Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1044070
Sitat av Loafer Vis innlegg
Hei LoveToGrow. Jeg vil gjerne ha litt hjelp fra deg om det er mulig.

Jeg så i en video at for å få den mest ideelle jorden så kunne man blande forskjellige typer jord, sand og (jeg antar) nærings midler, jeg trenger en liten oversettelse på noen ord, og også om det er nødvendig å lage denne blandingen da jeg er en førstegangsdyrker. Oppskriften lød slik:
Potting Soil (jord, antar jeg) 60%
Perlite 15%
Sand (fin og uten salt) 10%
Worm Castings (?) 10%
Pre-Mix (antar det er en ferdig jordblanding med næring?) 5%

Har tenkt til å kjøpe meg denne http://weedshop.no/komplett-hpspakke-250w-p-232.html og lurer litt på hvor god den er (jeg skal kun dyrke for eget bruk, og ikke mer enn 2 planter). Lurte også på om det å koble til jorda ledninger er vanskelig da det står jeg må gjøre dette selv.

Jeg har heller ikke tilgang på frø, lokalt, og lurer på hva som er den minst risky måten og få tak i gode frø på.

Sikkert noe jeg har glemt å spørre om, men hvis du gidder å ta deg tid til å svare på disse spørsmålene er jeg veldig takknemlig.

Loafer
Vis hele sitatet...
Ok, skal vi se, når det gjelder jordmix, er det nok foreslått endel ganger her i tråden, men la meg gjenta meg selv=) Det jeg ville valgt om det er som du sier at du skal ha 2 planter og disse under en 250watt HPS ville jeg kjøpt en av de litt dyrere sekkene på din lokale plantasje o.l og tatt med meg noen poser med perlite(perlite er en type lavastein som er bra for drenering og ekstra luft i jordmixen).Kanskje også et par poser med leca for å ha et par cm i bunnen av pottene...

Det neste du gjør er å finne deg en type næring du vil bruke...De fleste uansett merke har typisk 3 flasker for total næring til alle faser av livet dens.. Bli kjent med disse og personlig anbefaler jeg BioBizz serien hvor du er først og fremst ute etter BioBloom, BioGrow og Alg-A-Mic..

Sitat av Geiten Vis innlegg
55 dager? tar det så kort tid?`eller varierer det fra plante til plante?
Vis hele sitatet...
Det varierer fra strain til strain. Og det er også fra den dagen de settes i blomst.. Altså minimum 4-8 uker etter spiring..
Hei, er kanskje litt OT, men lurer på om du har peiling på noen gode Indica strains med high yield?

Takk
Sitat av D_MT Vis innlegg
Hei, er kanskje litt OT, men lurer på om du har peiling på noen gode Indica strains med high yield?

Takk
Vis hele sitatet...
På ingen måte off topic=) Vel, det er faktisk endel gode strains der ute og Northern Lights er jo en sikker vinner. Men også K2 AK47 og Top 44 er gode strains..Superskunk?

Uansett, det ligger stort sett mest yield i personen(e) som kultiverer plantene og utstyret som brukes
Takk for tipsene LTG, suverent!

Har MANGE nye sporsmaal, men dette er vel det viktigste akkurat naa.

Har kjopt et par sekker Canna Terra Proffesional, men de overnattet i bilen og ble helt sikkert utsatt for temperaturer betrakelig lavere enn de 4 gradene celsius som det staar paa posen at jorden ikke skal utsettes for. Det samme gjelder ogsaa noen naeringsflasker som tilsynelatende ikke skal utsettes for frost.

Sporsmalet er jo enkelt, maa jeg ut aa handle igjen?
Kan jeg bruke en 400/600 HPS lampe med reflektor til både vekst og blomstring? Vet dette står her et sted, men har gått gjennom ca 40 sider uten et konkret svar.

På forhånd takk!
Sitat av Loafer Vis innlegg
Kan jeg bruke en 400/600 HPS lampe med reflektor til både vekst og blomstring? Vet dette står her et sted, men har gått gjennom ca 40 sider uten et konkret svar.

