Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 1490
Her om dagen fikk jeg lyst til å instalere vista, men så ha jeg lest så mye om feil og slikt så jeg ble litt usikker.

Gi meg agumenter for å bruke vista istede for xp.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Jeg har noen argumenter for å ikke velge Vista.
- Å endre lyd-devices kjapt, et utrolig vrient.
- Du vil merke stor forskjell på ytelse. Ting går generelt saktere, uansett hvor bra PC du har. Det har noe med grensesnittet å gjøre.
- Når du først går lei, så kan det oppstå en del problemer med å gå tilbake til XP.
- Kopiering går fortsatt kjempetregt. 33MB i sekundet fra en intern harddisk til en annen intern? Alt for tregt.

Det som er bra med vista:
- Ser pent ut
- Lett å legge til snarveier og ande kjekke ting i sidebaren

Stick with XP, don't be a CP!
Du vil bare få en uendelig diskusjon av dette. Alle har sin favoritt.
Du må nok bare teste begge, og finne ut hva du sjøl foretrekker.

Jeg vil anbefale deg å ikke bruke Vista enda, i.o.m at det fortsatt er tonnevis med bugs.
Bruker sjøl Xp, og ubuntu, og er fornøyd med det.
Jeg kjøper aldri noe Windowsprodukt før Servicepack 2 kommer. Tror det er en god tommelfingerregel :-)
Sitat av Sander
Jeg kjøper aldri noe Windowsprodukt før Servicepack 2 kommer. Tror det er en god tommelfingerregel :-)
Vis hele sitatet...
"Jeg kjøper aldri noe Windowsprodukt."
Jeg ville sagt punktum der.

Og til spørsmålet om vista eller xp, hvis du vil teste vista pga. utseende finnes det noen UI addons til xp som gjør om grensesnittet til vista lookalike.
Personlig ser jeg ingen grunn til å prøve vista i det hele tatt, ingen vits med bloatware. Men det er en annen sak.
Sist endret av dword; 2. oktober 2007 kl. 04:15.
Akkurat denne diskusjonen tok sinnsykt av når xp også kom. Mange nektet å gå over til xp. Kjenner faktisk en som kjører 98 enda jeg for at han hater xp. Stort sett for samme grunn som folk vier seg for å gå over til Vista.

Jeg kjører nå vista på maskinen jeg bruker og kan anbefale det. Alle programmer fungerer stabilt og fint. Skal nevnes at det stod "vista ready" på stort sett alle komponentene i maskinen min da. I starten var det i alle fall mange som hadde problemer med drivere.
Om noe skjærer seg med min vista har jeg en xp og en fedora pc stående rett på siden som backup

Men er du en typisk windowsbruker forsyver du bare det uunngåelige ved å ikke installere vista. Om du har en litt gammel maskin så ville det nok vært lurt å vente til du har kjøpt en ny da.
Personlig har jeg disse erfaringer :

Vista 32Bit = Helt ok, ca 4 måneder uti hadde jeg 3-4 blåskjermer per dag, av uvisse grunner.
Vista 64Bit = Har du noensinne blitt voldtatt av romvesen? Behøver ikke si mer.

XP 32bit = Det jeg har kjørt de siste 3-4 årene, fungerer stort sett greit
XP 64bit = Merket fint lite ytelsesforskjell fra 32bit og orket ikke kjøre det pga dårligere driverstøtte.

Windows2000 = Kremen av operativsystem som jeg noengang har jobbet på.
Aaah svarene her er så forutsigbare ^^

Har brukt vista ultimate 32 bit i en uke nå, har også prøvd før, men gitt opp på grunn av bugs. Bortsett fra en feilmelding hver gang jeg lukker winamp er det ikke mye forskjell fra xp i stabilitet. Det minner meg faktisk litt om opplevelsen man får når man kjører linux.

En feil jeg alltid fikk var noe com surrogate piss, men så tok jeg meg tid til å trykke på "se etter løsning", og så viste det seg at det var nero som laget problemer. Ingen flere feilmeldinger etter jeg byttet nero ut med Ashampoo software.

