View Single Post
dette var en gammel og god tråd ja.

må si det er utrolig hvor likt folk kan tenke. jeg har tenkt NØYAKTIG likt (determinismen), og brukt samme argumenter. btw, den beregnings-maskin-teorien gir nok et lite paradoks en god måte å forklare tankegangen er:

hvis man har to 100% identiske dimensjoner, som ikke blir påvirket av noe som helst, må nødvendigvis alle forandringer gå parallelt, og dimensjonene vil alltid være 100% identiske. siden all eksistens følger fysiske lover, gir ikke en hjerne fri vilje. masse nerver, elektriske signaler, osv som blir påvirket til å fungere akkurat som de gjør. med mindre mennesket har en sjel, som blir påvirket av noe som ligger utenfor denne dimensjonen, (en måte å tolke en del religion og overtro på), er dette en hullfri, og muligens riktig teori. jeg var tilnærmet lik overbevist om at dette var fakta.

nå har jeg i ettertid funnet ut at dette er filosofert og diskutert en hel masse rundt, og at det ikke nødvendigvis må stemme, på grunn av kvantemekanismen. jeg vet veldig lite om kvantemekanismen i seg selv, men den ser ut til å fungere tilfeldig, altså kan vi si at ting "bare skjer" på det laveste nivået i vår eksistens... at atomer faktisk oppfører seg tilfeldig, og ikke reagerer ut fra beregnelige fysiske lover. hvis dette stemmer, stemmer ikke determinismen.

det virker for meg umulig å bevise at de ikke følger et mønster, når mønsteret kan være så evig stort og ukontrollerbart at en kan få fnatt. men, så vidt jeg har skjønt har det blitt enighet blant våre store hoder om at kvantemekanismen er uberegnelig, og jeg tror de har tenkt noen hakk forbi meg