Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1043937
Sitat av Loner
Har letet litt rundt uten å finne svaret på spørmålet mitt...
Kan hende jeg har lest svaret ti ganger uten å forstå det ogsa!
Det dreier seg om lys! og ja jeg har lest nor-can`s dyrkehåndbok!
Det står mye om riktig lys og feile lys men det jeg lurer på er:
Jeg fikk for en stund siden en 2m lang akvarie lampe av en nabo, han hadde brukt denne i et akvarie som bare inneholdt planter!
alle skriver om pærer på 400w og høyere og jeg ble fortalt at dette var "plantebelysning\vekstlys!" men dette lysrøret er jo usle 40w?

Pæren heter: FLORA-GRO-40W 120CM\48" (T-8) 25,5MM\1"

Skal jeg kaste pæren og løpe å kjøpe ny?

Og hvis jeg må kjøpe ny pære, hvor gør jeg det?

Nå skrev jeg bare allt som stod på pæren!!
Vis hele sitatet...
Du kan fint bruke den til vekst pære. Den vil vokse fint. Men har du 400w vokser den fortere. Men ingen grunn til å kaste den. Jeg fks har bestilt meg 2 vekstlamper nå, og de er på 2x38 watt. Det som betyr noe er fargekoden. Daghvit, Varmhvit osv...

Men du må ha en anne pære til blomstring stadiet.
thanx! litt lettet Får kjøpe meg en slik med ballast til blomstringsrommet! Takk for svar!
Sist endret av Dodecha; 5. oktober 2008 kl. 15:22. Grunn: Vi er ikke blinde, et utropstegn av gangen er nok
Vel her var slutt resultatet på et magert lysbudsjett:P
Grattulerer ser fint ut det da ! men kanskje ser ut som lite brune hår og burde stått litt til ?
Thanks. Første gang jeg klarte å få fram de nydelige blomstene på den vidunderlige planta.Litt merkelig at det gikk og, var ikke noe særlig heavy lys den fikk..

Veit,. Greia var at jeg prøvde som f... å få fiksa meg et forstørrelsesglass/ lupe med 30x for å se litt nærmere på trikom kjertlenes farge. Men det var jo plent umulig i denna forderva lille småbyen:P. Så jeg gikk da etter stigma hårenes farge. Så kombinert med en frykt for å få for mye konvertering av cannabinolene, og manglendes lupe tørte jeg ikke å la den stå lenger rett og slett..

Men har ca 90 frø til på lager, 30 av dem er 3 verifiserte arter, de andre 30 kommer fra en batch som en kompis har dyrka opp. Mistenker dog at frø ikke var det han gikk etter men men:P..Så det det blir nok en investering i en komplett lyspakke. Veit nå at stedet den stod funker fett til dyrking så. Skal se om jeg får slengt opp et bilde av en halvveis tørka bud seinere...
Hehe den mistanken støtter jeg.. Men da er det veldig bra jobba mann! Uten bra lys eller noen ting, well done !
Hei!

Jeg lurer på å dyrke nå. Ønsker ikke noe stort, men kansje en eller to planter til å begynne med. Er det mulig å bare bruke en helt vanlig bord lampe som lys? er det mulig å bare vanne den av og til, ha lys til den for å få den til å vokse? Ha den i en liten, helt vanlig plante krukke på rommet mitt?
Sitat av ReggieMann
Hei!

Jeg lurer på å dyrke nå. Ønsker ikke noe stort, men kansje en eller to planter til å begynne med. Er det mulig å bare bruke en helt vanlig bord lampe som lys? er det mulig å bare vanne den av og til, ha lys til den for å få den til å vokse? Ha den i en liten, helt vanlig plante krukke på rommet mitt?
Vis hele sitatet...
Ja det er mulig å bruke vanlig lampe, men utbytte blir også deretter, altså magert lys betyr mager høsting

Den må nok ha vann ca annehver dag når den er en "voksen" plante. Ser ikke noe problem i at du bruker vanlige potter bare de er over 3 liter.

Lykke til
Glødelamper og halogenlamper er vel så å si ikkeno vits å bruke? Gir ikke lys i riktig temperatur(farge).

Lysstoffrør funker mye bedre. Bruk gjerne noen "kalde" (hvitblå) til vekst og varme (hvitgul) til blomstring. Hatt greie resultater med det selv. Kan selvfølgelig ikke måle seg med HPS, spesielt til blomstringsfasen, men det er faktisk mange som bruker lysstoffrør til vekst og HPS til blomstring, da de mener det er unødvendig å bruke så mye strøm som HPS'ene trekker til vekstfasen.
Sitat av p0ffski
Hehe den mistanken støtter jeg.. Men da er det veldig bra jobba mann! Uten bra lys eller noen ting, well done !
Vis hele sitatet...
Thanks. Et bilde av en nesten ferdig tørka nug.
Mye bedre bilde Ser krystaller, og hårenes farge tydligere. Ser ut som kan funke hehe. Bare tørk den skikkelig lenge, og cure den. Hvis du gidder bryet for så lite da ..

Sitat av DeMenT
Glødelamper og halogenlamper er vel så å si ikkeno vits å bruke? Gir ikke lys i riktig temperatur(farge).