Dette er akkurat samme diskusjonen som når XP kom.

Jeg sier som jeg sier til de som lurer på "vilkæn r besst av windows oxo linukks?!?!?": Prøv det en stund, gjør deg så opp en mening. (Og da mener jeg prøv det helhjertet).

Jeg hadde forøvrig ikke tenkt å bytte til vista selv før sp1 var lansert, men sitter nå mer i vista enn i xp. Jeg har dog ikke fjernet xp helt enda.
Jeg har kjørt Windows Vista 32-bit på min bærbare pc i rett over en måned nå, grunnen til at jeg har installert Vista er ganske enkelt at det følgte med pcen.

Uansett punkter mot:
  • Bruker opp en stor del av RAMen.
  • Er relativt tregt i forhold til XP.
  • Det finnes hardware som fungerer fint på XP, men Vista vil ikke godta den.
  • Windows network manager er håpløs.
har vista business på den bærbare på jobb, det funker faktisk bedre enn forventet, men som alle har sagt før så vil pc'en bli dobbelt så treg.

men for all del, vist du føler for å prøve Vista så prøv, men hadde jeg vert deg hadde jeg holdt meg til XP til det kom servicepack til Vista.
Det jeg tror er problemet med Vista er at det ikke har kommet alle drivere til det enda. Det var hvertfall sånn for en stund siden. Jeg vet ikke helt hvordan det er nå, men jeg kan ikke tenke meg at støtten er like god, som til XP. Det er også relativt nytt og har derfor ikke fått noen SP. Jeg bruker fortsatt XP fordi jeg liker det mye bedre i forhold til at jeg liker det slik jeg vil ha det fra starten av, og ikke 20 meldinger om du skal spille av en sang.
Vista er noe mæl. Jeg skjønner ikke hvorfor et mer moderne OS som skal være mer raffinert skal kreve mer av maskinkraft enn det forestående, når det ikke finnes noe overhode som er revolusjonært nytt og nyttig. Selv når jeg skrur av Aero, så får jeg merkbart dårligere performance i spill enn XP, og det gir ikke helt mening. Kopiering går som sagt tregere, og jeg synes ikke selve opplevelsen av OSet er noe raskere eller mer stabilt enn xp, noe MS hevder.

Det eneste som er fint for meg, er at de nvidia driverne jeg fant til vista støtter flatskjerm-skalering bedre enn de jeg har prøvd på XP. Jeg sitter som regel på en hdtv, og spill som har høyere oppløsning enn den horisontale på 1280x720 vil komme utforbi skjermen. Det gjorde den ikke med den driveren på vista som "krympet" bildet korrekt.

Jeg vil anbefale dual-boot.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Angående dette med høyt ram forbruk, så har dette med at det er først NÅ microsoft har 'lært' seg god ram-skikk. Hele greia er en misforståelse, la meg si det enkelt:

Mye ram i bruk = bra

Et skikkelig OS fyller RAM med brukbar data, noe Linux/Unix har gjort i mange år
To Linux, physical-RAM is a resource that is meant to be used; 100% of it (if possible), all the time (if possible). It is, after all, the only resource that the CPU can access without any waiting at all. If the RAM space isn't needed right now to hold user-programs, Linux will fill it with "buffers" and "cache," which are simply copies of information that has recently been read from the hard-drive... the idea being that if the same information is needed again soon, it won't have to be read twice.
Vis hele sitatet...
Et eksempel fra serveren min:

