View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Det er forsåvidt riktig, mye av det - men jeg tror ikke du tenker konkret nok, malbogia.

La oss tenke oss at vi skal slippe en helt rund ball rett ned i fra en meters høyde. Hvis vi vet alt om ballen, luftmotstanden, bakken og omgivelsene, så vil vi kunne regne ut nøyaktig hvor ballen kommer til å lande. Teoretisk sett, altså. For hvis vi har fullstendig viten om ballens posisjon A (start-posisjonen), så vil vi også kunne regne ut ballens posisjon B (stopp-posisjonen).

På samme måte er det med våre tanker. Vi er født inn i verden med ett DNA-sett som vi ikke har noen kontroll over. (Posisjon A)Alle de fysiske ting rundt oss som former oss og vår mentalitet, har vi ingen kontroll over. Vi bare reagerer på inntrykkene.

Nå, hvis vi hadde visst absolutt alt om posisjon A (altså det øyeblikket vi ble født), så ville vi også visst at Stormen kom til å bli truffet av en bil når han var 8 år, og at han ville fått sitt første kyss i en alder av 17 år - fordi tingene som førte til dette, allerede var i bevegelse for alle de årene siden. De har vært på vei, gjennom domino-systemet hele tiden.

Nå begynner jeg å bli veldig trett, men det må da være noen som skjønner begrepet jeg forsøker å forklare?