View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av z0p
Jeg vet mange som har blitt påvist adhd/add etter lang tids rusmisbruk, men om det kom av rusmisbruket eller om de har hatt det tidligere er uvisst. Noen har også ljugd på seg en adhd diagnose på grunn av ritalinen.
Vis hele sitatet...
ADHD / ADD er genetisk arvelig og kan ikke (enda) skyldes på rus.
At rus er med på å fremprovosere symptomene er en annenting.
Men det er en -heldel- som er havnet i gråsonen, pga. for liten fokusering rundt problematikken i de tidligere år.
Jeg vet om en 55 åring som nettopp fikk diagnosen, så dette er ikke noe nytt. Det er vel bare at det ikke har blitt fokusert så mye på det tidligere, som det blir gjort nå.

Det finnes forskninger rundt hvorvidt Rus kan føre til ADHD as we speak, men pr. dags dato kan det ikke bevises at rus er skyld i diagnosen.

Jeg stiller meg nøytral til hva som er sannhet eller ei, folk har forskjellige oppfattninger.
Men det er ikke å skyve under en stol at de som sliter eller har slitt med ADHD problematikken er mer utsatt for et rusmisbruk, fordi kroppen heletiden - da spesielt i tenårene - er på utkikk etter konstant spenning.
Om dette ikke fanges opp i et tidlig stadige, altså før tenårene, viser statistikken desverre til at barn/ungdom er lettere motakelig for å gi etter til rus, om man er i et slikt miljø.
(noe som nesten er umulig å komme forutenom i disse dager, kan det virke som)
Dette har nok sammheng med "spenningen rundt det ulovlige" med rusmidlene.

Jeg snakker ikke bare om narkotika - men rusmidler som Alkohol og Nikotin er også noe jeg føyer innunder gruppen rusmidler.