Kode

dodecha@tuxinator:~$ free
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:        514400     510960       3440          0     186572      61696
-/+ buffers/cache:     262692     251708
Swap:       975232          0     975232
Det ser ut som den bruker 510Mb av 512, men på neste linje (-/+ buffers/cache) ser vi at det egentlig bare er 262 som er i bruk av applikasjoner.
Sist endret av Dodecha; 2. oktober 2007 kl. 12:40.
jeg har hat laptop med vista i en uke nå, merker at jeg har mer lyst på XP, men det er jo altid noe piss og bytte OS på HP maskiner osv. veit ikke om det har endret seg noe med årene, det at de har blit mer flexible med og gjøre om på maskinene dems.
du kan jo alltids bruke vista transformation pack, dette har jeg og virker helt fint funker som XP og ser ut som vista dette programmet gjør om utsende til vista (funker bare på xp)
Har brukt vista litt av og på siden det ble sluppet, men har det siste halvåret gått fullstending over til Vista. I starten var det en del problemer med drivere, men alle de problemene har blitt løst nå, og jeg sitter med inntrykket av at det emste av hardware nå begynner å få støtte i Vista.

Når man først har blitt vant til Vista, noe som ikke tar så lang tid, så er det kjipt å gå tilbake til xp. Dette hovedsaklig fordi Vista har en MYE bedre og kjappere søkefunksjon og vista oppdaterer selv drivere til for eksempel grafikk-kort.

På en annen side krever Vista absolutt mye ram, og jeg ville ikke brukt det hvis det ikke var for at jeg har 2 gb med ram. Vista kjører kjapt og fint hos meg, og starter faktisk opp raskere enn xp, så for folk med en relativt kjapp pc med minst 2 gb ram ville jeg absolutt kunne anbefale Vista nå.
Har brukt vista premium i en og en halv måned nå. Jeg er storfornøyd og har ikke merket noe problem med det. Har aldri fått bluescreen, noe som jeg fikk med xp ganske ofte. Har også kjørt en haug med spill på uten noen problemer med verken innstallasjon eller mens jeg spiller.

Synes ikke det noe treigt heller, starter opp kjemperaskt og er rask mens jeg holder på med andre ting (kjører vista aero og alt det der).
Ja takk, begge deler!

Jeg har Vista på en partisjon, XP på en annen. Alt som ikke fungerer i Vista bruker/gjør jeg i XP. Problem solved!

Har enda ikke bootet opp XP siden jeg installerte Vista og XP på nytt for 2-3 dager siden.
Akurat når jeg var så kjepphøy, så valgte jeg å laste ned og installere hovedkortdrivere (etter å ha rotet rundt for å finne ut hvordan jeg kunne laste ned når activex kontrollen ikke ble godtatt).

Resultat: bsod
Har du sett hvor ofte vi får "hjelp, visa virker ikke!?!!!!!111oneone!!"" tråder? Det er enda masse feil med vista, så vil anbefale deg å drite i vista, og kose deg med XP.
Sitat av Kanoner
Akurat når jeg var så kjepphøy, så valgte jeg å laste ned og installere hovedkortdrivere (etter å ha rotet rundt for å finne ut hvordan jeg kunne laste ned når activex kontrollen ikke ble godtatt).

Resultat: bsod
Vis hele sitatet...
FYI

http://forums.nvidia.com/index.php?s...ded&pid=185630
Kjører Vista både på en av mine stasjonære og en laptop. Veldig fornøyd.
XP og Vista er jo ikke akkurat veldig ulike fra brukerens side.

Har aldri noen gang hatt blåskjerm, noe som jeg aldri har klart å få til i XP heller.
Har utrolig mye innstalert på maskinen, og har ingen problemer.
Når du venner deg til Vista finner du mange små fordeler over XP.
En utrolig fin ting er hvor kjapt og greit du starter et program.
f.sks. starte word:

