View Single Post
Sitat av Ad_hoc Vis innlegg
Passloven paragraf 5 tredje ledd, bokstav e og paragraf 7 første ledd bokstav e gir hjemmel for slik praksis. Oppsummert sier bestemmelsen i paragraf 5 at pass kan nektes utstedt hvis vilkårene i paragraf 7 bokstav e er oppfylt, som sier at pass kan tilbakekalles dersom "passet ikke oppbevares betryggende av passinnhaver..."

Derimot sier også paragraf 5 fjerde ledd at pass ikke skal nektes med mindre det foreligger tungtveiende hensyn for at en slik beslutning tas. Jeg tolker det slik at ved når man er på sitt fjerde pass så begynner manglende kompetanse på oppbevaring å være tungtveiende.

Loven sier lite om tidsbestemmesler for passnekt, derimot finner man utfyllende info i rundskriv 2015/002
"Retningslinjer for passmyndighetens behandling av saker ihht passloven m/forskrifter"



Det er nok disse retningslinjer som gir grunnlag for et så langvarig avslag

Vil understreke at jeg forsåvidt også er enig at dette er en uforholdsmessig inngripende praksis. Men lovlig er det
Vis hele sitatet...
Nei det kjøper jeg ikke beklager. Og rundskriv fra myndigheter har vist seg å være null verdt i flere saker. Jeg kan virkelig ikke tro at det juridisk mulig å frata noen pass for ti år uten dom.

Det blir vel som i nav saken, noen må bare bli sinte nok og prøve saken for retten så blir det fort slutt på ti års passnekt.

Pass er jo viktig i mange henseende idag.
Sist endret av _abc_; 21. september 2023 kl. 18:17.