View Single Post
Opprinnelig postet av AnaMorph0s|s
Konseptet 'fri vilje' blir dermed vanskelig å diskutere, uavhengig av hvorvidt våre handlinger styres direkte av rent fysiske prosesser. Det er likevel ikke slik at jeg går rundt og føler meg fullstendig desillusjonert. Kanskje man en gang i fremtiden kan komme til å slippe straff for forbrytelser, ettersom handlingen man gjorde var resultatet av en fysisk prosess man ikke kunne stoppe.

Vis hele sitatet...
Det med straff har jo en praktisk årsak. Det er ikke fordi personen fortjener å bli straffa, eller som en hevn (iallfall ikke i Norge). Straff har to årsaker, allmennpreventiv og individualpreventiv. Den allmennpreventive er for å skremme andre fra å gjøre den samme forbrytelsen når de ser hvilke konsekvenser det får, mens den individualpreventive er for å hindre forbryteren å gjøre det igjen.

Så lenge man ikke straffer for hevn så ser jeg ikke hvordan det at vi ikke har en fri vilje har noe å si. Straffen vil allikevel føre til at folk tar andre valg og derfor mindre kriminalitet.

Av denne grunnen synes jeg også det er viktig at vi behandler forbrytere godt, og ikke ser på de som undermennesker. Men det er også viktig å ikke la forbrytere utnytte samfunnet.