Trykk på windowsknappen på keyboardet, skriv "wor" og rykk enter.
Man kan jo starte dette noenlunde likt i XP ved å bruke "run" men..
Det som er genialt med dette at det også virker på alle instalerte programmer, ikke kun microsoft sine.
Vista har innebygget stemmegjenkjenning, du kan navigere rundt enkelt i windows, til og med i nettleseren kan du bare si hva som står i en link og den finner den!
Eneste bakdelen er at det foreløpig ikke støtter norsk tale.
Har du en kvalitetsmikrofon fungerer dette helt utrolig bra.
Sitat av Diablo
Har du sett hvor ofte vi får "hjelp, visa virker ikke!?!!!!!111oneone!!"" tråder? Det er enda masse feil med vista, så vil anbefale deg å drite i vista, og kose deg med XP.
Vis hele sitatet...
Det var sikkert mange sånne tråder da xp kom også. Kan være fordi det er veldig mange som nettop har fått vista og ikke skjønner hvordan det virker.
Sitat av zipp
Det var sikkert mange sånne tråder da xp kom også. Kan være fordi det er veldig mange som nettop har fått vista og ikke skjønner hvordan det virker.
Vis hele sitatet...
Veldlig morsomt... vista er full av buggs.

500 POSTER!! Ser frem til de neste 500
Hvis du er gamer, så ville jeg anbefalt deg å installere Vista hvor du har støtte for Direct X10
^Og jeg ville anbefalt deg til å ikke installere windows dersom du er gamer, siden du får dårligere ytelse i Vista og det er nesten ingen spill som støtter DX10. Hvis du har mer ytelse i maskinen enn du trenger, så spiller det kanskje ikke allverdens rolle, men hvis du har en low eller middle end maskin som gjør at du merker 10% ytelsesforskjell så nei.
Sitat av Sander
Jeg kjøper aldri noe Windowsprodukt før Servicepack 2 kommer. Tror det er en god tommelfingerregel :-)
Vis hele sitatet...
Godt sagt. Jeg ville ha ventet til enten sp 1 eller 2. Men jeg ville ikke gått til vista før jeg trenger det for et dx10 spill, som meste sannsynlig at guild wars 2 blir. Vista er et dårlig os, bare masse utseende og grafisk tull som er nytt, lite annet. Like idiotisk som mac os lepard. Jeg syns at de kunne helle jobbet med å fikse systemet ordentlig enn å legge til masse grafisk bs.
en ting jeg liker med vista er den forbedrede dvalemodusen. Inn og ut av dvalemodus på sekunder, og bruker nesten ingen strøm i dvalemodus. Det alene er grunn god nok til å ha vista på lappisen.

Hvor jeg forresten har hatt vista i et halvt år eller deromring helt uten problemer... (men den var da også "vista ready" når den ble kjøpt for et år siden...)
Investerte nettopp i ny datamaskin, og valge å installere Vista samtidig siden jeg faktisk får OS'et gratis gjennom NTNU. Har ikke merket noen problemer så langt i den uken jeg har brukt Vista, men jeg savner de avanserte alternativene jeg hadde i XP. Å forandre i ting er som å bruke "Moderne Kontrollpanel" i XP, bare at det gjelder for hele systemet. Greit nok at ting kategoriseres, men hvis jeg vil forandre oppløsning/skjermbeskytter/bakgrunn må jeg innom tre _FORSKJELLIGE_ menyer linket fra "Personalize".

Sidebaren var kul i ca. 5 minutter til den bare var i veien, minimerte seg hele tiden (Bruker Win+D en god del) og tok kun inn RSS-feeds du abonnerte på gjennom Internet Exploder - i alle fall i følge det jeg hadde tålmodighet til å finne ut.

Når et program slutter å svare MÅ det lukkes og Windows prøver å finne ut hva som gikk galt selv, altså et skritt videre fra å kun sende feilrapport. Noen ganger finnes det en løsning også, tydeligvis på problemer jeg ikke visste jeg hadde også. Tror jeg krysset av på at jeg ville dette i begynnelsen, men har ikke vært kar om å finne igjen konfigurasjonen for dette.

Med 3 nettverkskort integrert ble jeg litt overrasket over at Vista laget 3 tilkoblinger til det éne kortet, 1 til hver av de andre - og installerte det trådløse, integrerte nettverkskortet mitt som en removeable device. Unødvendig tungvint å komme seg til gode, gamle "Network Connections". Ipv6-protokoll installert som standard for alle tilkoblinger (til og med for loopback!) gjør bruk av f.eks. ipconfig helt usannsynlig på grunn av av all informasjonen.

