at en ikke bør misforstå mentalmelts generelle råd om å søke etter ekstraheringsdetaljer, funnet en passende oppskrift også begynne i den tro at dette fungerer 100% etter et forsøk. Har tidligere nevnt at ekstrahering er en øvelse i seg selv, som stadig kan forbedres eller forverres utifra nøyaktigheten utført i ekstrahering.

Et eksempel er at min oppsummerte versjon er absolutt ikke feil og ser forøvrig så enkelt ut å utføre, ta en titt på den detaljerte versjonen:

http://www.erowid.org/chemicals/dmt/...n_guide1.shtml

Når en starter på en sånn ekstrahering blir en forbauset over hvor enkelt det egentlig er å utføre det - helt til sluttresultatet. Bittesmå detaljer en ikke husket eller overså første gang, tas med andre gang, og det en overser andre gang, tas med tredje gang. Og det er en glimrende lenke det forumet dmt nexus, for etter å ha ekstrahert en gang kan det være noe spørsmål som en ikke fikk svar på under selve ekstraksjonsguiden som det går an å benytte et slikt forum å spørre. Husk, etter en ekstraksjon.

Dette gjelder for øvrig nesten alt, fra brygging til syntetisering til ekstrahering (eneste unntak er vel uttynning). Klart noen spørsmål er greit å stille før en ekstrahering/syntetisering/brygging men til syvende å sist vitner det på for dårlig bakgrunnsundersøkelse/egenresearch som setter "rådgiver" i tvil om hvorvidt det er forsvarlig å rådgi noe til en som ikke har letet/søkt grundig nok etter diverse ting svært avgjørende for å holde på med for eksempel løsemidler eller ekstrakt generellt.

Mitt råd er at skal en begi seg ut på en ekstraksjon, les masse om ekstrahering. Skal en begi seg ut på dmt ekstraksjon skader det ikke lese litt om meskalin-ekstrahering, lsa-ekstrahering, efedra-ekstrakt, koka-ekstrakt you name it - selvom det ikke har noe med det psykoaktive stoffet du er ute etter å ekstrahere. Metodene er like med små forskjeller, og faktisk noen er passe greie å forsøke seg på først før en har lyst til å begi seg ut på sine dyrebare psykedeliske planter

(cold water ekstrahering av kodein er for eksempel veldig enkelt å utføre veldig feil - men med litt øvelse så tar det ikke så lange tida før du får til det også. Umulig tenker du sikkert, vel - hvem har sagt at det ikke er paracetamol du står igjen med hvis du ekstraherer fra for eksempel pinex forte/paralgin forte. En av de tingene du garantert feiler på en såkalt cold water extraction er mengden du tror er greit å forsøke seg på. Noen ganger er oppgitt mengde oppgitt mengde for mer enn en grunn - hvis jeg feilaktig kan forklare det slik)

Men bevares, det ser ut til å være drøssevis med alternativer til dmt-ekstrahering så ikke la meg være til hinder, satt bare å kjeda meg - måtte bare ha noe å skrive om, fant ikke på annet enn dette
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Se der ja, godt tiltak paranoy
Speq:

Da skal jeg huske på det til en annen gang=)

Takk for linker!
Kan man lage DMT selv?

ifølge Joe Rogan, så kan du det...! noen som vet noe om det? eller hvordan man kan få tak i det?
Sist endret av BigD; 13. januar 2008 kl. 03:59.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Man lager ikke DMT, det finnes i mange forskjellige planter etc.
Du kan foreta en ekstrahering fra f.eks Mimosa Hostilis ved å lese feks
denne: QT's DMT Extraction guide.

Plantene som inneholder n,n-DMT og 5-Meo-DMT er oftest ikke ulovlig.
Men når du har foretatt en ekstrahering har du raffinert et stoff,
og da har du begått en ulovlig handling.
Har noen her inne foretatt den ekstraheringsmetoden? Er det i det hele tatt "vanlig" å gjøre dette? Eller er det kun for småkriminelle kjemikere?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
battlecaT: 'Vanlig' er et definisjonsspørsmål. Men om du lurer på om prosessen er vanskelig, er det jo bare å lese igjennom.

Det er en veldig simpel teknikk, klart den tar tid, men man trenger minimalt med utstyr (par tusenlapper kanskje) og noen veldig vanlige kjemikalier (det er det å få rene kjemikalier som kan være litt av utfordringen).
▼ ... over en måned senere ... ▼
noen som kan få opp en grei forstålig extraction tek på norsk?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Miminamia @ Norshroom oversatte en guide en gang i tiden, jeg tar ingen kreditt eller ansvar for denne guiden eller hva som skjer med deg om du inntar stoffet som resulterer av denne ekstraheringen.

