View Single Post
Sitat av Restyle
Jeg skal si meg enig i noe av det du sier der. Ikke for å være trangsynt eller noe. Men jeg har vanskeligheter for å se at forbruket går ned *SÅ* mye. Av flere grunner. De fleste fastsnusere kommer ikke til å slutte, de kommer til å bite det til seg og betale de kronene. Det kommer også til å bli veldig mange flere som drar over grensa og handler/smugler for å tjene penger på den måte. Altså vil ikke staten få ned forbruket så mye, heller vil dem kanskje tjene litt på det.

Og etter snusen kom, så har det blitt mindre skadde av røyk. Flere og flere går idag over til snus ifra røyk, pga. flere ting - det er lettere og slutte med røyk, når du kan få idag din daglige dose med nikotin via ett annet middel, snus. Grunnen til at folk flest velger denne løsningen er at det er mindre helseskadelig, blandt annet.

Når det ikke engang er bevist helseskadelig, og sverrige i tillegg har så pene tall på statistikk grunnet snusbruk istedet for røyking. Så må jeg dessverre se det vanskelig å se at økningen vil være så veldig positiv.

Hva skjer om snusavgiftene fortsetter å øke? Hvis det fortsetter i slik vekst kommer endel igjen til å gå over på røyk.

Dere kan jo gjette - Hva skjer når flere går over til røyk igjenn?
Flere helseskadde.....

Sier ikke noe om at vi bor i ett dårlig land slikt sett, jeg har det ypperlig - vi passer på de gamle bestemødrene våre osv. Men noen tiltak er basert på ett alt for dårlige grunnlag.

Dere må gjerne forklare meg hvor jeg tar feil, men vennligst ikke kom å si "Du er utakknemmelig for at du bor i et så bra land." For det har IKKE noe med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Nå røyker ikke jeg mye, men de pakkene jeg har røykt koster rundt det snusen kommer til å gjøre. Så dette er et dårlig argument for de som vil gå over fra røyk til snus.

Deretter tror jeg dette mer er for å forhindre nye rekrutter innen snusingen, mer enn det er å få de allerede snusende til å slutte.