Den helt klart beste oppdateringen er Sleep-funksjonen - som jeg kunne sverget på at faktisk skrur av maskinen - og Aero, som for første gang har fått meg til å bruke animasjoner og fade-effects in Windows. Har hørt rykter om at SP1 kommer til å være ganske betydelig, så håper på litt mer brukervennlighet for de mer erfarne.

Bruker forresten Vista Business, så det er mulig f.eks Ultimate/Enterprise har de avanserte alternativene jeg er ute etter.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Diablo
Har du sett hvor ofte vi får "hjelp, visa virker ikke!?!!!!!111oneone!!"" tråder? Det er enda masse feil med vista, så vil anbefale deg å drite i vista, og kose deg med XP.
Vis hele sitatet...
Er enig der, har vista selv, men synes XP var lettere, vista krever jo åsså mye av pc'n. Er vant med å bruke "Kjør", noe som ikke var på oppgavelinja lenger, så jeg måtte søke etter den, tok lang tid før jeg fant "Avinstallere eller endre ett program" f.eks. Men Vista er fint å se på, men funksjonsmessig synes jeg XP er bedre. Skrivebords ikonene synes jeg åsså er svære, har ikke finni ut åssen jeg forandrer det enda, men har ikke googlet noe på det, går utifra at det burde gå ann. Som sagt, hold deg til XP, går ikke lang tid før jeg installerer det igjen. Brukte selv Vista transformation Pack på XP, det var mer enn greit nok for meg.

EDIT: Å rote rundt med nettverkstilkoblinger på f.eks lan er ikke lett, men en bra ting med det er at vista søker automatisk etter pcer som er på nettverk, men nettverkstilkoblingene fra XP var igrunn mye lettere.
Sist endret av Gørdy; 26. oktober 2007 kl. 22:21.
Sitter med Vista på skolepcen, og det fungerer greit utenom at Virtual Host Card slutter å fungere hele tiden, og vista prøver å finne feilen. (Dog uten å lykkes..)
Lyden i winamp hakker som faen enda jeg har nyeste drivere av alt. (Gått over til foobar så går greit)
Ellers synes jeg ikke det er så stor forskjell fra Vista og Xp. Har sånn sett gjort det meste jeg kan for å få det til å ligne xp, men det er faktisk endel ting jeg liker med Vista også. (Sånn som sidebaren)

Gleder meg til sp2 til vista kommer. Da tror jeg det blir bra
Sitat av margido
Sitter med Vista på skolepcen, og det fungerer greit utenom at Virtual Host Card slutter å fungere hele tiden, og vista prøver å finne feilen. (Dog uten å lykkes..)
Lyden i winamp hakker som faen enda jeg har nyeste drivere av alt. (Gått over til foobar så går greit)
Ellers synes jeg ikke det er så stor forskjell fra Vista og Xp. Har sånn sett gjort det meste jeg kan for å få det til å ligne xp, men det er faktisk endel ting jeg liker med Vista også. (Sånn som sidebaren)

Gleder meg til sp2 til vista kommer. Da tror jeg det blir bra
Vis hele sitatet...
Winamp fungerer faktisk helt greit her, sidebaren har jeg ikke skjønt mye vitsen med, så den har jeg ikke bruk for. Men er noe jeg også liker med Vista, men vil heller ha XP igjen!
Jeg er storfornøyd med vista og har ikke hatt noen som helst problem med det. Da det fulgte med den nye laptopen min startet maskina mye fortere og alt var mye raskere (muligens fordi maskina er litt bedre en den gamle også da )

Uansett så forstår jeg ikke hvordan folk klarer å få de problemene de syter over. Folk som klager over at det går så jævlig treigt bør heller skaffe seg en ny maskin som klarer å kjøre operativsystemer ordentlig eller fortsette å bruke xp. Mulig jeg bare har vært veldig heldig da, men så fort man blir vant til vista er det helt greit.
Sist endret av zipp; 26. oktober 2007 kl. 23:21.