View Single Post
altså, hm. dette er et 'husji' vanskelig tema. men, det sto et eller anet sted.. hm.. nei jeg finer det ikke. vel, noe om 'hvor kommer universet fra' og sånn.

vel, jeg tror at univetset ikke er et univers, men to, som henger sammen. de henger sammen med en slags 'strikk' (billedlig sett, altså) og da de utvider seg, vil de også bremses, og mens tøyes strikken. når universene stopper, går de sammen igjen, og det blir et nyttt 'big bang'.

jeg er altså en determinist/konsekvensialist. jeg tror at det vi gjør er forutbestemt. sånn er det bare. da har jeg en forklaring på mye forskjellig.

jeg snakka med ei jente i klassa mi, og hun sa at det var bestemt, men man _kunne_ endre det, men da ville det få 'underlige' følger. som i; hvis man legger opp tarotkort, og de sier at man gifter seg om tre år. da kan man jo bare drite i å snakke med den fine fyren på bussen, da. man blir jo gift om tre år uansett? man så blir man ikke det, for man skulle ha gifta seg man han på bussen. (derfor skal man -aldri- si noe sånt, men det er en helt annen sak.)

jeg synes det hun sa er interessant, men det er kanskje litt motstridende? nei, jeg vet ikke.