Lysstoffrør funker mye bedre. Bruk gjerne noen "kalde" (hvitblå) til vekst og varme (hvitgul) til blomstring. Hatt greie resultater med det selv. Kan selvfølgelig ikke måle seg med HPS, spesielt til blomstringsfasen, men det er faktisk mange som bruker lysstoffrør til vekst og HPS til blomstring, da de mener det er unødvendig å bruke så mye strøm som HPS'ene trekker til vekstfasen.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det jeg tenker å gjøre. Spare strøm ved å ha lysstoffrør i vekstrommet. Kalde hvitblåe. Men skal ha en 400w hps mellom rørene da Men det blir vesentlig mindre strømbruk enn det jeg hadde sist. Nemlig bare masse hps. Fyller heller opp blomst rommet med de fleste hps jeg har.

Men i og med at halogen bruker så sinnsykyt lite strøm, og ikke produserer varme, tenkte jeg at kanksje man kan på en måte ( som man pynter et juletre med lys ) legge en halogen-lyskabel-slags-ting rundt alle stilkene og langs hele stammen ? ? Noen prøvd liknende ? Jeg tenker HPS mest. Og noe lysstoffrør, og i tillegg denne 'juletrepynten' må jo gi et sinnsyt bra spekter av lys ?
Sitat av p0ffski
Men i og med at halogen bruker så sinnsykyt lite strøm, og ikke produserer varme, tenkte jeg at kanksje man kan på en måte ( som man pynter et juletre med lys ) legge en halogen-lyskabel-slags-ting rundt alle stilkene og langs hele stammen ? ? Noen prøvd liknende ? Jeg tenker HPS mest. Og noe lysstoffrør, og i tillegg denne 'juletrepynten' må jo gi et sinnsyt bra spekter av lys ?
Vis hele sitatet...
Nå lurer jeg på om du blander halogen og LED. For halogen bruker mye strøm og blir varme som pokker. LED (Dioder) derimot bruker omtrent ikke strøm og lager veldig lite varme. Har ikke satt meg så veldig inn i LED som dyrkelys, men vet det er endel som eksperimenterer med det. En kompis blandt annet skal igang/er igang med det men jeg har ikke hørt noe om hvordan det funka eller hva slags utstyr han bruker.
Jeg blander definitivt Halogen og Led Takk for info !

Mener du at metall halogen HPS ikke er bra ? Eller er det bare halogen du mener
Bare hyggelig å kunne hjelpe litt vetu

Det er vanlig halogen jeg tenker på. Type 150-400w arbeidslampe == ubrukelig.

MH derimot er godt egnet som dyrkelys.
Sist endret av DeMenT; 14. oktober 2008 kl. 22:14.
LOL nå fant jeg http://www.norcan.org/GAMLESIDER/gui...bler/index.htm , men det var først etter jeg har lagd den selv ved hjelp av LTG
Jeg har kommet frem til 2 lys som er kjøpt på Clas Ohlson, og lurer på hvem av de som passer best som grolys til Marijuana planter. Og eventuelt om de kansje passer best til de forskjellige stadiene. (seedling, grow og flowering(budding))

Det lyset jeg har nå er bare et standard lys som fulgte med akvariumet jeg kjøpte, men dette duger da ikke.

Så lurte på dere har noen mening/erfaring om disse typene?

STD-15W
Electronic Compact Fluorescent Lapm
(15W=75W)
230V 50Hz
http://img339.imageshack.us/img339/3461/15102008955hi0.jpg

Osram Dulux Superstar
21W/827
LUMILUX Warm White
220-240 V 50/60Hz
http://img139.imageshack.us/img139/1386/15102008956kf0.jpg

Vet ikke om det er nødvendig med all den informasjonen jeg har skrevet. But better safe then sorry
Jeg tror a de funker Men det vokser sakte uten hps. Men seff det går jo fint Bedre pærer det der enn glødepærer hvertfall. Riktig fargekode og. Men jeg har set noen lysstoffrør på clas ohslon som jeg ror vil vær bra vekstlys. T8 lysrør, får de og i forskjellige fargekoder.

Jeg kjører faktisk bare to stadier. Vekst å blomst. Ingen frø eller stikling stadie. Det virker helt fint å la små stiklinger stå lavt i vekst rommet.. Samme med nyspira frø.

Og kjører da litt forskjelige lysfarger i det rommet.
Hei igjen,.

Satt to (forhåpentligvis damer:P) nye frø, og den ene av de har begynt å vise nitrogen mangler på de to bladene som ikke er cannabis blader hvis noen skjønner hva jeg sikter til?. Begge to er en uke gamle, så jeg lurer på når vil det være et gunstig tidspunkt til å begynne å fore dem?...
Nei, overhode ikke=) Det er frø-blabene og de vil bestandig visne og falle av. Jeg vil tro at plantene har mer enn nok næring i den jorda de står i. Jeg tror ikke plantene har fått røtter i hele potten enda med tanke på den unge alderen de tross alt har=) Vil tro det hvertfall er 14 dager før du skulle få noen problemer, kommer litt ann på miljøet den vokser i.
Kan være for nærme lyset også..