Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 807
Hallo!

er det noen som vet om iPod Classic er mye billigere i USA enn det er her i Norge? siden dollarkursen er lav nå så blir det sikkert litt billigere uansett. men er det stor forskjell?
er det noe annet det lønner seg å kjøpe i USA? pappa er der nå, han kunne kjøpe med noe til meg.

Takker for svar!
På apple sine amerikanske sider koster den $249*5.3233=1 325,5kr med dagens kurs.
På apple sine norske sider koster den 1990kr

Link:
http://www.apple.com/ipodclassic/
http://www.apple.com/no/ipodclassic/
Ja, den er mye billigere... Jeg kjøpte mine når jeg var i statene, og da var dollarkursen langt høyere. Men det er stor variasjon i hvor mye du må betale for dem. Går du i en av de mange elektronikkbutikkene som ligger på gateplan i NY, altså små "vi har alt du trenger butikker" så kan du prute ganske mye. De begynner langt over hva som er sannsynlig, og så jenker de seg etterhvert. Jeg prutet ned den ene Ipoden $100,- (ikke fordi jeg var så god å prute, men fordi han begynte så latterlig høyt!)

I mer seriøse butikker er det kanskje mer faste priser.

Men husk at det bare er et års internasjonal garanti på disse da
Trådstarter
97 2
Er det noe lengre garanti hvis jeg kjøper den i norge da?
Et produkt kjøpt i Norge gir deg norsk garanti - uavhengig av hva Apple måtte si. Men du må virkelig fighte med Apple for å få reparert spilleren din hvis det skulle ha gått mer enn ett år. De er ikke forbrukerenes beste venn!
Garanti er noe som er gitt av den enkelte butikken av ren godvilje overfor kjøperen.

Det du derimot får i Norge er reklamasjonsrett. Dette gir deg krav på reperasjon av ødelagt vare, ny vare eller pengene tilbake. Reklamasjonsrett har en grense på enten 2 eller 5 år, etter hvor lang den antatte levetiden på produktet er. Ettersom mobiltelefoner har 5 års reklamasjonsrett vil jeg tro at også iPod har det (jeg bare tror). Derfor vil du til slutt tjene sterkt på å kjøpen den i Norge, om noe går galt.

(Jeg ville dessuten valgt en Creative i stedet, mer for pengene)
Trådstarter
97 2
Men så at spilleren koster like mye på elkjøp som på apple sine sider. hvis jeg kjøper den på elkjøp skal det vel være litt enklere å få den reparert etter mer enn ett år?

det eneste er at jeg ikke får gravert noe i den.

har sett litt på http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...spx?plid=55247, noen som har erfaringer med denne?
Sist endret av Gisle; 4. oktober 2007 kl. 22:55.
Sitat av Gisle
Men så at spilleren koster like mye på elkjøp som på apple sine sider. hvis jeg kjøper den på elkjøp skal det vel være litt enklere å få den reparert etter mer enn ett år?

det eneste er at jeg ikke får gravert noe i den.

har sett litt på http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...spx?plid=55247, noen som har erfaringer med denne?
Vis hele sitatet...

Det har ingenting å si om du kjøper spilleren på elkjøp eller på applestore norge. Du får den samme reklamasjonsretteb uansett. Den norske reklamasjonsretten gjelder imidlertid ikke om du kjøper spilleren i usa...
Jo, det gjør den. Worldwide warranty vettu...

edit: http://store.apple.com/Catalog/uk/Im...ewarranty.html
Sist endret av Kerrorterror; 4. oktober 2007 kl. 23:11.
Kerrorterror: Det er nå du blander kortene... Som nevnt tidligere i tråden får man altså et års garanti når man kjøper iPod. Den garantien er det Apple som gir, og den gjelder uansett hvor i verden man kjøper iPoden sin.

I Norge har man også reklamasjonsrett, i følge forbrukerkjøpslovens §27, som gir deg rett til å reklamere mot feil på en vare i minimum to år. Dersom en vare er ment å vare vesentlig lengre enn to år får man gjennom den samme lovparagrafen fem års reklamasjonsrett.

Reklamasjonsretten er på ingen måte det samme som garantien apple tilbyr.
Forhandlerstandard på dette området er at det blir opplyst om ett år garanti og to år reklamasjonsrett. Tilsammen vil kanskje mange regne dette som tre år, men i virkeligheten så har man garanti og reklamasjon første året og reklamasjonsrett andre året.
Deezire:

Jeg har litt vanskelig for å se hvordan forhandlere skal forklarer at en iPod ikke er laget for å vare vesentlig lengre enn to år, og derfor gi grunnlag for fem års reklamasjonsrett. Spesielt når nå også mobiltelefoner faller inn under denne definisjonen.
Hehe - nå skal sant sies og jeg har ligget rett ut i snart to uker med lungebetennelse og jeg har fått med meg at det har blitt forandring på dette området - men har ikke vært på jobb og fått meg selv oppdatert. Såklart ville dette også gjelde en musikkavspiller. Men jeg venter nesten at vi kommer til å se fler slike saker i retten eller en radikal prisøkning på produktene.
Sist endret av Deezire; 5. oktober 2007 kl. 23:49.