View Single Post
Sitat av En deling Vis innlegg
https://en.wikipedia.org/wiki/Psilocybe_pelliculosa

Se her ja, trykket meg videre fra spiss fleinsopp da dette dukket opp: "A single collection has also been reported from Finland, and also in Norway."

Kan ikke se noen kilder da.. Hva tenker dere? Plausibelt?

Edit: Dette er kilden på funnet i Finland, usikker på om den også nevner Norge: Guzmán (1983), p. 357–9.

Hmm, boken er til utlån på et bibliotek 100km unna (jeg befinner meg i USA). Hvis det er stor nysjerrighet kan jeg ta turen og slå opp i boken. Kan ikke finne noen elektronisk versjon og tviler på at den eksisterer i Norge.
Vis hele sitatet...
For P. pelliculosa finner jeg bare to nærliggende funn, begge av samme person (som det skal sies at jeg prøvde å søke opp, og ikke fant noen tegn til at var profesjonell mykolog, men det betyr ikke nødvendigvis at de tar feil såklart), så er mer skeptisk til den. Men for den visstnok nært beslektede og veldig like P. silvatica, som også vokser i skog (silvatica fra Latin for "fra skogen"), finner jeg fire treff godt inne i Norge (i tillegg til et treff langt oppe i nord, på grensen mot Russland), alle fra forskjellige steder og artsbestemt av profesjonelle mykologer, inkludert et funn i Ringerike kommune av Gro Gulden, som også artsbestemte funnet selv ifølge Artsdatabanken. Det er kanskje ikke konklusivt, men definitivt bevis som tyder på at den er å finne her til lands.

Og da jeg søkte opp en av mykologene som artsbestemte disse treffene (Øyvind Weholt) kom jeg tilfeldigvis over en annen tråd der han etter sigende hadde artsbestemt funn av P. medullosa på 70- og 80-tallet, en art som visstnok regnes som den europeiske "tvillingen" til P. silvatica (usikker på nøyaktiv hva som impliseres med, gitt de tidligere nevnte funnene av sistnevnte her i Norge også, kanskje de kun har blitt separert i nyere tid og at det er forvirring i navngivningen der).

Og som ikke det er nok, i den samme tråden nevner trådstarter at soppen ble artsbestemt via mikroskopi til P. stuntzii, men det nevnes ikke av hvem eller til hvilken grad det er tilstrekkelig i forhold til DNA-sekvensering.

For meg virker det i alle fall som at det er en mulighet at disse artene kan befinne seg her i Norge.

For de som er interesserte nevnes og vises flere av disse artene i denne videoen med Alan Rockefeller, dog ikke i Norge, men var etter å ha sett den jeg sjekket om enkelte av disse finnes i Norge.