Ekstraksjon av DMT fra Mimosa Hostilis rotbark på norsk
-----------------------------------------------------

--------
Oversikt
--------

Ingredienser og utstyr
Steg 1 - Forbered barken
Steg 2 - Syrlig ekstraksjon
Steg 3 - Apolar vask (Avfetting)
Steg 4 - Endre til base med pH 13
Steg 5 - Apolar ekstraksjon
Steg 6 - Polar vask
Steg 7 - Fordamp apolart ekstrakt
Steg 8 - Rekystallisering rensing
Kommentar
-----------------------------------------------------------------

---------------------
Ingredienser og utsyrt
---------------------

Mimosa Hostilis rotbark
Miksmaster
Regulerbar varmeplate
pH-meter
Lasagneform i glass
Skalpell eller lignende til å skrape med
Glassbegre, 600 ml
Skilletrakt, 500 ml
Dråpeteller
Hansker som tåler pH 3-13
Kjøkkensil
Tesil
Bensintraktsil
Kaffefiltre
Terpentin
Sodium Hydroxid (Kaustik Soda)
Sodium Carbonate (Krystall Soda)
Naphta (Zippobensin)
HCL 36% (Saltsyre)

------------------------
Steg 1 - Forbered barken
------------------------

Begynn med å pulveriserer barken så det blir lettere å trekke ut tryptaminet (DMTen).

- Pulveriser barken. (Så fint du får det)

Tryptaminet (DMTen) ligger nå i sin freebaseform i planten.

-------------------------
Steg 2 - Syrlig ekstraksjon
-------------------------

Nå skal vi trekker ut tryptaminet (DMTen) fra plantematerialet ved hjelp av en syrlig løsning,
som binder seg ionisk til aminohalen til tryptaminet (DMTen), og gjør det vannoppløselig.
Ved hjelp av dette blir du kvitt alle andre elementer som er mindre og ikke vannoppløselig.

- Gjør klar en syreløsning med pH 3-4pH. (Vann + HCL 36% i dette tilfelle)
- Bruk akkurat nok syreløsning til å dekke barkpulveret.
- Varm opp til det koker, så senker du temperaturen til det akkurat ikke koker. (Venitler godt)
- La det stå å surre rett under kokepunktet i 1 time. (Venitler godt)
- Filtrer vekk plantematerialet progressivt, og avslutt med kaffefiltre. Ta vare på ekstraksjonen (syreløsningen).
- Repeter to ganger med alt plantematerialet og ny syreløsning,
og samle ekstraksjonene (syreløsningene). Nå kan du kaste plantematerialet.
- Filtrer den samlede syreløsningen enda en gang, for å være helt sikker på at alt plantematerialet er vekke.

Tryptaminet (DMTen) har nå forandret og flyttet seg fra freebaseform i planten, til saltform i syreløsningen.

-------------------------------
Steg 3 - Apolar vask (Avfetting)
-------------------------------

Nå drar vi nytte av at tryptaminet er bundet til syren i saltform, til å skille vekk ting som vil
forurense det ferdige produktet. Blant annet histaminer som barken inneholder.
Terpentin er anbefalt, siden det renser mer enn eter, klorløsninger eller naphta, og er lett tilgjengelig.
Naphta brukes til slutt for å fjerne gjenværende løsemiddler.

- Hell syreløsningen over i en skilletrakt.
- Tilsett terpentin (Ca. 10% i forhold til syreløsningen som skal avfettes, men hold mengden praktisk for separering)
- Vent ca. 90 minutter til lagene har skilt seg. (Ikke vent for lenge, om det står over natten blir det geléaktig)
- Separer og kast terpentinlaget. (Terpentinlaget er på toppen)
- Repeter to ganger med ny terpentin.
- Rens en siste gang, nå med den apolare løsningen du skal bruke
i den apolare ekstraksjonen. (Naphta i mitt tilfelle)
- Separer og kast den apolare løsningen. (Naphtalaget er på toppen)

Tryptaminet (DMTen) holder seg som et salt i syreløsningen.

--------------------------------
Steg 4 - Endre til base med pH 13
--------------------------------

Nå skal vi frigjør alkaloidene (DMTen) (vende de tilbake til freebaseform), som gjør at de skiller seg fra syreløsningen.

- Hell syreløsningen tilbake i skilletrakten.
- Tilbered baseløsningen med 5 teskjeer Sodium Hydroxid (Kaustik Soda) i 250 ml vann.
- Tilsett basen i syreløsningen forsiktig med en dråpeteller til du når pH 13.

Tryptaminet (DMTen) har nå forrandret og flyttet seg fra saltform i syreløsningen, til freebaseform i baseløsningen.

--------------------------
Steg 5 - Apolar ekstraksjon
--------------------------

Tryptaminene (DMTen) er fortsatt oppløselig i apolare løsninger.
Med en apolar løsning kan man separere alkaloidene fra baseløsningen.
Her brukes det ca. 100 ml naphta pr. gram DMT du forventer å få. DMT innholdet i planten varierer, men jeg satser på 0,7%.
(Jeg har 56 gram, og håper da på å få ca. 0,392 gram DMT. Til dette trenger jeg 40ml naphta

- Hell i den apolare løsningen. (Naphta i dette tilfelle)
- Lukk skilletrakten og rist forsiktig. Pass VELDIG godt på trykket som bygger seg opp,
og luft ofte. Etterhvert kan man riste kraftigere. Rist kraftig når det ikke lengre bygger seg opp trykk.
- Vent til lagene har skilt seg. (Dette skal ikke ta mer enn 5 minutter)
- Skill lagene, og ta vare på begge to. (Naphtalaget er på toppen)
- Repeter ekstraksjonen fra baseløsningen to ganger.
- Slå sammen ekstraksjonene (Naphtaløsningene), og kast baseløsningen.