På forhånd takk!
Vis hele sitatet...
Jeg spurte om det samme noen poster opp, og ja, det kan du!
Hei, Når kan man ta stiklinger av planter?

Skunk #1,

takk
Sist endret av D_MT; 10. februar 2010 kl. 03:01.
Noen her som har prøvd "gartnerjord" fra plantasjen, og vet om denne fungerer greit hvis man blander med perlite?
Kjøpte en 50l med denne i går + 6l perlite(alt de hadde igjen -__-), 3l lecakuler og 2 17L potter. Eneste problemet mitt nå er at hullene i potta er for store til kulene, så de røsser ut igjen, genialt <_<
Et spørsmål til deg LoveToGrow: Hvor mye kan DU MIN - MAX få ut av plantene, hvis vi tenker pr m² Takk på forhånd du er en kar til og stole på når det kommer til dette temaet
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Noen her som har prøvd "gartnerjord" fra plantasjen, og vet om denne fungerer greit hvis man blander med perlite?
Kjøpte en 50l med denne i går + 6l perlite(alt de hadde igjen -__-), 3l lecakuler og 2 17L potter. Eneste problemet mitt nå er at hullene i potta er for store til kulene, så de røsser ut igjen, genialt <_<
Vis hele sitatet...
jord er jord Jord fra plantasjen er jo laget for å dyrke ting i. Skal funke fintJå dyrke i det. Se på utendørsdyrking tråden, er sikker på at platasje-jord er bedre enn det du finner i skogen.

At du har for store hull i potta burde ikke være noe stress da. Skal ikke så veldig mye mcGyver mekking til for å fikse det.
Sitat av moret Vis innlegg
jord er jord Jord fra plantasjen er jo laget for å dyrke ting i. Skal funke fintJå dyrke i det. Se på utendørsdyrking tråden, er sikker på at platasje-jord er bedre enn det du finner i skogen.

At du har for store hull i potta burde ikke være noe stress da. Skal ikke så veldig mye mcGyver mekking til for å fikse det.
Vis hele sitatet...
Jepp Kan det hjelpe å vanne med lunkent til varmt vann for å holde temperaturen i jorda oppe? Har litt temperatursproblemer, enda med en 2000watts ovn inne på det bittelille loftet!
MacGyvra potta med dobbelt lag med sånn nett man bærer ved i nederst, så det ikke lecakulene holder seg på plass
Jeg hjelper lite å bruke vann for tempjustering av jorden. Vannet blir kaldt fort som fy uansett. Men, allikevel ville ikke vannet med kaldt vann heller
Ville kjøpt et elektrisk varmeteppe eller noe og pakket inn pottene med. Eller en varmeplate å satt dem oppå
eks en sånn http://www.euronics.no/Produkter/Til...rming-Tray-XXL
Det er greit hvis tempen i jorda ikke blir så altfor kald. Det er ikke bra
Satser muligens på et varmeteppe, men spørs om lommeboka mi liker den løsningen :/
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av D_MT Vis innlegg
Hei, Når kan man ta stiklinger av planter?

Skunk #1,

takk
Vis hele sitatet...
Når de er kjønnsmodne, 4-6 uker gamle.

Unclesam: Den funker visst, men perlite er kjekt å ha til ja.

Carpe Noctum: Som tidligere presisert: Veldig vanskelig å si, alt fra 0 gram til 200 gram per m2 alt avhengig av ytre forhold.
Sist endret av Dodecha; 10. februar 2010 kl. 20:47.
Sitat av Al Swearengen Vis innlegg
Takk for tipsene LTG, suverent!

Har MANGE nye sporsmaal, men dette er vel det viktigste akkurat naa.

Har kjopt et par sekker Canna Terra Proffesional, men de overnattet i bilen og ble helt sikkert utsatt for temperaturer betrakelig lavere enn de 4 gradene celsius som det staar paa posen at jorden ikke skal utsettes for. Det samme gjelder ogsaa noen naeringsflasker som tilsynelatende ikke skal utsettes for frost.

