View Single Post
Opprinnelig postet av Stormen
Jeg tenkte jeg skulle ta opp et tema jeg og en del kamerater har diskutert kraftig rundt den siste tiden - og som det hersker stor uenighet om.

Dette er min påstand:
Det finnes ingen tilfeldigheter. Det finnes ingen fri vilje. Alt er forutbestemt. Alt må skje ut av nødvendighet. Dagen i dag kunne aldri blitt annerledes.

Dette begrunner jeg ved å henvise til de fysiske årsakslovene: Fysikere slik som Newton har lært oss at alt har sin årsak. En hendelse kan ikke oppstå av seg selv - uten at det er en forutgående hendelse.

Hvis vi da tenker på dagen i dag som dag A, og vi oppnår teoretisk fullstendig viten om absolutt alt - alt som skjer, alt som beveger seg, alle tanker som blir tenkt og alle handlinger som blir utført *akkurat nå* - så vil vi også ha fullstendig kunnskap om dagen i morgen. Rett og slett fordi man i fysikken kan regne seg frem til resultatet av en handling.

Dette kaller vi determinismen, og determinismen dreper effektivt tanken om "tilfeldigheter" og "den frie vilje".

Dette fordi også ditt sinn og dine tanker er "determinert"; de er et resultat av gårsdagen, av fjoråret og av forrige århundre - og det er umulig for deg å løsrive deg fra alle disse forutgående bestemmende hendelsene. Derfor er også tankene dine slaver av fortiden.

Det at du sier deg enig eller uenig med det jeg har skrevet ovenfor, er ikke noe du bestemmer deg for her og nå. Du har aldri hatt noe annet valg; fordi det ble bestemt lenge før du ble født. Men det er først nå at beslutningen har aktualisert seg.

Hva tror du?
Vis hele sitatet...
Har ikke lest de andre trådene, men jeg har tenkt akkurat nøyaktig det samme og jeg mener at det er en korrekt verdensopfatning på det makro-kosmiske plan.

Et fenomen kalt kvantemekanisk entropi gjør desverre teorien
din/"vår" mer eller mindre ugyldig...