View Single Post
I utrykket "utvidet bevisthet" legger jeg at man oppfatter mer av virkeligheten enn til vanlig. Som i at vi i utgangspunktet kun får med oss en minimal del av informasjonen som "flyr forbi i tiden".

For å bruke et eksempel fra en litt tvilsom film om emnet: Det du er bevisst på er som lyset fra en lommelykt som treffer en enorm mørk flate som representerer hele virkeligheten. Klarer du å øke radiusen på lyssirkelen på flaten utvider du bevisstheten. Flytter du lyssirkelen endrer du bevisstheten. Denne filmen opererte med tall som at vi fikk med oss ca 200 000bits av 4 mrd mulige bits. Hvor de har fått disse tallene fra kommer ikke frem så hvem veit, men skal man tro på utvidet/endret bevissthet så må det jo være noe man ikke får med seg til vanlig.

Akkurat hva psykedelika gjør med denne lyssirkelen har ikke jeg svaret på, men noe er det, og subjektivt kjennes det for meg stort sett som en blanding av endret og utvidet. Virker som jeg "griper om mer" men det er jo visse ting man mister totalt grepet om under en tur også.

Det er jo også en mulighet at vi oppfatter alt, og at psykedelika kun forvrenger virkeligheten, og det er egentlig umulig å bevise noe 100% den ene eller andre veien såvidt meg bekjent. Men det er vanskelig for meg å tro at det ikke er noe mer en det som er foran øya mine, sett i lys av mine erfaringer med psykedelika.
Sist endret av DeMenT; 17. desember 2008 kl. 19:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.