Sporsmalet er jo enkelt, maa jeg ut aa handle igjen?
Vis hele sitatet...
Heisann, nei du må ikke det...Du har nok klart å drepe endel microorganismer som er viktig i jorda, men du har neppe klart å drepe alt=) Så få både næringene og jorda inn så fort som mulig og begynn oppvarming.. Her er det jo mye å velge mellom, men legg hvertfall næringene i en oppfylt vask eller noe med rimelig varmt vann.. Jorda/mediet må du bare få varmet så fort som mulig... Men de kan nok brukes...

Sitat av Loafer Vis innlegg
Kan jeg bruke en 400/600 HPS lampe med reflektor til både vekst og blomstring? Vet dette står her et sted, men har gått gjennom ca 40 sider uten et konkret svar.

På forhånd takk!
Vis hele sitatet...
Det er ingen problem mine gode mann=)

Sitat av D_MT Vis innlegg
Hei, Når kan man ta stiklinger av planter?

Skunk #1,

takk
Vis hele sitatet...
Du kan ta stiklinger så fort planten har mer en 1 bladsett, men jeg ville ventet til planten var blitt kjønnsmoden slik Dodecha sier, slik at du ikke tar stikling av en hannplante. Den beste tiden å ta stiklinger er når planten har fått litt størrelse og når innholdet av (N) Nitrogen er litt mindre i mediumet.. Dette ser du med at planten blir litt lysere grønn enn vanlig..

Jo lenger nede på planten du tar stikling jo lettere virker det som de slår rot. Lykke til mann.

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Noen her som har prøvd "gartnerjord" fra plantasjen, og vet om denne fungerer greit hvis man blander med perlite?
Kjøpte en 50l med denne i går + 6l perlite(alt de hadde igjen -__-), 3l lecakuler og 2 17L potter. Eneste problemet mitt nå er at hullene i potta er for store til kulene, så de røsser ut igjen, genialt <_<
Vis hele sitatet...
De er helt grei de sekkene, tipper etter 4-6 uker må du begynne å tilsette næring.. Du skulle kanskje kjøpt større leca Men uansett er jo ikke værre enn at du kjøper skåler til disse pottene og alltid løfter i skålene eller du kjøper sølvteip og teiper igjen halve, av de for store hullene=)

Sitat av Carpe Noctum Vis innlegg
Et spørsmål til deg LoveToGrow: Hvor mye kan DU MIN - MAX få ut av plantene, hvis vi tenker pr m² Takk på forhånd du er en kar til og stole på når det kommer til dette temaet
Vis hele sitatet...
Hei, nå er det som nevnt tidligere opp til svært mange ting, men siden du er personlig..Altså du spør hva jeg har klart så velger jeg å svare.Det minste jeg har høstet på 1 m2 er kanskje 40gram og det meste jeg har høstet ligger nok på 6-800gram. Nå er det desverre så lenge siden jeg holdt på og det har kommet så mye nytt utstyr og næringer at man kan sikkert klare mye mer Og det skal sies at jeg aldri dyrket for størrelsen eller mengden jeg fikk, og valgte alltid mine strains etter kvalitet og ikke kvantitet=)

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jepp Kan det hjelpe å vanne med lunkent til varmt vann for å holde temperaturen i jorda oppe? Har litt temperatursproblemer, enda med en 2000watts ovn inne på det bittelille loftet!
MacGyvra potta med dobbelt lag med sånn nett man bærer ved i nederst, så det ikke lecakulene holder seg på plass
Vis hele sitatet...
En smart måte og løse kuldeproblemer på kan gjøres med 1 enkelt inngrep! Alltid ha isopor på gulvet. (under pottene ja.) jeg har vært på finnmarksvidda i 40 minus, men å sette seg på isopordasslokk er allikevel rimelig ok...Så isopor er tingen for kalde gulv og kalde potter..

Sitat av moret Vis innlegg
Jeg hjelper lite å bruke vann for tempjustering av jorden. Vannet blir kaldt fort som fy uansett. Men, allikevel ville ikke vannet med kaldt vann heller
Ville kjøpt et elektrisk varmeteppe eller noe og pakket inn pottene med. Eller en varmeplate å satt dem oppå
eks en sånn http://www.euronics.no/Produkter/Til...rming-Tray-XXL
Det er greit hvis tempen i jorda ikke blir så altfor kald. Det er ikke bra
Vis hele sitatet...
Først, jo man kan så absolutt bruke litt varmere vann om tempen i mediumet er lav og man kan bruke litt kaldt vann om mediumet er for varmt, det handler bare om å ikke gi planten noe sjokk. Men det er på ingen måte en smart løsning når det kun gjelder oppvarming av jordsekker som senere skal tas i bruk.

