View Single Post
Sitat av Afasar Vis innlegg
Psilocybin dannes fra chorismat via en lang prosess, som kalles shikimat-prosessveien. Det starter med fosfoenolpyruvat + erythrose 4-fosfat, som så, via flere enzymatiske trinn, blir til chorismat. Dette kan så gå fem ulike veier, men den viktige her er den det dannes tryptofan i; dette skjer ved flere enzymer blant annet tryptofansyntase. Det blir så til tryptamin ved tryptofandekarboksylase. Prosessen tryptamin til psilocybin er jeg ikke helt sikker på, og jeg vet ikke om det er helt kartlagt ennå; men det er sannsynligvis flere trinn, mtp. at de fosforylerte intermediatene baeocystin og norbaeocystin også dannes.

Disse prosessene, blant annet shikimat-prosessveien, skal fungere bedre i lavere temperaturer, noe som tilsier at produksjonen av psilocybin blir mindre/går saktere ved høye temperaturer; det tyder på at mengden virkestoff i sopper er høyere når det er kaldere. Om det derimot dette vil fortsette når man legger det i fryseren, tviler jeg på. Da er jeg ganske sikker på at dette vil opphøre. Forøvrig er det påvist at lys forsterker shikimat-prosessveien.
Vis hele sitatet...
Hadde glemt dette, men jeg kan oppdatere det jeg har understreket der, kanskje noen har interesse av det:

Veien videre til psilocybin kan ta mange retninger. Den vanligste er tryptamin -> N-metyltryptamin -> N,N-dimetyltryptamin -> psilocin -> psilocybin. Det finnes andre veier og rekkefølger som innvolverer andre stoffer også, som de 4-hydroksylerte variantene av tryptamin og NMT (som videre også kan bli henholdsvis norbaeocystin og baeocystin); men de nødvendige reaksjonene er ihvertfall N-metylering, dekarboksylering, (indol)-4-hydroksylering og O-fosforylering.

Jeg har satt sammen et bilde så det blir lettere å se



Hm, selv kan jeg ikke se bildet av en eller annen grunn, men her er linken: https://imma.gr/26900
Sist endret av exocytose; 26. mai 2011 kl. 17:38.