View Single Post
Jeg er en determinist.

Og jeg synes en del av dere som bestemt tror på fri vilje og slikt skyter dere selv i foten med postene deres.
"Jeg har fri vilje, og valgene mine kommer fra inntrykk jeg har fått og IKKE skjebnen" ... ... Ja, nemlig!

Også er det en del glupe hjerner som sier at kaos, av alle ting, sier at determinisme ikke fungerer. Hvis du hadde kjent til alt, hadde det ikke eksistert kaos. Les forøvrig en lenk noen postet om akkurat det [kaos] litt tidligere.

Hvorfor har noen så store problemer med at de ikke har fri vilje? Det har jo ingenting å si for hva du gjør, hvilke "valg" du tar og sånt. Finnes ikke praktiske forskjeller på at alt er forutbestemt og at man har fri vilje.


Skjønner heller ikke hvorfor determinisme ikke skal fungere, Crayden. Du utdyper det ikke lengre enn til at det følger aristotelisk logikk, som du ser på som utdatert og feil.
To motsetninger kan ses på som en enhet*, hvordan ødelegger dette determinismen? Vær så snill å forklar til meg... ... Fatter ikke helt... I det hele tatt...


* Noe som er litt utenfor aristotelisk logikk spør du meg, men ok.
Sist endret av necro; 22. mai 2003 kl. 21:10.