Temperaturen i mediet skal helst ligge på 24, alt over 30 og planten begynner å slite, alt under 15 og planten begynner å slite. Noe som betyr at klarer du holde mediet rundt 24 grader, gjør det ingenting om det er 40 eller 15 i selve rommet. Cannabisplanten (Den delen som er over bakken.) tåler store temperatursvingninger, men ikke i mediet hvor røttene sitter..
Hei, lurer litt på hvordan de ligger ann med lys på stiklinger?. når begynner man å kjøre 12/12 på de?

Takker igjenn for alle tidligere svar!
Ser tråden har hele 75 sider, så jeg våger meg på å komme med et par spørsmål som muligens har blitt stilt før.

Hydrogrow: Hva er fordelene med dette, og ulempene?
Går det raskere med hydro enn i jord? Hvor mye sånn omtrentlig kan man regne med å korte ned tiden fra frø til høsting?
Hvor lenge må man regne fra frø til høsting med jord-grow?

Leker meg med tanken på å bygge meg et skap..
Vil 50x50x180cm holde til en northern light plante?
Kan jeg lage denne med noen 1" bjelker til ramme, og kle den med sponplater som jeg maler hvite? Eller burde jeg spandere på de mylar?

Hvilket lys trenger jeg her? Det holder vel med en reflektor og ei lampe, eller?
Hva trenger jeg for å sette sammen en grei vifte til dette? Det er vel en nødvendighet med kullfilter i en slik boks?

Ser at utegrow også er populært, og da vil jeg gjerne teste dette
tenker jeg skal ha flere steder i tilfelle noe merkes, og gjerne dyrketuneller.
Hvilke strains anbefaler du til utegrow?
Jeg tenker hovedsaklig lowryders, easyryder og slikt som jeg kan ha i dyrketeltet - eller blir disse høyere enn det, kanskje? Dyrketeltet er vel 45cm høyt. Kan nok jukse litt med å lage plattform til de.
Hvilke strains vil du anbefale til utegrow med en slik høydebegrensning?

Ble en del spørsmål her, beklager om de er gjentakende.. Ble med ett litt nysgjerrig på denne dyrkingen, men det er begrenset hvor mye man finner ut på litt googling
Jeg har nå to frø i jorda, og det ene har kommet opp og blitt til en fin liten kimplante! Den andre har ikke vist seg enda, hvor lang tid tar det som regel før de kommer opp av jorda?
Min første grow er i gang, etter mye forberedelser Tok noen bilder av setupet mitt, men virker ikke som noen opplastningstjenester liker det <_<
Noen som har erfaring med LST, og vet ca. hvor høye plantene blir? Jeg har bare 60cm mellom jorda og pæra til HPS lampa, kjekt å vite om jeg vil klare å holde min white widow såpass lav, eller om jeg må gjøre drastiske inngrep i fremtiden
hei igjen alle sammen fått et problem her alt har gått fantastisk bra her fram til jeg fant 4 små han podder i dag bare 3 uker igjen.. redd den ene dessverre har rukket og åpne seg men håper jeg har att flaks fant alle på di budsa som har stått lengst nederst fra lyset inne i hjørne. men skal vel lite til for at den ene podden har kost seg med begge plantene?.. hvordan fungerer dette vil planten bli kun befruktet der nede som pollen kan ha detti ned! eller vil detta ha spredd seg i rommet veldig fort? maks kjederlig detta her to fine på 104 og 98cm full speket med seige buds alt er hvit av krystaller og lukta er det sykeste jeg har vært borti helt fantastisk sweet syrlig godteri lukt noen som har noen gode tips? alt tas med stor takk
Sitat av D_MT Vis innlegg
Hei, lurer litt på hvordan de ligger ann med lys på stiklinger?. når begynner man å kjøre 12/12 på de?

