View Single Post
Jeg har selv nokså mye erfaring med cannabis, og vil føye meg inn i rekken av de
som innser at dette faktisk er et psykedelisk stoff. Mange av mine "turer" på
denne planten har gitt meg opplevelser for livet, både i positiv og negativ forstand.
Som Semjuel sier kan man diskutere om et enkelt sanseinntrykk, eller hele ens
bevissthet, er "utvidet" eller "forvrengt". Hvis man nå skal bruke disee begrepene
vil jeg si at jeg har opplevd både forvrengninger, som når man føler man har en
ekstra arm, eller kjenner brystet "knuses" av vekten fra klærne man har på seg, men
også utvidet bevissthet, som da jeg fikk markant bedret langtidshukommelse i flere
dager etter en cannabisopplevelse. Når dette er sagt, så er ikke en utvidelse av bevisstheten
nødvendigvis "bedre" eller mer verdt en en forvrengning. Dette er jo
bare begreper vi har laget oss, og betyr ingen ting i det store og hele.

Man kan lære av alt, være seg forvrengninger, utvidelser eller andre endringer
i ens bevissthet. Alle opplevelser kan være verdifulle. Dette er imidlertid forutsatt
at man, som tidligere nevnt i tråden, klarer å reflektere over det man har opplevd
og ikke tar alle spontane innskytelser for sannheter. Dette handler om bruk/misbruk.
Ikke overdriv bruken. Ta deg tid til å lande før du letter igjen. Psykedelika, selv cannabis,
er ikke noe man burde bruke daglig. I alle fall ikke om man ønsker å lære noe
underveis.

Jeg har opplevd mye med psykedelika (i hovedsak cannabis) og angrer ikke på noe,
selv om jeg har hatt ubehagelige, direkte negative og tilsynelatende meningsløse
opplevelser. De har formet meg til den jeg er i dag, og det er jeg glad for.