View Single Post
En bedre løsning vil være å sende disse herionmisbrukerne på en langvarig "helsefarm", hvor det måles om de har tatt stoff eller ikke daglig, og hvor de selv opplæres i hva som skjer med kroppen når man bruker heroin. Å tilby gratis heroin vil ikke medføre noen som helst læring, og de vil stå på stedet hvil den dagen politikere finner ut at heroin som gratis behandling var feil vei å gå. Får du heroin som hver menigmann bruker Fisherman hvis han føler seg groggy i halsen, så vil DU normalisere holdningene til det å bruke heroin. Folk vil tenke at "det er ikke så farlig om jeg tester ut heroin noen ganger, blir det for overveldende så kan jeg alltids få heroin av legen min". Akkurat som enhver som sliter med hyppig halsinfeksjon vet at det alltid finnes Fisherman i butikkhyllene. Mulig en svært dårlig sammenlikning, men likevel. Det understreker det jeg mener: Normaliseringen av å bruke dette stoffet er uheldig. Og hva slags dobbeltmoral ville det ikke signalisert? Tunge misbrukere av heroin skal kunne gå med sine doser fritt på gatene, mens folk som er avhengige av amfetamin må slite med politiet. Som jo er mer synlig enn noengang, iallefall i Oslo. Senest lørdag var jeg ute på Oslo S i et ærend, og så en ung gutt bli ransaket til offentlig forlystelse. Skal de godta heroin for tunge misbrukere, ja, da får de også legalisere amfetamin og hasj. Alkohol er jo allerede lovlig, og medfører store samfunnsmessige problemer, så vel som familiære. Men hva om vi godtok narkotika også? Legaliserte alt som hadde med rus å gjøre? Det hadde frigitt politiressurser og fått folk som reker gatelangs etter din daglige dose til å heller oppsøke legen sin. Kanskje det er veien å gå til alle dere som mener at legal distribuering av heroin er tingen? For det kan neppe rettferdiggjøres overfor de som er avhengige av andre narkotiske stoffer, eller alkohol for den saks skyld.