Takker igjenn for alle tidligere svar!
Vis hele sitatet...
Om jeg forstår deg rett, tenker du på hvilket lys som en greit for å gro røtter på stiklinger...Isåfall anbefaler jeg deg å bruke et vanlig lysstoffrør armatur. av sorten 2x36watt eller mer, men også 2x18 går greit. Når man setter plantene i blomst (12/12) er opp til dyrker, og har for det meste med metoden du skal dyrke som avgjør.. Har du noen Indica dominante stiklinger du skal sette i blomst ville jeg satt de i blomst når de var mellom 25 og 45cm etter hvor stor takhøyde du har og etter strain..Indica vokser seg nesten dobbelt så lange etter den blir satt i blomst mens Sativa vokser enda mer..

Sitat av Verilon Vis innlegg
Ser tråden har hele 75 sider, så jeg våger meg på å komme med et par spørsmål som muligens har blitt stilt før.

Hydrogrow: Hva er fordelene med dette, og ulempene?
Går det raskere med hydro enn i jord? Hvor mye sånn omtrentlig kan man regne med å korte ned tiden fra frø til høsting?
Hvor lenge må man regne fra frø til høsting med jord-grow?

Leker meg med tanken på å bygge meg et skap..
Vil 50x50x180cm holde til en northern light plante?
Kan jeg lage denne med noen 1" bjelker til ramme, og kle den med sponplater som jeg maler hvite? Eller burde jeg spandere på de mylar?

Hvilket lys trenger jeg her? Det holder vel med en reflektor og ei lampe, eller?
Hva trenger jeg for å sette sammen en grei vifte til dette? Det er vel en nødvendighet med kullfilter i en slik boks?

Ser at utegrow også er populært, og da vil jeg gjerne teste dette
tenker jeg skal ha flere steder i tilfelle noe merkes, og gjerne dyrketuneller.
Hvilke strains anbefaler du til utegrow?
Jeg tenker hovedsaklig lowryders, easyryder og slikt som jeg kan ha i dyrketeltet - eller blir disse høyere enn det, kanskje? Dyrketeltet er vel 45cm høyt. Kan nok jukse litt med å lage plattform til de.
Hvilke strains vil du anbefale til utegrow med en slik høydebegrensning?

Ble en del spørsmål her, beklager om de er gjentakende.. Ble med ett litt nysgjerrig på denne dyrkingen, men det er begrenset hvor mye man finner ut på litt googling
Vis hele sitatet...
Hei

Å søke i tråden er ikke en dum ting, selv med 75 sider. Det er også greit å hvertfall lese førsteposten=) Med det sagt, la meg svare kort..

Ok, hydro VS jord. Det tar ca 3 uker mindre i hydro på planter som bruker ca 12 uker fra frø til bud. Så hvis en plante som har 8 uker blomstringstid trenger ca 4 uker pluss de 8 i jord, kan du korte det inn til 9 uker med hydro og CO2 tank. Stort sett får du 1/3 mer ut av plantne dine - om du får det til - og med hydro kan du ha mer fritid.. Men ulempene er der, det skal svært lite til før plantene dør i hydro. Forholdene mellom næringer er marginal før utfallet er katastrofalt. Plantene smaker "hydro", som om man kan kjenne smaken av en plante som har levd et svært unaturlig liv faktisk ligger igjen i den ferdige "budsen". Det er større sjanse for elektriske problemer og ryker 1 av de 3 pumpene du kjører dør hele prosjektet og du må starte på nytt..

Jord er naturlig og tillater dyrkeren endel feil.. Skulle du vanne for mye eller for lite, skulle du gi for mye næring eller for lite.. Skulle temperaturen svinge litt er dette ting man ofte får fikset opp i når man dyrker i jord og problemet kan løses innen 4 til 10 dager, men i hydro tar en slik feil 4 minutter maks og alle hydroplantene er DØ!

