View Single Post
Noen som har funnet i nord enda? I fjor begynte vi ikke å lete i Bodø før i september, dro så 2t utenfor byen og vi kom til flein-eldoradoet rett og slett.. Vi sto på hau i marka i en time og kom tilbake på hytta med 2000 sopper. Måtte ut neste dag også, og da kom vi hjem med enda mer.. Kan jo si det sånn at vi levde godt den høsten ja! Noen late sjeler gir jo opptil 4-500,- for 100stk.

Sitat av (-(-_(-_-)_-)-)
Liker fleinen seg på fjellet? I fjellnatur? Virker ikke sånn.. heller ikke med amanitaen.. Eller så er det bare jeg som må vente litt.
Men bor midt mellom lillehammer å trondheim, Er det ikke slik at fleinen kommer mye før her oppe og forsvinner mye før en det det gjør nede i landet?

Å er det bare flaks å finne flein? Den ene plenen her oppe er det sopp på, men ikke noe fleinlignendes, på den andre plenen 5 meter ifra er det ikke en eneste sopp. Hmm.. Har vært på mange plener å kikka, uten å se noe til en lookalikes en gang.

Godt mulig jeg bare må vente litt. Har ikke fått utsøkt jordene orntli ennå, men ser det at det ikke er sopp på jordene ennå.
Vis hele sitatet...
Flein liker seg ikke på fjell vil jeg si. Beitejorder til ku og sau er en fin plass å lete. Ikke så alt for høyt gress, og de står ofte i klaser.. Finner man først ei jævlig bra mark så har man gjort det vil jeg nesten si. Ikke bare se på "oversiden" av marka, men pirk litt borti gammelt gress og slikt - for under kan du finne de flotteste skatter. Har inntrykk av at de liker seg der det er litt fuktig også. Ikke plukk sopp som vokser på dyrebajs, det er ikke ordentlig flein, men møkkflein.
Sist endret av Awayoflife; 16. august 2007 kl. 18:26.