View Single Post
Vi har i allefall ikke fri vilje, kansje en "moderert" fri vilje (kunne funnet ett fint fremmedord her, men jeg har ikke boken min med meg).

Først og fremst fordi vi handler etter sosiale normer, noe vi må gjøre for å fungere sosialt, med god samvittighet (god samvittighet er vel litt relativt?), eller med følelsen av å være akseptert (noe man ikke blir hvis man sier det man tenker eller føler, i enkelte tilfeller). Ett unntak fra dette er kansje de personer med narsissistisk personlighetsforstyrrelse? (eksempel; Hedda Gabler, enkelte avdelingsledere på enkelte skoler)

En annen grunn til dette er kansje at vi blir påvirket av egne behov og andres handlinger, meninger etc.? Selvfølgelig ser man opp til noen, og blir påvirket av deres handlinger og meninger. Jeg tror ikke noen kan vri seg unna den. (Denne liknet litt på; "Den av dere som er uten synd kan kaste den første sten")

Joda, vi vil alle tro at vi handler og gjør avgjørelser av vår egen frie vilje, men slik er det desverre ikke på grunn av ytre påvirkninger, hadde jeg, for eksempel vært en boble uten kontakt med andre bobler, i ett nøytralt miljø, så kansje det kunne vært tilfelle.

Har dette vært sagt før? Orket ærlig talt ikke å lese gjennom 6 sider ;}