Tryptaminet (DMTen) har nå flyttet seg fra baseløsningen til naphtaløsningen, fortsatt i freebaseform.

------------------
Steg 6 - Polar vask
------------------

Dette steget er for å fjerne gjenværende polaroppløselige forurensninger fra den apolare naphtaløsningen.

- Tilbered en polar vannløsning med minimum 10pH. (Vann + Sodium Carbonate (Krystall Soda) er bra).
- Tilsett den polare løsningen i den apolare løsningen. (5% av den apolare løsningen)
- Steng skilletrakten, og rist forsiktig. Pass godt på trykket, og ventiler ofte.
- La blandingen skille seg, og ta vare på det apolare naphtalaget. Kast den polare løsningen. (Naphtalaget er på topp)
- Repeter til innholdet i begge lagene/løsningene er helt klart.
- Tilsett 5-10 ml springvann, for å fjerne de siste urenhetene. Ta vare på den apolare løsningen.

Tryptaminet (DMTen) har holdt seg i naphtaløsningen, og er forhåpentligvis det eneste som er der.

------------------------------
Steg 7 - Fordamp apolar løsning
------------------------------

Nå er det bare å fordampe vekk den apolare naphtaløsningen, for å sitte igjen med DMT-krystaller.
Gjør dette i et rom med god ventilasjon, og hold flammer/gnister langt unna, siden naphta er veldig brannfarlig.
Sitter du igjen med en klissete masse, kan du sette det hele i fryseren i en halv time med plastfolie over
(så det ikke kommer kondens på løsningen), for å gjøre oppskrapingen lettere.
Fordamper alt uten at du sitter igjen med noe, har du gjort noe feil, og får lese mere før du prøver igjen.

- Hell den apolare løsningen i noe som er helt rent, og lett å skrape opp fra. (En lasagneform i glass for eksempel)
- La den apolare løsningen fordampe. Bruk gjerne vifte for å fremme fordampningen. Dette vil ta ca. 12 timer.
- Skrap opp krystallene som ligger igjen.
- Valgfritt: Røyk noen av de.

Tryptaminet (DMTen) er fortsatt i freebaseform, og er nå klar til å røykes.

-------------------------------
Steg 8 - Rekystallisering rensing
-------------------------------

Formålet her er å fjerne de siste/om noen, forurensninger i produktet.
Sats heller på å være grundig i resten av prosessen, så slipper du dette.
Om du vil gjøre dette, finner du guiden på engelsk om du følger linken under.

-----------------------------------------------------------------

----------
Kommentar
----------

Denne guiden er min oversettelse og tolkning av guiden på https://m0c.no-ip.org/acacia_extraction.html,
og jeg oppfordrer på ingen måte noen å prøve den, siden den mangler faglig integritet, ikke er prøvd og er ulovlig.
Jeg garanterer ikke at dette er trygt på noen som helst måte om noen likevel skulle prøve å gjennomføre det.
Enjoy!

Oversatt, skrevet og oppdatert av Minimania, 03.08.2005
Og en stor takk til slutt, til alle som har hjulpet meg på veien


Det eneste jeg ikke føler jeg forstår helt nå, er hvorfor
det står man bare skal bruke 5% i polarvasken. På bilder fra
den orginale guiden ser det ut som han bruker mye mere.

Jeg skulle og hatt en varmplate med følsom regulering.
Noen som vet om noen rimelige? Om jeg ikke finner dette,
innen en uke, får jeg bare bruke en vanlig ekstern kokeplate,
og passe ekstra godt på.
Vis hele sitatet...
takk takk
er kjøp av Mimosa Hostilis rotbark lovlig? virker som det er litt uenighet om dette...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mimosa Hostilis er ikke ført opp på noen liste i lovverket og burde vel gå bra.
Men selve ekstraheringen er en ulovlig handling, etter som du raffinérer et stoff.
"Som narkotika m.v regnes også salter og derivater av de oppførte stoffer eller droger og mulige isomere, estere og etere av stoffene eller deres salter."


Vil ikke dette gjøre Mimosa Hostilis ulovlig i og med at roten inneholder dimethyltryptamine som faktisk er oppført på narkotika listen?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kort og godt, Nei.

Litt mer utfyllt: Det er en grunn til at psilocinholdig sopp/cannabis planter/valmuehalm er spesifikt oppført på Narkotikalisten.
I definisjonen på Narkotika finner du: "Preparater med innhold av stoffer eller droger på listen.", legg merke til at her nevnes "Preparater", ikke planter.

Men med det sagt, tollen jobber med frie armer, og mye som teknisk sett er lovlig prøver de å holde igjen.