Eneste tipset jeg egentlig kan gi er: Lær deg prinsippe i jord og prøv begge deler etter det. Sett x antall planter og ha halvparten i hydro og halvparten i jord. Pass på at de stort sett har samme miljø, og du kan etterhvert se hva som passer for deg, kanskje du ender opp med å dyrke noe i hydro og noe i jord, får du kan ikke få begge deler i en

Skapet ditt høres helt greit ut, kanskje litt lavt, men du får holde planten(e) dine litt lave, noe NL er perfekt til. Tipper du får 1-4planter på den plassen litt etter hvilken metode du blir å bruke..Personlig syns jeg mylar og super mylar er noe humbug som ikke er verdt pengene sine, og hvit matt maling gjør en bedre jobb, men jeg har ikke målt refleksjonen med en 10 forskjellige instrumenter og har heller ingen interesse av det=)

Nødvendig med kullfilter? Jeg har lyst å si nei, for det er jo ingen problem å dyrke uten, plantene gir jo svarte f**n, men loven derimot er jo vanskelig, så jeg sier ja til kullfilter. Som de har fine priser på her: www.cropshop.no

Frøene du snakker om til utendørskultivering høres grie ut de, og her er en finfin pekepinn på utendørsdyrking: http://freak.no/forum/showthread.php?t=135197

Håper dette besvarte noen av spørsmålene dine...

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jeg har nå to frø i jorda, og det ene har kommet opp og blitt til en fin liten kimplante! Den andre har ikke vist seg enda, hvor lang tid tar det som regel før de kommer opp av jorda?
Min første grow er i gang, etter mye forberedelser Tok noen bilder av setupet mitt, men virker ikke som noen opplastningstjenester liker det <_<
Noen som har erfaring med LST, og vet ca. hvor høye plantene blir? Jeg har bare 60cm mellom jorda og pæra til HPS lampa, kjekt å vite om jeg vil klare å holde min white widow såpass lav, eller om jeg må gjøre drastiske inngrep i fremtiden
Vis hele sitatet...
Life Support Technician? Linear Stability Theory? London School of Theology? Åjaaa Low Stress Training kanskje? Vel jeg kaller det for SCRoG Screen of green, men samma det. Og det er du som bestemmer hvor høye plantene blir..Innenfor visse rammer forbundet med strains seff.. Hvor kraftig HPS? Kan jeg få anbefale en Cooltube siden du har så løiten plass? Med Cooltube kan du nesten ha plantene inntil pæren=)

Du skal klare å holde de lave nok om du ønsker.

http://i214.photobucket.com/albums/cc312/LoveToGrow/LSTLowStressTraining.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc312/LoveToGrow/low-stress-training-marijuana-growi.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc312/LoveToGrow/scrog_8_weeks.jpg

Sitat av justlovethepot Vis innlegg
hei igjen alle sammen fått et problem her alt har gått fantastisk bra her fram til jeg fant 4 små han podder i dag bare 3 uker igjen.. redd den ene dessverre har rukket og åpne seg men håper jeg har att flaks fant alle på di budsa som har stått lengst nederst fra lyset inne i hjørne. men skal vel lite til for at den ene podden har kost seg med begge plantene?.. hvordan fungerer dette vil planten bli kun befruktet der nede som pollen kan ha detti ned! eller vil detta ha spredd seg i rommet veldig fort? maks kjederlig detta her to fine på 104 og 98cm full speket med seige buds alt er hvit av krystaller og lukta er det sykeste jeg har vært borti helt fantastisk sweet syrlig godteri lukt noen som har noen gode tips? alt tas med stor takk
Vis hele sitatet...
Her er det desverre ikke så mye å gjøre, om du bare har noen uker igjen, pell av så mange podder du klarer å få øye på, det er helt klart muligheter for at begge og hele plantene skal bli pollinert, men det pleier ikke skje, som regel er det noen få plasser du vil få frø og resten av pollenet er dødt før det rekker å lande på andre steder. Jeg sier dette av erfraing. Er en grunn til at hannplantene blir høyere enn hunnene

Eneste tipset i tillegg til å pelle de av, er forebyggende arbeid.. Finn ut hvorfor du fikk hannpodder såpass seint i "sessongen" for det er neppe strains, og det betyr at du gjør noe feil..Kommer det inn lys? Bruker du noe med hormoner?